Er det mekaniske armbåndsurets storhetstid forbi?

Jeg er egentlig forundret over at denne tråden oppstår i første omgang.

Quartz klokkene kom jo på 70-tallet, og produsenter av mekaniske ur gikk konkurs i hopetall.

«Alle» trodde da at mekaniske ur var gammeldagse og at man etterhvert ville slutte å lage disse.

Men har observert de siste 25 årene at interessen for mekaniske ur er økende, og spesielt de siste 5-10 årene med også økende priser på vintage ur, men også mange nye produsenter som lager mekaniske ur.


Når det gjelder smartklokkene så kan jeg egentlig ikke se poenget, man har vel (nesten) alltid med seg en mobiltelefon, og den dekker jo de behovene en smartklokke gir, pluss mye mer, så for meg personlig er ikke smartklokke noe jeg trenger. Spesielt ikke siden den da tar plassen til noe jeg setter mye høyere, en mekanisk klokke.

Og det med at den mekaniske klokken kun er blitt et smykke er jo også feil, selv om smykkedelen er den største årsaken til at man har en slik klokke. Når jeg går med en mekanisk klokke på armen så brukes jo den til å se tiden, muligens i tillegg til dato.

At mekaniske klokker er «på vei ut» stemmer ikke, like lite som at smykker er på vei ut for kvinner.

For de av oss som har interesse av mekanikk OG estetikk er en mekanisk klokke nærmest en nødvendighet, personlig syns jeg at jeg ser flere «vanlige menn» som går med mekaniske klokker nå enn f.eks på 80-tallet da nesten alle kun kjøpte quartz klokker.

Så min spådom er at det vil finnes et marked for mekaniske klokker så lenge menn er menn. Til og med noen kvinner ser ut til å sette pris på mekaniske klokker, tipper de er opplyst av menn som vet ;)
 
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
 
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.


KORS OG HVITLØK!

8-O
 
Min smartklokke har ligget i en skuff siden '97/96.

Jeg hadde tre ganske like. Den "fineste" ble gitt til Teknisk Museum med boks og alle papirer. Det to andre har jobben som skuffvarmere i samlingen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM, Ruos og Kohe321
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.

Jeg kjente at jeg ble fysisk uvel og kvalm av dette innlegget. Det er jo bare trist :confused::(
 
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
Intervensjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nord31 og Kohe321
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.

Som å bytte et par håndsydde skinnsko med joggesko, eller som å bytte en god single malt whiskey med en flaske billig vodka. Men spøk til side, det er flott at vi er ulike, hadde vi alle hatt samme behov og samme smak hadde verden vært utrolig kjedelig!

Er jo samme krangel mht klassiske biler, noen mener at klassiske biler «skal brukes», mens andre bevarer en originalbil slik den kom ut fra fabrikken og bruker tiden på å polere opp smykket i garasjen uten at det blir kjørt mye, begge deler er ok. Kjekt å se at en bil blir brukt og får naturlig patina, og like kjekt å se at en annen er bevart slik den var da den var ny, samme sak med klokker selvsagt.
 
Jeg er egentlig forundret over at denne tråden oppstår i første omgang.

Quartz klokkene kom jo på 70-tallet, og produsenter av mekaniske ur gikk konkurs i hopetall.

«Alle» trodde da at mekaniske ur var gammeldagse og at man etterhvert ville slutte å lage disse.

Men har observert de siste 25 årene at interessen for mekaniske ur er økende, og spesielt de siste 5-10 årene med også økende priser på vintage ur, men også mange nye produsenter som lager mekaniske ur.


Når det gjelder smartklokkene så kan jeg egentlig ikke se poenget, man har vel (nesten) alltid med seg en mobiltelefon, og den dekker jo de behovene en smartklokke gir, pluss mye mer, så for meg personlig er ikke smartklokke noe jeg trenger. Spesielt ikke siden den da tar plassen til noe jeg setter mye høyere, en mekanisk klokke.

Og det med at den mekaniske klokken kun er blitt et smykke er jo også feil, selv om smykkedelen er den største årsaken til at man har en slik klokke. Når jeg går med en mekanisk klokke på armen så brukes jo den til å se tiden, muligens i tillegg til dato.

At mekaniske klokker er «på vei ut» stemmer ikke, like lite som at smykker er på vei ut for kvinner.

For de av oss som har interesse av mekanikk OG estetikk er en mekanisk klokke nærmest en nødvendighet, personlig syns jeg at jeg ser flere «vanlige menn» som går med mekaniske klokker nå enn f.eks på 80-tallet da nesten alle kun kjøpte quartz klokker.

Så min spådom er at det vil finnes et marked for mekaniske klokker så lenge menn er menn. Til og med noen kvinner ser ut til å sette pris på mekaniske klokker, tipper de er opplyst av menn som vet ;)

giphy.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: EirikH og eidehelg
Jeg tenker JCB er inne på noe. Apple watch og lignende kan kanskje gjøre det mer aktuelt for barn av 90-00-tallet å ha noe som helst på armen.

Jeg har sett smartklokker blomstre oppover armene til folk som for få år siden lo litt av meg som gikk med klokke: "det har du jo på mobilen!"

For min egen del som har gjort meg avhengig av en analog (men sjeldent mekanisk da...) tidsindikator på armen måtte det faktisk en smartklokke til før jeg begynte å variere med å bytte remmer og slikt. Garmin sine QuickFit-remmer byttes på max 10 sekunder uten verktøy, eller lys i rommet. Denne sykdommen kan komme krypende på mange måter...

Men tilbake til topic: storhetstiden er åpenbart forbi, men det betyr ikke at de dør ut.

Dagens smartklokker vil nok være omtrent like spennende om 30 år som Commodore 64 er i dag. Dvs forbeholdt noen få entusiaster. Og de som om 30 år bruker en Apple watch fra 2019 (hvis det i det hele tatt er mulig) vil være vesentlig mer sær enn de samtidige som bruker en Speedmaster moonwatch.
 
Svært tvilsomt at klokkene og bransjen blir borte. Det vil alltid komme diverse bølgedaler, og ymse "bobler" i markedet ( Les: Rolex i de siste par-tre årene.. ) og noen merker vil ikke klare seg muligens, men så lenge det fortsatt eksisterer en viss masse av jordens befolkning som liker klokker så vil bransjen leve bra i uoverskuelig fremtid. Det kommer videre også nye generasjoner med mennesker som liker klokker, og i den sammenhengen vil det selvsagt alltid være viktig for klokkemerkene å lage noe som tiltaler de yngre massene.

I tillegg vil det selvsagt være trender også innen klokker, f.eks nå så er det mest "in" med litt mindre klokker med klassisk og tidløst design, men det kan muligens endre seg og dreie mot andre ting om 5-10 år.

Ting som Apple Watch er først og fremst en gadget, som antagelig har begrenset levetid per stykk. Som andre gadgets kvitter man seg man den eldre versjonen og ordner en ny eventuelt. En fin klokke fra Sveits, Japan, Tyskland etc kan man dog gjerne ha hele livet, med litt vedlikehold.

For min del rakk jeg å bli 31 år før jeg kjøpte min første "ordentlige" klokke, en Tissot PR 516 GL Seastar (mørkeblå urskive) tilbake i 2014. Den har jeg enda forøvrig. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og netrom71
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
evil-vicar-2.gif
 
Ting som Apple Watch er først og fremst en gadget, som antagelig har begrenset levetid per stykk. Som andre gadgets kvitter man seg man den eldre versjonen og ordner en ny eventuelt. En fin klokke fra Sveits, Japan, Tyskland etc kan man dog gjerne ha hele livet, med litt vedlikehold.

Amen! Og gjerne livet til barna dine også.
 
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
Kondolerer :(
 
garmin-marq-collection-2019.jpg


https://www.tidssonen.no/garmin-marq/

En ny vri på smartklokker, hvor tanken var å lage moderne "verktøyklokker".

Er nemlig på utkikk etter en smart klokke med særlig hensyn for bruk i skog og mark.
Det som er viktigst for meg er at det finnes en slags jakt modus, jeg ser ikke noe sted at produsenten opplyser eller snakker noe om dette. Er dette en utelatt funksjon eller bare ikke opplyst god nok.
Noen som kjenner til det?

Min trofaste kamerat har vært Garmin GPSMAP 64st som jeg kunne laste ned BirdsEye bilder over aktuelle områder, enten jeg var på jakt eller på kosetur i lengre perioder.
Hvordan vil det være med Marq expedition, er dette noe som også er mulig på klokken?

liten edit:
Jeg må også tilføye at prisen er meeeget stiv. 18.499,- for Marq Expedition. -Og det er ikke den dyreste modellen i Marq kolleksjonen..
De kan vel ikke treffe mange kjøpere for en slik sum. :eek:
 
Redigert:
DCB8E1D5-DA12-4971-A75C-0EA47ACE731F.png
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
 
Hvis Apple watch og dets like dreper volummarkedet til den sveitsiske klokkkeindustrien slik at det mer eller mindre bare er luksusdelen (typ Omega og oppover) igjen, da er det starten på slutten for bransjen slik vi kjenner den er jeg redd. Hvorfor skal vi som ikke i nevneverdig grad kjøper Certina, Tissot etc bry oss? Fordi uten denne delen av bransjen vil resten etter hvert rotne på rot. Apple alene selger allerede fler elektroniske klokker (22m) enn Sveits (elektroniske altså) tilsammen (16m) og spiser seg innpå det mekaniske `low end` markedet. De ulike delene av den sveitsiske bransjen avhenger av hverandre for å opprettholde hele øko systemet. Når man bare selger nye produkter til eksisterende kunder er det starten på slutten. Når det bare er luksusmarkedet igjen vil den mekaniske klokkebransjen bli en enda større anakronisme enn den allerede er. Håpet er som JCB sitatet sier at man får lyst på bedre sko når man først prøver sandaler

Det er kanskje ikke så mange som bryr seg om tall i denne diskusjonen men legger ved de siste tallene:
 

Vedlegg

  • 8016F620-1185-413F-B752-14992056AD30.jpeg
    8016F620-1185-413F-B752-14992056AD30.jpeg
    116,1 KB · Visninger: 0
  • 6E17A50D-26A8-4E2A-9C11-7E48680B7DB8.jpeg
    6E17A50D-26A8-4E2A-9C11-7E48680B7DB8.jpeg
    150,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Dårlig nytt for min del...jeg har blitt avhengig av Apple watch. Har ikke brukt noen av de andre klokkene mine på en måneds tid. De har dessverre blitt overflødige, så jeg tenker å selge det meste. Beholde en Rolex tenker jeg, slik at jeg har en klokke til «pynt». Veldig trist egentlig. Når jeg har hatt på mekanisk klokke noen timer, føles smartklokka som et savn og så bytter jeg igjen.
Njææ, fake news.
Ref. alle bumps på K/S, så spiller du bare gadgetfreak.
 
Redigert:
Tviler på om smartklokkene søker seg så mye inn på markedet for mekaniske klokker, tror mer på at de overtar for endel quartz klokker.

Kjenner jo mange som har kjøpt smart klokke, men de har tidligere enten ikke brukt klokke, eller de har hatt quartz.

Den følelsen en tikkende mekanisk klokke på håndleddet gir deg kan ikke erstattes av quartz eller smart.