En tråd om barbering

bruker naniwa superstone 1000, 3000 og 8000 for vanlig sliping en til to ganger i året.
den holder seg som regel sylskarp i en evighet, men hvis jeg først har funnet frem steinene for å slipe en annen kniv gir jeg som regel barberkinven en omgang for sikkerhetsskyld :mrgreen:

har også en DMT 325 for å legge ny egg hvis jeg får dype hakk.
 
Dagens

image_zps7057b84e.jpg
 
Jeg har et lite problem. Skjeggveksten min er ikke den beste, som gjør det nødvendig å barbere seg for ikke å se helt komplett ut som en dott. Jeg har en veldig feit hudtype med store porer. Problemet mitt er at ved barbering med høvel så får jeg en del kviser, spesielt på halsen. Grunnet dette har jeg siste tiden bare brukt skjeggtrimmeren, men siden jeg har ujevn vekst og relativt mørkt skjegg i forhold til hårfarge, så får jeg "skygger" i fjeset som ser veldig lite pent ut ved bruk av skjeggtrimmeren. Synes også generelt at høvel er raskere og bedre på de fleste måter.
Har i alle år brukt Gillette Fusion høvel og Gillette Regular Foam (tror jeg det heter? Rød og sort boks).
Jeg vet en skikkelig maskin over en skjeggtrimmer nok hadde fungert bedre, men jeg vil tilbake til høvelen.
Noen som har tips til andre produkter som kan hjelpe? Er grundig med vask før og etter, åpne porene med varmt vann og stenge med kaldt, har prøvd med fuktighetskremmer, aftershave etc etc. Ikke funnet noe som hjelper enda..
 
Jeg har et lite problem. Skjeggveksten min er ikke den beste, som gjør det nødvendig å barbere seg for ikke å se helt komplett ut som en dott. Jeg har en veldig feit hudtype med store porer. Problemet mitt er at ved barbering med høvel så får jeg en del kviser, spesielt på halsen. Grunnet dette har jeg siste tiden bare brukt skjeggtrimmeren, men siden jeg har ujevn vekst og relativt mørkt skjegg i forhold til hårfarge, så får jeg "skygger" i fjeset som ser veldig lite pent ut ved bruk av skjeggtrimmeren. Synes også generelt at høvel er raskere og bedre på de fleste måter.
Har i alle år brukt Gillette Fusion høvel og Gillette Regular Foam (tror jeg det heter? Rød og sort boks).
Jeg vet en skikkelig maskin over en skjeggtrimmer nok hadde fungert bedre, men jeg vil tilbake til høvelen.
Noen som har tips til andre produkter som kan hjelpe? Er grundig med vask før og etter, åpne porene med varmt vann og stenge med kaldt, har prøvd med fuktighetskremmer, aftershave etc etc. Ikke funnet noe som hjelper enda..
Kjøp deg en safety razor og skikkelig krem og børste og problemene vill "forsvinne". Jeg bruker crabtree & Evelyn produkter, funker veldig bra:)
 
Jeg har et lite problem. Skjeggveksten min er ikke den beste, som gjør det nødvendig å barbere seg for ikke å se helt komplett ut som en dott. Jeg har en veldig feit hudtype med store porer. Problemet mitt er at ved barbering med høvel så får jeg en del kviser, spesielt på halsen. Grunnet dette har jeg siste tiden bare brukt skjeggtrimmeren, men siden jeg har ujevn vekst og relativt mørkt skjegg i forhold til hårfarge, så får jeg "skygger" i fjeset som ser veldig lite pent ut ved bruk av skjeggtrimmeren. Synes også generelt at høvel er raskere og bedre på de fleste måter.
Har i alle år brukt Gillette Fusion høvel og Gillette Regular Foam (tror jeg det heter? Rød og sort boks).
Jeg vet en skikkelig maskin over en skjeggtrimmer nok hadde fungert bedre, men jeg vil tilbake til høvelen.
Noen som har tips til andre produkter som kan hjelpe? Er grundig med vask før og etter, åpne porene med varmt vann og stenge med kaldt, har prøvd med fuktighetskremmer, aftershave etc etc. Ikke funnet noe som hjelper enda..


Enkel løsning for mange er også Alum blokk. Fåes på nettbutikk i Norge. Også husk at krem på boks kan inneholde mye rart. En naturlig og god krem eller såpe med kost er å anbefale. Unngå alkohol og finn en mild krem.
 
Jeg har et lite problem. Skjeggveksten min er ikke den beste, som gjør det nødvendig å barbere seg for ikke å se helt komplett ut som en dott. Jeg har en veldig feit hudtype med store porer. Problemet mitt er at ved barbering med høvel så får jeg en del kviser, spesielt på halsen. Grunnet dette har jeg siste tiden bare brukt skjeggtrimmeren, men siden jeg har ujevn vekst og relativt mørkt skjegg i forhold til hårfarge, så får jeg "skygger" i fjeset som ser veldig lite pent ut ved bruk av skjeggtrimmeren. Synes også generelt at høvel er raskere og bedre på de fleste måter.
Har i alle år brukt Gillette Fusion høvel og Gillette Regular Foam (tror jeg det heter? Rød og sort boks).
Jeg vet en skikkelig maskin over en skjeggtrimmer nok hadde fungert bedre, men jeg vil tilbake til høvelen.
Noen som har tips til andre produkter som kan hjelpe? Er grundig med vask før og etter, åpne porene med varmt vann og stenge med kaldt, har prøvd med fuktighetskremmer, aftershave etc etc. Ikke funnet noe som hjelper enda..

Høres ut som en kniv eller en høvel med et blad kan være løsningen her. I sammarbeid med en skikkelig barbersepe. Siden du har fet hud og store porer tror jeg sepe er enbedre løsning en krem uansett. (Skum på boks er fy fy) personelig foretrekker jeg kniv men om du er litt usikker er en høvel like bra. (Eks noe som denne, justerbar høvel er utrolig kjekt om du har sensetiv hud http://www.barbershop.no/merkur-progress-tradisjonell-barberhovel-langt-skaft). Når det gjelder aftershave så kan en alumblokk holde, forutsatt at du ikke får tør hud.
 
Takker for tipsene.
Skrev engang en oppgave på høgskolen om barberhøvelens utvikling fra skjell og beinbiter til hva det er i dag, og ble i de tider veldig inspirert av de forskjellige metodene. Ble mye surfing, men ikke noe kjøp den gang.
Nå derimot ble det kjøp av DE safety razor og det som hører med. Får håpe dette hjelper!
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og adamskater
Høres ut som en kniv eller en høvel med et blad kan være løsningen her. I sammarbeid med en skikkelig barbersepe. Siden du har fet hud og store porer tror jeg sepe er enbedre løsning en krem uansett. (Skum på boks er fy fy) personelig foretrekker jeg kniv men om du er litt usikker er en høvel like bra. (Eks noe som denne, justerbar høvel er utrolig kjekt om du har sensetiv hud http://www.barbershop.no/merkur-progress-tradisjonell-barberhovel-langt-skaft). Når det gjelder aftershave så kan en alumblokk holde, forutsatt at du ikke får tør hud.

Problemet med sår hud etter en barbering kan kanskje skyldes flere ting. Lar vi skjegget gro noen dager, da vil aldri huden herdes. Bruk gode barberseper, det kan være mye rart i disse. Jeg er rimelig sikker på at Trumper og Truefitt&Hill ikke har parabener i sepen. Jeg har ikke god erfaring med alumblokk. Å sepe seg skikkelig inn er det viktigste, og ikke lag skum i en bolle. Dette kan redusere sepens effekt. For meg er den beste preperasjon før vi seper oss inn, å dynke huden flere ganger med det varmeste springvann som du tåler. Bruk hånden som et øsekar, og "kast" vannet til det "uendelige" i ansiktet.
 
@waterbottom if all else fails, så gjør omvendt. Har lest (står noe tidligere i tråden om det) og prøvd med hell å bruke (veldig) kaldt vann i ansiktet før barbering.
Dette ville da heller lukke porene, men ellers samme prosedyre. Bruker du DE så er også bladen forskjellige, Feather er f.eks bland de skarpere og uansett fabrikat skiftes de med hell ganske frekvent eller kniven slipes.
 
@waterbottom if all else fails, så gjør omvendt. Har lest (står noe tidligere i tråden om det) og prøvd med hell å bruke (veldig) kaldt vann i ansiktet før barbering.
Dette ville da heller lukke porene, men ellers samme prosedyre. Bruker du DE så er også bladen forskjellige, Feather er f.eks bland de skarpere og uansett fabrikat skiftes de med hell ganske frekvent eller kniven slipes.

Jeg skal prøve litt forskjellige kombinasjoner av alt mulig når jeg får utstyret, og se hva som fungerer best. Har bestilt en del blader såpass jeg får byttet ofte, det er jo så billig uansett at det er en fryd. Tenke seg til å betale en hundrelapp for 4 blader til Gillette fusion når man kan handle DE blader til omtrent en krone per blad. Som sunnmøring burde jeg begynt med dette for lengst :D
Bestilte også alum blokk og får se hvordan dette fungerer, er jo så morro å teste nye ting.
 
Jeg skal prøve litt forskjellige kombinasjoner av alt mulig når jeg får utstyret, og se hva som fungerer best. Har bestilt en del blader såpass jeg får byttet ofte, det er jo så billig uansett at det er en fryd. Tenke seg til å betale en hundrelapp for 4 blader til Gillette fusion når man kan handle DE blader til omtrent en krone per blad. Som sunnmøring burde jeg begynt med dette for lengst :D
Bestilte også alum blokk og får se hvordan dette fungerer, er jo så morro å teste nye ting.

Hvis det svir med alum blokk har du gått på for hardt med bladet ;) Og anbefaler alltid en god varm dusj før barbering da det hjelper å myke opp hårene.
 
Det kan være mange årsaker hvorfor noen blir sår etter barbering. Det skal mye til at en alumblokk ikke svir. Rådet er som Andres skrev, og ikke gå for hardt med barberingen, og som jeg tidligere nevnte,-å barbere seg ofte slik at huden blir herdet-. Varm klut i ansiktet er sikkert også bra, men jeg har mer tro på å "dynke" mengder med varmt vann der som det skal barberes. Å dusje før hver barbering kan virke litt dramatisk.
 
Sikkert dumt spørsmål men noen som har tips om hvordan få kraftigere skjegg vekst? Får noe, men ikke fullt samlet og ønsker så fælt hel skjegg :)
 
Sikkert dumt spørsmål men noen som har tips om hvordan få kraftigere skjegg vekst? Får noe, men ikke fullt samlet og ønsker så fælt hel skjegg :)
Tror ikke det er så mye du kan gjøre med dette uten å ty til legemidler som du garantert ikke får resept på av fastlegen din.

Bare for å understreke; dette var skrevet humoristisk, og er på ingen måte en oppfordring til å bruke ulovlige medikamenter. Doping er noe svineri.
 
Tror ikke det er så mye du kan gjøre med dette uten å ty til legemidler som du garantert ikke får resept på av fastlegen din.

Bare for å understreke; dette var skrevet humoristisk, og er på ingen måte en oppfordring til å bruke ulovlige medikamenter. Doping er noe svineri.


Ok, jaja det er vel ikke alle som får skikkelig hel skjegg :(
 
Vi kan ikke helt se vekk fra at skjegget ikke mer er en naturlig del av mannen slik den var på bestefars tid. Det er skremmende å se hvor liten skjeggvekst det er hos de unge, og at dette muligens kan ha med evolusjonen å gjøre. Trenger vi i dag skjegget slik som de "gamle" trengte det? Har lest litt om dette.

Et lite råd mot dårlig skjeggvekst: Barber deg hver dag, "mest" der hvor skjeggveksten er dårlig. Dette vil stimulere huden.
 
Barberkniven, du har tydeligvis ikke gått på Løkka i det siste? Annenhver person du møter der har fullskjegg.

Å barbere gjør ingenting med din genetiske disposisjon for å få skjegg, det er rett og slett en myte. Du får bare gjøre det beste ut av det (og hvis du er ung, håpe det bedrer seg :) ).