Elbil, which to choose?

En kollega går og planlegger ELbil. Han vil spare hfj mye penger hver dag på kjøring til og fra jobben. Han trenger kjørelengde i øvre hylle. Han planlegger Renault Zoe.

Denne har vel god rekkevidde, men har den fortsatt utfordringen med ladekabel og strømmen?

8
 
Rekkevidden på "400km" er rått i den klassen, 41kWh batteri. Men ifølge elbil.no ikke noe lettere med lading

Normallading hjemme (AC) var en utfordring for Zoe, siden den i utgangspunktet bare kunne lades i TN-nett (400V 3-fas). Utfordringen med norsk IT-nett ble løst delvis ved at Zoe ble solgt med dedikert ladeboks og tilhørende skilletrafo (som kort fortalt «gjør om» 230V 1-fas til 3-fas).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ble kjøp her idag, hadde innstilt oss på brukt til 150' men oppdaget i siste liten att det var litt som vintage ur med både Amerikansk-solgte (~fake) og EU-biler (~franken) der ute. Kjapp tur på Birger Haug Sandvika og flink selger der så ble det bestilt ny istedenfor.
 
Ble kjøp her idag, hadde innstilt oss på brukt til 150' men oppdaget i siste liten att det var litt som vintage ur med både Amerikansk-solgte (~fake) og EU-biler (~franken) der ute. Kjapp tur på Birger Haug Sandvika og flink selger der så ble det bestilt ny istedenfor.

Merke, modell?

8
 
Noen andre som har satt seg på liste for folketeslaen? Jeg synes modell S er lekker, men for stor og dyr for mitt behov. Modell 3 derimot, ser ut til å lande prismessig der jeg ønsker, og selv om rekkevidden er noe lavere enn S går den likevel langt på en lading. Og så liker jeg hvordan den ser ut.

Noen grunner til at jeg ikke burde kjøpe den?
 
En kollega går og planlegger ELbil. Han vil spare hfj mye penger hver dag på kjøring til og fra jobben. Han trenger kjørelengde i øvre hylle. Han planlegger Renault Zoe.

Denne har vel god rekkevidde, men har den fortsatt utfordringen med ladekabel og strømmen?

8
Vi har hatt vår Zoe 4.0 siden januar. Vi lader bare hjemme, det følger med podpoint og montering. Realistisk rekkevidde med vår bruk er 200km om vinteren og rett over 300km om sommeren. Har ikke hatt behov for å lade på farten, tar langturene med familiebilen. Vet ikke om Renault har fått den nye ladekabelen sin til å fungere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Skulle jeg hatt en el-bil i dag, så hadde jeg leaset den. Om 2-3 år så er utvalget av el-biler større og bedre, og det å selge en el-bil kjøpt i dag om noen få år frem, kan bli tøft.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Vi kjøpte i3 for et å siden. Rekkevidden har vært tilstrekkelig hele året - men vi har en sliten Vectra til å hale mye bagasje med. Foreløpig ikke hatt behov for hurtiglading, men har testet for å vite hvordan det brukes om behovet melder seg. Ang leasing vurderte vi det dit at bilen dekker 95% av behovet for dagligdags kjøring. Må ha to bilder fremover likevel. Kanskje Vectraen blir byttet ut med elbil med lenger rekkevidde og hengerfeste om 5 år.
 
Har hatt en BMW I3/94ah ett par uker nå og er ikke så veldig begeistret.

Kjøpt for å brukes daglig innenfor Oslo's grenser og suppleres med en stor dieselbil for langturene.
Hva er bra; EL-bil fordelene i Oslo, akslerasjon og kostnad (firmabil).
Hva er mindre bra; rekkeviddeangst, de utrolig teite dørene og vanskelig tilgang til baksetet, men mest alvorlig er det at ved hastigheter over 70km så føles bilen vinglete og utrygg.

Angrer på at jeg ikke valgte en Hundai Ioniq istedenfor. :(
 
Vurderer elbil til fruen til bhg/skole/jobb, alt innenfor en radius av 6-7km. Men vil gjerne ha litt sikkerhet, og en bil hun kjenner seg igjen i (kjører i dag en Skoda Octavia). Hva tror dere om en brukt e-Golf, første modell? De burde vel ned i pris nå som det kommer så mange modeller med skikkelig rekkevidde.
 
Litt off-topic ift, det behovet @Anders beskriver, men vi går for en Tesla S 75D som vår nr 2 bil nå, rett og slett fordi Teslas rentekampanje på 0.25% ved 0kr i EK (evt. 30.000 som betales for å bestille) gjør det såpass gunstig at differansen mellom en ny eGolf eller Ampera E o.l. i stor grad blir spist opp. Også kan vi heller bruke EK-pengene på noe som gir bedre avkastning (boliglån f.eks).

Det er dyrere med Teslaen, men da får man best rekkevidde, firehjulstrekk, sikrest bil, raskest bil (0-100 på 4,4 sekunder), gratis lading på superladere, autopilotfunksjonen, best innvendig plass til folk og bagasje etc etc - kort og godt verdt et par tusen ekstra i mnden. Også ser den mye bedre ut ;)

Rentekampanjen varer ut måneden, og vil du ha 8000kr i rabatt og gratis superlading så lenge du eier bilen kan du bruke min (eller andres) vervelenke: http://ts.la/henriette6164 (full disclosure: vi kan vinne premier om noen benytter linken).

Og lurer du på noe rundt Tesla er jeg sånn ca. fanboy deluxe, bare send en PM :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Henter min X90D i morgen. Men la meg få kjøre litt før jeg anbefaler den! Kjøpt nesten utelukkende pga rentekampanjen.

Og jada, har henvisningskode jeg også! ;)
 
Tesla høres jo bare mer og mer ut som et pyramidespill:eek:

Er vel noe som minner om et luftslott.

Synd å høre du ikke liker i3 'en @Gin
Det er min favoritt, selvom den ser ut som den er tegnet av ungen til en av sommervikarene på designavdelingen til BMW.

Hyundai virker også fornuftig, hadde den ikke hatt så lang leveringstid.

Kanskje best å vente til det kommer noen skikkelige biler på markedet.
 
Vi vil nok se litt av hvert av ulike teknologier, vi har jo allerede varianter som diesel, bensin, hybrid, el, hydrogen.

NVE har analysert kapasitet i nett og ønsker velkommen 1.5 mill elbiler i 2030. Kapasitet vil også øke i framtiden med fornying i infrastruktur og utenlandskabel. Dette er prosesser som allerede er startet og vi 'åkke som' må betale for. Gevinsten er renere luft i byer og forhåpentligvis en reduksjon i klimapåvirkninger.

Ønsk elbilen velkommen :)

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/


Tror batteriutviklingen kommer til å utvikles mye de neste par årene, så er nok noe i det @Loevhagen sier om leasing.

Dessuten er det på sikt nødt til å komme en bedre teknologi enn batterier som alternativ til fossile drivstoff. For om samtlige skal ha elbil, kommer infrastrukturen til å knele, og kostnaden blir det kundene som må ta, gjennom økt nettleie.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann