Elbil, which to choose?

Vi har 10mil til hytta med ferje og flere bommer på veien. Etter å ha kjøpt nevnte hytte var (er) vi blakke og bestemte oss for å selge oss ned på bilfronten. Fra en NOK0.5m+ Multivan til....?. En sommerhelg lånte vi oss en eNV200 og reiste opp. Hadde 30km igjen på range-o-meteret da vi kom frem og hadde da kjørt ekstremt økonomisk og uten noen accesories. Konkluderte med at dette ble for dårlig rekkevidde. Ganske synd egentlig for NVen var svært velegnet til familiedrift. Nå har vi bestilt oss en Hyundai Ionic. Denne er i det minste laget men det går akkurat å kjøre 2 voksne og 3 barn i barneseter med barn i framsetet og voksen i midten bak. Oppgitt rekkevidde 280 mot NVens 170. Grei størrelse på bagasjerom.
Vi komplimenterer bilparken med en 2002 Opel Zafira 7 seter :confused:En brutal reduksjon av penislengde med andre ord. Men et billig oppsett. Har jo en chevy pickup med V8 bensin som jeg kan fyre opp når jeg trenger å booste manndommen litt:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
Du antyder at det er egentlig en elbil på markedet @wreckmaster . Det er det jo egentlig; Tesla...

Det var vår kollisjon den gang vi vurderte elbil. 10 kvadrat elbil ble da litt for mye.

8
Hehe i3'n er bare ett år gammel så det er alt for tidlig og bytte den ut. Tesla har jeg uansett ikke råd til. Men jeg har satt meg på interesse liste på Ampera-E , men kjøper aldri bil uten og ha prøvd den først. Tror Ampera-E kan bli en folkelig Tesla 3 killer siden den banker modell 3 på rekkevidde til ca samme pris. Men egentlig så vil jeg jo ha en Fiat 500 Abarth eller 124 Spider 'sikle,sikle' hehe. Ikke misforstå meg, i3'n er en flott bil og på mange måter forut for sin tid. Jeg føler bare at begrensningen til min bruk er litt for stor.... :( Fruen elsker den dog, så den blir nok en stund til.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det blir spennende å se hvordan Opel klarer seg i konkurransen. De var store før, men blitt helt borte siste årene,,,

8
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Hatt VW E-Up i to år, uten et eneste issue. Rett og slett fantastisk liten bil :) Helt til jeg ble påkjørt og den led en sikker død. Får nå BMW i3 94ah om et par uker, og gleder meg til å slippe å kjøre kollektivt mer. Men, basert på hva jeg leser på i3 owners club på FB så er den ikke helt fri for feil dessverre, og en del mindre issues her og der. Snodig lite tull med E-Up`en som sagt (Fikk vite når vi vurderte e-Golf og at den var FULL av feil, og hadde et helt annet operativsystem enn E-Up`en. Dette av en VW tekniker)

Måtte ha bil "nå" (dvs måtte jo vente to mnd på i3`en) så å vente på Ampera var ikke en option. Synes dessverre ikke den ser noe særlig ut, rimelig døll faktisk.

Leaf vuderte jeg faktisk aldri, da jeg ikke fikser utseendet. Bestekompisen min kjøpte Leaf m alt som var mulig å stappe i den. Han er greit fornøyd, men skryter ikke fælt av den akkurat.

Meld deg inn på BMW Owners Norway på Facebook, og les deg opp på erfaringer der. Faktisk en meget god og informativ kilde til info, med så og si kun oppegående folks som skriver (er svært realistiske real-life tester der, og masse erfaringer og lure ting) Så det først etter vi hadde bestilt vår, men ikke blitt mindre trygg på valget nå. De fleste biler er det vel noen issues med her og der, så i3`en er nok ikke værre enn andre.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: olem
Har bestilt den nye typen Renault Zoe og venter på levering om en måneds tid. Ble overrasket over plassen i baksetet på den, fikk begge barnesetene inn uten å måtte endre på sittestilling på førersiden. Det klarte jeg ikke med CX5en. Håper det blir en brukbar bil selv om den er fransk og litt sær på ladingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Meld deg inn på BMW Owners Norway på Facebook, og les deg opp på erfaringer der. Faktisk en meget god og informativ kilde til info, med så og si kun oppegående folks som skriver (er svært realistiske real-life tester der, og masse erfaringer og lure ting) Så det først etter vi hadde bestilt vår, men ikke blitt mindre trygg på valget nå. De fleste biler er det vel noen issues med her og der, så i3`en er nok ikke værre enn andre.

Tror ikke du trenger bekymre deg nevneverdig. Jeg har nå kjørt vår to år gamle I3 snart 40 000 feilfrie kilometer og skal nå inn til første service.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem og Nessuno79
Elbil ja... which to choose.... impulsshoppa denne i romjulen ;)

IMG_3519.JPG


Med ALT naturligvis. Har med andre ord en veldig flott Tesla Model S P85 med "alt" utenom 7 seter til salgs, om noen vil ha en god TS-pris ;)

Kim!
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Sukk, da var jeg også her. Trenger en bil til småkjøring rundt Oslo, men vil gjerne ha litt plass til unger og utstyr. Rekkevidde ikke så viktig. Tenker derfor en pent brukt e-Golf. Ser på Kia Soul og Leaf også, men de både ser og føles litt ... feil. Soulen har ikke app til fjernstyring, dette trenger jeg for å sette på varme om vinteren.

Driter jeg skikkelig på draget ved å kjøpe fjorårets e-Golf i år? Å kjøpe elbil føles litt som å kjøpe en laptop, du vet at specen kommer til å være helt latterlig om et par år ...
 
Sukk, da var jeg også her. Trenger en bil til småkjøring rundt Oslo, men vil gjerne ha litt plass til unger og utstyr. Rekkevidde ikke så viktig. Tenker derfor en pent brukt e-Golf. Ser på Kia Soul og Leaf også, men de både ser og føles litt ... feil. Soulen har ikke app til fjernstyring, dette trenger jeg for å sette på varme om vinteren.

Driter jeg skikkelig på draget ved å kjøpe fjorårets e-Golf i år? Å kjøpe elbil føles litt som å kjøpe en laptop, du vet at specen kommer til å være helt latterlig om et par år ...

Jeg har hatt Kia Soul i snart to år nå, og vi er veldig fornøyd med den. Mangler app, men forvarming kan stilles inn i bilen. Soulen er romslig i kupeen, og den har masse utstyr, blant annet kjøling i fremsetene, varme i baksetene og varme i rattet. Bagasjerommet kunne vært større.

En må se an behovet, og hvis rekkevidden til den "gamle" golfen holder, kan du nok gjøre et kupp nå når den nye rulles ut.

Todda
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders
Jeg er på min andre i3, kjøpteden nye 94ah med alt av utstyr etter å ha hatt den forrige i over to år. Har vært veldig fornøyd og har ikke hatt en eneste feilslag. Byggekvalitet og kvalitetsfølelse overgår det meste annet jeg har sittet i av elbiler. Sprek (nok) er den også.
Så gratulerer med godt valg @Nessuno79 ;)
Tipper du kommer til å bli godt fornøyd, hvilken farge falt valget på?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79
Jeg er på min andre i3, kjøpteden nye 94ah med alt av utstyr etter å ha hatt den forrige i over to år. Har vært veldig fornøyd og har ikke hatt en eneste feilslag. Byggekvalitet og kvalitetsfølelse overgår det meste annet jeg har sittet i av elbiler. Sprek (nok) er den også.
Så gratulerer med godt valg @Nessuno79 ;)
Tipper du kommer til å bli godt fornøyd, hvilken farge falt valget på?
Ja blir helt konge det her:) Platinum grey her
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og olem
Noen som vet om elbiler har spesielle dekk /felger? Mener de skulle ha 16000 for vinterdekk på felg, relativt stivt etter min mening..
 
Noen erfaringer med model x?

Kjørt ca. 3000 km med min på 3 uker... Foreløpig fungerer den bra minus en dørsensor som var defekt ved henting. Ble fikset naturligvis.

Ift. Model S er den mykere, bedre støyisolert enn min 2014 S, men bruker noe mer strøm (i rettferdighetens navn har jeg bare kjørt den i kaldt drittvær med 22 grader på klimaen).

En del morsomme gimmicks på den, spesielt om du velger Premium pakke. Da kan du lukke/åpne alle dørene automatisk/elektronisk.. også passasjerdøren foran. Førerdøren åpner seg automatisk når du kommer bort til bilen, og lukker seg når du trykker på bremsen.

Bio-weapon defense mode er strålende om noen fiser i bilen... ;)

Også har du easteregg a la "ModelXmas" da... Og veldig bra firehjulstrekk, og hev/senkbar luftfjæring... OG autopilot som fungerer superbra på motorvei når den ikke er snødd igjen, og ganske bra på andre veier (men ikke i krappe svinger eller der det ikke er midtmarkering).

Kim!
 
  • Liker
Reaksjoner: RELOX