Erfaringer med turutstyr

Medlem
29. des. 2015
Innlegg
161
Sted
Stavanger
Kan være greit med en tråd vedrørende anbefalinger om turutstyr som telt, ryggsekker, soveposer etc

Lurer selv på å anskaffe meg et kuppeltelt, har noen erfaringer med Helsport Reinsfjell Pro 3, eventuellt SL serien
 
Jeg har et Hilleberg-telt jeg foreløpig bare har prøvemontert, og det tror jeg er noe av det bedre. Hadde en drøm om ha få med samboer og kid på overnattingstur, men det har ikke skjedd enda.

(Med andre ord, kan det hende det er til salgs. Modellen heter Kaitum 3gt mener jeg.)

Er jeg alene sverger jeg til hengekøye med en godt liggeunderlag og sovepose. Her betyr skikkelig liggeunderlag alt (learned the hard way). Tar alltid med tarp om været er usikkert. Har hittil brukt ticket to the Moon, men har kjøpt inn en amok draumr nå. Kun prøvemontert, men det virker lovende.

Thermarest og klymit oppblåsbare liggeunderlag, og gjerne en skumrull i tillegg om det er kaldt.

Sovepose, en enkel billig pose funker på sommeren - husker ikke merket på min, men kjøpte på et såkalt overskuddslager. Helt grei.

På vinteren bruker jeg Isbjørn Jan Mayen - den er helt rå. Stor, men også veldig god og varm.

En 40 liter helsport sekk på korte turer og en stor bergans alpinist hvis jeg trenger mer plass.


13D780A6-58D3-456A-8466-C2E8AE57DD0B.jpeg
0DF6E4E7-D670-46BF-A330-D07654B44C4A.jpeg
61A2110B-0FE7-452B-8F6B-E39E233ADBA9.jpeg
 
Redigert:
Liten erfaring med telt (alltid delt med kompiser, så kan ikke navn o.l.).

Kan derimot på det sterkeste anbefale Bergans Powerframe og Norrøna Recon Syncroflex som store tursekker. Kanon begge to, men ørlite mer plass i Powerframe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Eyh! Bra tråd!

Favoritter:
Sekk:Osprey
Bekledning: Devold ull, Fjellreven og Arcteryx skall
Telt:Helsport light(sommer), Ferrino 4 sesongs(vinter)
Pose: Rab
Underlag: Exped Downmat 7/9
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Eg har hatt diverse Helsport telt på låns og i eige. Kun bytta for å få plass til fleire. Generelt sett så er 3 mannstelt komfortabelt for 2.
Eg foretrekker kuppeltelt då en kan sitte oppreist innvendig og dei er marginalt tyngre og større en light utgavene.
En anna ting er at hengekøye pluss tarp tar like mykje plass som et lett 2manns kuppeltelt , men sistnevnte er sjølvsagt mykje meir fleksibelt.

Når det gjelder sekk så foretrekker eg en som passer framfor fokus på merke, men eg har god erfaring med sekker fra Gregory, Bergans og Osprey.
Bruker 40l til dagstur sekk med familie og 25l når eg går åleine . Langtur sekk 65 til 75liter.

Eg foretrekker ofte Devold ull , men eg skal og slå et slag for Brynje woolnett. Særdeles lett og bra netting.
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe og Ruos
Har kun hatt med telt på turer over tregrensen det siste året etter å ha kjøpt Amok Draumr. Fantastisk behagelig køye å sove i og et soleklart førstevalg på tur.

Kjøpte nylig Gregory Denali etter å ha brukt en stor Helsport-sekk i mange år. Utrolig behagelig å bære, men savner litt muligheten til å kunne åpne opp hele fronten for å få tilgang på det jeg har pakket. Kun sideåpning på den og det blir litt smalt. Mulig Baltoro hadde vært et bedre valg sånn sett, men lever godt med det når den bærer såpass godt.

Brynje sin netting som er nevnt her kan jeg også gå god for. Bruker det veldig mye også på sommerstid under vading og er storfornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og Ruos
Liten erfaring med telt (alltid delt med kompiser, så kan ikke navn o.l.).

Kan derimot på det sterkeste anbefale Bergans Powerframe og Norrøna Recon Syncroflex som store tursekker. Kanon begge to, men ørlite mer plass i Powerframe.

Har selv Bergans Trollhetta 95 for langtur og bruker Hagløfs Vina 30 for dagsturer. Liggeunderlag Exped Synmat 3-D 7
 
Tar gjerne i mot en anbefaling på en godt stormkjøkken. Her er jeg blank, da jeg stort sett lager bål:)
 
Kjøpte denne for to år siden og har brukt den mye siden, blant annet opp Kilimanjaro. Perfekt dagstursekk, og fungerer også greit til en eller to overnattinger hvis teltet ikke er altfor stort. Spesielt fornøyd med ekspanderende frontlommer som har plass til det utroligste i tillegg til to store lommer på magebeltet foran til mobil, kamera, snacks osv.


161733
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Tar gjerne i mot en anbefaling på en godt stormkjøkken. Her er jeg blank, da jeg stort sett lager bål:)
Jeg har kjøpt en Primus Omnifuel II, men har ikke hatt muligheten til å få testet den enda. Valget stod mellom den og Optimus Optifuel. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke renset bensin som drivstoff, blir nok for det meste gass. Men nå har jeg iallefall muligheten dersom den skal brukes på vinteren.
 
Rødspritbrenner har sjarm, men tar laaaang tid. Anbefaler å kjøpe gass/bensinbrenner. Trangia leverer god kvalitet. Husk en god kaffekjele. ;)

Bruker dere frysetørret kaffe, eller kokekaffe på tur? Har selv brukt litt av hvert
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Kan anbefale MSR Whisperlite, den lager veldig mye mindre lyd enn Primus Omnifuel (har testet side ved side).

Ellers er jeg enig i at det er kos med kokekaffe på tur. Jeg pleier å ta med en liten håndkvern, siden mat og drikke smaker bedre når man er på tur er det omtrent den beste kaffien jeg drikker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Callahan
Angående kaffi så er min erfaring at sånn jetboil type med presskane blir brukt 1 gang og aldri meir . Til å koke vann til 1 er dei supre då og tar liten plass .
 
Angående kaffi så er min erfaring at sånn jetboil type med presskane blir brukt 1 gang og aldri meir . Til å koke vann til 1 er dei supre då og tar liten plass .
Har brukt min minst 2 ganger:p

Dog ser eg det er snakk om bensin brenner lengre oppe her. Det er vell heilt "ut" no etter at ein får vintergass med konodomstrømpe på?