Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Bruker Exped Downmat 7LW selv og er godt fornøyd med det.
Hvis du ser for deg å kjøpe deg en Amok Draumr hengekøye i fremtiden, så passer Downmat 9LW perfekt i de.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Selv er jeg veldig fornøyd med Amok sin madrass som heter Fjøl. Den passer jo selvfølgelig til Draumr som jeg stort sett bruker når jeg skal sove ute. Syntes også den er god å ligge på uten at den bråker for mye. Har standardversjonen, men finnes også i superlight og vinterversjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Har både Exped downmat 9 og 7LW. 9ern klart mest comfy. Men ekstremt forskjell i pakkvekt. Det fører til 7lw mest brukt...
 
Dun er meningsløst såfremt du ikke er på vinterexpedisjon :p
Kjører selv vanlig skumunderlag mot bakken + synmat. Beskytter mot hullskader og øker R-verdien tilsvarende dun samtidig som det oppblåsbare syntetfyllet ikke er sårbart mot fukt.

Billigere, mer allsidig og mer fornuftig.
 
  • Liker
Reaksjoner: .TP
En litt kjedelig sak her, solgte nettopp mitt Elixir 2 telt som er fra 2020 og brukt ca 4 ganger. Kjøper kontaktet meg i dag da han hadde fått vann inn i teltet etter regnvær.
Teltet er jo nesten som nytt og hva kan ha skjedd her? Er det vanlig å vedlikeholde sømmene med noe?

E16B7D85-0AD0-44D1-96DE-EFA114250A6F.jpeg
FEB28F6A-166F-423E-B384-2E01873A9E34.jpeg
 
En litt kjedelig sak her, solgte nettopp mitt Elixir 2 telt som er fra 2020 og brukt ca 4 ganger. Kjøper kontaktet meg i dag da han hadde fått vann inn i teltet etter regnvær.
Teltet er jo nesten som nytt og hva kan ha skjedd her? Er det vanlig å vedlikeholde sømmene med noe?

Vis vedlegg 301868Vis vedlegg 301869
Henvis vedkommende til butikken du handlet. Et telt skal vare lengre enn som så, så her bør kjøper ha en god sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
En litt kjedelig sak her, solgte nettopp mitt Elixir 2 telt som er fra 2020 og brukt ca 4 ganger. Kjøper kontaktet meg i dag da han hadde fått vann inn i teltet etter regnvær.
Teltet er jo nesten som nytt og hva kan ha skjedd her? Er det vanlig å vedlikeholde sømmene med noe?

Vis vedlegg 301868Vis vedlegg 301869
Ser ut som sømtapen er løsnet. Kan skje om teltet er vasket på for høy temperatur, eller lagret fuktig over tid. Kan jo også være produksjonsfeil.
 
En litt kjedelig sak her, solgte nettopp mitt Elixir 2 telt som er fra 2020 og brukt ca 4 ganger. Kjøper kontaktet meg i dag da han hadde fått vann inn i teltet etter regnvær.
Teltet er jo nesten som nytt og hva kan ha skjedd her? Er det vanlig å vedlikeholde sømmene med noe?

Vis vedlegg 301868Vis vedlegg 301869
Oi kjempetrist. Etter bildene å dømme skulle man jo tro teltet var mye eldre. Jeg ville kontaktet leverandør. MSR skal jo lage skikkelige greier.
 
Ja kjøpte det selv brukt å selger oppga 2020, men om det er riktig kan jeg ikke svare på.
Er litt usikker på om kvaliteten til MSR er helt stabil. Kjøpte nytt Elixir 3 nå i våres og der var det masse små hull i selve teltet og posen til teltstengene. Merket også at stoffet var tynnere og glattere en det jeg hadde fra før. Reklamerte på det, og fikk nytt som var i orden og der var stoffet tykkere og føltes ikke så glatt.
Er det vanlig å sette inn sømmene med Seal sealer etter noen få år?
 
Dun er meningsløst såfremt du ikke er på vinterexpedisjon :p
Kjører selv vanlig skumunderlag mot bakken + synmat. Beskytter mot hullskader og øker R-verdien tilsvarende dun samtidig som det oppblåsbare syntetfyllet ikke er sårbart mot fukt.

Billigere, mer allsidig og mer fornuftig.

+1 på denne!
 
FD549EA4-018C-4633-AC19-C9E111C95688.jpeg

@Cuoresportivo mitt tält är ifrån 2017 har ca 25 nätter och inga problem. Det ser ut som ditt gamla tält är fuktskadat och misskött dessvärre. Har säkert legat nedpackat när det har varit blött/fuktigt över en längre tid. Jag är väldigt nöjd med tältet men får väldigt mycket kondens ganska ofta…
 
Redigert:
Vis vedlegg 301925
@Cuoresportivo mitt tält är ifrån 2017 har ca 25 nätter och inga problem. Det ser ut som ditt gamla tält är fuktskadat och misskött dessvärre. Har säkert legat nedpackat när det har varit blött/fuktigt över en längre tid. Jag är väldigt nöjd med tältet men får väldigt mycket kondens ganska ofta…
Enig. Det ser godt brukt/misbrukt ut. Jeg henger mine telt opp i fire fem dager etter bruk. Sett altfor mange flotte telt bli ødelagt etter fuktig pakking
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Enig. Det ser godt brukt/misbrukt ut. Jeg henger mine telt opp i fire fem dager etter bruk. Sett altfor mange flotte telt bli ødelagt etter fuktig pakking
Jag har en egen stor luftig nylonpose i källaren för tältet och sovsäcken när det inte används. Självklart torkar man tältet /sovsäcken när man kommer hem ;)
 
Vis vedlegg 301925
@Cuoresportivo mitt tält är ifrån 2017 har ca 25 nätter och inga problem. Det ser ut som ditt gamla tält är fuktskadat och misskött dessvärre. Har säkert legat nedpackat när det har varit blött/fuktigt över en längre tid. Jag är väldigt nöjd med tältet men får väldigt mycket kondens ganska ofta…

Kan virke sånn ja. Ifølge første eier var dette teltet kun brukt 3 ganger før jeg kjøpte det og ikke pakket ned fuktig. Virker ikke til å stemme helt dette da dessverre.

Er det noen måte å redde dette teltet, eller er det bare søppel?
 
Enig. Det ser godt brukt/misbrukt ut. Jeg henger mine telt opp i fire fem dager etter bruk. Sett altfor mange flotte telt bli ødelagt etter fuktig pakking
Henger vel ikke i fire til fem dager ved bruk i tørt vær vel? Jeg setter det opp hjemme i hagen etter bruk å tørker det 2-3 timer og føler det er nok. (Har ikke teltet i regn enda)