En tråd om kaffe

V60 og Chemex er hipp som happ, synes jeg, men har mest erfaring med Chemex. Har ikke smakstestet Chemex og Aeropress opp mot hverandre, men tror faktisk jeg synes aeropress er aller best. Men det er litt hyggeligere å brygge på Chemexen, så det blir litt av hvert. Til hverdags går det mest i (hyppig renset) trakter. Presskanne synes jeg blir for mye grut.
Det er forøvrig masse videoer av ulike brygg og fremgangsmåter på Youtube, med masse tips osv.
Kjøp en V60, en ordentlig kvern og en narkovekt, og du er i gang. Så kan du kjøpe deg en vannkoker med svanehals og valgfri temperatur osv. når du blir enda mer hekta. :)

Er nok hipp som happ ja. Hadde uansett vært gøy å blindtestet :) Koker eller kjele med svanehals er et must ja! Glemte å nevne det i mitt innlegg over.
Jeg mener man kommer langt med en vanlig 3-400 kroners digital kjøkkenvekt. Man er ihvertfall innafor 1 grams nøyaktighet.
 
Takker for svar! Ender nok opp med V60 og diverse tilbehør iløpet av kort tid :)
Bare hyggelig! Lykke til i avgjørelsen :) Som @mutriakis nevnte, Youtube har masse videoer med tester og brygge metoder av de ulike systemene. Husk en kjele eller vannkoker med svanehals (f.eks Hario Boueno) dersom du går for et "pour-over" system.
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Jeg har Kalita hjemme og V60 på hytta. Nå har jeg en bedre kvern hjemme enn på hytta, men før jeg byttet kvern hjemme syntes jeg fortsatt jeg fikk bedre kaffe på Kalita enn V60. Jeg synes riktignok at V60 har et høyere potensial, V60 på kaffebaren er bedre enn Kalita hjemme, noe som irriterer meg litt, men som jeg har lært meg å leve med i og med at de er en av verdens beste kaffebarer..

Så hvis du er villig til å øve systematisk, anbefaler jeg V60, hvis ikke anbefaler jeg Kalita.
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik og Humla
Jeg har Kalita hjemme og V60 på hytta. Nå har jeg en bedre kvern hjemme enn på hytta, men før jeg byttet kvern hjemme syntes jeg fortsatt jeg fikk bedre kaffe på Kalita enn V60. Jeg synes riktignok at V60 har et høyere potensial, V60 på kaffebaren er bedre enn Kalita hjemme, noe som irriterer meg litt, men som jeg har lært meg å leve med i og med at de er en av verdens beste kaffebarer..

Så hvis du er villig til å øve systematisk, anbefaler jeg V60, hvis ikke anbefaler jeg Kalita.

Spennende! Jeg har aldri prøvd Kalita. Hva tror du er årsaken til at det er lettere å få bra resultat på Kalita sml. v60? Du heller vel i sirkler som med v60´n? :)
 
Mitt favoritt-setup for kaffe er:

Nybrente kaffebønner av ymse slag
Rancilio Rocky kvern
Hario Buono over Chemex m/ Chemex filter

Morgenstundene har ikke vært hyggeligere på lenge. Selve "pour over"-metoden er et koselig lite rituale som akkurat er enkelt nok til at det funker når man står der i halvsøvne. Støyen fra kvernen slår den første delen av morgenen ut av hodet, så tar kaffen seg av resten. :)
 
Redigert:
Mitt favoritt-setup for kaffe er:

Nybrente kaffebønner av ymse slag
Rancilio Rocky kvern
Hario Buono over Chemex m/ Chemex filter

Morgenstundene har ikke vært hyggeligere på lenge. Selve "pour over" metoden er et koselig lite rituale som akkurat er enkelt nok til at det funker når man står der fremdeles i halvsøvne. Støyen fra kvernen slår den første delen av morgenen ut av hodet, så tar kaffen seg av resten. :)

Hyggelig rituale det ja! :) Hvilket "tall" bruker du for å kverne pour over på Rockyen?
 
Er det flere enn meg som sliter med filterne i den minste Kalitaen? Oppbevarer de i pappkopp for at de skal holde formen, men de holder seg ikke så godt i filterholderen, synes jeg. V60 er lettere å ha med å gjøre, men jeg er av "prinsipp" ikke så glad i filter av denne traktetypen. Det øker syrlighet. Ref. debatt rundt Moccamasteren kontra de med jevnere bunn i filterholderen, for eksempel Melitta.
 
Jeg har den store Kalitaen, men har det (jeg oppfatter som det) samme problemet. Mot slutten av pakken blir filtrene litt lite samarbeidsvillige.

Spennende! Jeg har aldri prøvd Kalita. Hva tror du er årsaken til at det er lettere å få bra resultat på Kalita sml. v60? Du heller vel i sirkler som med v60´n? :)

Kalita har en flat bunn med tre små hull, det tror jeg innebærer en jevnere ekstraksjon, men jeg vet ikke. Jeg har svanehalskanne hjemme, men den kjøpte jeg for et halvt år siden, jeg brukte bare vannkoker før det, så forskjellen er ikke bare på grunn av helling.

De bruker Kalita på Solberg og Hansen i Mathallen, så hvis du har lyst til å prøve er det stedet.
 
Jeg sverger til Rancilio Rocky (uten doserer). Har hatt min siden 2010, aldri noe trøbbel, fungerer fortsatt utmerket.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg har også den store Kalitaen, jeg synes filter legger seg bedre hvis filterholderen er våt (skyller i varmt vann) før jeg legger i filteret.

Enig i tanken om at den flatere bunnen gir en jevnere ekstraksjon på kaffebønnene enn på et filter med trakt-form. Om det har noe å si vet jeg ikke :)
 
Jeg sverger til Rancilio Rocky (uten doserer). Har hatt min siden 2010, aldri noe trøbbel, fungerer fortsatt utmerket.

Godt å høre, og glir inn i rekken av historier jeg har lest om folk som har Rancilio Rocky som går år etter år med daglig bruk uten noe trøbbel. Virker å være en særdeles enkel og solid maskin dette. :)
 
Den står som regel på 50 for Chemex-kaffe. :)

Skal vel ha omtrent samme konsistens som grovkvernet salt til maten.

Okei. Har opplevd stor forskjell mellom Rocky kverner ift innstilling av kverningsgrad. Har vel sikkert med hvor "godt brukt" knivene er.

Jeg har den store Kalitaen, men har det (jeg oppfatter som det) samme problemet. Mot slutten av pakken blir filtrene litt lite samarbeidsvillige.

Kalita har en flat bunn med tre små hull, det tror jeg innebærer en jevnere ekstraksjon, men jeg vet ikke. Jeg har svanehalskanne hjemme, men den kjøpte jeg for et halvt år siden, jeg brukte bare vannkoker før det, så forskjellen er ikke bare på grunn av helling.

De bruker Kalita på Solberg og Hansen i Mathallen, så hvis du har lyst til å prøve er det stedet.

Takk for tipset. Må testes ut neste gang jeg er i hovedstaden :)

Jeg sverger til Rancilio Rocky (uten doserer). Har hatt min siden 2010, aldri noe trøbbel, fungerer fortsatt utmerket.

Samme her. En god maskin for pengene! Synes den fungerer bra sammen med Silva.

Jeg har også den store Kalitaen, jeg synes filter legger seg bedre hvis filterholderen er våt (skyller i varmt vann) før jeg legger i filteret.

Enig i tanken om at den flatere bunnen gir en jevnere ekstraksjon på kaffebønnene enn på et filter med trakt-form. Om det har noe å si vet jeg ikke :)

Usikker på hva som gir mest jevn ekstraksjon.. Men v60 filteret er ikke et helt vanlig trakt form filter (som feks Moccamaster). V60 trakten har dype riller som går i et "gjenget" mønster ned mot bunnen, som visst nok skal føre til meget jevn ekstraksjon så lenge man heller i sirkler med korrekt "trykk" på vannet.
 
Okei. Har opplevd stor forskjell mellom Rocky kverner ift innstilling av kverningsgrad. Har vel sikkert med hvor "godt brukt" knivene er.

Slitasje kan nok være en faktor, men tror det har mest med kalibreringen av kverneskivene å gjøre, og her kan det nok være litt naturlig variasjon fra enhet til enhet fra produksjonen. Jeg kan la min kjøre og ta den helt ned på 0, og skivene treffer ikke hverandre mer enn at man akkurat begynner å høre litt kontakt mellom dem. Tror det betyr at kalibreringen er ganske "spot on". Det er mulig andre vil komme til en fullstendig stopp pga. kontakt fra skivene allerede litt før 0, eller ha rom å gå på ved 0, og da vil selvsagt kverningsgradene også variere oppover.

Så man bør nok bare bruke tall man hører andre bruker som et utgangspunkt, og eksperimentere med sin egen kvern til man finner graden man trenger. :)
 
Må jo neste ha et klokke-kaffe bilde i denne tråden

Kaffen på bildet selges selvsagt ikke etter klokken har vært der

Er forøvrig en relativt lysbrent (til å være espresso) kaffe fra Rwanda. Masse frukt og sødme! Klokken kjenner nok de fleste igjen!

Vis meg ditt klokke-kaffe bilde?

IMG_4950.JPG
 
Dersom flere av dere har lyst til å smake deilig kaffe, eller trenger tilbehør/utstyr for håndbrygging:
Rabattkoden på www.mukasa.no (25% - som nevnt tidligere i tråden) gjelder til og med 30 september. Enda 10 dager igjen :)