Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
pondus_whisky_600.jpg

Bar eller med en isbit. Single malt!

Regner med de fleste bergensere her har vært på "Femte i andre" på Strand hotell? Den baren er...drøy!! Liker meg veldig godt der. Vi burde hatt en GTG der :D

Ryktet sier også at baren på hotell Terminus skal være vanvittig god på whiskey, aldri prøvd den ut.

Ellers drikker jeg en god del XO Cognac (Martell, Hennessy, Camus, Meukow o.s.v.), men "norsk" Cognac holder jeg meg langt unna. Noe av det som finnes på markedet, f.eks. DDE Cognac, er rett og slett ekstremt harry...

Helt enig, det blir for dumt med alle disse byene, tettstedene osv som skal ha sin egen cognac som Mjøsa X.O, Gaustatoppen X.O eller hva med Gunnhild V.S.O.P som også er å få på polet. P.J. Holter finnes også blant druebrennevin, og mens jeg er inne på merkelige navn finnes det også en sveitsisk whiskey med det fantastiske navnet Swissky.

Når det gjelder cognac er Ragnaud-Sabourin favoritt merke, ellers blir jeg aldri lei den gamle klassikeren Martell Cordon Bleu.

Noen som forresten har drukket japansk whisky? Skal en tur til Singapore i Februar og vurderer å kjøpe med meg en flaske derfra.

Marius

Spot on av Pondus, som for øvrig er tidenes tegneserie!
Whiskeyen min drikkes kun romtemperert av tumblerglass, that's the only way...
Evt med en klunk vann, f.eks i Laphroaig. ALDRI is :)

For dere i Oslo har jekylls på national masse bra og noe helt unik whisky. Vel verdt en tur.

Er på røyksmakkjøret selv, men har litt div i skapet. Caolen er dessverre tom, så går i litt laphroigh (garantert skrevet feil...) tripple wood. Har også litt igjen av samme merke men barrys own eller hva det het 18 år gammel cask strenght. Voksen sak som gjør godt av noen dråper vann.

Ellers kan man alltid falle tilbake på glenfidich 21 eller highland park 30 for de roligere kveldene.

Bermen får servert famous :p.

Alt går i nosing glass (the glencairne glass) og selvsagt ikke noen isbiter i single malt. Fysj.

Noen som forresten har drukket japansk whisky? Skal en tur til Singapore i Februar og vurderer å kjøpe med meg en flaske derfra.

Marius

Jeg kan med letthet anbefale Japansk whisky, Yamazaki 10 og 12 år gammel.
18 år gammel er desverre utsolgt for lengst. Også før jeg rakk og sikre meg
en flaske av den:( Ellers har du Hakushu, Nikki mm. Dette er som regel meget
lettdrikkelig whisky som minner om Det Skottske høylandet. Oftest med lite
røykpreg. Når det gjelder trådemne så drikker jeg aldri whisky med isbiter.
Kaldt brennevin er for og shotte ned, og det gjør man aldri med en god whisky
I barskapet akkurat nå (men kanskje ikke imorgen tidlig): Glenmorangine 10 y.o,
Lagavulin 12y.o Special Release 2007 samt en Norsk Malt Whisky Lag Single cask
destillert April1990/tappet September2008 av fat 002

her i huset går det i neat eller med noen dråper vann.
stort sett single malt fra islay
- lagavuhlin og
- bruichladdich er favorittene om dagen

er også glad i dalwhinnie

når det gjelder blend syns jeg faktisk upper ten er riktig så god.

men har ennå ikke smakt johnnie walker blue. er det noen som har meninger om denne?

Neat eller med litt vann for de sterkeste (cask) Ikke så glad i islay, men drikker det meste ellers.
Mye japansk i det siste, men oban er husfavoritten til hverdags(ja ikke HVER dag da)
Masse god blend der ute. VAT 69 feks er meget brukbar, da er det lov med is.
At folk klarer å drikke det parfymerte skvipet Jack D er meg en gåte. Det er noe av det vondeste jeg vet om.

Drikker helst røykvann med to dråper vann i, og er fan av ilay.

av kurositeter i skapet har jeg en Oban fra mitt fødeår og en flaske John Deere Bourbon, sistnevnte er kun innkjøpt pga traktoren på etiketten. har ikke tørt å smake men den lukter spillolje.

Morsomt med en whiskytråd her på forumet! Har et tredvetalls helflasker i skapet, og kanskje dobbelt så mange samples og småflasker. 1/3 del er nok kraftig røyka (35-40ppm og oppover), mens resten dekker hele spekteret fra urøyka til moderat røyka, det meste er cask strength eller single cask. (Favoritter i skapet er nok Brora, 60-talls Glenfarclas Family Cask, Port Ellen og Banff)

Bruker av og til et par dråper vann på ting over 50%, men det varierer etter humør. Smaker jeg noe nytt, er det alltid uten vann først og med noen dråper etterpå. Blends/grainwhisky/bourbon etc er jeg sjeldnere borti (selv om jeg har smakt et par riktig så gode håndtverks bourbons og grainwhisky), men har gjerne isbiter oppi sånne ting. Single malts vil jeg gjerne ha komplekse og utfordrende, mens blendeds funker best som forfriskning og har ofte godt av litt is...;)

Kvelden blir startet med Aberlour A`bunadh (Batch 29 på 59,9%, neat), mens storegutt hviler seg etter en lang dag på armen.

DSC_5432.jpg

Nyter nå en Laphroaig Quarter Cask som jeg plukket med meg til den nette sum av EUR 36 på Charles de Gaulle i går.