Dykking

Dette er kanskje gammelt nytt, men utrolig historie.

[video=youtube;ZPz8mxJNPh8]http://www.youtube.com/watch?v=ZPz8mxJNPh8[/video]

WARRI, Nigeria (Reuters) - After two days trapped in freezing cold water and breathing from an air bubble in an upturned tugboat under the ocean, Harrison Okene was sure he was going to die. Then a torch light pierced the darkness.

Harrison Okene, Nigerian Cook, Survives Two Days Under Sea In Shipwreck Air Bubble

The Rescue of Harrison Okene - Front Page Articles - Articles - News - Divers Association
 
Noen her inne som har dykket ved sjøflyhavna på fornebu? ser at OFDS har bla. søndagsdykk der?
 
hjemme fra ferie i maldivene, FOR et dykkersted (nå har jeg bare erfaring fra oslofjorden. Haier og turtles og mye annet morro!
 
Har selv OWD, og faktisk hatt det i over 5 år. Men må være ærlig å si at forrige dykk er for to og et halvt år siden.

Noen som vet om det er noe særlig å dykke på i Mjøsa? Flyttet fra Bergen til Lillehammer i fjor, og da er vel Mjøsa det eneste nærliggende alternativet såvidt jeg vet.
 
Hvis jeg skal for det meste dykke om sommeren i Norge. Ikke dype dykk og ikke lange dykk. Funker med en semidry drakt da? Mares 7+5mm feks?
 
Hvis jeg skal for det meste dykke om sommeren i Norge. Ikke dype dykk og ikke lange dykk. Funker med en semidry drakt da? Mares 7+5mm feks?

Ville ikke gjort det selv. Det blir nok ganske kaldt med en gang du kommer under 5-6m. Nede på 18m ligger nok tempen på 14-16 grader. Det er kaldt for en semi-dry våtdrakt. De aller fleste dykker med tørrdrakt året rundt.

Invister heller i en rimelig skalldrakt. Da slipper du også kompresjon/dekomptresjon av neoprenet (<----Thats a bitch!).
 
Jeg gikk hele runden; semidry, neopren tørrdrakt og til slutt skalldrakt. Ikke gjør samme feilen. Du ender mest sannsynlig samme sted som meg uansett, spar tid, penger og frustrasjon.

Vurdér også skalldrakt med frontzip, altså glidelåsen foran. Gjør det enklere å kle av og på seg selv. Det blir nok mitt neste bytte...
 
Takker for tips. For nok dra og se på det, da en slik skalldrakt koster langt mer enn jeg har tenkt til å bruke. Har heller ikke tørrdraktkurs. Sist jeg dykket var i Kroatia i våtdrakt og det var nesten for varmt, men vi ser vel ikke slike vanntemperaturer her :)
 
Takker for tips. For nok dra og se på det, da en slik skalldrakt koster langt mer enn jeg har tenkt til å bruke. Har heller ikke tørrdraktkurs. Sist jeg dykket var i Kroatia i våtdrakt og det var nesten for varmt, men vi ser vel ikke slike vanntemperaturer her :)

Tørrdraktkurs er ubrukelig. Iallefall PADI sitt. Waste of time and money. Snakk heller med dykkere i distriktet ditt (i dykkerklubben?) å spør om ikke de kan gi deg en innføring.

PADI sitt kurs er potensielt livstruende.
 
Takker for tips. For nok dra og se på det, da en slik skalldrakt koster langt mer enn jeg har tenkt til å bruke.

Kjøp brukt. Eksempel: FINN.no - Mulighetenes marked

Tørrdraktkurs er ubrukelig. Iallefall PADI sitt. Waste of time and money. Snakk heller med dykkere i distriktet ditt (i dykkerklubben?) å spør om ikke de kan gi deg en innføring.

PADI sitt kurs er potensielt livstruende.


Er uenig i at kurs kategorisk er ubrukelig. Det kommer mer an på instruktøren enn hvilket organisasjonsnavn det står på lappen. Å få ordentlig innføring og oppfølging er det viktigste, og det er ikke farlig å ha betalt for det heller. Men selvsagt flott hvis man har noen som gjør det som en vennetjeneste.
 
Jeg har holdt på med en del fridykking med 7mm våtdrakt. Det blir fort litt for varmt i sommerlige temperaturer, 17-20grader. Nok av folk som bruker 7mm på høst og sågar vinter, på langt lavere temperaturer.

Til vanlig dykking har jeg dog kun brukt tørrdrakt, men helst fordi jeg liker det generellt bedre enn våtdrakt..
 
Kjøp brukt. Eksempel: FINN.no - Mulighetenes marked




Er uenig i at kurs kategorisk er ubrukelig. Det kommer mer an på instruktøren enn hvilket organisasjonsnavn det står på lappen. Å få ordentlig innføring og oppfølging er det viktigste, og det er ikke farlig å ha betalt for det heller. Men selvsagt flott hvis man har noen som gjør det som en vennetjeneste.

Jeg kan begrunne min mening litt bedre:

I PADI læreboka for tørrdrak specialty course så står det at tørrdrakten er den primære oppdriftskilden, og at bcd kun skal brukes i overflaten. Det er dette jeg mener er helt feil og potensielt livstruende!

Kurset i seg selv ga meg absolutt ingenting. Instruktøren var som de fleste PADI instruktørene jeg har vært borti: helt ubrukelige.

"ja, nå svømmer du bare etter meg" :rolleyes:
 
Og strunte i det de sa på Padi om at du skal bruke drakt og bcd, og heller bare bruke BCD har gjort dykkerlivet ganske mye mindre vanskelig....

Eller så syntes jeg PADI er bra, nå har jeg jo til gjengjeld å være borte i noen andre..
 
Jeg kan begrunne min mening litt bedre:

I PADI læreboka for tørrdrak specialty course så står det at tørrdrakten er den primære oppdriftskilden, og at bcd kun skal brukes i overflaten. Det er dette jeg mener er helt feil og potensielt livstruende!

Kurset i seg selv ga meg absolutt ingenting. Instruktøren var som de fleste PADI instruktørene jeg har vært borti: helt ubrukelige.

"ja, nå svømmer du bare etter meg" :rolleyes:


Enig. Det høres tullete ut. Jeg har ikke sett på Speciality Course-boka, jeg bare husker instruksjonene jeg fikk fra min PADI-intruktør på OWD-kurset for mange år siden. Han sa IKKE det samme som står i boka. Han sa "komfortluft i drakta, bruk BCD til oppdrift", og fikk gode tips om hvordan unngå å skyte opp med beina først.

Uansett er vi enige i at det viktigste er å få gode instruksjoner, uansett hvem som gir det.

Og @AndreasLie: tørrdraktsdykking er ingen heksekunst. Det er enkelt å lære seg, men greit å få instruksjon og øve litt under enkle og kontrollerte forhold. :)

Martin
 
Redigert av en moderator:
Skal nok få det til ja :) Men, blir ikke helt klok på det siden noen mener man kan dykke i semi hele året og andre sverger bare til tørr. Får nok ta å leie en drakt og prøve selv så ser jeg om jeg kommer opp blåfrossen eller ikke :)

Personlig så synes jeg PADI kurset jeg tok var bra, men det var mest pga en dyktig instruktør
 
Enig. Det høres tullete ut. Jeg har ikke sett på Speciality Course-boka, jeg bare husker instruksjonene jeg fikk fra min PADI-intruktør på OWD-kurset for mange år siden. Han sa IKKE det samme som står i boka. Han sa "komfortluft i drakta, bruk BCD til oppdrift", og fikk gode tips om hvordan unngå å skyte opp med beina først.

Høres ut som en fornuftig instruktør :)