Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.
Biltema har kilesett for båtfortøjing. Et slikt feste så er det greit tenker jeg .

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.
Takk for tips, skal holde øyene åpne for brukt fremover.

Noen som har tips til truger? Skal hovedsakelig brukes til å tråkke sti inn til hytta i lett og flatt skogsterreng.

• Liker
Reaksjoner: bragemann
Noen her med erfaring med MSR Habitude 6? Synes dette ser fint ut og dekker nok våre behov.

Jeg er jo og litt intr i erfaringene rundt dette. I tyve år sverget til Extremserien til Helsport og har idag et Fjellheimen 4. Men det popper jo ut unger her i alle retninger så det vil nok bli for lite rimelig snart.
Utrolig trist å måtte forlate disse teltene men så er jo fjellvettregel nr1 å forholde seg til realitetene.

Jeg er jo og litt intr i erfaringene rundt dette. I tyve år sverget til Extremserien til Helsport og har idag et Fjellheimen 4. Men det popper jo ut unger her i alle retninger så det vil nok bli for lite rimelig snart.
Utrolig trist å måtte forlate disse teltene men så er jo fjellvettregel nr1 å forholde seg til realitetene.
Ja, når du først har begitt deg ut på tur uten tilstrekkelig planlegging og heller ikke har klart å snu i tide er det greit å forholde seg til realitetene ;)

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Da har vi fått testet ut teltlivet i sommer og fått litt mer erfaring. Vi kjøpte 2 telt, MSR Elixir 2 og 3. fant vel ut at det var litt i trangeste laget og Elixir 2 ble solgt og Elixir 4 ble kjøpt inn for å ha litt mer å gå på når man er 3 stk i teltet og 3-mans blir brukt som 2-mans telt.

vi kjøpte en 2mans oppblåsbar madrass fra Urberg men synes ikke den var så veldig god å sove på.

Finnes det madrasser som faktisk er gode å sove på?

E7C4F4FA-94A9-48FE-8DB9-901C43787505.jpeg

Jeg har en Exped Synmat 7 LW, og den går veldig greit an å sove på. Det som plager meg med den er lyden av den mot soveposen, nesten som å prøve å sove i en potetgullpose, så jeg sover enten med et reinskinn over madrassen, eller rett på en Exped FlexMat LW, avhengig av om jeg pakker mye eller lett.
Kan også si meg enig i at Elixir 2 blir i minste laget for to personer, om ikke det bare er for en kort stund. Kjempefint telt ellers, da.

Bruker Exped Downmat 7LW selv og er godt fornøyd med det.
Hvis du ser for deg å kjøpe deg en Amok Draumr hengekøye i fremtiden, så passer Downmat 9LW perfekt i de.

• Liker
Selv er jeg veldig fornøyd med Amok sin madrass som heter Fjøl. Den passer jo selvfølgelig til Draumr som jeg stort sett bruker når jeg skal sove ute. Syntes også den er god å ligge på uten at den bråker for mye. Har standardversjonen, men finnes også i superlight og vinterversjon.

• Liker
Har både Exped downmat 9 og 7LW. 9ern klart mest comfy. Men ekstremt forskjell i pakkvekt. Det fører til 7lw mest brukt...