Elbil, which to choose?

Mercedes B electric er absolutt en flott bil, men den er tung og relativt sedat tross kraftig motor. Prøvekjørte denne før vi endte opp med BMW I3 og den falt igjennom på aktiv kjøring på svingete veier. Som komfortlokomotiv på langtur er den derimot utmerket hadde det ikke vært for manglende hurtiglading. Det gjorde den uaktuell for vår del. Etter snart 30 000 km har jeg bare lovord å si om I3 en. Den har vært en morsom pendler- og langtursbil med overraskende lavt snittforbruk (1,3 kw/mil), lave forsikringspriser og svært lave servicepriser (ca 5000 for 5 år/100 000 km).
 
Har prøvekjørt eGolf, Leaf og B-klasse e. i3 står for tur neste uke. Likte B-klasse overraskende godt. Jeg tenker at elbil blir ny bil nr 1 og Vectra’en blir reserve/bil nr 2. Jeg opplevde Leafen som litt trist, og tror jeg vil legge penger i en bil jeg tror jeg kan trives med i 8-12 år. Når batteriene er utkjørt etter 9 år, må elbilen fungere som bil kun i nærområdet. Vi har klar oss med en bil frem til nå. Men nå melder behovet seg for av og til å ha med flere i bilen, og av og til nå vi ha 2 biler. Så litt i tenkeboksen om det er en stor (Mercedes) eller liten elbil vi trenger. Regner med å bruke sommeren på å finne ut av det....
 
Da vi tittet på EL-bil, for et/et par år siden, fikk jeg høre at varmepumpen hadde liten effekt før "etter en ganske god kjørelengde". Det var på det nivået at denne ikke ville ha så stor virkning lenge før Fruen hadde nådd frem til Moss. Som du da ser er det en liten stund siden, og kanskje "lang tid" i EL-bil-sammenheng. Dette bør derfor være et moment å ta med seg. Det er ikke mulig at dette kan være et stort(?) argument for å kjøpe ny?

8
 
Vi har en Nissan Leaf og naboen har en e-golf. Begge er 2015 modeller med "nye vinterdekk". Vi bor oppe på en haug, men ikke noe særlig til bakke etter mitt skjønn. Leafen går rett opp uten noe problemer. Har aldri stått fast noen steder. Naboens E-golf kommer seg ikke opp om vinteren og må parkere lenger nedi veien. Begge har samme dekk. Hakka R2. Vi har diskutert dette en del og det må være fordi den er for lett i fronten. Han er i alle fall veldig misfornøyd med dette.
 
Vi har en Nissan Leaf og naboen har en e-golf. Begge er 2015 modeller med "nye vinterdekk". Vi bor oppe på en haug, men ikke noe særlig til bakke etter mitt skjønn. Leafen går rett opp uten noe problemer. Har aldri stått fast noen steder. Naboens E-golf kommer seg ikke opp om vinteren og må parkere lenger nedi veien. Begge har samme dekk. Hakka R2. Vi har diskutert dette en del og det må være fordi den er for lett i fronten. Han er i alle fall veldig misfornøyd med dette.
Har han prøvd å slå av ESP?
Designmessig ville jeg heller måtte parkere i bunn av bakken enn kjøre Leaf ;)
 
Hvorfor ikke kjøpe en brukt Tesla S60? Må jo være mulig å få for bare 100' eller noe mer enn de ubrukelige i3'ene etc. MYE bedre plass og komfort, samt raskere og lengre rekkevidde. Holder sikkert verdien bedre også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Noen som har noen erfaringer med brukt Tesla modell S ?

Hva bør man som kjøper evt. være obs på ?
 
Vil gjerne slå et slag for Mercedesen her, da den er nesten ikke nevnt i tråden :)

Har selv B250e, superfornøyd med bilen. Tok ut ny i Mars i år. Kjørt 11.000 problemfrie km siden. Jeg har riktignok speccet den med en del premium utstyr (Exclusive skinn pakke, Harman, ryggekamera, Urban osv.) Jeg syntes det er en mye finere bil enn e-Golf, spesielt når det gjelder plass og komfort. Greit den koster noen titusener mer enn golfen men når ble klokkefolk helt rasjonelle når det gjelder det der :rolleyes: Batteripakken og motoren kommer fra Tesla og Daimler gir 8 års batterigaranti (over 75% restkapasitet etter 8. år) og markedets rimeligste byttebatteri. Så bruktverdi bør holde seg ganske bra selv etter noen år. Design blir smak og behag, men med Urban pakke, 18" hjul, mørke ruter osv syntes jeg ikke B-klasse er en stygg bil som mange skal ha det til. Kjøper man med 15", ulakkerte fangere, halogenlamper og plastratt er ingen biler fine. BMW i3 er ikke en ordentlig bil med tanke på størrelse innvendig og Leaf gidder jeg ikke sammenligne med engang, japsebil gir sikkert mye for pengene, men er som å sette seg inn i en 10-15 år gammel bil sammenlignet med tysk premium.

Så oppsummert slik jeg ser det:

+Fineste elbilen med unntak av Model-S (Min mening)
+Best plass både til bagasje og passasjerer
+Sitter høyt og behagelig, generelt meget god komfort
+PTC varmer sikrer svært rask oppvarming av kupe om vinter
+Best kvalitetsfølelse
+Mercedes Me appen fungerer upåklagelig


- Støtter ikke hurtiglading (Kun semi-hurtiglading 3 timer fra 0-100% på 11kw 400V)
- Prisen, bilen er dyrere enn konkurrentene
- Bilen må specces ganske bra før den er "riktig"
 
Har nå hatt i3'n ett år og den har gått 21000km. Fungerer helt greit og har vært nesten problemfri( byttet bagasjeromslås og elektrisk aircondition kompressor på garanti). Men den gir meg ikke godfølelsen som fossil Fiaten gir. Den går akkurat ( med 15-25km tilgode) tur-retur Tønsberg - Fredrikstad hvis jeg ikke bruker varmeapparat, skrur av vifte og kun bruker laveste nivå på setevarmer nå som det er 5-10 grader ute. Er da forhåndsvarmet når jeg drar hjemmefra om morgenen. Maks 90km/t og kjører kun indre veien fra Moss til Fredrikstad for og unngå motorvei. Synes ikke dette er greit i 2016 egentlig. Og dette vil ikke holde når det blir minusgrader til vinteren. Konklusjonen er at den er ett greit fremkomstmiddel på korte turer , men den holder ikke til mellomlange og lange turer uten masse planlegging og veldig god tid. Den dagen ferga blir full pris så vil jeg sterkt vurdere og bytte den ut. Hvis jeg får lov av fruen da som elsker quartz vogna hehe. Kan jeg velge når jeg skal ut og kjøre så velger jeg Fiaten 9 av 10 ganger før i3'n :p Men den er nydelig og kjøre og kvikk som fy... Den sier bare ikke brum og er ifra Italia hehe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Du antyder at det er egentlig en elbil på markedet @wreckmaster . Det er det jo egentlig; Tesla...

Det var vår kollisjon den gang vi vurderte elbil. 10 kvadrat elbil ble da litt for mye.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster