En tråd om kaffe

Om noen er tomme for kaffe, eller vil prøve noe spennende:

Vi feirer 100 likes på Facebook siden våres, og kjører 25 % rabatt på ferskbrent kaffe t.o.m torsdag 19.10.17.
Rabattkoden* er: " hundrehurra " Og legges inn i kassen/utsjekk på www.mukasa.no

* Gjelder ikke frakt, kaffe abn og utstyr. Kupongen kan brukes 1 gang pr. kunde.

Vi har hatt noen tekniske problemer den siste uken rundt valg av kverningsgrad/bønner på kaffeposene i nettbutikken. Om du opplever dette, fint om du tar kontakt. Skal være løst nå :)
 
Hvordan oppbevarer folket kaffen etter at den er kvernet selv? Holder det med en lufttett boks og mørk lagringsplass, eller lønner det seg kun å kverne den mengden man skal bruke og lagre de hele bønnene i originalposen?
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Hvordan oppbevarer folket kaffen etter at den er kvernet selv? Holder det med en lufttett boks og mørk lagringsplass, eller lønner det seg kun å kverne den mengden man skal bruke og lagre de hele bønnene i originalposen?
Lufttett er hovedfokus. Optimalt, så kverner man til den enkelte servering, men noen ganger må plass og logistikk styre. Da overlever kvernede bønner fint i lufttett boks. Dette er like viktig for hele bønner. Luft fjerner aroma og smak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Hvordan oppbevarer folket kaffen etter at den er kvernet selv? Holder det med en lufttett boks og mørk lagringsplass, eller lønner det seg kun å kverne den mengden man skal bruke og lagre de hele bønnene i originalposen?


Vi anbefaler å oppbevare bønnene i kaffe posen vi leverer dem i. Posen har enveis ventil som gjør at kaffen inni posen slipper ut karbondioksid gjennom ventilen, mens oksygen ikke slipper inn. Bønnene gasser fra seg en del karbondioksid de første dagene etter brenning. Om de oppbevares i en helt tett boks kan gassen sette en besk smak på bønnene.

Liker du litt DIY: Kutt ut enveis ventilen fra en brukt kaffepose, lag et hull i en lufttett boks, og lim ventilen på boksen :)

Kaffen taper seg raskere når den er kvernet. Dette på grunn av at den totale overflaten som eksponeres for oksygen blir mye større enn hva den er som hele bønner. Kvern kun det som skal brukes de neste 15 minuttene om du har mulighet for dette. Filtermalt kaffe oppbevart i pose med enveis ventil taper noe smak etter 15-30 dager, men tar lengre tid før den blir "dårlig" (etter min mening).
 
Pleier dere å forvarme koppen også? Jeg bruker V60 til å lage kaffe nå, skyller først filteret og kannen med vann rett ifra Hario vannkokeren men synes kaffen blir fort kald, iallfall i forhold til vanlig kaffetrakter. Er det noe tips her? Forvarme koppen også kanskje?
 
På chemex (3-kopp varianten) pleier jeg å først skylle filter og varme opp kolbe, så tømmer vannet ut i koppen og forvarmer denne mens jeg brygger kaffen. Da blir det varmt nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Rensetabeletter til helautomatiske espressomaskiner, må jeg bruke Phillips-rens til Phillips-maskiner, eller ikke? Hvis ikke, noen som har tips?
 
Pleier dere å forvarme koppen også? Jeg bruker V60 til å lage kaffe nå, skyller først filteret og kannen med vann rett ifra Hario vannkokeren men synes kaffen blir fort kald, iallfall i forhold til vanlig kaffetrakter. Er det noe tips her? Forvarme koppen også kanskje?

Når jeg brygger på v60 med "02" str pleier jeg og skylle/vaske filter med varmt vann (litt mer enn nødvendig). Føler jeg får den varmen jeg trenger i trakt og kolbe for at 2-4 kopper kan holde varmen lenge nok.
Når jeg brygger på v60 i "01" str, og da særlig kun 1 kopp kaffe; Pleier jeg å vaske filter og dermed få noe varme i trakt og koppen under. Deretter fyller jeg koppen helt full med varmt vann (fra kokeren) som er i koppen mens jeg kverner kaffen. Da holder temperaturen seg lenge ved brygging :)
Skikkelig kaffe smaker best når den er i området 40-60 grader (etter min mening). "Glovarm" kaffe kamuflerer kvalitetene og smakene (evt defektene).. Ingenting er som en lunket lysbrent kaffe av høy kvalitet fra øst-afrika..NAM!
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Da var det jammen meg snart jul (igjen). Jeg har ærlig talt ikke fått tid til å starte på julegavene enda, så blir nok et skikkelig race dagen før. :rolleyes:o_O

Anyway, tenkte å smelle til med en liten "julegave" til alle klokke (og kaffe) gale medlemer;
25% rabatt fra i dag, og frem til nyttår på hele nettbutikken*

www.mukasa.no

Bruk rabattkoden: " klokkejul2017 "

Vi har fått inn en del nytt utstyr, og noen nye typer kaffe.

GOD JUL, OG GODT NYTTÅR!

*med unntak av allerede nedprisede varer, kaffe abn. og frakt

PS Savner noen klokke/kaffe bilder i tråden her :)
 
Rensetabeletter til helautomatiske espressomaskiner, må jeg bruke Phillips-rens til Phillips-maskiner, eller ikke? Hvis ikke, noen som har tips?
Jeg har kjøpt espresso rens i pulverform fra Solberg og Hansen. Boks på 500 gram som varer ganske lenge. Bruker denne på espressomaskin, termoser, kaffetrakter og andre ting som får kaffeavleiringer. Husker ikke prisen, men ganske overkommelig.
 
Hva er hovedproblemet med bitter kaffe? Er det bønnene? Kjøpte bønner ifra kaffebrenneriet og får veldig sur og bitter kaffe
 
@mfr kverner du selv? Og hvilken bryggemetode (Trakter, AeroPress etc.) benytter du? Tenker umiddelbart at kaffen får for mye ekstrahering. Prøv litt grovere kvernegrad, litt kortere tid i kontakt med vann og noen grader kaldere vann. Alt etter hva du kan kontrollere. Er vel Solberg & Hansen som brenner for Kaffebrenneriet, og har stort sett vært fornøyd med det jeg har kjøpt hos dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Kverner selv og ligger ett sted imellom aeropress og filter på Wilfa kvernen jeg bruker, kan prøve å kverne grovere for å kjenne forskjell. Brygger med V60.

Tror der er noe jeg gjør feil, må eksperimentere litt med bryggetid og kverning for å se om det blir bedre. Forøvrig takk for gode tips @raknes