Er det mekaniske armbåndsurets storhetstid forbi?

Jeg har hatt diverse mekaniske klokker de siste 20 årene. Samtidig er jeg en nerd med en stor fascinasjon for gadgets. Det er blir fort et dilemma!
Så kom Apple Watch. Jeg kjøpte en for moro skyld, og ble hekta. Kjøpte to til etter det (disse må jo byttes årlig hvis man er ekte nerd). Mekanisk ble da kun brukt til dress og formelt, og Apple til hverdags. Jeg betalte med klokka i butikken, sjekket været på klokka, svarte på meldinger og you name it.

Så gikk jeg plutselig drittlei det jeg opplevde som "IKEA følelse" med Apple Watchen. Kjøpte da nærmest på impuls en ny Breitling Avenger Blackbird til hverdags, og solgte Apple Watchen på finn.no sporenstreks dagen etter.

Dette er en måned siden. Har ikke angret et sekund! Mekanisk for meg representerer stil, sjel og individualitet.
Det skal sies at jeg fortsatt bruker en Polar Vantage V til trening og løping, men det er primært pga. puls og GPS.

Jeg tror mekaniske ur er og blir en nisje. Og det er jeg glad for! Jeg ønsker å skille meg ut fra mengden ved å bruke de.

Som nevnt her tror jeg også at smartklokker bidrar til at langt flere får interesse for klokker generelt, særlig de unge. Så blir nok fort neste klokke en mekanisk, for noen.
 
Tror enkelte her undervurderer størrelsen på klokkeindustrien og mengden menn(esker) med interesse for mekaniske klokker.

Rolex alene produserer vel rundt 1 million i året? 9,5m følgere på Instagram. Sannheten er vel at vi faktisk ikke er så få (eller så sære) som vi liker å tro at vi er.
 
Tror enkelte her undervurderer størrelsen på klokkeindustrien og mengden menn(esker) med interesse for mekaniske klokker.

Rolex alene produserer vel rundt 1 million i året? 9,5m følgere på Instagram. Sannheten er vel at vi faktisk ikke er så få (eller så sære) som vi liker å tro at vi er.


Nei det tror jeg du har helt rett i. Det er vel ca 2 milliarder mennesker i relativt velstående land i verden, pluss endel velstående mennesker i andre fattigere land, altså mellom 1-1.5 milliarder menn som kan kjøpe mekaniske klokker dersom de ønsker. Dersom 10% av disse har en interesse vil det bety at mellom 100-150 millioner menn er en potensiell kundemasse, altså ganske mange.

Saken er at det ikke er mye en mann kan kjøpe av gjenstander type smykke, og da vil man automatisk tenke klokke, og videre dersom man søker på nettet så er det mekaniske klokker som dukker opp, ikke quartz og smart klokker som er mer en bruksgjenstand enn smykke.

Ser at endel går rundt med Apple klokker, for meg spiller det ingen rolle hva disse er laget av, hvor mye de koster og hva man kan gjøre med dem, for jeg har omtrent null interesse.
 
Nei det tror jeg du har helt rett i. Det er vel ca 2 milliarder mennesker i relativt velstående land i verden, pluss endel velstående mennesker i andre fattigere land, altså mellom 1-1.5 milliarder menn som kan kjøpe mekaniske klokker dersom de ønsker. Dersom 10% av disse har en interesse vil det bety at mellom 100-150 millioner menn er en potensiell kundemasse, altså ganske mange.

Saken er at det ikke er mye en mann kan kjøpe av gjenstander type smykke, og da vil man automatisk tenke klokke, og videre dersom man søker på nettet så er det mekaniske klokker som dukker opp, ikke quartz og smart klokker som er mer en bruksgjenstand enn smykke.

Ser at endel går rundt med Apple klokker, for meg spiller det ingen rolle hva disse er laget av, hvor mye de koster og hva man kan gjøre med dem, for jeg har omtrent null interesse.

Det finnes jo også eple-klokker i gull og diamant til 100-laken-pluss. Det må jo virkelig være status å ha en slik (som blir utdatert etter et par år... maks).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos