En tråd om barbering

Var i samme situasjon selv, og det som gikk igjen på SRP er at en ny knivbarberer vet ikke om kniven har god nok egg. Derfor var det viktig at kniven var honet av en profesjonell.

Produsentene leverer knivene "shave ready", men den vanlige oppfattelsen blant erfarne brukere er at disse knivene er langt fra denne påstanden.

Skjegg.no selger en honetjeneste, så om du går for en tradisjonell kniv ville jeg benyttet meg av denne. Jeg kommer til å kjøpe en billig DOVO selv når tiden er inne, fordi jeg er sikker på at jeg kommer til å ødelegge kniven når jeg skal lære å hone og stroppe :p

Så får heller custom kniver komme etter hvert som teknikken og teorien sitter bedre ;)

Kan absolutt anbefale den Feather kniven du linker til. Disse (med teak wood) er desverre gått ut av produskjon, men kan fortsatt kjøpes BNIB på eBay. Kommer i rustfritt stål (DX) og messing (RG).

Min kommer nok til salgs nå som jeg har to, så hvis du er interessert... :eek:
 
Akkurat det jeg tenker også. Kan være at litt av morroa med barbering forsvinner når man har en helt feilslipt kniv ja og vinkel osv er jo rimelig viktig her. Stropping ser ikke helt lett ut det heller. De ordentlige knivene ser jo veldig fine ut da, litt mer old school :) Får se om det dukker opp ett godt tilbud på din da ;) Du skal fortsette med japan kniven?
 
Noen som har prøvd skjegg.no?

Tenker spesielt på Bluebirds-serien. Ser jo veldig macho ut:cool:


Ja jeg har prøvd sjegg.no flere ganger, har stort sett kun handlet alt utstyret hos dem. De er lynkjappe med levering
og lurer man på noe så får man hyggelige svar tilbake på mail i løpet av kort tid.
Jeg kjøpte barberkrem og after shave i Bluebirds serien og dette funker bra for meg. Jeg kjøpte også stropp fra Sjegg
men den fikk jeg aldri til. Den var for kort/liten syntes jeg. Etter kort tid bruk så bestilte jeg en hos Scruppleworks/Fitjar
såpefabrikk og denne er en drøm å bruke.
Jeg bytter på å bruke de-høvel og kniv. Tør ikke bruke kniven de dagene det er mest hast på badet så det blir nok ikke oftere en 2-4 dager i uka.
Aldri mer Gilette 3 blad og skum på boks ! Selv ikke på hytta.

God helg
 
SotD....

Shower:
T&H Frequent shower shampoo
T&H WIL Shower gel

Pre-Shave:
T&H Pre-shave oil

Kost:
Mühle Sophist Stylist

Høvel:
1960 Gillette Adjustable 195 (Fatboy9

Blad:
Iridium Super Blade

Shave Cream:
T&G WIL

Post-Shave:
Osma block
T&H Ultimate Comfort Aftershave Balm

Fuktighet:
Men-u Matt Moisturizer

Kommentar:
Første shave med Fatboy. Fantastisk høvel. Slår R41 og R89 ned i støvlene! Iridium bladene virker bra så langt, men må prøve de på en annen høvel for å kunne sammenligne med andre blader.
 
Vurderer å legge inn en bestilling hos Fitjarsoap.no. Har kun hørt positive ting om såpene deres. At de i tillegg selger naniwa steiner og skjerpestropper er et ekstra pluss for en nybegynner med ambisjoner :p

Ellers kom jeg over Hart Steel på et forum. Dette er en amerikansk produsent som lager kniver fra start til slutt. De har utviklet sitt eget stål og man kan velge størrelse, design og finish på bladet. Kan også velge mellom flere tresorter på skaftet. De bruker umbraco skrue for å montere skaftet, slik at vi kan kjøpe løse skaft etter behov :)

Disse knivene er faktisk shave ready ut av boksen :cool:
 
Gledelig nytt i inboxen fra bukta:
"Enjoy your Vintage Gillette 1-9 Adjustable Razor, L-1 1966"
Usikker på om den går som "Fat Boy" eller ikke ... står ikke det uttrykkelig i annonsen men mine amatørøyne skiller ikke på det og vanlige.

 
Redigert:
Apropos Fitjar: har en flaske med "Kjakesmurning" som jeg har brukt en gang. Bittelitt tynn og peppermynteaktig for min smak, foretrekker litt fetere typer. Om noen har lyst til å teste bytter jeg den gjerne i noe annet

1012458_0280_0260.jpg
 
Gledelig nytt i inboxen fra bukta:
"Enjoy your Vintage Gillette 1-9 Adjustable Razor, L-1 1966"
Usikker på om den går som "Fat Boy" eller ikke ... står ikke det uttrykkelig i annonsen men mine amatørøyne skiller ikke på det og vanlige.



Dette er en "slim", litt tynnere, lettere og noe lenger skaft enn fatboy, jeg har begge typer. Mange liker slim bedre enn fatboy pga at hodet er lavere og kommer bedre til under nesa. Sjekk filmen Goldfinger fra 1964 der Bond bruker en slim på toalettet i Goldfingers privatfly, han har gjemt en radiosender i skaftet på høvelen :)
 
Redigert:
Vurderer å legge inn en bestilling hos Fitjarsoap.no. Har kun hørt positive ting om såpene deres. At de i tillegg selger naniwa steiner og skjerpestropper er et ekstra pluss for en nybegynner med ambisjoner :p

Ellers kom jeg over Hart Steel på et forum. Dette er en amerikansk produsent som lager kniver fra start til slutt. De har utviklet sitt eget stål og man kan velge størrelse, design og finish på bladet. Kan også velge mellom flere tresorter på skaftet. De bruker umbraco skrue for å montere skaftet, slik at vi kan kjøpe løse skaft etter behov :)

Disse knivene er faktisk shave ready ut av boksen :cool:

Er vel bare til å kjøpe kniver for hver dag i uken først som sist, Thomas?

Merker jeg blir litt lysten på å handle kniv selv. Vanvittig mye flott.
 
Har akkurat mottatt "light" varianten av kniv - Feather Artist. Dette er strengt tatt ikke en vanlig Shavette idet den bruker spesialblad, og i følge anmeldelsene oppfører seg ganskel likt en vanlig kniv.

Fordelen er at du slipper all jobben med å slipe kniven, den bruker feather blader. Ulempen er at feather bladene er så j... skarpe.

Kjørte første runde på fredag, det gikk fint frem til tredje pass, som også virket helt grei til jeg skyllet av såpen og så at jeg hadde skåret bort deler av det øverste hudlaget.

Barberingen er utrolig glatt, men kanskje litt for tett om en ikke passer på. Dette er forsåvidt også kritikken på nettet, vanlige kniver gir en mer behagelig barbering.

Anyways; det er egentlig ganske kult å barbere seg med kniv, og resultatet er drøyt bra!
 
SotD:

Preshave: Zirh preshave oil
Høvel: Merkur 41C 1904 Open Comb
Blad: Personna Barber
Såpe: Trufitt & Hill Sandalwood
Kost: Frank Shaving Synthetic Silvertip Fiber 24mm
Postshave: L'Oreal After Shave Balm
Cologne: Creed Silver Mountain Water

Første forsøk med ny kost; denne syntetiske grevling-etterligningen fra Kina har fått overraskende god omtale her og der, og skal visstnok bruke samme type fiber som i Mühle's beste syntetiske koster - men til betydelig lavere pris. Den mistet et par hår på første oppsåping, men virker ellers stabil. 24 millimeter er bredere enn jeg har brukt før, men det fungerte også greit. Mykere og litt mer behagelig til ansiktsoppskumming (? - face lathering) enn den gamle bodyshop-kosten min.
Såpen fungerer stadig bedre ettersom jeg får bedre teknikk; den er tydeligvis ikke av de aller letteste å ha med å gjøre, men jeg begynner å få taket på det nå. Men hvis jeg har dårlig tid går det betydelig fortere og lettere å få godt skum fra Tabac-såpen (meget brukervennlig såpe, ihvertfall hvis man kan klare den noe spesielle 70-tallsduften) eller evt. en barberkrem.
Bladet er skarpt og fungerer bra; det kom med en PIF (pay it forward) blade sampler på Badger og Blade i et anonymt hvitt omslagspapir, og ser ut til å være en modell som er beregnet til barbershop-bruk.
 
F5:)

Truefitt & Hill Pre Shave Oil T&H-10002
Feather barberblader 10-pakning
Truefitt & Hill Aftershave Balm 1805
DOVO Barberkniv - Imitert Skilpaddeskall 5/8"
DOVO pasta til skjerpestropp Farge Grønn
DOVO skjerpestropp
Thiers-Issard skjerpebrett med reiseetui
Simpsons Special barberkost Best Badger.

Dette blir artig... og blodig.
 
Redigert:
Har akkurat mottatt "light" varianten av kniv - Feather Artist. Dette er strengt tatt ikke en vanlig Shavette idet den bruker spesialblad, og i følge anmeldelsene oppfører seg ganskel likt en vanlig kniv.

Fordelen er at du slipper all jobben med å slipe kniven, den bruker feather blader. Ulempen er at feather bladene er så j... skarpe.

Kjørte første runde på fredag, det gikk fint frem til tredje pass, som også virket helt grei til jeg skyllet av såpen og så at jeg hadde skåret bort deler av det øverste hudlaget.

Barberingen er utrolig glatt, men kanskje litt for tett om en ikke passer på. Dette er forsåvidt også kritikken på nettet, vanlige kniver gir en mer behagelig barbering.

Anyways; det er egentlig ganske kult å barbere seg med kniv, og resultatet er drøyt bra!

Jeg har tenkt å gå for akkurat samme løsning. Ser for meg "cowboy-modellen".
Gikk du for denne eller den rette kniven?
 
Gikk for den tradisjonelle typen. Den japanske får evt. komme siden. Spennende å skyve en skarp kniv nedover ansiktet.....

@ Entropy: det er ikke alle kniver som er "shave ready" fra produsent selv om de reklamerer med det. Det er mulig at kniven bør slipes av en med peil før du begynner å skjære i ansiktet?
 
@solli; Veldig hyggelig at du påpeker det. Tanken har slått meg, og jeg inspirerer kniven før bruk. Er den ikke shave ready snakker jeg med barbershop, og hvis det ikke kommer noen løsning ut av det så leverer jeg til sliping hos skjegg.no

Vurderer om jeg skal prøve å sette meg opp selv. Så kan heller skjegg rette opp skaden om jeg gjør en SÅ dårlig jobb.
Er vandt til å sette opp høvler selv, så håper dette er noe jeg kan beherske:)
 
F5:)

Truefitt & Hill Pre Shave Oil T&H-10002
Feather barberblader 10-pakning
Truefitt & Hill Aftershave Balm 1805
DOVO Barberkniv - Imitert Skilpaddeskall 5/8"
DOVO pasta til skjerpestropp Farge Grønn
DOVO skjerpestropp
Thiers-Issard skjerpebrett med reiseetui
Simpsons Special barberkost Best Badger.

Dette blir artig... og blodig.

Syke, glattbarberte mann! Gleder oss til unbox!
 
Kan noen annbefale en go nybegynners DE-høvel? Er kanskje på tide å gå vekk fra Gilette. Har ganske sensitiv hud, så trenger en høvel som ikke er superaggresiv!
 
Kan noen annbefale en go nybegynners DE-høvel? Er kanskje på tide å gå vekk fra Gilette. Har ganske sensitiv hud, så trenger en høvel som ikke er superaggresiv!
Beste er sikkert å gå for en av de justerbare høvlene, da har du mulighet for å prøve deg litt frem med forskjellige innstillinger. Jeg har også ganske sensitiv hud, bruker en Mühle Sophist nå. Den er riktignok ikke justerbar, men bare det å slippe luggingen fra den gamle fusion høvelen gjorde underverker.
Bestill både derby og featherblader først som sist. Jeg begynte med Derby, men ettersom det gikk bra uten at jeg kuttet med en eneste gang så hoppet jeg rett på Feather. Har enda ikke kuttet meg.

Skille

Med all denne kjøpingen folk bedriver her så vurderer jeg å legge inn en bestilling på litt ekstra tilbehør. Fikk en prøvepakke på Ursa Major facewash med den forrige bestillingen min fra barbershop. Denne likte jeg såpass godt at den går rett i handlekurven. To be continued.
 
Merkurs innstegsmodell 34 hd er knallgod. Moro å kjøpe litt sample packs på blader. Jeg har brukt mye Gillette Seven o' clock da de er passe skarpe og samtidig skånsomme. Men, ønsker nå en skarpere type. Send meg en pm når du har fått høvel, så kan jeg hive ett par i en konvolutt til deg.

Høvelen får du nå med ti prosent ts-rabatt på Barber Shop.