Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Springbank 15 år ble innkjøpt.
D13DA472-1A1C-4EE1-AA3E-3861BD982C6C_zpsnrtft0qg.jpg

Sabla god single malt.

Den må jeg kjøpe igjen snart jeg også.
Det beste med Springbank utenom at alt foregår inhouse, fra malting til tapping på flasker, er prisutviklingen.

Har liggende en av polets gamle prislister fra 2008, den gang var prisen på 15 år gammel Springbank 958 kroner, omtrent samme som Macallan 18 år Fine oak (999 kroner). I dag 895 for Springbank, altså rimeligere, mens Macallan sin 18 år Fine Oak koster 2200 kroner. Et annet skrekkeksempel er nydelige Highland Park 30 år, som kostet 1895 kroner i 2008, og nå vanvittige 7000 i 2016.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Thore og DJDAN
hGTk5U.jpg


Veldig lenge siden jeg smakte noe fra det skotske lavlandet, så prøver meg på denne.
Smaken ble for meg dominert av vanilje og sitron, med tydelig eikepreg i avslutningen med en litt tørr munnfølelse.
Jeg likte denne. En lett stil som likevel var interessant.

Må prøve noe mer fra lowland etter hvert. Gjerne fra nedlagte Rosebank som noen hevder er det beste lowland-destilleriet som har eksistert. Men whisky fra nedlagte skotske destillerier betyr som vanlig svært stive priser. Jeg får vel istedet ta til takke med noe fra Auchentoshan tenker jeg, lettere å få tak i blir det jo også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Preacher
Kom gjerne med en tilbakemelding på Auchentoshan hvis du kjøper denne. Jeg er på jakt etter en lettere stil som et alternativ til røykbomber fra Islay. Jeg har ikke smakt noen fra lowland som jeg kan huske.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Åpnet opp Bowmore 12 for noen dager siden. Ikke helt hva jeg foretrekker, men ikke dum heller. Skulle gjerne hatt mer smaksbombe, eller kanskje litt mer røyk i seg. Hvertfall for min del.
 
Litt opptur på Heathrow (terminal 5) forleden. Butikkene serverte jo hele porsjoner med whiskey for prøvesmaking.
(Ikke disse små medisin-plastglassene.) Bl a en svindyr 21 års whiskey jeg dessverre ikke husker navnet på. Gjør nitriste Heathrow noe mer levelig.
 
Glengoyne meg her og Glengoyne meg der, jeg har da en Glengoyne i bestilling i det minste - 12 åringen
Måtte også bestille en flaske til av Glenkinchie 12, nydelig sommerwhisky som tålte overraskende mye vann. Pluss en flaske Springbank 10.

Men i kveld blir besøk til kompis med medbrakt Craggenmore og Craigellachie, og smaksprøver av det han har stående. En god whiskykveld blir det.
 
Ups.. Hadde ikke fått med meg at det var world whisky day i dag. Egentlig hadde jeg tenkt å klare meg med en øl i dag men skjønner at jeg må bidra her. Jeg får ta det som står åpent i skapet og rakk det akkurat:)

20160521_235224.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og Preacher
Er det noen her som har tips til en knakenes god whisky? Helst til rundt 1000-lappen, maks 1500,- Den kan heller ikke være røykfylt da jeg gjør det jeg kan for å styre unna røyk i whisky. Håper på noen gode forslag fra dere whiskyelskere:)