En tråd om kaffe

Tenkte jeg skulle prøve meg på et kaffeabonnement, og det er maaange som tilbyr dette. Jeg ønsker mest mulig variasjon i typer og geografi, lystbrent, hele bønner.
Foreløpig heller jeg mot Kaffebox.no. Noen som har andre forslag?
 
Er veldig fornøyd med Stavanger Kaffebrenneri. Har prøvd mye av deres utvalg. Gunstig priset, god service og rask levering. Fikk akkurat denne som skal testes i helga(y)
IMG_20220203_114556.jpg
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på et kaffeabonnement, og det er maaange som tilbyr dette. Jeg ønsker mest mulig variasjon i typer og geografi, lystbrent, hele bønner.
Foreløpig heller jeg mot Kaffebox.no. Noen som har andre forslag?
Heisan,

Har hatt kaffebox i litt over ett år nå og er veldig fornøyd. De har som regel to forskjellige versjoner fra en produsent av gangen. Hovedsakelig fra Skandinavia og sourcet fra store deler av verden hvis jeg husker rett. Når det kommer til lysbrent er det variasjon der har noen ganger vært mørkere brent (foretrekker lysere selv), men igjen det er jo endel av risken når man har et slik abonnement

Kan absolutt anbefales

-M
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Hei. Ser etter en vannkoker som kan brukes til pour over kaffe (á la Hario sin vannkoker) men som også har mulighet til å stille inn ulike temperaturer (for å også brukes til ulike te-typer). Tips?
 
Hei. Ser etter en vannkoker som kan brukes til pour over kaffe (á la Hario sin vannkoker) men som også har mulighet til å stille inn ulike temperaturer (for å også brukes til ulike te-typer). Tips?
Sett denne?
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Hei. Ser etter en vannkoker som kan brukes til pour over kaffe (á la Hario sin vannkoker) men som også har mulighet til å stille inn ulike temperaturer (for å også brukes til ulike te-typer). Tips?

Hario har vannkoker med temperaturkontroll hvor du selv velger temperaturen (holder temp. i 15 minutter etter den er oppnådd.)

Ellers har Stagg en skikkelig vinner (med samme funkjsonalitet).

Bruk rabattkode: " mk18 " for en hyggelig 18% TS rabatt :)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Vij
Hario har vannkoker med temperaturkontroll hvor du selv velger temperaturen (holder temp. i 15 minutter etter den er oppnådd.)

Ellers har Stagg en skikkelig vinner (med samme funkjsonalitet).

Bruk rabattkode: " mk18 " for en hyggelig 18% TS rabatt :)

Brukt Stagg sin EKG i snart 2 år, kunne ikke vært mer fornøyd :)
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Brukt Stagg sin EKG i snart 2 år, kunne ikke vært mer fornøyd :)

Har selv bruk Fellow Stagg EKG hjemme i 1 år og veldig fornøyd. Bruker Hario Buono m/ temp kontroll på jobb, og må si jeg foretrekker Stagg fremfor Hario kannen.

De største fordelene med EKG sammenliknet Buono mener jeg er at EKG er letter å helle sakte/tynn stråle med, at den oppleves som noe raskere å varme opp, samt at man ikke trenger å trykke på noen knapp for å fortsette å holde varme etter den er løftet av basen. Det gjør heller ikke noe med solid kvalitetsfølelse, som EKG virkelig leverer på :)

03.06.22.png
 
Vil bare slå et slag for profesjonelle kverner, da særlig en fra Sveits. Har hatt min brukte Ditting KR804 i et halvt år. Kjøpte nye burrs samtidig, som såklart var dyrere enn det jeg måtte gi for kverna. Når jeg nå sammenstiller personlig kaffeforbruk og beregnet dimensjonering av burrs, har jeg 300 år med kaffedrikking foran meg.

Den duger til alt, og uansett bryggemetode har fantastisk smak og aroma kverna å takke. Arbeidsflyten er grei og 18 gram kaffe til espresso males på fire sekunder.

IMG_7740.jpeg
 

Så denne videoen i dag, og lot meg inspirere til en lettere julebrisen latmannsvariant hvor jeg bare fuktet hendene og gnidde 18 g kaffebønner mellom mine lugubre labber før kverning. Dette hadde et positivt utslag på resultatet, og espressoen oppnådde omsider 9 stødige bar med trykk etter et år på ca. 6-7! Jeg har nektet å kapitulere til mørkbrent espressokaffe, og dette viste seg å være siste bit i puslespillet for å få det til med lysbrente bønner fra Kenya. Ser frem til å prøve dette med andre kaffetyper.

Tidlig i høst prøvde jeg People Posession's "NBA" blend. Herregud for en kaffe! Uten tvil den mest spennende og unike filterkaffen jeg har hatt, jeg hadde rett og slett ingen anelse om at blandet opphav kunne gi en så utrolig presist kuratert smak. Ny regel: ser jeg noe som helst fra People Posession på en hylle, skal jeg ha det.

Noen som har noen gode tips på spennende kaffe som er foredlet i Norge (eller som er lett å få tak i)? Har hatt mye godt fra Wendelboe, Jacu, Supreme, og Stavanger, men ingenting som har blåst meg helt av banen! Favoritten var 1kg med "test roast" jeg kjøpte hos TW, som jeg tror må ha vært bærtørket Etiopisk. Leter stadig etter søte, fruktige smaker av den sort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen

Så denne videoen i dag, og lot meg inspirere til en lettere julebrisen latmannsvariant hvor jeg bare fuktet hendene og gnidde 18 g kaffebønner mellom mine lugubre labber før kverning. Dette hadde et positivt utslag på resultatet, og espressoen oppnådde omsider 9 stødige bar med trykk etter et år på ca. 6-7! Jeg har nektet å kapitulere til mørkbrent espressokaffe, og dette viste seg å være siste bit i puslespillet for å få det til med lysbrente bønner fra Kenya. Ser frem til å prøve dette med andre kaffetyper.

Tidlig i høst prøvde jeg People Posession's "NBA" blend. Herregud for en kaffe! Uten tvil den mest spennende og unike filterkaffen jeg har hatt, jeg hadde rett og slett ingen anelse om at blandet opphav kunne gi en så utrolig presist kuratert smak. Ny regel: ser jeg noe som helst fra People Posession på en hylle, skal jeg ha det.

Noen som har noen gode tips på spennende kaffe som er foredlet i Norge (eller som er lett å få tak i)? Har hatt mye godt fra Wendelboe, Jacu, Supreme, og Stavanger, men ingenting som har blåst meg helt av banen! Favoritten var 1kg med "test roast" jeg kjøpte hos TW, som jeg tror må ha vært bærtørket Etiopisk. Leter stadig etter søte, fruktige smaker av den sort.

Jeg har god erfaring med å få søte smakstoner fra geisha og bønner som er honey processed, bare de ikke blir underesktrahert og ender med et surt resultat i koppen. Har for det meste kjøpt fra typ Fuglen, Jacu, TW, Supreme osv.
 

Så denne videoen i dag, og lot meg inspirere til en lettere julebrisen latmannsvariant hvor jeg bare fuktet hendene og gnidde 18 g kaffebønner mellom mine lugubre labber før kverning. Dette hadde et positivt utslag på resultatet, og espressoen oppnådde omsider 9 stødige bar med trykk etter et år på ca. 6-7! Jeg har nektet å kapitulere til mørkbrent espressokaffe, og dette viste seg å være siste bit i puslespillet for å få det til med lysbrente bønner fra Kenya. Ser frem til å prøve dette med andre kaffetyper.

Tidlig i høst prøvde jeg People Posession's "NBA" blend. Herregud for en kaffe! Uten tvil den mest spennende og unike filterkaffen jeg har hatt, jeg hadde rett og slett ingen anelse om at blandet opphav kunne gi en så utrolig presist kuratert smak. Ny regel: ser jeg noe som helst fra People Posession på en hylle, skal jeg ha det.

Noen som har noen gode tips på spennende kaffe som er foredlet i Norge (eller som er lett å få tak i)? Har hatt mye godt fra Wendelboe, Jacu, Supreme, og Stavanger, men ingenting som har blåst meg helt av banen! Favoritten var 1kg med "test roast" jeg kjøpte hos TW, som jeg tror må ha vært bærtørket Etiopisk. Leter stadig etter søte, fruktige smaker av den sort.

Jeg har kjøpt bærtørket kaffe fra https://www.langorakaffe.no/ som var full av fruktige smaker. Husker ikke hva den het eller hvor den var fra...
 
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.

-Jeg har ikke en selv (ennå), men får kose meg med en Rocket Appartamento ganske ofte.

Koster rundt 20', bygget som en tank, E61, varmeveksler, veldig lett å få gode resultater fra.

Imponerende steamer.

Jeg sparer til en, for å si det slik...
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
Rancilio Silva har vel vært «best i test», helt siden jeg kjøpte min for mer enn 30 år siden.
IMG_0479.jpeg


Min selges ny fremdeles, men ser det er kommet flere moderniserte utgaver av denne, som jeg vurderer å oppgradere til. Selv har jeg lyst på en «Silvia Pro X» som koster 22K:

https://lippe.no/produktkategori/espressomaskiner/espressomaskiner-hjemmebruk/
 
Redigert:
-Jeg har ikke en selv (ennå), men får kose meg med en Rocket Appartamento ganske ofte.

Koster rundt 20', bygget som en tank, E61, varmeveksler, veldig lett å få gode resultater fra.

Imponerende steamer.

Jeg sparer til en, for å si det slik...
Isomac Tea med E61 og cooltouch er også et godt alternativ, men kvernen du velger er minst like viktig som selve maskinen.
 
Bruker Flair 58 i kombinasjon med Niche Zero. Men sikler fæææææælt på La Marzocco Linea Micra :love:

IMG_1678.jpeg


Går mest i pour over her i huset og kan varmt anbefale 1zpresso ZP6 Special!

IMG_3592.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: McQ og mr.quick
Sikkert teit spørsmål, men hva teknisk sett skiller pour over fra trakter? Bruker kun AeroPress selv. Av og til presskanne hvis flere skal ha kaffe.
 
Sikkert teit spørsmål, men hva teknisk sett skiller pour over fra trakter? Bruker kun AeroPress selv. Av og til presskanne hvis flere skal ha kaffe.
Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Kaffebrygging kan gjøres utrolig avansert, eller veldig enkelt.

Ikke at jeg sitter med fasiten, men i mitt hodet er det noelunde slik:

Trakter er automatisk. Man har liten grad av påvirking på resultatet.
Pour over er manuelt. Du varmer opp bryggevannet til den temperaturen du ønsker. Du velger antall pours, blooming, hastighet, avstand og metode (sirkulær vs senter eller kombinasjon). Dette har stor innvirkning på ekstraksjon og smak.

I tillegg så er det vanlig å kverne bønnene selv ved pour over. Da har man mer kontroll på kontakttid med bryggevannet. Altså tiden det tar for bryggevannet å renne gjennom kaffesengen. Dette har mye å si på syrlighet (mindre kontakttid) vs bitterhet (mer kontakttid) og selvsagt igjen, ekstraksjon.

Kaffekverner er et eget fag. Er fortsatt litt nekter, men etter hvert som erfaringen stiger så kommer også forståelsen for hvorfor en kaffekverner kan koste det samme som en Submariner eller to.
 
Redigert: