Dress. Hvilke preferanser har du?

Jeg har stort sett kjøpt dresser på Suitsupply, men jeg er, som flere andre i tråden her har skrevet, ikke særlig fornøyd med buksene. Jeg liker jakkene veldig godt, men buksene er nokså posete i passformen. Jeg har forsøkt å få sydd det inn, men da ble det nesten enda verre.

Jeg tenkte derfor å forsøke noe annet, i prisklassen rundt 5000 kroner. Er det noen som har erfaring med Menswear, og kan si noe om kvaliteten der?
 
Jeg tenkte derfor å forsøke noe annet, i prisklassen rundt 5000 kroner. Er det noen som har erfaring med Menswear, og kan si noe om kvaliteten der?

Ja. Jeg er fornøyd med kvaliteten på stoffet, og de har et fint snitt. Jeg er i kategorien tynn, men med relativt brede skuldre, så jeg sliter med den typiske «bulken» på skuldrene og snittet på jakkene til Menswear fremhever dette litt (tror det er mer hvordan armhulene er sydd enn bredden på selve skulderpartiet). Svaret er å forsøke en størrelse større enn man kanskje pleier, og så legge noen hundrelapper i å ta den inn i livet og ta inn lengden på ermene.
 
Har 4 dresser og en smoking fra Menswear, grei «bang for the buck» @gråblå

Synes både stoff og snitt er bra, men vil nok også anbefale å bruke noen ekstra kroner på tilpasning - men det gjelder vel de fleste produsenter :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Plutselig er dressen min for stor og jeg har begynt å tenke på noe nytt. Ferner o.l. er selvfølgelig ikke uaktuelt, og jeg kan til nøds leve med en «ventedress» fra Dressmann også. I og med at mitt kroppsendringsprosjekt ikke er helt i mål enda, så tror jeg ikke det blir full skreddersøm med det første. MEN, så finnes jo denne Mike Tailor. Noen med erfaringer fra han den siste tiden? Det er billig, ser jeg, men er det noe poeng?
Tar imot alle tips til hvor jeg kan lete. Trenger både dress og smoking.
 
Plutselig er dressen min for stor og jeg har begynt å tenke på noe nytt. Ferner o.l. er selvfølgelig ikke uaktuelt, og jeg kan til nøds leve med en «ventedress» fra Dressmann også. I og med at mitt kroppsendringsprosjekt ikke er helt i mål enda, så tror jeg ikke det blir full skreddersøm med det første. MEN, så finnes jo denne Mike Tailor. Noen med erfaringer fra han den siste tiden? Det er billig, ser jeg, men er det noe poeng?
Tar imot alle tips til hvor jeg kan lete. Trenger både dress og smoking.

menswear.no ... Veldig bra stoff, test ut som snittet funker på deg.
Jeg drømmer om skreddersøm en gang i fremtiden også, men inntil det blir en realitet så tør jeg i det minste å bruke Menswear-dressene mine uten å være livredd for at de blir skitne eller får en liten skade :)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Dersom alternativet står mellom tvilsom målsøm, eller off-the-rack pluss tilpassing av skredder, så går jeg alltid for sistnevnte. Du har så utrolig mange valg, spesielt om du bor i en storby, at det å finne noe brukbart ikke bør være noen problem. Da kan du velge det som passer best, og eventuelt gjøre mindre justeringer i samarbeid med en skredder eller syerske.

Første runde med målsøm (eller bespoke, for den saks skyld) er alltid en risikofylt affære - spesielt om du har en uvanlig kroppsform. Jeg har selv kjøpt målsømdresser fra respektable butikker, som enten måtte returneres eller ikke ble bra før 2-3 forsøk - og jeg passer RTW / OTR veldig bra.

(I disse dager har jeg effektivt sluttet med bespoke, mest fordi det er et slit å få det unnagjort, men også fordi jeg ikke føler forholdet mellom pris og resultat er verdt det. Skal jeg gå for noe fancy, så blir det omreisende skreddere fra etablerte og erfarne skredderhus.)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Plutselig er dressen min for stor og jeg har begynt å tenke på noe nytt. Ferner o.l. er selvfølgelig ikke uaktuelt, og jeg kan til nøds leve med en «ventedress» fra Dressmann også. I og med at mitt kroppsendringsprosjekt ikke er helt i mål enda, så tror jeg ikke det blir full skreddersøm med det første. MEN, så finnes jo denne Mike Tailor. Noen med erfaringer fra han den siste tiden? Det er billig, ser jeg, men er det noe poeng?
Tar imot alle tips til hvor jeg kan lete. Trenger både dress og smoking.
Jeg har utelukkende dresser fra Cavour, men har nå gått til innkjøp av en navy dress fra Suitsupply. Har du muligheten vil jeg absolutt anbefale det da det er målsøm light, og alle endringer som må gjøres i etterkant er inkludert i prisen. Problemet er selvfølgelig at de ikke har utsalg i Norge. Du kan bestille på nett, men da må du betale for eventuelle endringer selv.

Ellers har jeg hørt mye bra om Menswear, men de passer ikke min kroppsform dessverre.

Har bare dårlig erfaring med målsøm hvor dressen sys i Asia. Ikke nødvendigvis feil med den norske butikken, men snitt osv. er rett og slett annerledes i Asia, og de to gangene jeg har prøvd det har det endt i katastrofe. Skal man ha målsøm må man være forberedt på å bruke litt tid (2-4 besøk minst) og ikke minst penger.

Ikke kjøp Dressmann... Ventedress eller ikke.

Har du vurdert brukt? Selges en del fine dresser brukt. Hvis du vet hva du skal ha av merke og størrelse ville jeg undersøkt det. En knapt brukt Canali-dress til et par tusen + noen hundrelapper hos en skredder er et ganske attraktiv alternativ til en fra Dressmann til samme pris!
 
Som den gambleren jeg er, så endte jeg opp med Mike Tailor. Rask levering og forbausende bra resultat. Det hele til lavere pris enn Dressmann.... Selvfølgelig ikke Savile Row-nivå, men absolutt godkjent hos meg. Da blir det jul uten at dressen har plass til to ganger BigT.
 
Jeg flere Matinique dresser som jeg er svært godt fornøyd med ift. en helhetsvurdering (pris, kvalitet og passform). Har faktisk en i bestilling nå, som skal erstatte en fra Filippa K som har krympet litt i skapet i julen :mrgreen:
Har stort sett handlet mine hos MPH på Byporten, men det er flere som selger det merket (Match bl.a.).
 
Skal gifte meg til sommeren og trenger klar blå dress med vest.

Jeg trenger ikke blåse budsjettet på dressen så forsøkte meg på Massimo Dutti online (siden de har stengt butikken i Oslo :( ) Det ble katastrofe da døgeniktene klarte å sende bukse, vest men gav pent beskjed om at jakken ikke bestod deres kvalitetskontroll og derfor ikke ville bli sendt. Så sagt så gjort så jeg fikk to deler av en tredelt dress...

Var mektig sur og sendte tilbake restene og har nå kikket på Oscar Jacobson.
OJ jakke, bukse og vest koster 6,5k off the rack. Noe mer enn Massimo, dårligere stoffkvalitet men veldig pent snitt.

Er det verdt det eller finnes det bedre alternativer der ute til samme eller lavere pris?

// KAB
 
Skal gifte meg til sommeren og trenger klar blå dress med vest.

Jeg trenger ikke blåse budsjettet på dressen så forsøkte meg på Massimo Dutti online (siden de har stengt butikken i Oslo :( ) Det ble katastrofe da døgeniktene klarte å sende bukse, vest men gav pent beskjed om at jakken ikke bestod deres kvalitetskontroll og derfor ikke ville bli sendt. Så sagt så gjort så jeg fikk to deler av en tredelt dress...

Var mektig sur og sendte tilbake restene og har nå kikket på Oscar Jacobson.
OJ jakke, bukse og vest koster 6,5k off the rack. Noe mer enn Massimo, dårligere stoffkvalitet men veldig pent snitt.

Er det verdt det eller finnes det bedre alternativer der ute til samme eller lavere pris?

// KAB

Vest er jeg ikke spesielt kjent med, men hva med Menswear i denne prisklassen? De har f.eks. Ermenegildo Zegna.

For øvrig er jeg i samme situasjon som deg, men jeg trenger ny smoking. Hadde håpet i det lengste på at Cavour skulle ha smoking på salget, men den gang ei. Noen som har erfaring med Oscar Jacobson-smoking? Evt. andre gode alternativer, jeg ønsker peak lapels og ikke shawl collar.
 
Vest er jeg ikke spesielt kjent med, men hva med Menswear i denne prisklassen? De har f.eks. Ermenegildo Zegna.

For øvrig er jeg i samme situasjon som deg, men jeg trenger ny smoking. Hadde håpet i det lengste på at Cavour skulle ha smoking på salget, men den gang ei. Noen som har erfaring med Oscar Jacobson-smoking? Evt. andre gode alternativer, jeg ønsker peak lapels og ikke shawl collar.

Thanks :) Skal besøke Tjuvholmen butikken.
 
Har gode erfaringer med Menswear. Kjøpte en smoking der senest i høst, med peaks så det holder, og fikk den meget pent tilpasset. Satt som et skudd.
 
Nå blir jo dette litt dyrere, men kanskje ikke på sikt.
Målsøm på Skabo. Sitter veldig pent, bra stoff - godt utvalg. Hyggelig eier med en diger Panerai.

Om du ikke lar deg lokke med på dyre knapper og div tilvalg gjetter jeg på ca 10K. Men da kommer de til å tilpasse og ordne helt til du er fornøyd.

Jeg har en blazer og en dress derfra, og så langt virker kvaliteten å være veldig bra.
 
Vest er jeg ikke spesielt kjent med, men hva med Menswear i denne prisklassen? De har f.eks. Ermenegildo Zegna.

For øvrig er jeg i samme situasjon som deg, men jeg trenger ny smoking. Hadde håpet i det lengste på at Cavour skulle ha smoking på salget, men den gang ei. Noen som har erfaring med Oscar Jacobson-smoking? Evt. andre gode alternativer, jeg ønsker peak lapels og ikke shawl collar.
Cavour har en outlet i Barcode nå, salg på smoking der
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo