Elbil, which to choose?

Slår eit slag for Kia Soul EV. Bestilte i mai og fekk den i juli. Strålande nøgd:)

Enig med @Jørn . Kia Soul EV er en kjempebil. Vi har hatt vår siden april. Zoe oppfattet jeg som ganske "billig" i interiøret. Men den har et veldig romslig bagasjerom.

Todda
 
Et relativt "problem" med el-bilene, slik jeg ser det, er at det er så få av dem som er pene i designet.... De er så rare, firkantet og har ikke ordentlig "bil-form". Det er greit at du ikke har fysisk behov for panser, da du har en motor som heller kan plasseres i hjulene. Tesla har løst dette elegant med to bagasjerom... Golf er jo som en Golf.... Zoe ser jo ut som en rar "småbil"... Mitsubishi/Peugeot/Citroen er key-cars som <I> er </I> rare....

Dette begrenser utvalget av El-biler fra mitt ståsted...

8
 
Igår hadde jeg med min bedre halvdel til Nissan forhandleren for og titte på Leaf ( hun hadde ikke vært med på prøvekjøring siden vi ennå ikke bor sammen) og reaksjonen hennes på leaf var: Æsj så stygg det er jo sånn hjemme spl kjører hehe. Hun er helt klart for I3 og vil at jeg skal kjøpe en slik fordi jeg ble som en guttunge når vi prøvekjørte den hehe. Prøve og selge 500 privat kanskje da.....
 
Det endte opp med i3, og vi har nå hatt den siden november :) Knallgod bil, kvikk og morsom. MEN....... jeg savner Fiaten vær eneste dag. Selv om 500'n bare hadde 69hk og ingen racerbil på noen måte og i3'n er superrask med sine 170hk så gir ikke duracellen meg i nærheten av den godfølelsen som Cinquen ga. Men sparer mye penger på ferge og drivstoff da....
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
I3 har ikke særlig mye sjel - men en god dose effortless. Vårt eksemplar i sølv har nå passert 25 000 feilfrie og bekymringsløse kilometer. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bestilte den fullutstyrt.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
I3'n har snart gått 10000km siden 1 nov og eneste problemet jeg har hatt er at bakluka begynner og bli vanskelig og lukke. Sikkert låsen som må justeres :) Ellers fornøyd med den, men savnet etter "ordentlig" bil ble stort så når vi får noen uker siden byttet inn bilen til min bedre halvdel så ble det en 500 igjen. Dog i noe større versjon denne gangen, men den gjør ihvertfall meg glad i mitt italofile hjerte hehe
 
  • Liker
Reaksjoner: JonA1
I3 har ikke særlig mye sjel - men en god dose effortless. Vårt eksemplar i sølv har nå passert 25 000 feilfrie og bekymringsløse kilometer. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bestilte den fullutstyrt.
@berekraft hva er forskjellen på utstyrsnivåene? Hva savner du? Er muligens på vei inn i elbil handel. Vurderer golf, leaf og i3... Men har ikke prøvekjørt noen enda
 
Men hvorfor snakker ingen om Mercedes B-klasse Electric Drive? Det er en helelektrisk bil som har det Golfer og Leafer og andre (i ikke-Tesla-segmentet) mangler, nemlig litt størrelse og luksuspreg. Jeg oppdaget den først sist lørdag, da det var annonse for den i A-Magasinet.

fornyet+og+smart+mercedes-benz+b-klasse+pr%F8vekj%F8rt.jpg
 
Redigert:
Det Mercedesen har, er 9 sider tillegsutstyr. Så ferdig konfigurert koster den det samme som en brukt Tesla.
 
Det Mercedesen har, er 9 sider tillegsutstyr. Så ferdig konfigurert koster den det samme som en brukt Tesla.
Med gjeldende kampanjetilbud ser den greit konfigurert ut og koster kr 279.900. Noen hundretusen igjen til en brukt Tesla altså.
 
  • Liker
Reaksjoner: Havvo
I mine øyne er det lite luksus over den Mercen der; tvert i mot har de bommet med designet sammenlignet med Golf..
 
I mine øyne er det lite luksus over den Mercen der; tvert i mot har de bommet med designet sammenlignet med Golf..
Interessant. Jeg satt i begge på lørdag (kjørte bare Golfen) og har altså motsatt følelse av deg. Mulig det koker ned til smak og behag. Men plassmessig (baksete+bagasjerom) er i alle fall Mercedesen udiskutabelt overlegen.
 
Utrolig fin bil, iallfall når man kjøper med alt premiumutstyret. Solgte min etter tre mnd grunnet endret behov, men rakk å bli glad i den!

(Men min kosta 405...)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aek
Jeg satt på med en kollega i hennes B-klasse elektrisk.
Nå vet jeg ikke hva denne hadde av ekstrautstyr, men som kjent leveres MB med "trebenker og ratt, resten er ekstrautstyr". I kjent stil så er det neppe mye swong over det du får for under 280,000, annet enn at det er et transportmiddel. Bilen ser ikke så MB ut, og er ikke spesielt pen. Men det er et helt annet sett med krav (og muligheter) for å designe en el-bil. Det tar nok noen generasjoner før bransjen får taket på det. I dag er Tesla og Tesla de peneste. Golf er egentlig en Golf og så videre.

Men som @kvasbo antydet; det koster for å få litt komfort. Men så blir det verd det i etterkant. En B-klasse til 280,000 blir nok vanskelig å selge...

8
 
Hei,
Jeg har en ford focus electric. Den taper i alle tester men ser ut som en bil. God å kjøre, fantastisk motor og cruise kontroll for den som trenger sånt. Har hatt den i to år og kjørt ca 20 000 km. Kjører ca 6 mil om dagen og til den bruken holder batteriet mer enn nok. Mangler hurtiglader men har ikke savnet drt noe særlig da full lading tar 3-4 timer. Setter den på lading når jeg kommer hjem fra jobb. Det blir litt som med telefonen. Man lader når man kan. Bilen har batteriet i bagasjerommet men det er mer enn stort nok. Barnevogn går ikke men jeg får hockeybaggen med fullt utstyr baki og da holder det for meg. Kunne sikkert fått en mye bedre bil om jeg hadde lest alle tester, men 199k fullt utstyrt og med 5 års garanti er jeg trygg på at jeg har bil i noen år til. Verdifallet på volvoen har vært ca 50k i året dvs sånn ca 250k nok på 5 år. Men selger jeg volvoen etter 5 tror jeg differansen på ny pris blir mye større en 250k. Regner i tillegg ut at jeg sparer ca 2-2.5k i mnd i drivstoff, 3k i årsavgift, 8k i parkering (i allefall dette året) og servicen kostet 1300 nok. Si at bilen holder i 7 år til mitt bruk. Da kan jeg gi den bort og fortsatt mene at jeg har gjort en god deal.
Tore