Erfaringer med turutstyr

Noen med erfaring med Exped Orion 3 telt?
Supert det. God plass og gode løsninger. Begge dørene åpner seg samme vei, men det er småplukk.
Litt pjuskt å ta med på høyfjellet med vind, eller på snøen.
Går i samme gruppe som Helsport Reinsfjell og Hilleberg Allak. Sistenevnte er dyrere, tyngre og tåler uvær bedre
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Sånn når den mørke tida nærmer seg so skal eg slå et slag for Moonlight bright as day 6000. Eg har hatt 3000 og no 6000 , begge er kjempelykter for aktiv skikjøring i mørket, men dei krever nok hjelm for skikkelig feste og sekk for batteri. Til turen opp bruker eg ledlenzer h8r . Liten og lett i bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Var på en liten runde i skogen i går. Etter noen timers nappløst fiske satte jeg kursen hjemover - godt etter solnedgang. En del bratt og glatt terreng, og der det er flatt er det myr/gjørmehull. LED-Lenser H7.2 på hodet var ikke til kjempehjelp, såvidt bedre enn ikkeno. Har tidligere brukt den på vinteren uten å føle savnet etter lys, men i går kunne jeg like gjerne brukt lommelykta på telefonen. Hadde heldigvis med meg en kompis med Nitecore HC60, en forholdsvis rimelig lykt som imponerte meg. En del varmere lys enn hva jeg er vant med på hodelykt. Bredt lysbilde som gir overblikk over smale skogstier som alle ser like ut. Integrert batteri i lykta, så slipper kloss i bakhodet eller i lomma.

Så, er det bare å gå for HC60, eller finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?

24600B79-2D7E-4F4F-9D85-B21E4F83681E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Var på en liten runde i skogen i går. Etter noen timers nappløst fiske satte jeg kursen hjemover - godt etter solnedgang. En del bratt og glatt terreng, og der det er flatt er det myr/gjørmehull. LED-Lenser H7.2 på hodet var ikke til kjempehjelp, såvidt bedre enn ikkeno. Har tidligere brukt den på vinteren uten å føle savnet etter lys, men i går kunne jeg like gjerne brukt lommelykta på telefonen. Hadde heldigvis med meg en kompis med Nitecore HC60, en forholdsvis rimelig lykt som imponerte meg. En del varmere lys enn hva jeg er vant med på hodelykt. Bredt lysbilde som gir overblikk over smale skogstier som alle ser like ut. Integrert batteri i lykta, så slipper kloss i bakhodet eller i lomma.

Så, er det bare å gå for HC60, eller finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?

Vis vedlegg 164387


Ser jo ut som en bra sak, har kun brukt lykt på vinteren på korte turer. Da er det jo nesten et fett hva man bruker, det meste lyser jo godt opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Thomas84
Var på en liten runde i skogen i går. Etter noen timers nappløst fiske satte jeg kursen hjemover - godt etter solnedgang. En del bratt og glatt terreng, og der det er flatt er det myr/gjørmehull. LED-Lenser H7.2 på hodet var ikke til kjempehjelp, såvidt bedre enn ikkeno. Har tidligere brukt den på vinteren uten å føle savnet etter lys, men i går kunne jeg like gjerne brukt lommelykta på telefonen. Hadde heldigvis med meg en kompis med Nitecore HC60, en forholdsvis rimelig lykt som imponerte meg. En del varmere lys enn hva jeg er vant med på hodelykt. Bredt lysbilde som gir overblikk over smale skogstier som alle ser like ut. Integrert batteri i lykta, så slipper kloss i bakhodet eller i lomma.

Så, er det bare å gå for HC60, eller finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?

Vis vedlegg 164387

Moonlight lager gode lykter også, BAD700 koster omtrent det samme som HC60. De holder til i Tromsø, litt kjekt å støtte norske merkevarer.

Jeg har BAD700 og BAD1800, fornøyd med begge.

 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Thomas84
Var på en liten runde i skogen i går. Etter noen timers nappløst fiske satte jeg kursen hjemover - godt etter solnedgang. En del bratt og glatt terreng, og der det er flatt er det myr/gjørmehull. LED-Lenser H7.2 på hodet var ikke til kjempehjelp, såvidt bedre enn ikkeno. Har tidligere brukt den på vinteren uten å føle savnet etter lys, men i går kunne jeg like gjerne brukt lommelykta på telefonen. Hadde heldigvis med meg en kompis med Nitecore HC60, en forholdsvis rimelig lykt som imponerte meg. En del varmere lys enn hva jeg er vant med på hodelykt. Bredt lysbilde som gir overblikk over smale skogstier som alle ser like ut. Integrert batteri i lykta, så slipper kloss i bakhodet eller i lomma.

Så, er det bare å gå for HC60, eller finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?

Vis vedlegg 164387

Har ingen formening om lykta, men vennefest hos XXL gir deg 25% t.o.m. i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Mange sekker å velge mellom, mye dyrt, mye med løsninger kun fornuftige i designprogrammet på IMac’en de lages i. Reconpack snakker mange varmt om. God sekk, dog overflødig med mindre man bærer med seg svigermor mener nå jeg. Mye brukt i jobb og under 40kg hadde den ikke hensikt for meg. Over 40kg bærer man sjeldent i det sivile med mindre man har store prioriteringsutfordringer.

Min store kjærlighet siste tyve år er min Berghaus Vulcan Cyclops 2. Ingenting enklere, bedre eller mer robust. For meg. Brukt av ulike jegertropper og også lisensprodusert av forsvarsprodusenter. Produseres ikke lenger av Berghaus men finnes en og annen på det store nettet.Jeg sikret meg en nr2 til min kone nylig. Eneste sekk for meg. Kanskje for deg og.

På samme måte er Primus Omnifuel eneste brenneren jeg har brukt siste tyve. Ja mange klager over støy på den. Til det er det en ting å si og det er at den ble laget for max effekt der det blåser mest. Da er støy underordnet. Jeg elsker min gamle traver.
165725
 
[QUOTE="Chronodiver, post: 735376, member:
...
Min store kjærlighet siste tyve år er min Berghaus Vulcan Cyclops 2. Ingenting enklere, bedre eller mer robust. For meg. Brukt av ulike jegertropper og også lisensprodusert av forsvarsprodusenter. Produseres ikke lenger av Berghaus men finnes en og annen på det store nettet.Jeg sikret meg en nr2 til min kone nylig. Eneste sekk for meg. Kanskje for deg og.
...
[/QUOTE]
+1
Jeg kjøpte min i 1995 og den fungerte utmerket for meg sommer og vinter både på dagsturer, hytte-til-hytte og på langturer med telt og annet utstyr.
Den ble kassert i fjor siden belegget på sekkens innside sprakk opp og løsnet.
 
Mange sekker å velge mellom, mye dyrt, mye med løsninger kun fornuftige i designprogrammet på IMac’en de lages i. Reconpack snakker mange varmt om. God sekk, dog overflødig med mindre man bærer med seg svigermor mener nå jeg. Mye brukt i jobb og under 40kg hadde den ikke hensikt for meg. Over 40kg bærer man sjeldent i det sivile med mindre man har store prioriteringsutfordringer.

Min store kjærlighet siste tyve år er min Berghaus Vulcan Cyclops 2. Ingenting enklere, bedre eller mer robust. For meg. Brukt av ulike jegertropper og også lisensprodusert av forsvarsprodusenter. Produseres ikke lenger av Berghaus men finnes en og annen på det store nettet.Jeg sikret meg en nr2 til min kone nylig. Eneste sekk for meg. Kanskje for deg og.

På samme måte er Primus Omnifuel eneste brenneren jeg har brukt siste tyve. Ja mange klager over støy på den. Til det er det en ting å si og det er at den ble laget for max effekt der det blåser mest. Da er støy underordnet. Jeg elsker min gamle traver.
Vis vedlegg 165725
Støy på brenner?! Da vet man lite om krevende forhold. Har selv vært der at flammen fra brenneren har vært det eneste håpet om å komme seg helskinnet hjem fra fullstendig kaos. Støy er fullstendig underordnet effekt.
 
@Hugo Cabret min sekk flasset og men opplever ingen praktisk betydning av det i bruk så der kvittet du deg litt for tidlig med sliteren din. @BigT ja jeg klager ikke på lyden. Jeg kjøpte den da den ble introdusert og i mang en test var støy det de hadde å utsette. Også i senere tester ble det påpekt. Utrolig men sant.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Når det finnes et produkt som fungerer like bra i krevende forhold, men ikke støyer i nærheten så mye så ser jeg ikke hva som er galt med å velge det produktet. Man trenger selvsagt ikke å bytte ut Omnifuel, men hvis man ikke har brenner fra før og skal kjøpe en ny så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt MSR Whisperlite.
 
Jeg har et Hilleberg-telt jeg foreløpig bare har prøvemontert, og det tror jeg er noe av det bedre. Hadde en drøm om ha få med samboer og kid på overnattingstur, men det har ikke skjedd enda.

(Med andre ord, kan det hende det er til salgs. Modellen heter Kaitum 3gt mener jeg.)

Er jeg alene sverger jeg til hengekøye med en godt liggeunderlag og sovepose. Her betyr skikkelig liggeunderlag alt (learned the hard way). Tar alltid med tarp om været er usikkert. Har hittil brukt ticket to the Moon, men har kjøpt inn en amok draumr nå. Kun prøvemontert, men det virker lovende.

Thermarest og klymit oppblåsbare liggeunderlag, og gjerne en skumrull i tillegg om det er kaldt.

Sovepose, en enkel billig pose funker på sommeren - husker ikke merket på min, men kjøpte på et såkalt overskuddslager. Helt grei.

På vinteren bruker jeg Isbjørn Jan Mayen - den er helt rå. Stor, men også veldig god og varm.

En 40 liter helsport sekk på korte turer og en stor bergans alpinist hvis jeg trenger mer plass.


Vis vedlegg 161712Vis vedlegg 161713Vis vedlegg 161714

Da har teltet blitt skiftet ut med et som er hakket hvassere, men hakket mindre - Hilleberg Nammatj 3. Teltet skal tåle mer, veie mindre og kreve mindre plass der det settes opp. Samboer har fortsatt ikke blitt med, mens jentungen har hatt sin første tur. Hun sov som en stein:)
CE5359B9-0D7A-45B5-BC6F-1A7F5CF907C1.jpeg
 
Var på en liten runde i skogen i går. Etter noen timers nappløst fiske satte jeg kursen hjemover - godt etter solnedgang. En del bratt og glatt terreng, og der det er flatt er det myr/gjørmehull. LED-Lenser H7.2 på hodet var ikke til kjempehjelp, såvidt bedre enn ikkeno. Har tidligere brukt den på vinteren uten å føle savnet etter lys, men i går kunne jeg like gjerne brukt lommelykta på telefonen. Hadde heldigvis med meg en kompis med Nitecore HC60, en forholdsvis rimelig lykt som imponerte meg. En del varmere lys enn hva jeg er vant med på hodelykt. Bredt lysbilde som gir overblikk over smale skogstier som alle ser like ut. Integrert batteri i lykta, så slipper kloss i bakhodet eller i lomma.

Så, er det bare å gå for HC60, eller finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?

Vis vedlegg 164387
Skriver under på Nitecore. Dønn solid kvalitet og om jeg husker riktig er det hus i aluminium.

Men..Olight er det desidert beste alternativet når det kommer til kvalitet og pris og lys per krone!!
H27e er et godt valg om du trenger medium output - https://www.xxl.no/olight-h27e-oppladbar-hodelykt-1500-lumen-svart/p/1168042_1_style
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Har prøvd litt forskjellig i sekker, men kommer alltid tilbake til Arcteryx.

Er ikke en fanboy av merket på andre områder, her er det Klattermusen som gjelder - min 12 år gamle jakke er fremdeles i toppform.

Av billigere utstyr så er jeg fornøyd med telt fra pakklett.
 
Noen som har gode anbefalinger på telt? Jeg skal kjøpe ett som har plass til meg og dama samt sekker og annet utstyr, ett telt som er enkelt å sette opp er å foretrekke Skal også kjøpe soveposer og liggeunderlag, søker gode tips pris spiller ikke så stor rolle, kjøper skikkelig med en gang da vi kommer til å bruke dette en del fremover.
 
Noen som har gode anbefalinger på telt? Jeg skal kjøpe ett som har plass til meg og dama samt sekker og annet utstyr, ett telt som er enkelt å sette opp er å foretrekke Skal også kjøpe soveposer og liggeunderlag, søker gode tips pris spiller ikke så stor rolle, kjøper skikkelig med en gang da vi kommer til å bruke dette en del fremover.
Hilleberg på telt. Jeg har erfaring med vinter-telting, men for et tre-sesongs telt ville jeg anbefalt noe som er lett og det er hyggelig med litt størrelse på forteltet.
Mountain Equipment soveposer (dun er utrolig digg, helt til det blir vått og det tror jeg du klarer å unngå)
Liggeunderlager jeg godt fornøyd med exped.
Også trenger du en tarp. Utrolig digg med litt uteplass når det er dårlig vær, og også veldig deilig å kunne få skygge for morgensolen over teltet så slipper du å våkne med det groveste sandpapiret i munn.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann og Lynch
Noen som har gode anbefalinger på telt? Jeg skal kjøpe ett som har plass til meg og dama samt sekker og annet utstyr, ett telt som er enkelt å sette opp er å foretrekke Skal også kjøpe soveposer og liggeunderlag, søker gode tips pris spiller ikke så stor rolle, kjøper skikkelig med en gang da vi kommer til å bruke dette en del fremover.

Dette er et knallbra telt, for helårsbruk:

https://hilleberg.com/eng/tent/red-label-tents/allak-3/

Jeg er spesielt glad i kuppeltelt, de tåler mye vind, er lette å sette opp - og tåler ofte mye nedbør fordi konstruksjonen gjør at duken alltid er tight.

Det er viktig å vurdere om du trenger utstyr for alle sesonger. To andre viktige momenter er selvfølgelig pris og vekt på utstyret. Lav vekt betyr ofte tynnere materialer, som igjen kan gå utover slitestyrke.

«Hemmeligheten» er vel å finne en god kombinasjon av vekt og kvalitet, og så lenge prisen ikke er avgjørende finnes det mange gode soveposer og liggeunderlag. Har selv valgt å kjøpe en lett 3-sesongs sovepose, og en tyngre til vinterbruk, begge fra Mountain Equipment.

Jeg bruker Exped «long and wide» liggeunderlag, som er fylt med luft og mikrofiber.

God tur :)

Edit; ser at @Entropy kom meg i forkjøpet med nesten samme råd...
 
Takk for gode tips! Det blir uten tvil soveposer fra mountain equipment da, takk for tips! Ser de har forskjellige, noen tips til hvilken serie? Vi kommer hovedsaklig til å bruke dette på vår og sommertid.