En tråd om barbering

Har nå lest gjennom disse sidene, og tenker å gå til innkjøp av et barbersett:) Prisrammen min er ca 1000kr.
Jeg tenker jeg trenger:
-kost
-Skål og stativ
-Høvel
-Kremer, after shave osv...
-Og kansje noen ekstra blader hadde vært greit?

Noen som kunne hjulpet meg med å finne noen produkter? Det er jo så mye å velge mellom, og jeg har ikke peiling:)
 
Bronse eller sølv sett på skjegg.no
Eller kjøp tilsvarende fra barbershop (husk rabattkoden).
Jeg er fornøyd med Merkur høvel. Er det et sted du bør legge penger så mener jeg det er i kosten.
 
Har nå lest gjennom disse sidene, og tenker å gå til innkjøp av et barbersett:) Prisrammen min er ca 1000kr.
Jeg tenker jeg trenger:
-kost
-Skål og stativ
-Høvel
-Kremer, after shave osv...
-Og kansje noen ekstra blader hadde vært greit?

Noen som kunne hjulpet meg med å finne noen produkter? Det er jo så mye å velge mellom, og jeg har ikke peiling:)
Uten at jeg skal være bastant, så kommer du nok et stykke på vei, men langt ifra i mål med det pristaket der.
Min anbefaling til deg er å kjøpe noe skikkelig av det viktigste først, så heller supplere med flere ting etterhvert.
Du får jo et startsett på barbershop til ca. 600 kroner, men da uten skål og stativ. Prorasoproduktene er bra så vidt jeg vet, men jeg har bare brukt mine en gang før jeg gikk til innkjøp av noe som jeg personlig likte bedre.

All erfaring tilsier at du kommer til å ende opp med noe dyrere ettehvert likevel. Som regel er det rimeligst å kjøpe dyrt med en gang ;)
 
Bronse eller sølv sett på skjegg.no
Eller kjøp tilsvarende fra barbershop (husk rabattkoden).
Jeg er fornøyd med Merkur høvel. Er det et sted du bør legge penger så mener jeg det er i kosten.

Hadde du vært snill å gjenntatt rabattkoden, for den har jeg ikke fått med meg?:) Hvor mye rabatt er det man får?

Har sett på Merkur Futur, som jeg ser har vært omtalt her. Har dere noen formeninger om den, konta denne?: Mühle R89 Grande tradisjonell barberhøvel
 
Hadde ikke du lest hele tråden da?;)
Tidssonen er koden, med store bokstaver tror jeg. Gjelder 1 gang pr bruker frem til første mars:)
 
Hadde ikke du lest hele tråden da?;)
Tidssonen er koden, med store bokstaver tror jeg. Gjelder 1 gang pr bruker frem til første mars:)

Supert, takk du! Da får jeg se hva det blir til. Om noen andre skulle ha noen innspill, så setter jeg pris på det også:)

Hehe, leste gjennom, men med noen og tredve sider gikk det vel litt raskt;)
 
Mitt råd: Øk pristaket ditt. Du kommer garantert til å oppgradere/kjøpe mer ganske kjapt. Kjøp gjerne også 2-3 forskjellige blader med en gang slik at du får testet hva som passer deg og din hud.

Jeg kom i mål med 1500,- første runde, men kjøpte da 2 såper. Det var bra, for den jeg tenkte å kjøpe (alene) fungerte ikke så bra for meg...

Bruker du 1500,- så kommer du langt. Du får jo i tillegg 10% på barbershop.no en gang nå før mars.
 
Takk for svar audio. Skal se om jeg ikke kan utvide rammene litt;) Har dere noen anbefalinger til sider innen EU som har et godt utvalg?
 
Jeg bestilte fra The Shaving Shack her i England på søndag. Prisene var ikke dumme og satser på at varene dukker opp i posten snart.

Jeg har også handlet ifra dem. De er lynraske og gir god service. Siden du bor i England er dette nok et godt valg av leverandør. Tommelen opp.

Litt info for de av oss som har tilholdssted i Norge: Prismessig så er generelt barbersåpene / kremene ifra shaving-shack billigere enn i Norge, også hvis du legger til frakt. Men hold deg under kr. 200,- hvis det skal sendes til Norge. Ellers må du betale moms og fortollings avgift, og da blir det billigere hos barbershop.no

After shave derimot er like dyrt både hos barbershop.no og hos shaving-shack.

Frode.
 
Hadde du vært snill å gjenntatt rabattkoden, for den har jeg ikke fått med meg?:) Hvor mye rabatt er det man får?

Har sett på Merkur Futur, som jeg ser har vært omtalt her. Har dere noen formeninger om den, konta denne?: Mühle R89 Grande tradisjonell barberhøvel


Mühle R89 er en såkalt "snill" høvel. Dvs. at det er lite av eggen til barberbladet som blir eksponert. Med andre ord en grei begynner høvel for å lære seg teknikken. Og for såvidt en høvel du kan ha i mange mange år.

Merkur Futur er en spesiell sak som for det første er mye tyngre (og dyrere) enn en standard høvel. I tillegg så har den en variabel eksponering av eggen til barberbladet. Stiller man for høyt her er det garantert at "There will be blood" (jada - jeg jobber i oljå). Så for all del, kjøper du denne, så start med 1 på skalaen. Øk først når du har kontroll over teknikken.

Så mine helt generelle råd (mange har jo sakt sitt allerede):

1) Alum blokk har jeg ikke hatt bruk for. Kaldt vann etter barberingen gjør susen.

2) Styptic pencil derimot er et must. Dette er nesten som flytende plaster og er super hendig å ha i nærheten når du kutter deg - for du vil kutte deg litt i starten. Selv bruker jeg Proraso sin versjon. Den er billig og grei.

3) Gå for etterbarberingskrem uten parabener. Gjerne også barberkrem/såpe uten parabener, men etterbarberingskrem uten parabener er spesielt viktig.

4) Sandel tre (Sandal wood) barberkrem/såpe er en populær duft. Hvis du går for denne så sjekk at det er ekte sandal wood ekstrakt som er benyttet. Kunstig fremstilte varianter av sandal wood olje kan gi allergiske reaksjoner.

Tjaaaa, det var vel det hele.

Frode.
 
Redigert:
Mühle R89 er en såkalt "snill" høvel. Dvs. at det er lite av eggen til barberbladet som blir eksponert. Med andre ord en grei begynner høvel for å lære seg teknikken. Og for såvidt en høvel du kan ha i mange mange år.

Merkur Futur er en spesiell sak som for det første er mye tyngre (og dyrere) enn en standard høvel. I tillegg så har den en variabel eksponering av eggen til barberbladet. Stiller man for høyt her er det garantert at "There will be blood" (jada - jeg jobber i oljå). Så for all del, kjøper du denne, så start med 1 på skalaen. Øk først når du har kontroll over teknikken.

Så mine helt generelle råd (mange har jo sakt sitt allerede):

1) Alum blokk har jeg ikke hatt bruk for. Kaldt vann etter barberingen gjør susen.

2) Styptic pencil derimot er et must. Dette er nesten som flytende plaster og er super hendig å ha i nærheten når du kutter deg - for du vil kutte deg litt i starten. Selv bruker jeg Proraso sin versjon. Den er billig og grei.

3) Gå for etterbarberingskrem uten parabener. Gjerne også barberkrem/såpe uten parabener, men etterbarberingskrem uten parabener er spesielt viktig.

4) Sandel tre (Sandal wood) barberkrem/såpe er en populær duft. Hvis du går for denne så sjekk at det er ekte sandal wood ekstrakt som er benyttet. Kunstig fremstilte varianter av sandal wood olje kan gi allergiske reaksjoner.

Tjaaaa, det var vel det hele.

Frode.

Takk for et godt og informativt svar! Da vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter:)
 
Da er det lagt inn bestilling på litt saker fra fitjar. Blir spennende å teste! Begynner å balle på seg nå :cool:
 
Har nå lest gjennom disse sidene, og tenker å gå til innkjøp av et barbersett:) Prisrammen min er ca 1000kr.
Jeg tenker jeg trenger:
-kost
-Skål og stativ
-Høvel
-Kremer, after shave osv...
-Og kansje noen ekstra blader hadde vært greit?

Noen som kunne hjulpet meg med å finne noen produkter? Det er jo så mye å velge mellom, og jeg har ikke peiling:)

@Ulven, du som bor i Kongens by (som vi sa i riktig gamle dager), jeg har sett litt på budsjettet ditt. Selvfølgelig holder det med kr. 1000,- Sånn cirka. Du trenger ikke stativ og skål i første omgang. Dette er noe du kan ønske deg til jul.

Dagens hårknuter er festet til skaftet med epoxy. Det tåler vann slik at en lett men bestemt risting av kosten etter bruk er nok. Deretter kan kosten lagres stående. Riktignok er der en teoretisk fare for at dyrehår (som grevling) kan begynne å råttne i festepunktet til skaftet hvis det er for mye vann her. Men det forutsetter en ganske så tett knute, tettere enn det prisleie som jeg har lagt meg på.

Til skål kan du bruke en stor té kopp, ikke krus, da får du ikke pisket opp kremen. Men en stor og god té kopp gjør susen. Husk bare å holde under koppen og ikke i hanken. Det er garantert at den ryker når du begynner å bli ivrig med "vispen".

Til ansikts såpe kan du fint bruke en mild dusj såpe. Dette er noe du sannsynligvis allered har stående på hylla.

Prisene som er nevnt for produktene nedenfor er fra barbershop.no Du finner sikkert leverandører i Danmark eller Tyskland som er konkurransedyktige. Søk litt på nettet.

Den listen av produkter som jeg har satt opp egner seg fint som et "starter sett". Et sett som du kan ha glede av lenge.

Altså:

- Barberhøvel, Mühle R89. kr, 275,- (jeg hadde gått for Grande varianten. Den er lengre og gir en bedre ballanse og fastere grep. Pris: kr, 335,-)

- Barberblader: Feather 10 pk. kr, 49,- (slapp av, disse bladene er ikke så fryktelig hissige som mange vil ha det til. Det hele kommer ann på høvelen du bruker, hvor flink du har vært til å legge skum og selve barber teknikken din)

- Barberkost, Mühle HJM Pure badger, kr, 155,- (det er en myte at det kun er Silver Tip som er godt nok)

- Barberkrem, Proraso, rød (sandeltre & sheasmør), kr, 99,-

- Aftershave, Proraso liquid cream (hvit), kr, 149,- (denne er mild og med lite eller ingen duft)

- Proraso Styptic Gel, kr, 29,-


Sånn, da kom jeg til kr, 816,- pluss frakt. Og dette er et helt brukandes sett.

Hvis du vil sprenge budsjette ørlite og samtidig gjøre ansiktet ditt en tjeneste så kjøper du også:

- Anthony Facial Moisturer SPF 15, kr, 325,- (denne fuktighetskremen kan du fint bruke i hele ansiktet noen minutter etter at du har lagt på aftershaven. Gir ekstra fuktighet til- og beskytter ansiktet)

Sånn, da sprakk budsjettet med kr, 141,- :(

Frode.
 
Redigert av en moderator:
Igjen tusen takk for utfyllende svar:)!

Jeg har bursdag snart, så jeg sendte ønskelisten jeg lagde tideligere i dag, så det spørs nok om den ikke er lagt i kurven nå. Men det ser ikke så helt ulikt ut som det du foreslår:)

Høvel:Muhle R89 Grande Long Handled
Kost: The Bluebeards Revenge "Corsair" Super Badger
Såpe:Truefitt & Hill Luxury Shaving Soap and Wood Bowl
Bolle: The Bluebeards Revenge Stainless Steel Shaving Bowl
Kuttekrem:proraso Shave Cut Healing
Aftershave(det kunne jeg sikkert bare kjøpt på tax-free, men jeg tok det med;):The Bluebeards Revenge Aftershave Cologne
Blad:10 Feather & 10 Derby Extra & 10 Israeli

Ser det greit ut?



@Ulven, du som bor i Kongens by (som vi sa i riktig gamle dager), jeg har sett litt på budsjettet ditt. Selvfølgelig holder det med kr. 1000,- Sånn cirka. Du trenger ikke stativ og skål i første omgang. Dette er noe du kan ønske deg til jul.

Dagens hårknuter er festet til skaftet med epoxy. Det tåler vann slik at en lett men bestemt risting av kosten etter bruk er nok. Deretter kan kosten lagres stående. Riktignok er der en teoretisk fare for at dyrehår (som grevling) kan begynne å råttne i festepunktet til skaftet hvis det er for mye vann her. Men det forutsetter en ganske så tett knute, tettere enn det prisleie som jeg har lagt meg på.

Til skål kan du bruke en stor té kopp, ikke krus, da får du ikke pisket opp kremen. Men en stor og god té kopp gjør susen. Husk bare å holde under koppen og ikke i hanken. Det er garantert at den ryker når du begynner å bli ivrig med "vispen".

Til ansikts såpe kan du fint bruke en mild dusj såpe. Dette er noe du sannsynligvis allered har stående på hylla.

Prisene som er nevnt for produktene nedenfor er fra barbershop.no Du finner sikkert leverandører i Danmark eller Tyskland som er konkurransedyktige. Søk litt på nettet.

Den listen av produkter som jeg har satt opp egner seg fint som et "starter sett". Et sett som du kan ha glede av lenge.

Altså:

- Barberhøvel, Mühle R89. kr, 275,- (jeg hadde gått for Grande varianten. Den er lengre og gir en bedre ballanse og fastere grep. Pris: kr, 335,-)

- Barberblader: Feather 10 pk. kr, 49,- (slapp av, disse bladene er ikke så fryktelig hissige som mange vil ha det til. Det hele kommer ann på høvelen du bruker, hvor flink du har vært til å legge skum og selve barber teknikken din)

- Barberkost, Mühle HJM Pure badger, kr, 155,- (det er en myte at det kun er Silver Tip som er godt nok)

- Barberkrem, Proraso, rød (sandeltre & sheasmør), kr, 99,-

- Aftershave, Proraso liquid cream (hvit), kr, 149,- (denne er mild og med lite eller ingen duft)

- Proraso Styptic Gel, kr, 29,-


Sånn, da kom jeg til kr, 816,- pluss frakt. Og dette er et helt brukandes sett.

Hvis du vil sprenge budsjette ørlite og samtidig gjøre ansiktet ditt en tjeneste så kjøper du også:

- Anthony Facial Moisturer SPF 15, kr, 325,- (denne fuktighetskremen kan du fint bruke i hele ansiktet noen minutter etter at du har lagt på aftershaven. Gir ekstra fuktighet til- og beskytter ansiktet)

Sånn, da sprakk budsjettet med kr, 141,- :(

Frode.
 
Redigert av en moderator:
Igjen tusen takk for utfyllende svar:)!

Jeg har bursdag snart, så jeg sendte ønskelisten jeg lagde tideligere i dag, så det spørs nok om den ikke er lagt i kurven nå. Men det ser ikke så helt ulikt ut som det du foreslår:)

Høvel:Muhle R89 Grande Long Handled
Kost: The Bluebeards Revenge "Corsair" Super Badger
Såpe:Truefitt & Hill Luxury Shaving Soap and Wood Bowl
Bolle: The Bluebeards Revenge Stainless Steel Shaving Bowl
Kuttekrem:proraso Shave Cut Healing
Aftershave(det kunne jeg sikkert bare kjøpt på tax-free, men jeg tok det med;):The Bluebeards Revenge Aftershave Cologne
Blad:10 Feather & 10 Derby Extra & 10 Israeli

Ser det greit ut?

Joda, listen din ser helt grei ut. Bare et par generelle kommentarer:

- Barbersåpe: Ser at du har valgt såpe og ikke krem. Selvfølgelig helt greit, men det krever litt ekstra å få et godt barberings klart skum ifra såpe. Så hvis du ikke får et fast nok skum første gangen du prøver, så ikke gi opp. Sjekk opp på YouTube, der finner du fine filmsnutter som forklarer hvordan du lager et godt skum ifra såpe.

- Bolle: Vanskelig å si noe om valget ditt av bolle uten å ha holdt den spesifikke bollen i hånda. Men den ser jo grei ut. Personlig liker jeg å ha bollen med barberkosten oppi stående i vasken som er fyldt med varmt vann. På denne måten holder skummet seg godt og varmt. Bruker jeg en tynn metall bolle så har den en tendens til å kantre og fylles med vann :(

- Den aftershave colognen du har valgt har jeg ikke kjenskap til. Cologne er til syvende og sist et veldig subjektivt valg. YMMV.

Frode.