Er det mekaniske armbåndsurets storhetstid forbi?

Enig i mye av det @eidehelg skriver, særlig dette med at mekaniske klokker er det motsatte av bruk-og-kast. Det har appell til mange nå, og sikkert enda flere fremover.

Alt i alt er jeg enig med blant andre @eidehelg, @Kohe321 og @Timekeeper om at klokker i mange år fremover vil fortsette å være det symbolet de er i dag og at mange derfor vil velge å bruke mye penger på klokker.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og eidehelg
Enig. Da er vi to som aldri kommer til å bli kunder på smartklokker. Kona mi bruker dessverre av og til en «fitbit» i stedet for den flotte Omegaen i TT. Jeg pleier å si til henne at det ser ut som noe som fengselsvesenet bruker for de som har hjemmesoning o_O

+1.
Been there, done that.
(Brukt smartklokke, ikke hjemmesoning.)


8
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Smartklokka (eller, semi-smart: Pebble) gjorde at jeg fant tilbake til å bruke klokke, etter 20 år uten. Droppet cpu-en til fordel for tannhjul. Men det var ikke mye funksjonalitet som holdt meg igjen heller, da. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Storhetstiden er nok ikke over, opplever gryende interesse for mekaniske ur. Prøvde selv en smartklokke et par uker, og jeg kan garantere at dette kommer ikke i hus her. Et jævla mas fra armen hele tiden, ja vet at en kan stille dette, men da faller vel hele konseptet igjennom. Holder og ha dette på telefonen, og heller nyte synet av fin mekanikk på armen.
 
Det store spørsmålet blir:

- Vil du legge klokken i laderen hver kveld?
- Eller vil du trekke klokken hver kveld?

(Egentlig et dumt spørsmål....!)

8
 
Storhetstiden er nok ikke over, opplever gryende interesse for mekaniske ur. Prøvde selv en smartklokke et par uker, og jeg kan garantere at dette kommer ikke i hus her. Et jævla mas fra armen hele tiden, ja vet at en kan stille dette, men da faller vel hele konseptet igjennom. Holder og ha dette på telefonen, og heller nyte synet av fin mekanikk på armen.
Vel talt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Jeg tror mekaniske ur vil alltid ha et formål, dog ikke som et verktøy man trenger i dagliglivet. Der vil smartklokkene ta over, sakte men sikkert. Men det vil alltid være folk med fascinasjon for mikromekanikk og jeg ser ikke for meg noen andre gjenstander som tar klokka sin plass som mannens eneste smykke inntil videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
LP-platene har jo fått sin renesanse. Det er jo positivt.
Jeg bestilte en CD for noen uker siden. Da går jeg selvfølgelig for spesialutgaven. En av de mulige spesialutgavene herfra var med mulighet for compact-cassette i tillegg. Den syntes jeg var spenstig. At LP-platene har sin renesanse og verdi kjøper jeg, men en kassett! Nostalgi og hyllevarmer av dimensjoner.

Så en mekanisk klokke vil nok kunne leve. Serviceapparatet håper jeg også overlever.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Med tanke på at «nostalgien» med mekaniske ur, misforstå meg rett, der det lever og har sjel noe som visstnok ikke quartz har, selv om det finnes mange HAQ som er justert for temperatur og mere til, og at vinyl er på vei tilbake så er det merkelig at ikke flere velger bil med forgasser og fordeler med stifter.
Disse lever jo også, må justeres og behandles rett.
Joda, kostnadene ( også i form av avgifter ) er høye men det er da også service på mekaniske ur kontra quartz.

Selv mener jeg alle ur, mekaniske/ quartz/ stemmegaffel/ smart, har livets rett. Først og fremst for å vise tid deretter skal funksjon og følelse være opptil eier/ bærer og ikke andre.
 
JCB=Jean-Claude Biver om betydningen av Apple Watch for den mekaniske klokkeindustrien:

JCB: Firstly, we must take advantage of Apple. An Apple Watch is probably one the best promotions we [as an industry] can get.

WT: Really? How so?

JB: Because if you want to sell a pair of shoes to someone who for 30 years has never worn shoes, it is more difficult to sell him a hand-made leather shoe than to sell him a pair of sneakers. If you have been wearing an Apple Watch since you were 15 years old, and you have changed it every four or five years for a new one, and you bought the red strap, and then you bought the Hermès strap, you will, one day, be ready…

WT: To upgrade?

JCB: Not to upgrade, but to have something different. To say to yourself, “Oh, I saw this mechanical watch, which they say is an eternity on the wrist. It seems that it will always work. It seems that even if I sell it after 10 years my kids can make a profit. Oh, darling, for our 50th anniversary I would like to buy such a watch!” So it’s an indirect promotion. The generation of the ‘90’s and the first 10 years of 2000 — how have they been educated? With Swatch watches, in different colors, in two, three, four, or five versions. You change your clothes, you change the color of the watch. So these kids, when they became 30 years old, they were ready to buy a watch because they are born with a watch on their wrist.
 
Han er vel programforpliktet til å se lyst på fremtiden.

Jeg tror for min del ikke mekaniske klokker forsvinner med det første, men storhetstiden er utvilsomt over. Klokkemerker vil forsvinne, men så lenge markedet holder seg levende nok til at det er grunnlag for urmakere å fortsette sitt virke så er det godt nok for meg...
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
garmin-marq-collection-2019.jpg


https://www.tidssonen.no/garmin-marq/

En ny vri på smartklokker, hvor tanken var å lage moderne "verktøyklokker".
 
Hadde vært gøy om noen tok et dypdykk i disse produsentene og sett hvor dypt researchen går. En generalisering fra meg er at designerene blir gitt en størrelse å forholde seg til (pga modulen som blir brukt) Deretter ser det ut som de har brukt 10 min på instagram for å luke ut trendene i klokker idag. Disse garminvariantene ser ut som om designeren snublet seg inn på hva Tag Heuer har gjort de siste 5 årene og samlet fram 5 varianter rundt temaet.

Takk for en sedvanlig velskrevet artikkel @Jon Henrik! Men, jeg merker i større og større grad at jeg har null interesse for smartklokker. Og kanskje spesielt når de gjør det som eget mål å etterape tradisjonelle klokker.

Det blir god, gammeldags mekanikk for meg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kohe321
Hadde vært gøy om noen tok et dypdykk i disse produsentene og sett hvor dypt researchen går. En generalisering fra meg er at designerene blir gitt en størrelse å forholde seg til (pga modulen som blir brukt) Deretter ser det ut som de har brukt 10 min på instagram for å luke ut trendene i klokker idag. Disse garminvariantene ser ut som om designeren snublet seg inn på hva Tag Heuer har gjort de siste 5 årene og samlet fram 5 varianter rundt temaet.

Presentasjonen som ble holdt var overraskende eksplisitt i hvilke "tradisjonelle" klokker de hadde identifisert i de ulike kategoriene. Researchen mot hva som foregår på produktnivå i den tradisjonelle industrien er der – men hva entusiaster tenner på, mangler.

Uansett så handler det mest om funksjoner, og det å lage et "instrument" fremfor den mest sexy klokken. Litt på samme måte som at pilotklokke X eller Y ble produsert for å dekke et funksjonsmessig behov gitt datidens teknologi – ikke være et smykke.