Dykking

b00b1731-529b-964a.jpg

Seiko lager dykkerur
Coca-Cola lager dykkerkorker
 
Tror ikke han skal utfordre skjebnen igjen i alle fall! Han har brukt det ene mirakelet han fikk.
 
Eneste som irriterer meg med stort sett alle artikler skrevet om dykking er at de snakker om oksygentanker. Det er nesten aldri snakk om oksygen, men luft. Eller muligens mer spennende gassblanding i dette tilfellet, men ren O2 dypere enn 10 meter er lite lurt.
 
Her er et intervju med dykkeren.


Eneste som irriterer meg med stort sett alle artikler skrevet om dykking er at de snakker om oksygentanker. Det er nesten aldri snakk om oksygen, men luft. Eller muligens mer spennende gassblanding i dette tilfellet, men ren O2 dypere enn 10 meter er lite lurt.

Pustegassen det er snakk om her er selvsagt Heliox. (Luft er særdeles lite lurt det også...;))
Slike artikler er som regel skrevet av legfolk for legfolk.
 
Var selv dykker i mlitæret, men har desverre aldri dykket noe særlig i etterkant (10år siden..)
Rart at jeg ikke er superinteressert i divers?

Erik

Det var jeg og... På DFS høsten 2001, så KV Tromsø ut førstegangstjenesten.
Har ikke dykket så mye siden dessverre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det var jeg og... På DFS høsten 2001, så KV Tromsø ut førstegangstjenesten.
Har ikke dykket så mye siden dessverre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stor mulighet for at vi gikk i samme kull. Tror 2001/2002 kullet var det siste de arrangerte for menige i førstegangstjenesten da utdannelsen var fryktelig dyr og tidkrevende, og nesten samtlige forsvant ut av militæret etter endt tjeneste. Årene siden tror jeg utdannelsen ble forbeholdt matroser/vervene samt befal.

Jeg var på knm Bergen, som har blitt rustent spikerstål for nærmere 10år siden.
 
Her er et intervju med dykkeren.


Pustegassen det er snakk om her er selvsagt Heliox. (Luft er særdeles lite lurt det også...;))
Slike artikler er som regel skrevet av legfolk for legfolk.

Det var ment som en generell betraktning, de fleste dykkesaker handler om fritidsdykking. :) De er konsekvente i å snakke om oksygentanker.
Jeg lærte på journalistskolen at hvis du ikke forstår deg på det du skriver om, sjekker du. Eventuelt spør noen som kan mer om temaet.
 
Noen fantastiske filmer :)

Vrakdykking i Narvik

[video=vimeo;15943376]http://vimeo.com/15943376[/video]


Cave dykking i Mexico

[video=vimeo;34532063]http://vimeo.com/34532063[/video]

[video=vimeo;36657225]http://vimeo.com/36657225[/video]


Cave dykking i Frankrike

[video=vimeo;28310028]http://vimeo.com/28310028[/video]

[video=vimeo;31462121]http://vimeo.com/31462121[/video]
 
Monster og tørrdrakt

Heisann!
Jeg har planer om litt tørrdraktsdykking i neste uke (sannsynligvis hos Prodykk på Svestad), og skulle gjerne fått tatt med meg monsteret mitt. Er det noen gode forslag til passende reim? Lenkas diver extension er nok beregna for ganske tynne våtdrakter, ikke norske forhold... Er 20mm nato eneste mulighet, og er den lang nok?
 
Husk at NATO utvider seg når den blir våt:) jeg tenker at gummirem eller velcro/borrelås er det som funker her?
 
Heisann!
Jeg har planer om litt tørrdraktsdykking i neste uke (sannsynligvis hos Prodykk på Svestad), og skulle gjerne fått tatt med meg monsteret mitt. Er det noen gode forslag til passende reim? Lenkas diver extension er nok beregna for ganske tynne våtdrakter, ikke norske forhold... Er 20mm nato eneste mulighet, og er den lang nok?

Nei, en standard lengde på NATO/Zulu er ikke lang nok. Du kan kanskje klare det, men det er et helvette, og du kan risikere at du reduserer blodomløpet til handa. Det vil du jo ikke.

Denne funker godt utenpå tørrdrakten :)

Som Entropy sier så vil en nato/zulu utvide seg, så det jeg gjør er at jeg legger remmen under vann et par sekunder, så lar jeg vannet trekke inn mens vi tar utstyrssjekk og en kort dykkeplan. Da er remmen utvidet helt, og den vil ikke bli slakk under dykket. Alternativt kan du jo gå for en ISOfrane med diver extension. Kjempebra rem!

MEEEN, om du bruker en neoprendrakt så vil denne komprimeres på ca 5-6m dybde, og remmen vil bli slakk.

Skalldrakt derimot :cool:
 
Kul tråd!

Tilbragte ett år i Karibien med seiling, og da ble det mye dykking. Når vi kom hjem ble dessverre alt dykkerutstyret stjålet, og hele greia ble egentlig bare glemt. Håper å få dykket litt igjen snart :)

Her er noen bilder!

Bonaire:

ZNz2Fkt.jpg


ErQ5OCn.jpg


Tobago Keys:

Cn9sX3b.jpg


OXC9jZ9.jpg
 
På tide å få opp denne, skal ta dykkerlappen (PADI, open water) om to ukers tid. Noen som har noen tips så kom med de;)
 
På tide å få opp denne, skal ta dykkerlappen (PADI, open water) om to ukers tid. Noen som har noen tips så kom med de;)

Ikkje kjøp fullt utstyr før/under/etter kurset. ABC-pakken må du ha, menresten anbefaler jeg deg sterkt med å vente med. Gjør research og snakk med erfarne dykkere i nærområde/dykkerklubben. Har skrevet litt om riktig utstyr tidligere i tråden. Ellers lykke til. Dykking er gøy :)
 
Tok OWD i 2005 men har ikke dykket noe siden den gang, men tenkte jeg skulle ta AOWD nå i løpet av et par ukers tid etter inspirasjon fra denne tråden.
Det meste av utstyret må jeg handle nytt, eller ha på service.
Er det noen som kan anbefale et servicecenter i Oslo for en sjekk på flasken og ventelsettet, som ikke har sett vann på 8 år?
Ellers så må jeg ha ny BCD, maske og våtdrakt om resten lar seg redde.

Er det noe man bør tenke på vedrørende AOWD, eller er det ganske straightforward?
 
Fue.no har en butikk i oslo, men hvor bra den er skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke har handlet der (enda)
 
Da var Owd "lappen" i boks og jommen ble det litt utstyr også;) Burde kanksje tatt en unboksing, men gikk til innkjøp av bla. denne :

SuuntoVyper.jpg