En tråd om GT – Gin & Tonic

Vis vedlegg 56057

Selv om dette er en GT-tråd, så trør jeg til med en observasjon fra kveldens to stk. non-GT eksperiment.

Etter en GTG hos @hanse som hadde Moscow Mule på repertoaret, så ville jeg se etter spin-offs - og fant Kentucky Mule. Samme grunnoppskrift, men med Bourbon som kjerne og ikke vodka. Det artige med Kentucky Mule er at ingefæren styrer mye. Den har et herlig "sting" i seg selv, og ikke noe med alkoholstyrke å gjøre. Fascinerende. Så i kveld ble to ulike ingefær testet med alle andre komponenter like:

a) Fever Tree Ginger Beer - alkoholfri
b) Crabbies - skotsks bryggeri som lager den med ca. 4% vol

Det viser seg at a) gir mer sting og er mindre søt, mens med b) så merker man ikke alkoholstyrken opp mot Fever Tree sin variant. Jeg har prøvd Schweppes' Ginger Ale og den er god, men for søt og har ikke noe ingefefærsting overhodet.

Min anbefaling er at man går for Fever Tree, toner ned på limesaften og blander 1:3+ mellom Bourbon og Fever Tree Ginger Beer.

Ja - og så er kobberkoppen et must, pga. kobberets varmeledningsegenskaper. Du skjønner hva jeg mener når du drikker fra en full av is...
...
PostScript: Kanskje en GT smaker godt i kobberkopp og 1 dråpe bitter...?

Bitter.
Mitt hemmelige triks.
Prøv med en dråpe Angostura orange bitter.
 
Tips: Glem volumkontroll via målebeger. Benytt heller kjøkkenvekt. Prøv en slik noen ganger, så ser du hva jeg mener. :)

Perfekt resultat uten søl - hver gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
GT kan være komplisert. Her er en som er superenkel:

- Glass som aldri har inneholdt fett / melk
- Tre store isbiter
- En flaske Crabbies

Enjoy :)

20170902_223948-01.jpeg
 
Er noen friske forslag i denne videoen :) Urter kan være med å gjøre en drink god, men selv så foretrekker jeg en god gin, god tonic og kanskje en skive lime eller sitron. Blir en tur på polet til uka for å få tak i en Harahorn.
 
Sa en mann som ikke har sett lyset......

For min del - Tanqueray og Schweppes Indian tonic, og her kommer bannskapen i kirken - uten is! Avkjølt såklart, men dropp isen. Da får man virkelig frem smaken i ginen, og det taler til meg :)
 
For de som liker både London og gin kan jeg sterkt anbefale Gin Club i Soho. Utrolig utvalg. De har også en rekke menyer hvor du får smake på mange forskjellige typer (25cl), servert i korrekt glass med ordentlig Fevertree tonic og store isbiter. Hyggelig betjening. Bestill bord.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Ser du har tømt Rogaland for FV Mediterranean...

Ha, ha. Tror Randaberg var siste polet jeg var på. Haugesund var for langt borte. Har du flere på lur?

On a serious note: FT Elderflower passet godt til den tyske myntedoserte Skin Gin. :) Selv om teorien skulle tilsi noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
Aldri likt GT men etter å ha lest tråden her ble jeg påvirket. Gikk til innkjøp av Skin gin og Fever Tree Tonic og jeg kan konkludere med at jeg fortsatt ikke liker GT... Tilbake til whiskytråden for min del :D
 
Dette styrker mitt inntrykk av @Loevhagen - skal det gjøres, skal det gjøres 100% og alle fasetter skal utforskes :)

Jeg liker en god GT, men tror jeg har mye å gå på i utforsking i bredde og dybde
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Monkey47 har jeg hørt mye bra om, men aldri smakt selv.

Når det gjelder tilbehør vil jeg anbefale å unngå hele skiver med sitrusfrukter, men heller bare bruke skall. Syren i sitron og lime bidrar til å trekke kullsyren ut av tonicen, og den blir dermed "dau" fortere.
 
Aldri likt GT men etter å ha lest tråden her ble jeg påvirket. Gikk til innkjøp av Skin gin og Fever Tree Tonic og jeg kan konkludere med at jeg fortsatt ikke liker GT... Tilbake til whiskytråden for min del :D
En erfaring rikere, da. :)

PostScript: Hvilket blandingsforhold hadde du? Ofte en del som "bommer" der første gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla og Jone
En erfaring rikere, da. :)

PostScript: Hvilket blandingsforhold hadde du? Ofte en del som "bommer" der første gang.

Brukte 4cl gin og en flaske med Fever Tree tonic sammen med isbiter. Har du noe tips til annet blandingsforhold?