En tråd om barbering

Bruk ekstremt lite vann når du swirler kosten på såpen. Du vil ha mest mulig såpe i kosten (hvit hlet inntil knoten), så kan du heller tilføre vann etterpå når du skal skumme opp enten direkte på ansiktet eller i kopp/skål. Da blir det mindre søl, og desto mer såpe i kosten. Bruk gjerne 1-2 minutter på å jobbe såpen inn i kosten før du går over på å skumme opp.

Kansje denne kan hjelpe?
[video=youtube;OSVW3NkbyMM]http://www.youtube.com/watch?v=OSVW3NkbyMM[/video]

Jo jo, teknikken er jo riktig, men milde himmel hvor lang tid han brukte. Kansje såpen var litt vel hard for kosten hans. Det så ut som han bentyttet en Simpson grevling bust kost. Muligens hadde det vært bedre med en svinehårs kost.

Frode.

Noen ting visste man ikke at man trengte (og kanskje ikke en gang at det eksisterte) før man ser det - håndlagde ekstra tunge, solide og gripevennlige håndtak til tradisjonelle 3-delshøvler. Det virker som om gjengene på mange av disse høvlene er noenlunde standardiserte, slik at det faktisk er mulig å bruke dem om hverandre.

UFO Razor Handles

Jeg har bestilt en Kaiser Short i rustfritt stål på 77 gram; det er 3-4 ukers leveringstid men jeg skal rapportere tilbake når jeg har fått prøvd den - det blir spennende å se om det gjør noen merkbar forskjell. De får ihvertfall mye skryt på B&B.

Fikk hentet pakken fra Barbershop igår og måtte så klart teste den nye Dovo kniven. Hadde spart sjegg i 2 dager så det var ganske stivt og langt. Prøvde meg på litt stopping og det tar nok tid før jeg gjør det like fort som de på youtube :) Selve barberingen synes jeg ikke ble noen høydare fordi kniven føltes ikke skarp nok ut. Den lugget og sklei ikke lett nedover kinnet. Så må nok investere i en bryne slik at jeg får satt opp kniven skikkelig

Hvis noen har anbefalinger til pasta til stopp eller en stein som er bra å starte med så kom med dem :)

Redigert:
Siden du bor i nærheten Oslo og disse steinene er forholdsvis dyre. Hva med at vi lager et steinkollektiv? Vi kjøper en stein hver og byttelåner?

Tror min konklusjon er at stroppepasta er unødvendig.
Skal få lært meg å sette opp kniver når jeg mottar @adamskater sin sløve kniv (ta med i kveld, Adam? ) men tenker at du burde levere Dovoen til skjegg.no første gangen slik at den blir skikkelig skarp.

Redigert av en moderator:
Er med på den Entropy, hvertfall hvis man MÅ ha flere steiner for å komme i mål. Man trenge vel også en lapping plate for å slipe slipesteinen. Jeg har ett par japanske kokkekniver som også trenger sliping. Har hittil ikke funnet steiner billigere på ebay enn i Norge

Anbefaler å bruke lappestein på brynen før hver eneste honing. Spesielt første gang man skal ta steinen i bruk da den kan ha fått en transporthinne bestående av smuss og partikler (på mikroskopisk nivå), som ikke nødvendigvis holder riktig grit.

Ny favoritt barberkrem er i huset! Truefitt & Hill West Indian limes. Skummer sinnsykt lett opp, meget god gli, drøy i bruk og lukter godt :D

Tidligere brukt The Gentlemens Refinery men den ryker ut nå gitt..

Hvordan jeg føler meg etter at det har begynt å balle på seg med produkter...:cool:

[video=youtube;CGeAMVK75T4]http://www.youtube.com/watch?v=CGeAMVK75T4[/video]

Ny favoritt barberkrem er i huset! Truefitt & Hill West Indian limes. Skummer sinnsykt lett opp, meget god gli, drøy i bruk og lukter godt :D

Tidligere brukt The Gentlemens Refinery men den ryker ut nå gitt..

He he, forstår godt at du skifter krem. Men ikke kast den forrige favoritten riktig enda. La den ligge på lager. Noen lagrer jo whisky for den rette anledningen. Så hvorfor ikke lagre barbersåper for den rette anledning?

Men, fra spøk til alvor. T&H - WIL er en herlig og forfriskende duft. Men etter noen uker kan det jo tenkes at du rett og slett går lei av denne duften. Da er det greit å kunne ta frem TGR'en igjen :)

Frode.

Den gamle skal ikke kastes, blir nok stående. Den blir nok nettopp brukt slik du beskriver, er godt å ha litt å velge i mellom :)