En tråd om barbering

Jeg har nå brukt Feather Stainless tre ganger, og kan rapportere at den fungerer utmerket på min litt stusslige skjeggvekst. Etter to pass så er den på høyde med gilette, og etter tre er den mye bedre.

Den fjerne slektningen Feather Artist gir bedre og tettere resultat, men det er ikke hver dag jeg har lyst til å barbere meg med kniv. I går dro jeg to pass med stainless og avsluttet med ett pass med artist - glatt som en barnerumpe!

Mottok Simpsons Commodore X3 i best badger fra Barbershop i går, fantastisk kost og vesentlig bedre enn den forrige Omegaen min.

Alt i alt fornøyd med innkjøpene. Legger ved et familiebilde som er knipset med iPhone (beklager kvaliteten):

7763b568-b46a-4e19-a487-3fb59fe5937d_zps24d1e3bf.jpg
 
Såg litt voldelig ut med klokke på gummi så nært kniven (riktignok 'folded')
Bygger samlingen seg videre i denne farten så har du vel snart kapret dine 50% av badrumsskapet fra madamen
 
Madammen og jeg har funnet den optimale løsningen for deling av skapplass: Hun tar det store badet og jeg tar det lille. Aldri krangling eller stress om morgenen!

Når vi en gang flytter ser det ut som om vi må finne et sted med to bad.
 
Madammen og jeg har funnet den optimale løsningen for deling av skapplass: Hun tar det store badet og jeg tar det lille. Aldri krangling eller stress om morgenen!

Når vi en gang flytter ser det ut som om vi må finne et sted med to bad.

Evt et bad med to vasker;)
 
@Solli - great minds think alike. Har tatt meg tilrette med egen "guttedo" her. Så får madame og småpoder dele på det store.
En plass må far sette ned foten og finne seg litt boltreplass
 
Redigert av en moderator:
@Solli,

Gratulerer med en kvalitetskost! Har selv en chubby 2 super badger som brukes under hver barbering, samt en chubby 3 super badger som ble bestilt igår:)
 
Redigert av en moderator:
SOTD:

Truefitt & Hill Pre-shave oil
Proraso Eukalyptus/Menthol barberkrem
Simpson Chubby 2 Super Badger barberkost
Feather Artist Club DX Non-folding
Feather Professional Blade
Edwin Jagger Alum Block
The Genltemens Refinery Aftershave Balm Unscented
Anthony Oil Free Facial Lotion
Hugo Boss Eau De Toilette
 
Tok kontakt med barbershop (en til fra tidssonen som har gjort det også) for å høre om rabatter og jeg fikk dette til svar:

Hei Ole Martin og Sindre,

(Svarer på begge e-poster på likt).

Hyggelig å se at dere diskuterer tradisjonell barbering :)

Jeg har laget en rabattkode (TIDSSONEN) som gir 10 % rabatt.
Rabattkoden kan brukes 1 gang pr. kunde og gjelder frem til 1. mars.

Dersom det skjer noe tull med f.eks. kortbetalingen kan det være at
rabatten anses som "oppbrukt" selv om kjøpet ikke har gått gjennom. I
så fall tar dere bare kontakt med andreas@barbershop.no så ordnes det.

Takk for at dere tok kontakt, og ha en fin uke!

Med vennlig hilsen,
Andreas

Barbershop.no

Puh, rakk det før fristen gikk ut :)
Reisekost med kunstpels, proraso hvit pre-krem og proraso grønn aftershave, reisehøvel... (reise er en god unnskyldning for å kjøpe mer utstyr!)
 
Da var en bestilling med rabattkode lagt inn her også på kniv. Blir spennende og se om dette ender i blodbad eller enda ett hakk opp i barberingsnirvana
 
Jeg må få kniven min skikkelig skarp før nirvana oppnås tror jeg. Prøver å stroppe den skarpere, men skal nok heller lære meg å sette opp kniver skikkelig og få den perfekt. Om du vil ha den shave ready så raskt som mulig, leverer skjegg.no sliping så den blir shave ready:)
 
Der "røk jeg hen" jeg og. Bestilling utført :)

Hører gjerne gjerne mer om hvordan dere sliper kniven deres. Kun skjerping med lærrem eller bryne?
 
Kan noen forklare meg en god teknikk på bruk av barbersåpe? Jeg prøvde i går, ble veldig mye klin og skum over alt :p
 
Kan noen forklare meg en god teknikk på bruk av barbersåpe? Jeg prøvde i går, ble veldig mye klin og skum over alt :p

Ikke noe fasitsvar men med min (som jeg skjønt det) myke såpe fra Proraso snurrer jeg først fuktig (ikke søkkvåt) kost over den et par ganger og så pisker jeg opp skum i egnet bolle/krus/glass/scuttle - hemmeligheten er for meg heller lite vann i kosten enn for mye
 
Bruk ekstremt lite vann når du swirler kosten på såpen. Du vil ha mest mulig såpe i kosten (hvit hlet inntil knoten), så kan du heller tilføre vann etterpå når du skal skumme opp enten direkte på ansiktet eller i kopp/skål. Da blir det mindre søl, og desto mer såpe i kosten. Bruk gjerne 1-2 minutter på å jobbe såpen inn i kosten før du går over på å skumme opp.
 
Kansje denne kan hjelpe?
[video=youtube;OSVW3NkbyMM]http://www.youtube.com/watch?v=OSVW3NkbyMM[/video]

Jo jo, teknikken er jo riktig, men milde himmel hvor lang tid han brukte. Kansje såpen var litt vel hard for kosten hans. Det så ut som han bentyttet en Simpson grevling bust kost. Muligens hadde det vært bedre med en svinehårs kost.

Frode.
 
Noen ting visste man ikke at man trengte (og kanskje ikke en gang at det eksisterte) før man ser det - håndlagde ekstra tunge, solide og gripevennlige håndtak til tradisjonelle 3-delshøvler. Det virker som om gjengene på mange av disse høvlene er noenlunde standardiserte, slik at det faktisk er mulig å bruke dem om hverandre.

UFO Razor Handles

Jeg har bestilt en Kaiser Short i rustfritt stål på 77 gram; det er 3-4 ukers leveringstid men jeg skal rapportere tilbake når jeg har fått prøvd den - det blir spennende å se om det gjør noen merkbar forskjell. De får ihvertfall mye skryt på B&B.
 
Fikk hentet pakken fra Barbershop igår og måtte så klart teste den nye Dovo kniven. Hadde spart sjegg i 2 dager så det var ganske stivt og langt. Prøvde meg på litt stopping og det tar nok tid før jeg gjør det like fort som de på youtube :) Selve barberingen synes jeg ikke ble noen høydare fordi kniven føltes ikke skarp nok ut. Den lugget og sklei ikke lett nedover kinnet. Så må nok investere i en bryne slik at jeg får satt opp kniven skikkelig

Hvis noen har anbefalinger til pasta til stopp eller en stein som er bra å starte med så kom med dem :)
 
Redigert: