- Medlem
- 16. juni 2009
Håper det er greit at en nyervervet whiskey-drikker søker litt tips her
Har alltid vært glad i alle typer øl, men har lyst å utvide horisonten litt.
Har tidligere ikke klart å holde igjen brekningsrefleksen når jeg kjente lukten av 40% eller mer, og det har nok mye med ufordragelig spritfyller i tenårene.
Har når begynt å smake på en flaske Jameson, og har igjen klart å forsonet meg med smaken av alkohol.
Spørsmålet er: hvor går jeg videre? Med alle de typene som finnes rundt om, hvordan går man frem for å finne godbitene? Singel malt, irsk, skotsk.. Her er det for mye å velge i!
Eneste måten å finne godbitene på er å prøve seg frem selv. Her er noen gode whiskyer å prøve etter min mening som ikke koster skjorten:
- Ballantines 17 år. En frisk og lett svært god skotsk blend whisky. Ikke helt fornøyd med at de nylig har satt ned alkoholprosenten, men la gå.
- Dahlwinnie 15 år, Craggenmore 12 år, Old Pulteny 12 år mer lett og fruktig skotsk malt.
- Glendronach 12 hvis du vil ha en søtere maltwhisky (sherrypreg)
- Lagavullin 16 år hvis du vil prøve virkelig røykpreg, Coal Ila 12 år med litt svakere røykpreg.
- Eller kanskje gå for Glenfarclas 21 år som er på standardutvalget. En godt modnet whisky med en svært hyggelig prislapp alderen tatt i betraktning.
Lykke til med den spennende jakten på godbitene!