Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

En kamerat har begynt å jobbe med merket Pinewood. I den forbindelse har jeg fått en varmevest.
Koster sånn rundt regna 1500.- finner de sikkert billigere også.
Fikk testet denne i helgen med noen minusgrader og opptil 12sm vind.
Vanvittig komfortabelt. Hadde kun superundertøy og skalljakke og frøs ikke på overkroppen.

Anbefales for oss som ikke liker å fryse:) deilig å ha med som en liten trygghetsfølelse om det plutselig blir kaldere enn planlagt i soveposen også.
 
Forrige mandag til tirsdag hadde Sverre og undertegnede en kort, men trivelig tur i Skogen. Vi møttes på Majorstuen og tok trikken opp til Frognerseteren. Syklet ned til Tryvannet. Mye folk i løypa. De aller fleste blide.

DSCF4244_zpsef3e4013.jpg


Videre mot Bjordammen hvor vi lurte på om det gikk an å kæmpe. Ingen fine plasser.
Vi snudde oppe ved hytta nordøst for dammen og syklet heller nedover mot Ringerikstjern hvor jeg hadde sett meg ut at det kunne være fint å overnatte. Stien var lite brukt, kun én eller to hadde beveget seg nedover etter at det begynte å snø.

Sverre hadde lånt et kamera for levende bilder. Tydelig kry.

DSCF4245_zpsdfe212ae.jpg


I og med at det gikk nedover gjorde at flyten var bra. Kunne dog ikke kjøre for hardt da det ikke var en skikkelig såle. Pudder rett ned på stien.

DSCF4250_zps107bf1b7.jpg



Vi slo leir like nedenfor stien, på oversiden av vannet. Spadde plass, fikk opp presenningen, fisket fram ved til bålet og varmet opp gryterett av bibringe kokt i rødvin jeg hadde laget hjemme. Snadder!

DSCF4257_zpse095def3.jpg



Så ble det Bål TV.

DSCF4261_zpsba751b07.jpg


DSCF4265_zpse4cbee1a.jpg



Neste morgen ble det frokost. Sverre berømte havregrynsmix og pølser fra Strøm Larsen. Ikke vits i å ta med kjip mat på tur.

DSCF4284_zps3f773a95.jpg



Sverre holder flyten pver myra.

DSCF4287_zps8612df61.jpg


Jeg kåla det til.

DSCF4289_zps19120de7.jpg


Så ned bakkene mot hestegården og ned mot byen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Da har man vært på nøklevann i helgen og fått prøvd seg på sommercamping for første gang (herregud så lettvint liv) og fluefiske.
Selvfølgelig er det en god del å lære seg, men følte jeg fikk til noen ok kast i det minste.
Om noen vil ta en kveld @Mathfjeld @The Player etc så er det bare å rope ut.
 
Redigert av en moderator:
Da har man vært på nøklevann i helgen og fått prøvd seg på sommercamping for første gang (herregud så lettvint liv) og fluefiske.
Selvfølgelig er det en god del å lære seg, men følte jeg fikk til noen ok kast i det minste.
Om noen vil ta en kveld @Mathfjeld @The Player etc så er det bare å rope ut.

Kan plaske litt i holmendammen en dag. Se om jeg kan børste litt støv av gamle ferdigheter.
 
Redigert av en moderator:
Etter å ha sett hvor dårlig rødsprit brennern i trangia settet funket på pannekaker gikk jeg til innkjøp av multifuel isteden. Funker knall!

1404664107418.jpg
 
Har en Isbjørn Jan Mayen,som jeg er fornøyd med,om man tenker bare på hvor varm og komfortabel den er.
Men,den er tung,og tar stor plass i sekken,så da lurer jeg på om noen her kan anbefale en dunsekk?
Den må være like varm,og gjerne like stor,da mumie er for ukomfortabelt for meg.
 
Har en Isbjørn Jan Mayen,som jeg er fornøyd med,om man tenker bare på hvor varm og komfortabel den er.
Men,den er tung,og tar stor plass i sekken,så da lurer jeg på om noen her kan anbefale en dunsekk?
Den må være like varm,og gjerne like stor,da mumie er for ukomfortabelt for meg.

Kjøp en dunpose fra Rab eller Sir Joseph, da får du kvalitet. Disse leverer dun med meget god kvalitet. Det er så klart flere aktører på markedet, men de posene har jeg ikke erfaring med. Har hørt godt om Marmot sine, dog sommerposer.
Kjøp gjerne fra utlandet og spar flere tusen.

@walteren
 
Redigert av en moderator:
Ser ut som Sir Joseph bare har komforttemperatur til -18.
Litt mindre enn jeg liker da det hender det blir ned på tjuetallet.
Nuvel,skal lese mer om både de og Rab,takker for tipset.
 
Pakket sekken og klar for tur ... nå 02:14
Brukte uforklarlig lang tid på å bli kjent med kompisens Fjällräven Akka R/S3 på stuegulvet.
Nøkkelord for helgen: spritkjøkken, truger, snowboard, telt og hygge.

Tenker det er greit med en bump her så jeg har tråden tilgjengelig for spørsmål av typen "hvilken vin passer best til hvilken tørrmat"
 
Uenig. Ta gjerne med en pose med vin hvis du føler for det. Det er viktig å kose seg på tur.
 
Redigert:
Ingenting er som en lunken øl på jaktbua etter en lang dag i skogen, jeg har alltid med "noen" bokser - selv om det er tungt å bære med seg :D
 
Ad nikkers: jeg kunne tenkt meg en, hovedsakelig til bruk i forbindelse med langrenn. Det er vel neppe slik at forskjellene mellom skinikkers og jaktnikkers er spesielt store, men er det forskjellige hensyn som bør tas?

Har til nå sett på nikkers fra Cordings of Piccadilly, med denne i moleskine som mest aktuell foreløpig. Hvor godt holder stoffet på varmen i norsk vinter?

(@Hopalong)
 
Moleskin i god kvalitet er svært behagelig å bevege seg i, og nokså vindtett. den myke overflaten tar til seg fuktighet, så materialet egner seg ikke så godt i snøvær eller til lek i snøen. Jeg har nikkers i moleskin fra Barbour, men bruker dem kun på jakt. Det finnes varianter med membran, men de blir til gjengjeld litt tunge å gå med og egner seg best til relativt stillestående jakt.

Til langrenn ville jeg vel heller valgt en tradisjonell type nikkers i vindtett bomull. De fleste norske sportsklærprodusentene har fortsatt nikkers i sortimentet. Ellers har du jo skinnikkers. Mine er noen år gamle, brukes jevnt innendørs og utendørs på hytta, og blir bare penere med bruk. De er ikke noe å løpe på tur med, men er perfekte på tunge ski langt utenfor allfarvei.

 
Redigert:
Ønsket meg Primus til jul, og siden jeg hadde vært snill i 2015 fikk jeg akkurat den jeg ønsket meg, en ETA Lite Plus. Genial liten sak som passer perfekt til å koke opp vann til en kaffekopp eller litt posesuppe. Når mer mat skal varmes opp kan en-liters kjelen som kan kjøpes ved siden brukes.

Hovedargumentet når jeg lette etter Primus var at den var lett og bruke og kjapp når jeg ville ha en kopp med kaffe. Si hva du vil og gass, men dette er virkelig praktisk! 100 gram med gass og brenner får plass i 0,5 liters "kjelen". Veier rundt 500 gram med full gassbeholder.

Her koker jeg opp vann til et par kaffekopper, 2-4 minutter fra kaldt til kok.
1170415.jpg


Ellers lagde jeg omelett i 1-liters kjelen. Fungerte veldig bra, men brenneren sitter litt nærme kjelebunnen så vanskelig å unngå svidd mat, egner seg nok best til å koke opp væske.


primus1.jpg


primus2.jpg



Snapchat-1653371042418824126.jpg


Stay tuned for mer primus-mat!
 
To fisk på flua i dag, men dessverre fikk jeg ingen på land. Fikk derimot gleden av å servere gode venner meksikansk gryte fra Primusen. Valgte å gi gryta en litt bitter kullsmak ved å svi den både når jeg lagde den og når jeg varmet den opp igjen. Viktig at turmaten smaker litt bål også...

DSC_0410.jpg


Var til og med så heldig å få seg en klunk rødvin i kaffekoppen.

DSC_0411.jpg
 
Redigert av en moderator:
Jeg er på jakt etter et telt til to personer. Har sett på Helsport Rondane 3 Camp og Bergans Trollhetta 3. Noen som har erfaringer med disse teltene? Jeg antar at de tåler mye vær begge to, så det er vel praktiske løsninger og brukervennlighet som er avgjørende. Vekt er jeg ikke kresen på. Vet noen om det f.eks. er myggnett i Bergans-teltet? Jeg har ikke funnet noen informasjon på det på nett om det. Teltet er tiltenkt turer om vår, sommer og høst, og burde ha plass til to store sekker i forteltet. Som vestlending kan det bli mye vind og regn på litt utsatte steder. Vet ikke hvor mye det har å si for valg av telt. Jeg har dog ikke tenkt til å sette opp telt midt på høyfjellet i de verste stormene.