Elbil, which to choose?

Det kan vi nok enes om.

MEN det er uansett noen issues på I3, som ikke er helt heldig etter mitt syn;
-Kun 40Kw maksimal ladeeffekt.
-Elendige egenskaper på vinterføre
-Nærmest IKKE fungerende cruisekontroll, enten er det for mye eller for lite lys, slik at du må slå av automatisk avstands funksjon for å kunne bruke denne.
-Primitive seter.
-Bagasjerommet foran blir fullt av vann når det regner.
-Setebeltet foran er festet i bakdøren, slik at dette må løsnes for å slippe ut passasjerer i baksetet.
-Skummelt vinglete ved hastigheter noe særlig over 70km/t.
-En app som alt for ofte ikke får kontakt med server for fjernstyring av klima m.m.
-Småstein fester seg mellom bremseskive og varmeskjoldet og lager masse ulyd/skader.

Kommer jeg til å kjøpe en I3 igjen, neppe, selv om den går som en kule og har det beste stereoanlegget som jeg har hatt i en bil noen gang.

Ikke verst - vi har eksakt samme liste over irritasjoner. Men jeg tror allikevel jeg ville kjøpt i3 igjen - tar meg selv i å velge den foran Teslaen ti av ti ganger når jeg skal på korte turer.

...men på vinterføre har jeg aldri vært borti verre bil. Selv 1997 MX-5en jeg hadde for en del år siden var bedre. i3 setter seg fast på flatmark selv med gode vinterdekk, og prøver kontinuerlig å drepe deg når det er litt glatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
i3 er sikkert en fin bil for bykjøring.

Men jeg prøvekjørte en på motorvei og med myke vinterdekk i samme dimensjon som en middels stor barnesykkel vinglet det så jeg ble sjøsyk. Følte meg direkte utrygg når i hastigheter rundt 100 km/t. Hadde aldri valgt i3 for bruk på motorvei.
 
Den nye modellen i3 har standard "bredere" :)D) dekk bak og mer stabil. Traction er forbedret på 50 punkter, så vinterstid skal dette være en meget stor forbedring. Selv hadde jeg null problemer i vinter og det på skikkelig vinterføre - faktisk bedre enn SAAB'n jeg har kjørt de siste vintrene. Men måtte lære meg til mykere pedaltrykk.
Naboen sier den er bedre på vinterføre uten traction i visse situasjoner, men det forsøkte jeg aldri.

Men at 5-serien vår er bedre på langkjøring er en annen diskusjon ;)
 
Bruker ofte I3 en til hytta på fjellet og har aldri reagert på dårlige vinteregenskaper. Skru av traction delvis og sørg for å ha gode dekk så fungerer den veldig fint. Jeg er forøvrig enig i at den kan virke litt ustabil i hastigheter over 100 km/t, men har aldri opplevd skumle situasjoner selv om jeg stort sett ligger i 120/130 km/t på motorveien. Vi har kalibrert cruisekontrollen og opplever så godt som aldri feil med denne lenger. Konklusjonen er likevel for vår del at bilens mange fordeler oppveier de små ulempene. I forhold til en e-Golf så er den vanvittig mye morsommere å kjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Litt gøy (les:ironisk) er det da, at det inne på et klokkeforum diskuteres grad av fornuftighet ved kjøp av en gjenstand som primært har én enkelt oppgave.
Samtidig sitter vel samtlige og rettferdiggjør sine kjøp på klokker når lan strengt talt kunne ha greid seg med mobilen eller en Swatch til 50 dollar :)
 
Semi-off topic.
Men hva er fordelene med en dedilert hjemmeladestasjon (Salto?) vs. trekke en egen dedikert kurs og stikkontakt?

(Leaf 30kWh)
 
Semi-off topic.
Men hva er fordelene med en dedilert hjemmeladestasjon (Salto?) vs. trekke en egen dedikert kurs og stikkontakt?

(Leaf 30kWh)

Hastighet, sikkerhet og mange tror at stikkontakt i fremtiden vil bli ulovlig. Koster uansett en god del å få godkjent kurs med stikk på 10A som er maks.
 
Semi-off topic.
Men hva er fordelene med en dedilert hjemmeladestasjon (Salto?) vs. trekke en egen dedikert kurs og stikkontakt?

(Leaf 30kWh)
Det må være mulighet for raskere lading og fastmontert kabel. Jeg foretrekker fastmontert kabel i ladepunkt fremfor å hente ladekladd fra bagasjerommet hver gang det skal lades.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Semi-off topic.
Men hva er fordelene med en dedilert hjemmeladestasjon (Salto?) vs. trekke en egen dedikert kurs og stikkontakt?

(Leaf 30kWh)
Aner ikke hva Leaf lader med, men vi lader en av bilene med markedets dårligste innebygde lader (Golf GTE) med dedikert veggboks.

Dette fordi vi har helt nytt elektrisk anlegg, og da er det påkrevd med jordfeilbryter. Vegglader inkl jordfeilbryter kostet 6500 pluss installasjon, kontra bare jordfeilbryter på kr 5000 pluss installasjon. Kjøpte da lader fra tredjepart.

GTEn lader med 16A, men veggladeren er koblet med 3-fas 32A og kan lade 6 ganger så raskt med riktig bil. Likevel er det greit å lade forskriftsmessig og på nesten halve tiden av med Schuko.
 
Noen her med erfaring med i pace?

En delikat og fin bil, som sikkert stiller godt i sin klasse som el-bil. For meg er det rart med en elektrisk Jaguar. De skal liksom ose mahogny, sigar, tweed og bensin. Da jeg prøvekjørte den, så fikk jeg inntrykk av at den var litt trang all over kontra min Q7, men det kan godt hende jeg er sær. Generelt en bra bil, men muligens for spesielt interesserte?
 
  • Liker
Reaksjoner: Dado
Mulig man fortsatt kan bestille ny Tesla til 0,75% rente.


Endte opp med at ny bil ble "billigere" enn å sitte på den gamle så gikk fra 4år gammel Tesla til ny Tesla med 5års garanti.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Man kan bestille ny Tesla med rente fra 0,25% - eller du kan få en fin deal på en av mine... har tre, altså en for mye ;)

2 S100D’er og 1 X100D i garasjen er litt mye, spesielt siden det er en dobbelgarasje
 
Man kan bestille ny Tesla med rente fra 0,25% - eller du kan få en fin deal på en av mine... har tre, altså en for mye ;)

2 S100D’er og 1 X100D i garasjen er litt mye, spesielt siden det er en dobbelgarasje


30 kvadratmeter bil!

=8- O
 
  • Liker
Reaksjoner: KimS
En delikat og fin bil, som sikkert stiller godt i sin klasse som el-bil. For meg er det rart med en elektrisk Jaguar. De skal liksom ose mahogny, sigar, tweed og bensin. Da jeg prøvekjørte den, så fikk jeg inntrykk av at den var litt trang all over kontra min Q7, men det kan godt hende jeg er sær. Generelt en bra bil, men muligens for spesielt interesserte?

Jeg syntes den er frekk, men er enig at den virker litt trang - hvertfall bagasjerommet. Skal få prøvd den mer senere i måneden, men med "mahogny" finishen innvendig, plukket den fint opp arven fra tidligere jaguar modeller. Absolutt en fin bil og en solid utfordrer til Tesla, som nå i mine øyne begynner å bli kjedelig. Tommelen opp
 
  • Liker
Reaksjoner: Dado
Har prøvekjørt den og er enig i kommentaren ang bagasjerom. Ellers er det ok med plass innvendig sammenlignet med andre biler i den størrelsen. Designet innvendig er det heller ikke mye å utsette på. Elmotorlyden er til stede (noe man ikke hører hos tesla), men du kan alltid sette på ordentlig motorlyd på anlegget??? en funksjon jeg ikke er fan av...
Er det mange som kjører tesla etter hvert og er den litt kjedelig slik du skriver, kanskje, men jeg var ikke i tvil.