En tråd om kaffe

Da har jeg kommet halvveis igjennom posen med etiopisk "Gedeb" fra Tim Wendelboe. Her er noen kjappe tanker jeg vil skrible ned.

timwendelboe_gedeb_filter.png


Den er god, men så mye er vel egentlig bare å forvente av en kaffe fra TW. Dessverre når den ikke Hunkute opp til anklene en gang. Den minner meg faktisk ganske mye om den vanlige yirgacheffen fra "Coffee Of The World" som man får kjøpt i nærbutikken. For all del, dette er jo en helt grei hverdagskaffe som jeg ofte har i bakhånd, men det er litt skuffende at Gedeb ikke stikker seg mer ut hva gjelder kompleksitet og dybde. En morgen begynte jeg faktisk å lure på om jeg hadde kvernet fra rett pose, og tuslet inn på kjøkkenet igjen for å dobbeltsjekke.

Brenningen er som vanlig på den lette siden, og igjen kjenner man en kvalitet og renhet i smaken som gjør det tydelig at det er godt håndverk bak det hele. Men, dette er nok den kjedeligste kaffen jeg har smakt fra TW så langt, og etter min mening er den ikke verdt 163kr for en 250g-pose. Yirgacheffe fra nærbutikken gir 90% av smaken, og koster vel rundt en hundrelapp for et halvt kilo bønner.

Jeg håper virkelig at de får Hunkute inn på lager igjen så fort som mulig.
 
Redigert:
Et lite tips til deg som er på jakt etter Hario V60 utstyr eller digg ferskbrent kaffe.
Vi kjører 20% rabatt på alt av kaffe, Hario V60 og gavekort tom. fredag 25/1 i nettbutikken
Flat frakt på 49,- og fri frakt på ordre over 600,-

Rabattkode: januar19
www.mukasa.no

Det er dessverre litt "halvribba" for Hario utstyr, men fremdeles noen gullkorn på lager :)
Hva angår kaffe kan jeg varmt anbefale Colombia El Llanete som er i den lyse enden av medium brent. Saftig, søt og floral. Ellers er Etiopia Dhilgee fra Guji distriktet en favoritt. Unik smak hvor den typisk fruktige øst afrikanske kaffesmaken avrundes med en toffee liknende sødme i avslutningen.

Vi tilbyr alle kaffe i både 250g og 1 kg poser.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Noen som vet om et sted som selger reservedeler til Hario Skerton? Jeg greide å knuse glassbeholderen...
Selger dere, @akorsvik ?

Så leit! Alle (som ikke driver grå/paralell import) av Hario i Norge, kjøper av samme leverandør. Etter hva jeg kan se har de ikke reservedeler til Hario i sin bestillingsliste.
Tipper du finner den til rundt en hundrelapp + frakt på f.eks ebay UK. Ser den koster 8 pund hos Hario UK:
https://www.hario.co.uk/skerton-hand-grinder-jar/

Ellers har vi komplett kvern på lager til kr 529 minus 20% rabatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Så leit! Alle (som ikke driver grå/paralell import) av Hario i Norge, kjøper av samme leverandør. Etter hva jeg kan se har de ikke reservedeler til Hario i sin bestillingsliste.
Tipper du finner den til rundt en hundrelapp + frakt på f.eks ebay UK. Ser den koster 8 pund hos Hario UK:
https://www.hario.co.uk/skerton-hand-grinder-jar/

Ellers har vi komplett kvern på lager til kr 529 minus 20% rabatt.

Takk for svar! Da får jeg prøve der :=)
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Da har jeg kommet halvveis igjennom posen med etiopisk "Gedeb" fra Tim Wendelboe. Her er noen kjappe tanker jeg vil skrible ned.

timwendelboe_gedeb_filter.png


Den er god, men så mye er vel egentlig bare å forvente av en kaffe fra TW. Dessverre når den ikke Hunkute opp til anklene en gang. Den minner meg faktisk ganske mye om den vanlige yirgacheffen fra "Coffee Of The World" som man får kjøpt i nærbutikken. For all del, dette er jo en helt grei hverdagskaffe som jeg ofte har i bakhånd, men det er litt skuffende at Gedeb ikke stikker seg mer ut hva gjelder kompleksitet og dybde. En morgen begynte jeg faktisk å lure på om jeg hadde kvernet fra rett pose, og tuslet inn på kjøkkenet igjen for å dobbeltsjekke.

Brenningen er som vanlig på den lette siden, og igjen kjenner man en kvalitet og renhet i smaken som gjør det tydelig at det er godt håndverk bak det hele. Men, dette er nok den kjedeligste kaffen jeg har smakt fra TW så langt, og etter min mening er den ikke verdt 163kr for en 250g-pose. Yirgacheffe fra nærbutikken gir 90% av smaken, og koster vel rundt en hundrelapp for et halvt kilo bønner.

Jeg håper virkelig at de får Hunkute inn på lager igjen så fort som mulig.
Helt enig, dette er den kjedeligste afrikanske jeg har smakt fra TW. Tyder på at vi har lignende preferanser. Prøvd Kiawamururu? Håper å få smakt denne ved siden av Hunkute ila året, husker i alle fall Kiawamururu som en helt fabelaktig kaffe med kompleksitet.

Jeg håper virkelig at de får Hunkute inn på lager igjen så fort som mulig.
Fant denne kommentaren fra Tim på nettsiden, ang Hunkute.
"(...)But with some patience we always find the coffee to taste better and better throughout the year. The coffee from Hunkute also tends to taste fresh for a very long time most likely because of the dense beans and slow drying. These are the reasons why I feel that it is a good thing to wait a bit with releasing this coffee. It means we start selling it when it is at its best and also in a period of the year when we are starting to sell out of many of the other coffees we carry throughout the year."
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Helt enig, dette er den kjedeligste afrikanske jeg har smakt fra TW. Tyder på at vi har lignende preferanser. Prøvd Kiawamururu? Håper å få smakt denne ved siden av Hunkute ila året, husker i alle fall Kiawamururu som en helt fabelaktig kaffe med kompleksitet.


Fant denne kommentaren fra Tim på nettsiden, ang Hunkute.
"(...)But with some patience we always find the coffee to taste better and better throughout the year. The coffee from Hunkute also tends to taste fresh for a very long time most likely because of the dense beans and slow drying. These are the reasons why I feel that it is a good thing to wait a bit with releasing this coffee. It means we start selling it when it is at its best and also in a period of the year when we are starting to sell out of many of the other coffees we carry throughout the year."

Jeg har ikke prøvd Kiawamururu enda (dette navnet var forøvrig litt en munnfull!), men denne skal jeg notere meg for fremtiden. Takk for tipset!
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Hvor lang tid fra brenning kan man kalle kaffebønner ferskbrent? Og hvor mye forskjell er det hvis kaffen ikke er lenger ferskbrent. Som f.eks hele kaffebønner fra store kjeder har jo ofte en holdbarhetsdato i type 6 mnd. Regner med det er smaken som avtar etter hvert og at kaffen ikke blir dårlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Hvor lang tid fra brenning kan man kalle kaffebønner ferskbrent? Og hvor mye forskjell er det hvis kaffen ikke er lenger ferskbrent. Som f.eks hele kaffebønner fra store kjeder har jo ofte en holdbarhetsdato i type 6 mnd. Regner med det er smaken som avtar etter hvert og at kaffen ikke blir dårlig.

Det beror på hvem du spørr. Etter brenning avgir kaffebønnene karbondioksid. Kaffen bør derfor få noen dager hvile før den nytes. Normal hviletid er alt fra 3 til 8 dager (noen enda lenger). Når kaffen er ferdig hvilt er den på sitt optimale. Det interessante spørsmålet er hvor lenge den holder seg optimal fra den er ferdig hvilt. Her er det mange variabler, og ingen fasit. Er det snakk om hele bønner som oppbevares i luftett emballasje, mener jeg de fleste typer kaffe holder seg veldig godt i 2-3 uker. Etter 3 uker vil man smake forskjell i form av tap av kaffens unike smaksnoter og aroma. Jo lysere brent kaffen er, og jo mer distinktive smaksnoter den har, jo lettere vil man oppleve reduksjon i smak og aroma.

Overstående er selvsagt ingen fasit. Jeg har smakt 3 mnd gammel kaffe som fremdeles er vanvittig god, uten nevneverdig tap i smak. Og på den andre siden- 25 dager gammel kaffe som smaker flatt.

Oppbevar kaffen et sted det er skygge og i jevn temperatur. Sørg for at emballasjen den oppbevares i er helt tett. Emballasjen som mange brennerier bruker (med zip lås og enveis ventil) fungerer bra. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er dere kjent med at kaffen blir "statistikk elektrisk"?

Jeg kverner bønnene og det som kommer ut er så statistikk elektrisk at pulveret hopper ut av boksen og over på hendene og benken.

Løsningen min har blitt at jeg tar ut boksen og setter den i oppvaskkummen før jeg åpner den. (Selvfølgelig forhindrforhindrer ikke dette støv på benken...)

Jeg har en teori om at eventuelt datostmpel kan spille inn. Vi hadde noe som var nær dato, men jeg har ikke fått sjekket.

Type kaffe spiller ingen rolle.

8
 
Er dere kjent med at kaffen blir "statistikk elektrisk"?

Jeg kverner bønnene og det som kommer ut er så statistikk elektrisk at pulveret hopper ut av boksen og over på hendene og benken.

Løsningen min har blitt at jeg tar ut boksen og setter den i oppvaskkummen før jeg åpner den. (Selvfølgelig forhindrforhindrer ikke dette støv på benken...)

Jeg har en teori om at eventuelt datostmpel kan spille inn. Vi hadde noe som var nær dato, men jeg har ikke fått sjekket.

Type kaffe spiller ingen rolle.

8
Jo mer brent bønnene er desto mer statisk blir materiet. Kommer dessverre ingen vei utenom problemet, annet enn å kjøre mild/medium roast.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er dere kjent med at kaffen blir "statistikk elektrisk"?

Jeg kverner bønnene og det som kommer ut er så statistikk elektrisk at pulveret hopper ut av boksen og over på hendene og benken.

Løsningen min har blitt at jeg tar ut boksen og setter den i oppvaskkummen før jeg åpner den. (Selvfølgelig forhindrforhindrer ikke dette støv på benken...)

Jeg har en teori om at eventuelt datostmpel kan spille inn. Vi hadde noe som var nær dato, men jeg har ikke fått sjekket.

Type kaffe spiller ingen rolle.

8

I kaffebrenneriet jeg driver mottar vi mange ordre på filter og presskanne malt kaffe, og maler således x-antall kilo hver dag. Litt statisk elektrisiktet er det alltid, men etter vår erfaring beror mye på hvordan kvern man bruker.

Jo mer brent bønnene er desto mer statisk blir materiet. Kommer dessverre ingen vei utenom problemet, annet enn å kjøre mild/medium roast.

Det kan godt være det stemmer i teorien, men det største problemet vi opplever med statisk elektrisitet er på lysbrent våtforedlet kaffe, hvor chaffen blir statisk å henger igjen på kverna.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og turmeric
Er dere kjent med at kaffen blir "statistikk elektrisk"?

Jeg kverner bønnene og det som kommer ut er så statistikk elektrisk at pulveret hopper ut av boksen og over på hendene og benken.

Løsningen min har blitt at jeg tar ut boksen og setter den i oppvaskkummen før jeg åpner den. (Selvfølgelig forhindrforhindrer ikke dette støv på benken...)

Jeg har en teori om at eventuelt datostmpel kan spille inn. Vi hadde noe som var nær dato, men jeg har ikke fått sjekket.

Type kaffe spiller ingen rolle.

8


Jeg sleit veldig med dette tidligere, men vi oppgraderte til ny kvern i sommer og satset da på den nye Wilfaen (Uniform). Denne har en kaffebeholder i "antistatisk stål" og nå opplever jeg ikke annet søl enn det jeg klarer å lage selv. Til og med kona er fornøyd:)

Har også lest et eller annet sted på nettet at det hjelper dersom man tar en liten dråpe vann i bønnene før man kverner. Har ikke testet det selv, så jeg kan ikke si om det stemmer eller ei.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og akorsvik
Tror det har mest å si på kvernen. Jeg bruker Mahlkönig Guatemala og Mahlkönig Kenia. De er helt like hva gjelder statisk elektrisitet. Fester seg en del på metallbiten hvor kaffen kommer ut, samt litt innvendig i toppen av 250gr kaffeposene som har et tynt lag med metall innvendig. På Hario V60 elektrisk kvern (som er konstruert i plast der hvor kaffen kommer ut) flyr noe opp og fester seg på malingsgrad justereren (som er av metall). På Mazzer mini som jeg bruker til espresso er det absolutt ingen statisk elektrisitet - uansett kaffe.
 
Bruker kaffekvern fra Wilfa. Noen dråper vann først der man heller på 17g kaffebønner, så slipper man problemet med at ferdig kvernet kaffe klistrer seg til beholderen i bunn. Trodde ikke noe på det, men det fungerer 100% hver gang. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vi har også en ganske vanlig Wilfa-kvern. Kaffen kommer ned i en beholder av gjennomsiktig plast.
Jeg har merket meg at det nok er korrekt som beskrevet over at mørkere kaffe er mer statisk enn mindre brent. Jeg har kvernet en espresso og den gikk til angrep når jeg løftet av lokket på plastbeholderen. En mindre bredt er bare litt småhissig.

Jeg prøvde noen dråper vann i, men tok nok litt få/små dråper. Jeg må prøve det igjen.

8
 
Bruker kaffekvern fra Wilfa. Noen dråper vann først der man heller på 17g kaffebønner, så slipper man problemet med at ferdig kvernet kaffe klistrer seg til beholderen i bunn. Trodde ikke noe på det, men det fungerer 100% hver gang. :)

Husker da jeg jobbet på sykehus for noen år siden. De hvite arbeidsklærene var vanvittig statiske på vinterstid, og satt klistret til huden hele dagen på grunn av dette. Googlet meg frem til en løsning som hjalp veldig. Fuktet hånden med vann, og dro den over armer og mage før jeg tok på tøyet. Ingen statisk elektrisitet etter dette. Blir vel samme prinsippet.

Vi har også en ganske vanlig Wilfa-kvern. Kaffen kommer ned i en beholder av gjennomsiktig plast.
Jeg har merket meg at det nok er korrekt som beskrevet over at mørkere kaffe er mer statisk enn mindre brent. Jeg har kvernet en espresso og den gikk til angrep når jeg løftet av lokket på plastbeholderen. En mindre bredt er bare litt småhissig.

Jeg prøvde noen dråper vann i, men tok nok litt få/små dråper. Jeg må prøve det igjen.

8

Kan det være at både lys- og mørkbrent kaffe er like statiske, men at mørk oppleves som mer "aggressiv" fordi den har mindre tetthet enn en lysbrent kaffe?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Lysten på god kaffe hjemme og å kunne kvitte seg med kapsel-skvip ledet meg til en ny maskin hjemme. Når man researcher kunsten å lage god barista-kvalitet kaffe på egenhånd, så finner man ut at dette er et fag og en potensiell ny tidstyv som man kan nerde over.

Valgte den enkle veien, droppet en ny hobby og kjøpte en helautomatisk sak som blir lovpriset i reviews. Sage Oracle Touch. Hatt den noen måneder nå og jeg er mektig imponert. Med bare litt enkel basiskunnskap så tryller jeg frem kaffedrikker etter ønske fra familie og venner. Anbefaler denne! Litt pricey, men se det som en tidsbesparende kost :mrgreen:


621EABB3-A558-4F42-9FE6-1C0AE277AAE7.jpeg
5FF072DD-A0E5-4034-A33A-14401619CD04.jpeg