En tråd om barbering

Kanskje noen kan nevne for Fitjar at vi får rabatter på Barbershop, at vi hittill har klart å skrive noenogtredve sider om barbering, og at de fleste av oss har varig nedsatt impulskontroll når morsomme leker dukker opp i sidesynet?

Noen prosent hos Fitjar er ikke å forakte?

Jeg har ikke lagt igjen mye penger der foreløpig, er det noen her som har kontakt?
 
På reise bruker jeg barberskum fra "Recipe for men". Fungerer overraskende bra og gjør ting litt enklere. Bruker bare litt mer tid med varm klut for å myke opp først.
 
Honer du en kamisori på samme måte som western type? Ser ut som det er et annet knivblad? Kulere kniver skal man lete lenge etter :cool:

Nei, jeg gjør det på japansk vis. Har faktisk 2 Kamisori. En vintage fra ca. 1920-årene og en ganske ny. Begge var nødvendig å sette opp selv. Den eldste av de er egentlig en kniv for kvinner og er noe mindre. Til gjengjeld er den svært god å bruke. Lett å få skarp, og veldig "forgiving".
 
478443479_o.jpg
 
Bestilte en Geo F. Trumper Skin Food i begynnelsen av 2013, for så og halvveis glemme av den inntil for et par dager siden, da jeg kom på at jeg ikke hadde fått den. Sendte en kjapp mail, og vips var en ny en på vei til meg. Bra service nok en gang av gutta på barbershop!

Må også nevnes at Skin Fooden var smashing, anbefales!
 
Testet Feather-blader på nytt igår, veldig lenge siden sist, og da ble jeg temmelig sår. Teknikken har nok blitt bedre siden den gang; nå gikk det finfint, jeg ble endelig skikkelig barbert. Merket at det var skarpere, men det er tilvenning.

Hadde litt småstivt to-dagers skjegg. Først ansiktsvask fra Baxter of California, deretter varm klut, så T&H sin olje som var langt bedre enn Skin Food, synes jeg. Så skummet jeg opp T&H 1805 krem lenge slik at alle stive partier ble ordentlig myknet opp, så tok jeg en forsiktig første omgang. Gikk fint, på med klut og ny runde med den tykkeste go'kremen fra børsten. Kald klut på slutten, så en runde med T&H after shave balm. Alt i alt en flott seanse. Tar vel vare på noen Seven o'clock-blader til reisebruk og de gangene jeg har dårligere tid.

Med fare for å mase: har en Fitjar kjakekrem "Folgefonna" om noen er interessert i å teste/bytte. Brukt en gang.
 
Bluebeard sett testes

Denne er for deg The Player ;)

Så at du var interessert i Bluebeard produktene. Selv har jeg nylig kjøp et sett som nå har vært testet en uke. Selve settet består av de barber produktene som du ser på bildet nedenfor.

IMG_1774_zps091775e9.jpg


OK, la oss ta ett og ett produkt for oss, men først: Under testingen ble kun de viste produktene brukt under barberingen. Altså ingen pre-shave oil / krem eller alum blokk før post shave krem. Barberingene ble som vanlig foretatt etter enten en varm dusj eller etter vask av ansiktet i godt varmt vann. En mild og parfymefri såpe ble selvfølgelig brukt i ansiktet i begge tilfeller.


Først ut, barberkremen:

IMG_1777_zps452ab0f1.jpg


Denne skummer lett, er drøy i bruk og lukter lite eller ingenting. Den gir et fint og passe tykt skum som ikke tørker alt for fort ut i ansiktet. Under barbering glir høvelen lett igjennom skummet og den barberte seksjonen oppleves ikke tørr, snarer tvert imot. Ved skylling av høvel (som jo gjøres med gjevne mellomrom) løses skum / skjegg som sitter fast mellom blad og høvel lett.


Neste, barberkost:

IMG_1776_zpsbe5fec8a.jpg


Dette er en kost med grevling hår. Ikke den fineste kvaliteten (silver tip), men helt grei kvalitet. Knuten er stusset for hånd og er passe fyldig. En god knute som også er passe myk og som lett suger til seg vann. Den slipper lite hår og hadde lite lukt da den var ny. Knuten pisker lett den tilhørende barberkremen til et fyldig skum samtidig som den holder godt på skummet slik at påføringen er enkel.

Håndtaket trodde jeg var for lite for min hånd, men det viste seg at ergonomien var helt topp. Derimot likte jeg ikke det plastmaterialet som håndtaket var laget av. Det gjør at kosten virker billig og simpel. Og simpel er den ikke, kosten er helt grei. Og på samme måte som det sies at man kan leve lykkelig med kun èn Rolex, kan jeg vel her si at man kan leve lykkelig lenge med denne kosten.


Neste, høvelen:

IMG_1779_zpsa9e69042.jpg


Høvelen er en såkalt snill høvel. Dvs. at den ikke eksponerer alt for mye av bladet. Jeg kan sammenlikne den med Merkur 20C eller Feather. Den har et skaft av normal lengde som er høyglans polert. Se bildet nedunder.

IMG_1786_zps80e478e6.jpg


Skaftet er tungt og masivt. Dette gir høvelen er fin tyngde som gjør at den ikke virker "vimsete" men derimot skjærer rett og bestemt slik brukeren styrer den. Siden skaftet er høyglanspolert blir det fort glatt og mindre håndterbart når man får litt vann på det. Så utvis forsiktighet.

Hodet er nydelig maskinert. Fine toleranser på alle deler, topp arbeid. Og så har den laser etset logo på topp baren. Ikke akkurat stilig, men kult.

IMG_1785_zpsd4e33534.jpg


De 3 første dagene brukte jeg et Wilkinson blad og fikk helt grei barbering. Ingen ting å utsette. Ok, hodet er jo kansje litt stort slik at det kan være vanskelig å komme til å få tatt de minste hårene under nesen. Men dette gjelder de fleste høvler. Og så har man da en kniv liggende på badet for å ta seg av nettopp slike utfordringer :rolleyes:
De neste 3 dagene brukte jeg et Feather blad. Først på 3dje dagen ble det slutt på et og annet kutt. Disse Feather bladene er skarpe som bokker og varer lenge. Tror jeg forsøker et Bic blad neste gang denne høvelen tas fram.


Neste, post shave gel:

IMG_1775_zps2cdc147d.jpg


Denne er av gel typen men litt tynnere slik at den enkelt lar seg smøre ut. Den har en svak men distinkt duft. Ikke dårlig, men bare ukjent - for meg. Litt forfriskende er den også. Gelen trekker raskt inn i huden uten å svi og gir en fin svakt svalende og samtidig smørende effekt. Duften forsvinner raskt.

Etter 10-15 minutter føles kinn, kjake og hals en smule tørre. Dette kan henge sammen med den tørre luften vi har her på Vestlandet nå. Det har tross alt vært minusgrader og klarvær i hele forsøksperioden. Jeg har brukt litt Men-Ü fuktighetskrem (matt, uten olje og uten parfyme) i anskitet en liten stund etter å ha påført Bluebeard post shave gel.

Konklusjon: Et helt greit sett som jeg kommer til å bruke med gjevne mellomrom. Men, skaftet på høvelen kan forbedres. Dette er forøvring noe man kan gjøre noe med selv siden det er benyttet standard gjenger. Nedenfor vises hodet med påsatt skaft ifra en Merkur 20C. Tyngden er fortsatt på plass, men grepet blir mye bedre.

IMG_1818_zps4f24872f.jpg




Bildet nedenunder viser "konge" løsningen. Hodet er her påsatt skaftet til en Feather høvel. Kanon skaft som gir kanon grep og fantastisk håndterbarher.

IMG_1819_zps7085850f.jpg




Den logoen blir bare bedre og bedre. En Helson Sharkdiver i bronsje hadde passet inn i dette settet tror jeg :D

IMG_1820_zps4c1f7b39.jpg


Frode.
 
Redigert:
Utrolig bra og gjennomført test!

Var veldig svak for statistene i photoshooten, også:)

Konlusjonen min er altså :
Prøv barberkremen og lotion + kjøp flere Rolex!
 
Utrolig bra og gjennomført test!

Var veldig svak for statistene i photoshooten, også:)

Konlusjonen min er altså :
Prøv barberkremen og lotion + kjøp flere Rolex!

Dette er etter det jeg se en perfekt konklusjon på denne testen. Takk for flott test.
 
Dagens barbering

Musikk: Rolling Stones Platinum album på shuffle

Truefitt & Hill Pre-shave oil
Simpson Chubby 2 Super Badger
Fitjar Folgefonn barberkrem
Feather Artist Club DX Teakwood
Feather Professional Blade
Edwin Jagger Alum Block
Fitjar Calmomilla Etterbarberingskrem
 
Redigert:
Hva syns du om Fitjarproduktene @Thomas? Kjøpte litt forskjellige reiseprodukter sammen med reisehøvel og kost. Kort fortalt er Nomad barbersåpen fremdeles min klare favoritt, både når det gjelder å skumme opp og så for selve barberingen. Skal se om jeg får tatt noen bilder og skrive litt senere.
 
Redigert av en moderator:
Dagens:
Feather Popular høvel
Gillette Super Thin blad
Frank Shaving syntetisk silvertip 24mm kost
D.R. Harris Arlington Såpe
Esbjerg Verbena aftershave

Jeg kjøpte en skål med Arlington - min beste såpe hittil! - da jeg var i Wien nylig, og fikk også med meg en prøve av butikkens egen aftershave, som også var temmelig god. Butikken er verdt et besøk hvis man er på de kanter: Esbjerg | Wien
 
Hva syns du om Fitjarproduktene @Thomas? Kjøpte litt forskjellige reiseprodukter sammen med reisehøvel og kost. Kort fortalt er Nomad barbersåpen fremdeles min klare favoritt, både når det gjelder å skumme opp og så for selve barberingen. Skal se om jeg får tatt noen bilder og skrive litt senere.

Egenskapene til barberkremene til Fitjar er det ingenting å utsette på. De skummer lett opp til silkemykt skum, og gir en meget god glid. Noen av duftene er veldig gode og. Tror ikke jeg kan bruke disse hver dag, men kjekt en gang iblant. Har ikke prøvd såpene til Fitjar.

Jeg kjøpte en skål med Arlington - min beste såpe hittil!

D.R. Harris Arlington såpe er min favoritt og. Gir det beste skummet med god glid. Eneste er Blomster Finn duften. Men det er derfor man lager überlather i kombinasjon med andre kremer/såper :D

Fikk endelig Feather non-folding kniv idag!! Søren at jeg barberte meg i morges!!
 
Redigert av en moderator:
Da skal jeg bruke den rabattkoden tenkte jeg..

Noen anbefalinger? Jeg har alt jeg trenger utenom blader, så tenkte å kjøpe litt andre produkter jeg egentlig ikke bruker til vanlig. Så hva sier dere? Hva er must-have?
 
Da skal jeg bruke den rabattkoden tenkte jeg..

Noen anbefalinger? Jeg har alt jeg trenger utenom blader, så tenkte å kjøpe litt andre produkter jeg egentlig ikke bruker til vanlig. Så hva sier dere? Hva er must-have?
Featherblader, syns disse har fått et ufortjent rykte som blader kun for viderekomne. Jeg brukte Derby to ganger for så å bytte til feather. Kuttet meg for første gang i går, og det var på adamseplet. Ikke noe kutt å snakke om heller.

Pre-shave oil: Trufit & Hill eller The gentlemens refinery. Jeg har begge to, kjøpte TGR for å bruke på reise. Syns faktisk denne er bedre enn T&H sin, den virker litt seigere slik at man føler den legger seg litt bedre på huden uten å være fet på noen som helst måte. Jeg kan anbefale begge.

Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Nomad, jeg har kjøpt 5-6 kremer og såper, men dette er til nå den beste jeg har prøvd, både når det gjelder å skumme den opp og å barbere seg. Stort sett den eneste jeg bruker.

Ellers kan jeg anbefale alumblock dersom du ikke har dette, og Anthony Ingrown Hair Treatment dersom du får nupper når du barberer deg. Sistnevnte er ganske drøy i bruk, så den burde vare en stund.
 
Redigert:
Jeg har også veldig god erfaring med The Gentlemens Refinery. Har aftershaven og er den klart beste av de jeg har prøvd (T&H UC og Proraso hvit).

Har veldig lyst å prøve pre-shave oljen til TGR, så det var godt å høre din erfaring, Lien :)

Ellers er jeg enig at Featherbladene er harmløse, og at alum block er et must :cool:

Utforsk gjerne mer med barberkremer og såper og. T&H 1805, WIL, Sandelwood. Eller en såpe fra f.eks D.R. Harris. Proraso har kommet med en ny barberkrem som jeg selv vurderer sterkt å kjøpe.

Ble forresten et nytt knivkjøp på meg idag :rolleyes:
 
Ok folkens. Har forsøkt stropping for første gang idag.
Hvordan gjør dere stroppingen? Jeg har sett filmen på barbershop om stropping, og synes det er svært krevende å få opp hastigheten samtidig som bladet ligger riktig på stroppen. Hva er deres erfaringer, og har dere noen tips?