Elbil, which to choose?

Hvorfor skal de synke i verdi? Ingen kommende elbiler ser ut til å få lengre rekkevidde enn S og X.
Ser ingen som har noen planer om eget nettverk med gratis hurtiglading, dvs et enormt trykk på offentlige tilgjengelige ladestasjoner.
Jeg ser egentlig ingen spesielle årsaker til at Tesla skal bli et dårligere alternativ enn andre modeller.
Jeg syntes Tesla imponerer med det de har fått til, ingen tvil om at de har gitt mange andre fabrikanter noe å tenke på.
For de aller fleste er ikke høyest mulig rekkevidde avgjørende så lenge det er brukbart rekkevidde.
Gratis hurtiglading er nok greit å få med seg men jeg ser ikke for meg at det er en dealbreaker. Vi fikk med ett år gratis lading med vår lille skit elbil, har ikke brukt det en eneste gang.
Jeg tror at når det kommer reelle alternativer fra de store merkene kommer Tesla til å merke det på salget, og jeg tror det kommer til å merkes godt på bruktmarkedet om et par år. Med eksempelet du kommer med for finansiering med 30k i ek og 5k i mnd har du betalt ned ca 200k på bilen på 3 år. Skal du bytte bil da tipper jeg at restgjeld etter salg/innbytte er 150-200k.
 
  • Liker
Reaksjoner: turmeric
Hvorfor skal de synke i verdi? Ingen kommende elbiler ser ut til å få lengre rekkevidde enn S og X.
Ser ingen som har noen planer om eget nettverk med gratis hurtiglading, dvs et enormt trykk på offentlige tilgjengelige ladestasjoner.
Jeg ser egentlig ingen spesielle årsaker til at Tesla skal bli et dårligere alternativ enn andre modeller.

Tviler dog ikke på at de elbilene som kommer vil være fornuftige biler, alt i alt. For meg var det mer et prinsipielt (ideologisk) valg å støtte en fabrikant som valgte å knekke elbil-koden. Det er en stor forskjell, sammenlignet med de øvrige merkene som har gått hånd i hånd med petroleumslobbyen og bevisst utsatt å avvikle fossile biler, jukset med utslippsdata, uetisk dyre- og menneskeforsøk osv osv osv.

Snu litt på det.
Hvor mange mil kjører hvermansen per dag? Maks 20-30 mil? Da vil jeg tro at han lader bilen sin hjemme. Altså null behov for hurtiglader. Skulle behovet for hurtiglader finne sted. Eksempelvis når man skal på fjellet eller hytta ved kysten. Ja, da finnes et rimelig greit utbygd ladenettverk så vidt jeg vet. Tesla har æv sagt at de skal leie ut deres nettverk for eks. MB og BMW.
 
I siste nummer av BIL fikk nye Lief en "pen slakt" etter en testtur fra Oslo til Molde. Det hadde vært rimeligere å kjøre diesel... Og selvfølgelig; raskere.

Litt småkjipt, ettersom nye Lief tross alt ser ganske grei ut, (i motsetning til sin forgjenger)

8
 
Kjøpt AUG.17 problemet er bilen ikke kabler - samme problem på hjemmelader som på hurtigladere. Hver gang er det et kort i bilen som må byttes og dette tar +2 uker for BMW å skaffe fra Tyskland. Upålitelig, ukomfortabel og generelt en dritt bil - kjøp noe annet.
Det er nok bare fordi du har så kort lunte.

Du er den første jeg har lest/hørt om som mener i3 er «styr unna».

Jeg har en problemfri 60Ah og venter ny 94Ah i mai.

Vil ikke kalle det en drømmebil, men for min daglige kjøring er den perfekt.
 
I siste nummer av BIL fikk nye Lief en "pen slakt" etter en testtur fra Oslo til Molde. Det hadde vært rimeligere å kjøre diesel... Og selvfølgelig; raskere.

Litt småkjipt, ettersom nye Lief tross alt ser ganske grei ut, (i motsetning til sin forgjenger)

8
Blir for meg en søkt problemstilling, denne typen elbil er vel aldri ment for langturer. Blir som å teste en Audi A8L og gi strykkarakter fordi den er krevende å manøvrere i parkeringshus.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Blir for meg en søkt problemstilling, denne typen elbil er vel aldri ment for langturer. Blir som å teste en Audi A8L og gi strykkarakter fordi den er krevende å manøvrere i parkeringshus.

Egentlig enig med deg der.
En el-bil er og blir en urban greie som egentlig fører til at mann nå trenger to biler. En for langtur(er) og en for daglig "barn og matpakkekjøring". (Selvfølgelig; med mindre mann tror på et eller annet og mener at det er fint å ta 2-3-4 timers pauser for å lade). Tesla er vel i dag eneste som ville kunne kjørt Oslo - Molde på en akseptabel måte, men der har du 10-kvadrat bil som er lite egnet for bykjøring.

Ellers så var kjørelengde bare en ting som Bil trakk frem på minussiden. Teknologien og alt under skallet på nye Leaf var lite oppgradert. Bilen ble mer fremstilt som en "facelift". Det var lite nytt under skallet.

8
 
Personlig tror jeg en 800k Tesla vil lide et heftig verditap de kommende årene. Uansett rente, så er det lånte penger som skal tilbakebetales. Når Audi, Mercedes og Volkswagen kommer med skikkelige elbiler, kan Tesla kanskje bli litt som Chrysler Stratus og Neon for de som husker tilbake. Nordmenn velger gjerne tysk før amerikansk. Skulle ikke den nye EL-Porschen koste omtrent det samme som Model S? Jeg hadde ikke vært i tvil på mitt valg der i alle fall.
 
Det er nok bare fordi du har så kort lunte.

Du er den første jeg har lest/hørt om som mener i3 er «styr unna».

Jeg har en problemfri 60Ah og venter ny 94Ah i mai.

Vil ikke kalle det en drømmebil, men for min daglige kjøring er den perfekt.

Altså - 3 ganger på verksted siden i august 2017, bilen blir stående i 2 uker hver gang fordi de må vente på deler fra Tyskland! Tror ikke dette har noe med at jeg har kort lunte nei.

Nå har den stått der i en uke og de har enda ikke hatt tid til å se på den, dette fordi de HADDE SÅ MANGE I3 MED FEIL INNE AKKURAT NÅ!

Det at du ikke har hørt "styr unna" på I3, skyldes nok at det er mange som nærmest har et religiøst forhold til denne bilen - ref. I3 gruppa på Facebook.
Jeg får litt assosiasjoner til Citroen 2CV på I3'n - en skikkelig drittbil, som bare de som er frelste med hud og hår og som har meldt seg inn i menigheten og lovet evig troskap kan like.
 
Jeg så denne i Berlin i helgen. Porsche Mission e :

96F23009-6B08-46F7-BDA8-2696C14C59F5.jpeg


12CBFDA2-C3A4-4A8A-A3EB-1427D3EBC53F.jpeg
 
Altså - 3 ganger på verksted siden i august 2017, bilen blir stående i 2 uker hver gang fordi de må vente på deler fra Tyskland! Tror ikke dette har noe med at jeg har kort lunte nei.

Nå har den stått der i en uke og de har enda ikke hatt tid til å se på den, dette fordi de HADDE SÅ MANGE I3 MED FEIL INNE AKKURAT NÅ!

Det at du ikke har hørt "styr unna" på I3, skyldes nok at det er mange som nærmest har et religiøst forhold til denne bilen - ref. I3 gruppa på Facebook.
Jeg får litt assosiasjoner til Citroen 2CV på I3'n - en skikkelig drittbil, som bare de som er frelste med hud og hår og som har meldt seg inn i menigheten og lovet evig troskap kan like.
At akkurat din bil er en drittbil, høres ut til å stemme.
Men at i3 generelt er en drittbil, er feil.
 
At akkurat din bil er en drittbil, høres ut til å stemme.
Men at i3 generelt er en drittbil, er feil.
Det kan vi nok enes om.

MEN det er uansett noen issues på I3, som ikke er helt heldig etter mitt syn;
-Kun 40Kw maksimal ladeeffekt.
-Elendige egenskaper på vinterføre
-Nærmest IKKE fungerende cruisekontroll, enten er det for mye eller for lite lys, slik at du må slå av automatisk avstands funksjon for å kunne bruke denne.
-Primitive seter.
-Bagasjerommet foran blir fullt av vann når det regner.
-Setebeltet foran er festet i bakdøren, slik at dette må løsnes for å slippe ut passasjerer i baksetet.
-Skummelt vinglete ved hastigheter noe særlig over 70km/t.
-En app som alt for ofte ikke får kontakt med server for fjernstyring av klima m.m.
-Småstein fester seg mellom bremseskive og varmeskjoldet og lager masse ulyd/skader.

Kommer jeg til å kjøpe en I3 igjen, neppe, selv om den går som en kule og har det beste stereoanlegget som jeg har hatt i en bil noen gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Prøvekjørte på lørdag. Brukte timer på søndag til å sjekke ut bl.a. Tesla-Bjørn. Nyttige videoer om ulike elbiler. Bestilt ny el-bil i dag. Ferdig snakka.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Tubbs
Personlig tror jeg en 800k Tesla vil lide et heftig verditap de kommende årene. Uansett rente, så er det lånte penger som skal tilbakebetales. Når Audi, Mercedes og Volkswagen kommer med skikkelige elbiler, kan Tesla kanskje bli litt som Chrysler Stratus og Neon for de som husker tilbake. Nordmenn velger gjerne tysk før amerikansk. Skulle ikke den nye EL-Porschen koste omtrent det samme som Model S? Jeg hadde ikke vært i tvil på mitt valg der i alle fall.
Jeg tror verditapet på elbiler kommer til å være relativt stort sammenlignet med hva vi er vant til med fossile biler, uansett merke.
Med stadig nye teknologier og ekstremt rask utvikling, vil er bilkjøp nærmest bli som å kjøpe TV, PC osv; så fort man har handlet dukker det opp noe nytt rundt neste sving (bokstavlig talt) :)
 
Jeg så denne i Berlin i helgen. Porsche Mission e :
Var også i Berlin i helgen men misset denne. Var den utstilt nær Mitte?
Aktiverte reservasjonskoden og depositum nettopp så det hadde vært morsomt å sett den in real life
Er riktignok litt i stuss på bruksområdet for denne modellen. Tenker litt i8 men den har tross alt 4 seter. Likevel blir vel dette neppe en bruksbil. Har en 996 fra før.
 
Var i Friedrichstrasse. VW / Porsche Exhibition. Jeg synes den så veldig praktisk ut. Omtrent som model S i størrelse. Enormt bagasjerom og romslig inni. For meg med 2 barn hadde den passet fint til daily beater. Og skal koste omtrent det samme som model S har jeg lest. (Jeg har ikke satt meg inn i det).