Erfaringer med turutstyr

Hvilke erfaringer har dere med puter, lurer selv på og anskaffe meg Exped down pillow. Noen som har erfaring med denne?
 
Eg har begge deler. En til fruen i m og en til meg i large og dei blir ofte bytta om.
Trur eg fint kunne klart meg med medium , men litt ekstra komfor med large då.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Jeg ser flere anbefaler Recon-pack som tursekk, men det må da vitterlig være å skyte spurv med kanon. Vi bruker nevnte Norrøna-sekk på jobb, som tungbærer til mye ulendt og ellers uhåndterlig utstyr, og til det fungerer den helt supert. Ville aldri dratt avgårde på en tur med en pakkrammesekk, uten at det er helt nødvendig.
Skal man ha med alt det utstyret som kommer til å bli nevnt i denne tråden er det strengt nødvendig med en svær pakkrammesekk... ;)
 
Har brukt min minst 2 ganger:p

Dog ser eg det er snakk om bensin brenner lengre oppe her. Det er vell heilt "ut" no etter at ein får vintergass med konodomstrømpe på?

-Nå er jo vi - i og med den gjengse fascinasjonen her inne med mekaniske armbåndsur - begeistret for kvalitetsprodukter med velprøvd teknologi.

Her kjøper man seg en Svea 123 i en eller annen variant om man drar på tur alene. Et herrrrlig lite kokeapparat som er umulig å ødelegge, enkelt i bruk og vedlikehold.

Svea123.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
-Nå er jo vi - i og med den gjengse fascinasjonen her inne med mekaniske armbåndsur - begeistret for kvalitetsprodukter med velprøvd teknologi.

Her kjøper man seg en Svea 123 i en eller annen variant om man drar på tur alene. Et herrrrlig lite kokeapparat som er umulig å ødelegge, enkelt i bruk og vedlikehold.

Vis vedlegg 161878
Har både parafinbrenner og bensinbrenner i eige. Men må desverre meddele at det er quartzbrenneren som blir brukt...
 
Har en planlagt litt så får en plass til alt og mer til i en normal sekk. Skal en ligge oppe på vidda ei vekes tid så trenger en nødvendigvis litt utstyr ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Fin tråd! Jeg er mye på tur selv og deler gladelig noen tips:

Telt: Har hatt en del forskjellige. Mountain Hardwear har veldig fine kuppeltelt, men prisen er også ganske stiv. Samme gjelder Hilleberg. Nå har jeg Limelight fra Marmot, som jeg bruker vår, sommer og høst. Har også hatt en del overnattinger i telt Fra McKinley. Fine telt til en grei pris.

Sovepose: I varme temperaturer funker det meste, så utfordringen ligger som regel i å finne en god vinterpose. Her får man stort sett det man betaler for. Mammut har en del billige syntetiske vinterposer som funker fint. Jeg har nå en dunpose fra RAB. Koster litt, men har et lavere pakkvolum og lavere vekt. Dun isolerer godt, men tåler ikke fuktighet i like stor grad som syntposer.

Hengekøye: Kjøp dobbel - da har man muligheten til å ligge litt på skrå og få en flatere liggestilling. Har nå en fra Sea 2 summit og er veldig fornøyd med den.

Liggerunderlag: Jeg har en downmat fra Exped med chairkit. Isolerer godt og kan fint brukes sommer som vinter. Hadde en del overnattinger i hengehøye på vinterstid og den holder varmen. Chairkitet er utrolig digg i camp eller på lengre turer. Det å sitte med en ryggstøtte er en undervurdert luksus. Alternativ en turstol fra Helinox.

Sekk: Finnes mange gode, men favoritten min er Gregory Baltoro 85. Veldig behagelig bæresystem og smarte løsninger. Gregory er generelt undervurdert.

Brenner: Sverger til multifuel. Bensin er foretrukket på vinterstid. Lett å få med seg i pulken og fyrer uansett. Har også en liten optimus brenner til fisketurer i marka. Den funker fint til kaffekoking og vannkoking.

Mat: Jeg er glad i å lage god mat på tur. Det meste av utstyre er fra GSI Outdoors. Fra stekespader til kjelene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Ruos
Har kun hatt med telt på turer over tregrensen det siste året etter å ha kjøpt Amok Draumr. Fantastisk behagelig køye å sove i og et soleklart førstevalg på tur.

Kjøpte nylig Gregory Denali etter å ha brukt en stor Helsport-sekk i mange år. Utrolig behagelig å bære, men savner litt muligheten til å kunne åpne opp hele fronten for å få tilgang på det jeg har pakket. Kun sideåpning på den og det blir litt smalt. Mulig Baltoro hadde vært et bedre valg sånn sett, men lever godt med det når den bærer såpass godt.

Brynje sin netting som er nevnt her kan jeg også gå god for. Bruker det veldig mye også på sommerstid under vading og er storfornøyd.

Brynje sin netting er super! Veier ingenting, tar ingen plass i sekken, tørker fort. Eneste ulempen er at den kan gnage litt hvis du har et trykkpunkt og netting helt inntil huden. Jeg og noen kompiser brukte brynje sin netting på en tur for mange år siden, i "basecamp" gikk vi under kallenavnet "the norwegian prostitutes" :)
 
Siste åra har eg trakka en del på fjelltopper og har en sånn passe stor skipark med nedoverretta ski.
Eg har veldig god erfaring med ski frå Evi på oppdal og sjølvsagt noken av Sgn skia .

Eg kjøpte ny skisekk for eit par år sida for å få A-feste til ski , og endte opp med en Gregory thargee 32 ( testvinner)
Eg hater den sekken. Åpning av ryggen er helt håplaust då alt blir pressa ut når du åpner og det er særdeles upraktisk når en står i en fjellside sånn litt over rasvinkelen for å sjå termosen rulle 600meter nedover.
Så om noken har tips til en sekk med mulighet for skibæring på skrå og A feste pluss hjelmnett på rundt 30-40l så hadde det vært konge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Siste åra har eg trakka en del på fjelltopper og har en sånn passe stor skipark med nedoverretta ski.
Eg har veldig god erfaring med ski frå Evi på oppdal og sjølvsagt noken av Sgn skia .

Eg kjøpte ny skisekk for eit par år sida for å få A-feste til ski , og endte opp med en Gregory thargee 32 ( testvinner)
Eg hater den sekken. Åpning av ryggen er helt håplaust då alt blir pressa ut når du åpner og det er særdeles upraktisk når en står i en fjellside sånn litt over rasvinkelen for å sjå termosen rulle 600meter nedover.
Så om noken har tips til en sekk med mulighet for skibæring på skrå og A feste pluss hjelmnett på rundt 30-40l så hadde det vært konge.

Du kan ta en titt på Arc’teryx Alpha SK 32. Den har ikke hjelmnett, men topplokket har rom for hjelmen.
 
@MagnusCJ . Godt tips , men eg er litt skeptisk til at den har ganske spinkelt bæresystem med lite padding . Den er kanskje ikkje beregna for noke særlig bæring av ski som poengtert i testen, noke som er so å sei påkrevd om våren her om kring.

En anna ting er at med hjelmen inne i sekken så reduserer en vel volumet ganske betydelig . 30liter er ikkje så veldig mykje etter spade og nødvendig utstyr til en lang dag i fjellet.

Pluss for at den er lett og kult design med ellers kule løysinger .

20190514_141044.jpg
 
@MagnusCJ . Godt tips , men eg er litt skeptisk til at den har ganske spinkelt bæresystem med lite padding . Den er kanskje ikkje beregna for noke særlig bæring av ski som poengtert i testen, noke som er so å sei påkrevd om våren her om kring.

En anna ting er at med hjelmen inne i sekken så reduserer en vel volumet ganske betydelig . 30liter er ikkje så veldig mykje etter spade og nødvendig utstyr til en lang dag i fjellet.

Pluss for at den er lett og kult design med ellers kule løysinger .

Vis vedlegg 162047
Jeg har selv samme sekk som deg, men kjøpte sent på sesongen i fjor. Har tidligere sett på Osprey Kamber 32. Jeg har veldig gode erfaringer med andre sekker fra Osprey, så kan være verdt å ta en titt på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen