En tråd om barbering

Noen ting visste man ikke at man trengte (og kanskje ikke en gang at det eksisterte) før man ser det - håndlagde ekstra tunge, solide og gripevennlige håndtak til tradisjonelle 3-delshøvler. Det virker som om gjengene på mange av disse høvlene er noenlunde standardiserte, slik at det faktisk er mulig å bruke dem om hverandre.

UFO Razor Handles

Jeg har bestilt en Kaiser Short i rustfritt stål på 77 gram; det er 3-4 ukers leveringstid men jeg skal rapportere tilbake når jeg har fått prøvd den - det blir spennende å se om det gjør noen merkbar forskjell. De får ihvertfall mye skryt på B&B.

...og i går kom den, den virker veldig vellaget og solid, svært fin å se på, og ligger godt i hånden. Skaftmakerens assistent sier: "Please remember that the handle does not belong to you, but you have the privilege of enjoying and preserving it until the next generation." Det slagordet høres egentlig litt kjent ut?
Jeg har satt på den et Merkur Open Comb hode og skal meget snart kaste meg ut i et første forsøk. Her er bilde i mellomtiden...
 
Stemmer nok det, ser gutta fra barbershop reklamerer en del for den på facebook. Fare for å gå på en snurr der også :p
 
Noen som har besøkt Dapper ?

Det er sikkert jeg som er helt ute og kjøre, men hva er Dapper????

Ren gjetning, men tror det kan være denne butikken i Oslo. Dapper

Stemmer nok det, ser gutta fra barbershop reklamerer en del for den på facebook. Fare for å gå på en snurr der også :p

De ikke bare reklamerer for den vel, de driver den. Stakk innom. Er en liten butikk på løkka med klær på den ene delen, og barbersaker på den andre delen, og litt sykkelstash innimellom. Virket som om den unge mannen i ulljakke og sixpence visste hva han snakket om, greit å ha noe annet enn nettbutikk.
 
1176119_10151865203236153_1463394243_n.jpg


Har en braub barbermaskin og gilette-høvler med masse blader liggende som alle andre, men kommer nok ikke gå tilbake. Mye deiligere og tettere barbering. Det er deilig at ta seg litt tid og gjøre en liten "rituale" av barberingen.

Vil rekommendere såpe/krem/aftershave fra Fitjar såpekokeri, morro med GODE, håndlagde norske produkter :)

https://www.fitjarsoap.no/
 
Klar for å finne ut hvilke blader som er best i månedene fremover, venter en mix pakke til da tror jeg at jeg har prøvd de fleste :cool:

20140106_174826_zpsec618da5.jpg
 
Feather er min absolutte favoritt, 7 o´clock er bra, og Astra er bra. Men mange der jeg ikke har prøvd;) Et blad som har ca. samme egenskaper som en ostehøvel er Merkur sine...Høvlene til Merkur er meget bra, men bladene er rett å slett dårlige.
 
Jeg begynte å barbere meg med DE-høvler for et par tilbake. Hadde inntil da gått gjennom mange "vanlige" høvler samt et par gode barberingsmaskiner. Ble aldri helt fornøyd.

Jeg leste meg opp på emne og kjøpte meg først et Merkur Futur med badger kost og skål. Kjøpte også en god del barbersåper, barberkremer, blader og aftershaves. Gikk vel 5k første mnd. Var utrolig fornøyd med hele opplevelsen samt resultatet og har siden da sverget til denne type barbering.



Av blad så har jeg gått gjennom flere typer. Prøvde først Astra og Derby, for deretter å gå videre til mer skarpe blad som Feather og gul Gillette 7' o clock.
De to sistnevnte er klart favorittene av alle bladene jeg har prøvd. Har flere varianter av Gillette 7' o clock bladene,
men har ikke prøvd alle enda.

For en stund tilbake begynte jeg å utforske vintage barberhøvler, litt etter et spontant impulskjøp samt at jeg var ute etter en høvel som var enda mer aggressiv enn Futur innstilt på 9.

Det første kjøpet var en Gillette Tech. Jeg tenkte jeg skulle prøve denne da den får mye skryt og kunne kanskje brukes når jeg hadde veldig dårlig tid. Denne er veldig mild og for min del ubrukelig, jeg trenger en aggressiv høvel for å få tatt skjegget skikkelig. Denne kan nok være veldig fin for en nybegynner som ønsker å være forsiktig samt lære seg riktig teknikk, fordi med riktig vinkel så kan den gi en veldig god og tett barbering. Jeg betalte bare 100kr for denne, så det er en fin inngangspris også.

Jeg begynte å søke etter den mest aggressive høvelen og kom over en Gillette NEW Short Comb på eBay som var veldig tiltalende. Den var fra 1930-tallet og er såkalt open comb. Det er mange som sverger til denne.
Jeg visste denne var veldig aggressiv og tok den første barberingen forsiktig. Men fy for en høvel. Jeg ble lamslått. Jeg har aldri fått en bedre og tettere barbering enn med denne høvelen. Unngikk også irritasjon og kutt. Med denne oppnår jeg et ansikt som et guttunge, også problemområdene rundt kjeven. Ønsker man en aggressiv høvel for de dagene man har litt bedre tid så er denne er veldig godt valg. Denne er i ukentlig rotasjon og er nok min favoritt.

Videre gikk jeg til innkjøp av en Gillette Superspeed fra 1958. Dette er en veldig god høvel som gir en veldig "smooth" barbering. Den gir en tett og fin barbering og er favoritten til daglig bruk samt kjappe barberinger med 2 passeringer. Den er mindre aggressiv enn NEW Short Comb, men akkurat nok aggressiv til å gi meg en babyskin følelse. Den har også en kjekk twist-to-open funksjon slik at man enkelt kan skifte blad. Skulle jeg anbefalt enn høvel til hvermannsen så er det nok denne. Du kan også gjøre gode kjøp på Superspeed, jeg betalte vel omtrent 200kr for et fint eksemplar. Merk at denne er fra 1958, er mange som sverger til de fra 1940.


(Fra Venstre: Tech, Superspeed, NEW Short Comb)

Per nå har jeg også en 1959 Gillette Fatboy på vei inn, denne kjøpte jeg egentlig for samlingen skyld da jeg allerede hadde funnet høvler som gjør jobben og regner ikke med at denne er noe bedre. Dette er nok en av de mest kjente vintage høvlene fra Gillette og det er utrolig stor etterspørsel etter disse.
Prisene har steget voldsomt de siste to årene. Jeg kjøpte et komplett sett med original boks og bladholder. Denne er i en utrolig god stand og kjøpt fra en anerkjent selger. Fordelen med denne er at den kan justeres så tilfredsstiller vel de aller fleste. Jeg gleder meg til å prøve denne, men har ikke noe større forventninger enn at den er desidert den tøffeste høvelen man får tak i, samt et av Gillettes flaggskip.



Hadde jeg skulle gjort noe annerledes i dag hadde jeg ikke kjøpt så mange dyre artikler med en gang. Jeg hadde gått rett på vintage høvler og kjøpt meg en Gillette Superspeed eller Fatboy (justerbart er veldig fint i innkjøringsfasen). Jeg hadde kjøpt en god kvalitetskost av badger, enten kvaliten silvertip eller best. Silvertip er "grailen" og er veldig myk og behagelig, best skummer opp lettere, men for min del gjør silvertip en god jobb her også. Av produkter så ville jeg kjøpt en barberkrem (rett og slett fordi det er lettere å lage et godt skum med krem) og en aftershave. Så ville jeg lært meg teknikken med dette før jeg hadde gått videre med produkter. Skapet vil uansett fylle seg opp med produkter tidsnok og i starten synes jeg det er mest viktig å lære seg rutinene og teknikken.

Kan nevne at Futuren ble godt brukt et par år, men etter vintage høvelene kom i hus så står den bare som pynt. Jeg bruker dog kosten da den er av veldig god kvalitet.

Til slutt en liten oppsummering av mine favorittprodukter (har vel 25 forskjellige produkter i skapet)

Barbersåpe: Slåtterøy fra Fitjar Såpekokeri
Barberkrem: Crabtree & Evelyn Nomad
Ansiktsvask: Musgo Real Oak Moss oil soap
Pre-shave: Truefitt & Hill Ultimate Comfort pre-shave oil
Post-shave: Alum block + The Gentlemens Refinery aftershave balm

Men dette er helt personlig og avhengig av hudtype, skjeggvekst og smak.
 
Redigert:
@JonasB - takker som deler! Mye bra input der.

Jeg har tre inne nå i "boksen" -
  • Mühles mest aggressive (R41)
  • Mühles minst aggressive (R89), begge "grande", ekstra lange
  • Gillette Super adjustable fra 1966.

Syns Mühle sine er god build og "grande" er riktig så behagelig å få litt lengde, men syns rettogslett den R41 med open comb er for aggressiv for mitt barne(s)kinn og R89 for snill.
Super adjustable er jeg deremot veldig fornøyd med på de fleste innstillinger men på den mest aggressive der oppfører den seg litt rar og er veldig "åpen", den er også noe kort - er noen gjenger i bunn på den så kan hende den ble levert opprinnelig med plasttupp eller lignende som kan ha blitt borte.

Såg Futuren på Dapper når jeg var innom men syns hele poenget med DE-shave er at det skal se og føles litt "classy" og retro ut og den blir for futuristisk (no pun intended).

Så forslag på aggressive høvler som ikke er open comb mottas med takk.

Har også prøvd meg på to shavettes med varierende hell, morsomt når du har tid - men har hatt noen stygge kutt når jeg brukt den slurvete.
 
Redigert av en moderator:
@JonasB - takker som deler! Mye bra input der.

Jeg har tre inne nå i "boksen" -
  • Mühles mest aggressive (R41)
  • Mühles minst aggressive (R89), begge "grande", ekstra lange
  • Gillette Super adjustable fra 1966.

Syns Mühle sine er god build og "grande" er riktig så behagelig å få litt lengde, men syns rettogslett den R41 med open comb er for aggressiv for mitt barne(s)kinn og R89 for snill.
Super adjustable er jeg deremot veldig fornøyd med på de fleste innstillinger men på den mest aggressive der oppfører den seg litt rar og er veldig "åpen", den er også noe kort - er noen gjenger i bunn på den så kan hende den ble levert opprinnelig med plasttupp eller lignende som kan ha blitt borte.

Såg Futuren på Dapper når jeg var innom men syns hele poenget med DE-shave er at det skal se og føles litt "classy" og retro ut og den blir for futuristisk (no pun intended).

Så forslag på aggressive høvler som ikke er open comb mottas med takk.

Har også prøvd meg på to shavettes med varierende hell, morsomt når du har tid - men har hatt noen stygge kutt når jeg brukt den slurvete.

Jeg har også en R41 men den er for brutal for meg til daglig bruk.
Det er to ikke-open-comb-høvler som har overrasket meg veldig positivt ved å være aggressive uten å bli ubehagelige:
Merkur 45 Bakelite. Denne ser ganske billig ut og er veldig lett; om det er ekte bakelitt eller plast som er laget for å se slik ut skal jeg ikke si sikkert. Men den er akkurat passelig aggressiv og gir perfekt barbering nesten hver gang, og det er langtifra tilfelle med alle de andre høvlene jeg har forsøkt...
Merkur 37C Slant bar. Denne høvelen er noe helt for seg selv; ved å skråstille bladet noe forsøker den å oppnå bedre kutteegenskaper. Ganske vellykket vil jeg si, og den ser passelig kul ut også. Det finnes også en 39C som har lenger skaft.
 
Redigert av en moderator:
@JonasB har du testet Crabtree & Evelyn Nomad mot Truefitt & Hill ultimate kremen? Sistnevnte er min favoritt nå, men siden jeg er godt nede i boks nr 2 så hadde det jo vært gøy å prøve noe annet.
 
Redigert av en moderator: