Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Siste inkomne:

Normandin Mercier Petite Grande Champagne 1972. Brut. Ganske tørr stil, men massevis av smak. 1200,-

2.jpg



Ragnaud-Sabourin 1989. Tradisjonell, men laangt unna den norske karamellsausen. 1200,-

120911_2305_2.jpg




Nikka 15 år. Partiutvalg, men selges "overalt". Ikke smakt denne ennå.

NIKKA_MIYAGIKYOU_SINGLE_MALT_Japanese_Whisky_aged_15_years_old_700_ml_.jpg



Ardbeg Islay gator. Ikke smakt ennå.

ardbeg_alligator_untamed2.jpg
 
For ordens skyld, jeg ser en del folk her skriver whisky og whiskey om hverandre. E'en bør utelates om man snakker om skotsk ildvann, ellers blir det litt som å kalle en skotte en engelskmann.. ;)
 
Hvis dere får muligheten, bør dere prøve en Port Ellen.

ProductImage.aspx


Har prøvd en god del Islay etterhvert, og ingenting slår denne. IMHO

Synd den er vanskelig å få tak i...
 
Du verden!!

Så fant jeg en Whisky-tråd her også :) !!

Whiskysamlingen er nok betydelig større en klokkesamlingen, da den for øyeblikket består av rundt regnet 80 forskjellige singel-malts.. Tror nok den også forblir større enn klokkesamlingen faktisk..

Whisky drikkes UTEN is!! Derimot er et par dråper vann helt greit for å få frem aromaen.

Islay-whiskyene er min soleklare favoritt, med Port Ellen og Caol Ila som de store høydepunktene..
 
Stemmer for bart og single malts fra Islay. Foretrekker Islay forran lettere whiskyer 3/4 av året,
om sommeren kan det dog friste mer med noe lettere og gå så langt som til Famous Grouse og is eller litt vann som "grillwhisky"

Må vel innrømme at hvis ikke lommeboken satt stop skulle det bare gå i double matured Lagavulin 16 für immer, men fant "hjemme" på Systembolaget en Blended med, som jeg skjønte det, bare Islays som het noe á la "Islay Legends" (tror jeg bestemt den het og skulle ha fått et eller annet pris) - mildere enn en ren Islay men vel så god.
Famous Grouse's Black Grouse en fin "nödlösning" med.
 
Glenmorangies forrige "Private Edition" er visstnok blitt samleobjekt, noe jeg kanskje burde ha tenkt på før jeg drakk den opp. Eller kanskje ikke. Whisky egner seg bedre til konsum enn til samling, synes jeg, men da jeg kjøpte denne tenkte jeg i det minste å vente med åpning til en spesiell anledning. Hmmm....jeg hadde dagsferske kamskjell til middag idag - da kan jeg vel ikke fortsette med en vanlig hyllemalt? Nei, det kan jeg ikke. Takk for støtten, folkens.


0366f0c3.png
 
Forslag: Hva med å endre navn på denne tråden, som nå har blitt Den store Whisky-tråden?? "Isbiter eller ikke" blir litt feil fokus her, spør du meg..
 
Det kan vi jo siden jeg sitter og drikker en nå.

Er nettopp tilbake fra legevakten etter å ha gitt meg selv en venstre hook i det jeg datt utfor en skavl i total whiteout. Heldigvis ikke brudd, men blodig leppe og ballonghåndledd. Da må det litt medisin til :mrgreen:

Er svært lite bevandret i cognac, men en kompis som pleier å stikke innom og drikke opp brennevinet mitt satte igjen denne som bot sist han var her.
4775.jpeg


Den er god og fruktig, men litt lite motstand. Smaker fløyel. Smaksspråket mitt er nok dessverre på det nivået. En slags brennevinsvariant av en utsøkt dessert...? Dette må i alle fall være noe for de som trenger en motstandsløs inngangsport til cognac (som meg foreløpig... men en anelse for søt)
 
Har hatt denne i hus for et år siden. Den kostet 2k, og jeg følte at den ikke var verdt pengene.

L1020295.jpg




Om du syntes den du smakte på i går var for søt, tviler jeg på at du like de norske standardcognacene. Det er til tider regelrett karamellsaus.


Jean Fillioux er en liten produsent som lager gode cognacer med lite tilsetningsstoffer. Cognacene derfra holder jevnt over meget god kvalitet. Denne til 1200,- var super.

L1020283.jpg





Tar meg friheten til å sitere brukeren "wotg" fra hifisentralen.no


"K.A.R.A.M.E.L.L!
Så godt som alle de "Norske" cognacene er rett og slett grufulle, Er rimelig sikker på at mange av de ligger tett opptil maksimumsgrensen for hvor mye karamell det er lov å tilsette...
Prøv de små produsentene som holder til i Grand Champagne området, som f.eks Pierre Ferrand og Jean Fillioux, en meget annen opplevelse, her smaker du faktisk hva lagringen gjør med druene istedenfor den jævla karamellen!"

og


"Sitat fra: C. Alshus på desember 22, 2008, 02:21:52
WOTG.
Har du noen gode tips på litt bedre og mer smaksrike typer? Synes Braastad XO er for søtt og for kjedelig i smaken. For mye tresmak (eller er det dette som er fat?) med en gang cognacen kommer i munnen.

Jeg liker de cognacene som lar opphavet og foredlingsprosessen skinne gjennom.
Mange gode merker å ta av, de fleste desverre på bestillingsutvalget.
De små produsentene som holder til i Grande Champagne området har mulighet til å holde høyere standard og et jevnere produkt enn f.eks Hennessy som er avhengig av å kjøpe inn druer eller ferdig destilert sprit fra hundrevis av bønder spredt over hele cognac området.
Leopold Gourmel er et ungt merke grunnlagt i 1977, de dyrker uten sprøytemiddler og lager små kvanta med minimalt ( eller ingen avhengig av typen) karamell.
Jean Fillioux og Pierre Ferrand er begge små produsenter i Grande Champagne. Delamain (som er den franske siden av Braastad) er et firma som selv ikke dyrker druer og helst foretrekker å kjøpe inn ferdig lagret sprit for så å foredle produktet vidre (såkalte negotiant firmaer) ikke min favoritt approach, men Delamain gjør ihvertfal dette på en meget god måte, jeg vil trekke frem Vesper som deres beste produkt.
Tesseron og A.E Dor er firmaer som begge spesialiserer seg i meget gamle cognacer, i praksis betyr det at deres unge produkter som VSOP og XO er noe man bør styre unna da disse er tilsatt endel karamell for å visuellt ligne litt på de andre produktene de kan tilby. Begge produsentene har en nummer serie A.E Dor fra 6 til 11 og tesseron som har forskjellige årstall på sine, 90, 76, 53 og 29.
Jeg liker A.E Dor No 8 og Tesseron 53 veldig bra, de har mye smak av drue, fat og blomster. Jeg er faktisk litt usikker på prisen, jeg tipper begge ligger på rundt 2000/flaske
Skal jeg anbefale en rimelig Cognac så pleier jeg å anbefale Meukow XO, da får du en Cognac med 100% Ugni Blanc dyrket i Grande Champagne med minimalt med karamell og til under tusenlappen.
Meokow har to forskjellige XO, en som bare heter XO og en som heter XO Grande Champagne, faktisk så foretrekker jeg den plaine XO`en best, den er mere fruktig og blomstrete, men den er litt vanskeligere å få tak i.
Det finnes mange andre gode produsenter, men nå har du ihvertfall noen konkrete produkter å lete etter, felles for disse produktene er at de representerer en stil som er meget langt unna den stilen de "Norske" cognacene satser på. Det krever nok at du er litt vant med sterk drikke og skjønner at ikke Cognac skal shottes! da disse Cognacene har en smak, aroma og finish som gjør at det ofte holder med et glass eller to før munnen og nesa nesten blir nummen av smak, etter det så er det jo som kjent perler for svin osv..."



og


"Ikke så mye spennende brut å få tak i på vinmonopolet
Kan dog komme med noen forslag på spennende Cognacer:
-Paul Giraud Vieille Réserve og Tres Rare
-Paul Beau hors d`Age
-Delamain Vesper
-Jean Fillioux Tres Vieux og Resreve familiale
-A.E Dor No6, 7, 8 og 9
-Brillet Trés Vieille XO og Trés rare héritage
-Leopold Gourmel Age des Épices
-Ragnaud Sabourin Florilége
-Pierre ferrand Abel

Jeg kunne sikkert gått on and on. Men dette er for det meste cognac fra små produsenter som holder høy kvalitet.
Smaksmessig så er disse Cognacene veldig forskjellige, men felles for alle sammen er at de er langt unna den "Norske" stilen med lite frukt, kort anslag, overdreven sødme og kraftig spritstikk i finishen.
Jeg tror de fleste Cognacene jeg har listet opp fåes på Norske pol. Prismessig så begynner denne listen på ca. 600,- for den billigste flasken, Hovedvekten av Cognacene ligger på 1000 - 1300,- og noen ligger over 2000,- merket."


og


"Har vært stille i denne tråden en stund.
Tenkte egentlig bare jeg skulle nevne at jeg her om dagen smakte på A.E Dor Vieille Reserve XO. En Cognac med mild rancio, tørket frukt og hint av anis.
En skikkelig flott Cognac til bare 895,- for flasken.
Ikke i samme liga som Pierre Ferrand Abel eller Brillet Très Rare Héritage, men så koster den jo også nesten en tredjedel.
Siden vi nå går inn i sommermånedene så vil jeg så absolutt slå et slag for Pineau Des Charentes.
Jeg synes Jean Fillioux sin Rosé variant er deilig.
Hvis man har en veldig søt Pineau slik som f.eks Tiffon sin så er den utrolig bra til å lage Charentinia, altså en Caipirinha, men med Pineau isteden for Cachaca. "






Håper det går greit å skrive om litt annet enn kun Whisky i tråden. TS.no er et bittelite forum og det blir små tråder uten liv om man skal stykke opp alt. ;)
 
Ok, her var det litt å ta av, dette blir spennende å prøve, men ikke billig skjønner jeg. Beskrivelsene over gir meg troen på at jeg er en cognacmann likevel bare jeg får kloa i de rette varene.
 
Dæven, nå ble fristet til å bestille konjakk igjen. Takk for det Chalshus:)

Det som er synd med konjakk er at du må så forbasket høyt opp i pris før du virkelig får god vare (noen unntak selvsagt, spesielt fra andre distrikter enn Grand Champagne), i motsetning til whiskey der du får førsteklasses vare for 5-600 kroner. I tillegg har whiskeyen mye større variasjon i smak enn konjakken. Konjakk fra fornemme Grand Champagne må fort lagres 40-50 år før den når sin smaksmessige absolutte topp, og da blir det selvsagt dyrt også. Whiskyen slipper unna med 15-20 år spør du meg. Blir whiskyen lagret for lenge begynner fatkarakteren å ta helt over og det begynner å ligne på konjakk (min mening).

Men akk ja, A.E Dor, kanskje det aller beste merket. Har smakt XO og Nr. 6. Nydelig.
Ragnaud Sabourin, min favoritt, anbefaler Nr.35. Men også Nr. 20 er veldig god. Nr. 10 synes jeg ikke er verdt pengene, mens den rimeligere XO er veldig bra spesielt prisen tatt i betraktning.
Det jeg har smakt av Leupold Gourmel har jeg også likt veldig godt, en helt annen stil.

Ranciopreget er viktig i konjakk av høy klasse, og dette oppnås bare gjennom lang lagringstid (minst 20 år). Derfor brukes det litt juks og fanteri i rimeligere konjakker for å prøve å etterligne dette.
 
Ingen Whisky person enda, går i Cognac her om det skal være noe brunt brennevin.
Men inspirert av denne tråden kjøpte jeg med en flaske Bowmore 12year på taxfree sist uke, har i etter tid googlet denne og fått inntrykk av at det kanskje ikke er en nybegynner Whiskey ?
 
Ikke heng deg veldig mye opp i nybegynner ditt og datt..
Første gang jeg ble introdusert til whisky likte jeg ikke blended-whiskyen som ble tatt med for å ha noe til nybegynnerne. Laproaigh sin 16 åring derimot likte jeg svært godt.
 
Ingen Whisky person enda, går i Cognac her om det skal være noe brunt brennevin.
Men inspirert av denne tråden kjøpte jeg med en flaske Bowmore 12year på taxfree sist uke, har i etter tid googlet denne og fått inntrykk av at det kanskje ikke er en nybegynner Whiskey ?

Kanskje en litt tøff start ja, Islay-whiskeyene er jo ikke blant de mildeste. Hvis du likevel skal ha singel-malt fra Islay vil jeg foreslå Bunnahabain 12 år som du får på polet. Den er ihvertfall regnet som den mildeste av Islay-whiskeyene, og selv synes jeg den er knallgod. Finnes jo et enormt stort utvalg i whiskey, ikke lett å finne frem i den jungelen, det kan fort bli litt prøving og feiling før du finner din favoritt.

For de som liker Jack Daniels er det nå kommet to nyheter på polet; Gentelman Jack og Jack Daniels singel barrel. Litt dyrere en den vanlige men må prøves. Sitter å koser meg med en nå:)

p1020247y.jpg