En tråd om kaffe

Hva er hovedproblemet med bitter kaffe? Er det bønnene? Kjøpte bønner ifra kaffebrenneriet og får veldig sur og bitter kaffe

@mfr kverner du selv? Og hvilken bryggemetode (Trakter, AeroPress etc.) benytter du? Tenker umiddelbart at kaffen får for mye ekstrahering. Prøv litt grovere kvernegrad, litt kortere tid i kontakt med vann og noen grader kaldere vann. Alt etter hva du kan kontrollere. Er vel Solberg & Hansen som brenner for Kaffebrenneriet, og har stort sett vært fornøyd med det jeg har kjøpt hos dem.

• Liker
Reaksjoner: akorsvik
Kverner selv og ligger ett sted imellom aeropress og filter på Wilfa kvernen jeg bruker, kan prøve å kverne grovere for å kjenne forskjell. Brygger med V60.

Tror der er noe jeg gjør feil, må eksperimentere litt med bryggetid og kverning for å se om det blir bedre. Forøvrig takk for gode tips @raknes

V60 er utrolig god når en får det til, men kan være litt vanskelig/irriterende i starten. Heldigvis er internett fylt av guider for å hjelpe en på vei mht. kaffe:vann-forhold, temperatur og tid. Som en start er det nok enklest å bare flytte justeringen på Wilfa-kvernen nærmere filter, om ikke rett på. Lykke til!

Det er dette som er ekstra kjekt med å kverne og brygge selv, nettopp at så mange faktorer er i ens egne hender. Man kan bli frustrert når noe skjærer seg, og det er en del av eksperimenteringen mestringsprosessen, men alt dette gir også den ekstra gode følelsen når man setter seg ned for å ta første slurk og kan glede seg over at man traff godt. :)

Har forsøkt litt frem og tilbake med kverningsgrad i de siste dagene, og jeg har nok brukt for fin kverning før. Bitterheten er redusert med over halvparten synes jeg selv, med litt grovere kverning av kaffen. Nå gjenstår det bare å finpusse teknikken litt mer så blir dette bra :)

@akorsvik Kan du anbefale Skerton-kverna frå nettbutikken til å kverne til aeropress?

Jeg synes Skerton-kverna er utrolig bra, jf. prisen. Mye kvern for pengene med andre ord. Jeg synes den fungerer veldig bra til alt som er grovere enn espressomalt kaffe (som jeg ikke synes den klarer godt nok). Så ja, den er ypperlig til Aeropress :) Ps. Vi har 1 stk kvern igjen til en veldig god pris, pga noen tape merker på ytteresken. :)

Jeg synes Skerton-kverna er utrolig bra, jf. prisen. Mye kvern for pengene med andre ord. Jeg synes den fungerer veldig bra til alt som er grovere enn espressomalt kaffe (som jeg ikke synes den klarer godt nok). Så ja, den er ypperlig til Aeropress :) Ps. Vi har 1 stk kvern igjen til en veldig god pris, pga noen tape merker på ytteresken. :)
Ja, det var det eg såg. Takk for svar! :)

• Liker
Tips til deg som er tom for kaffe, eller som vurderer innkjøp av Hario utstyr:

25% rabatt på HELE* nettbutikken til 14 feb. 23:59.

Rabattkode: val2018

Husk at du slipper frakt dersom du kan hente her. Dette krysser du av ved utsjekk.

www.mukasa.no

*Gjelder ikke kaffe abn. og frakt. .

• Liker
Reaksjoner: darkcho
Hei. Jeg sverger til Aeropress når jeg skal lage 1-2 kopper og bruker en stor Chemex ellers. Vurderer å supplere med en V60. Spørsmål: Hva skiller V60 fra Chemex når det gjelder muligheter og resultat? Er V60-filtrene like tykke som Chemex-filtrene?

Tråden trenger bilder.
20170625_090347-01.jpeg

• Liker