Audjoh
Støttemedlem
- Medlem
- 28. nov. 2014
Isomac Tea med E61 og cooltouch er også et godt alternativ, men kvernen du velger er minst like viktig som selve maskinen.-Jeg har ikke en selv (ennå), men får kose meg med en Rocket Appartamento ganske ofte.
Koster rundt 20', bygget som en tank, E61, varmeveksler, veldig lett å få gode resultater fra.
Imponerende steamer.
Jeg sparer til en, for å si det slik...
Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Kaffebrygging kan gjøres utrolig avansert, eller veldig enkelt.Sikkert teit spørsmål, men hva teknisk sett skiller pour over fra trakter? Bruker kun AeroPress selv. Av og til presskanne hvis flere skal ha kaffe.
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
Har du en god kvern? Hvis ikke kan det være lurt å vurdere å øke kvernbudsjettet på bekostning av maskinen. Det siste året har det kommet to spennende maskiner som kan passe innenfor budsjettet. Den ene er en oppgradert E61 fra ECM. En flott maskin med rotasjonspumpe og ganske god temperaturkontroll til å være en E61-maskin. Den andre er en liten manuell maskin (har veldig lyst på en selv). På ECMen kan man ettermontere flow control (som man må et stykke ned i kaninhullet, har gjort det på min ECM). På Odysseyen kan man bytte mellom fjærbelastet arm og "direkte", noe som gjør at man utvider mulighetene for fremtidig utforsking. Ellers er begge to nette og fine maskiner som kommer til å vare livet ut hvis de blir tatt godt vare på!Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
Takk. For å få så likt resultat som mulig, så har jeg brukt AeroPress noen år. Kjøper bønner jeg liker. Kverner dem så grovt/fint etter typen, koker vann til en gitt temperatur - og ekstraherer i en gitt tid.Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Kaffebrygging kan gjøres utrolig avansert, eller veldig enkelt.
Ikke at jeg sitter med fasiten, men i mitt hodet er det noelunde slik:
Trakter er automatisk. Man har liten grad av påvirking på resultatet.
Pour over er manuelt. Du varmer opp bryggevannet til den temperaturen du ønsker. Du velger antall pours, blooming, hastighet, avstand og metode (sirkulær vs senter eller kombinasjon). Dette har stor innvirkning på ekstraksjon og smak.
I tillegg så er det vanlig å kverne bønnene selv ved pour over. Da har man mer kontroll på kontakttid med bryggevannet. Altså tiden det tar for bryggevannet å renne gjennom kaffesengen. Dette har mye å si på syrlighet (mindre kontakttid) vs bitterhet (mer kontakttid) og selvsagt igjen, ekstraksjon.
Kaffekverner er et eget fag. Er fortsatt litt nekter, men etter hvert som erfaringen stiger så kommer også forståelsen for hvorfor en kaffekverner kan koste det samme som en Submariner eller to.
Har du en god kvern? Hvis ikke kan det være lurt å vurdere å øke kvernbudsjettet på bekostning av maskinen. Det siste året har det kommet to spennende maskiner som kan passe innenfor budsjettet. Den ene er en oppgradert E61 fra ECM. En flott maskin med rotasjonspumpe og ganske god temperaturkontroll til å være en E61-maskin. Den andre er en liten manuell maskin (har veldig lyst på en selv). På ECMen kan man ettermontere flow control (som man må et stykke ned i kaninhullet, har gjort det på min ECM). På Odysseyen kan man bytte mellom fjærbelastet arm og "direkte", noe som gjør at man utvider mulighetene for fremtidig utforsking. Ellers er begge to nette og fine maskiner som kommer til å vare livet ut hvis de blir tatt godt vare på!
ECM:
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/mechanika-max.html
Odyssey:
https://www.odysseyespresso.com/shop/argos-lever-espresso-machine
Du er heldig.Det er kona som er verst på galskapen