Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Jeg vet utmerket godt hva du snakker om Crizt. Jeg var i noen år ekstremt opptatt av whiskey selv, og er det forsåvidt enda.

Jeg har Riedel sine whiskeyglass og cognacglass, og har drukket whiskeyen min etter alle kunstens regler. Det å prøve å fange opp ørsmå nyanser ved å drikke fra det perfekte glass med riktig antall dråper vann ble etter hvert for dillete for meg. Jeg hadde rett og slett ikke noe særlig utbytte av det. I dag, etter mange års prøving, har jeg funnet frem til mine favoritter, og koser meg med dem i tumblerglass, aldri med vann eller is.

For meg nytes whiskeyen best sammen med gode kamerater langt vekk fra kjerringmas og ungeskrik:p

Ellers er jeg helt enig med deg i at det finnes mye bra skotsk blend, og også amerikansk whiskey. Som nevnt tidligere er jeg veldig glad i Campeltown Loch (skotsk blend), og gode gamle Jack Daniels. Rimelige og gode whiskyer etter min smak.:)
 
Jeg vet utmerket godt hva du snakker om Crizt. Jeg var i noen år ekstremt opptatt av whiskey selv, og er det forsåvidt enda.

Jeg har Riedel sine whiskeyglass og cognacglass, og har drukket whiskeyen min etter alle kunstens regler. Det å prøve å fange opp ørsmå nyanser ved å drikke fra det perfekte glass med riktig antall dråper vann ble etter hvert for dillete for meg. Jeg hadde rett og slett ikke noe særlig utbytte av det. I dag, etter mange års prøving, har jeg funnet frem til mine favoritter, og koser meg med dem i tumblerglass, aldri med vann eller is.

For meg nytes whiskeyen best sammen med gode kamerater langt vekk fra kjerringmas og ungeskrik:p

Ellers er jeg helt enig med deg i at det finnes mye bra skotsk blend, og også amerikansk whiskey. Som nevnt tidligere er jeg veldig glad i Campeltown Loch (skotsk blend), og gode gamle Jack Daniels. Rimelige og gode whiskyer etter min smak.:)

Helt sjef! Nyt den whiskyen du liker best, slik du liker den best :) Respekt.

Ordene mine var tydeligvis ikke ment til deg, men til de som er litt ustø og ønsker å vandre mer i whisky verden. Det er masse å oppleve :)

Slainthe Math!

-Crizt
 
Jeg er ganske ny i whiskeyverden, men etter en stund med utelivsjobbing sammen med whiskeyelskere har jeg virkelig fått smaken for denne herlige drikken, og da helst single malts. Drikker whiskeyen min alltid med noen dråper vann, rett og slett fordi jeg synes de aller fleste åpner seg veldig fint da, og ville aldri funnet på å putte is i et godt glass whiskey. Men folk må få gjøre akkurat som de vil, så lenge jeg får drikke Laphroigen min som jeg vil.
 
Har selv også fått smaken på denne flotte drikken. Jeg drikker aldri for rusen sin del (har jeg mer enn 2-3 halvlitere innenbords dropper jeg å smake på whisky bortimot konsekvent). Rein nytelse :)

I løpet av sommeren har det kommet noen nye inn på hylla - og gleder meg som en unge til å smake på hver og en.

Først (som er den siste jeg kjøpte)

Arran Bourbon Single Cask - Denne har jeg smak på. Nydelige greier! Ca 57% så det trengs litt vann her ja.
Balvenie Golden Cask
Laphroaig Quarter Cask

og ikke minst....denne
6008403880_0617d7ebb5_o.jpg




Is bruker jeg aldri i maltwhisky, men litt vann går an. Alt i fra en halv teskje i whiskyer med ordinær styrke til 1:4 forhold. Har lært mye av Ralfy(stuff) på youtube - og iflg han (og andre forstårsegpå'ere) er det et must å ha vann i cask strength whisky for at ikke alkoholen skal helt overdøve den gode smaken. Om en på død og liv ikke vil ha det i glasset kan et alternativ være å ta en liten slurk vann mellom hver whiskysup (evt ha igjen en liten skvett vann under tunga).
 
Enig med Pondus her ;)

[Edit: Ser den er lagt ut allerede, men den er såpass morsom at den fortjener en runde til ;) Pondus er forøvrig TIDENES morsomste tegneserie :D ]

54_pondus_whisky_800.jpg
 
Minner meg om når kona skal lage tinto de verano om sommeren og plukker en 300 kroners gran reserva i skapet og blander 50/50 med sitronbrus. Og så synes hun selvsagt jeg er tåpelig og barnslig når jeg blir småstressa og begynner å snakke om skjending av godt håndtverk.... :roll:
 
Hmmm.


Drikker det jeg føler for når jeg føler for det. Alt fra overparfymerte blends til røykfylte single malts. Var en periode det gikk en flaske med jim beam eller jack daniels på fest og drikker fortsatt gjerne dette på byen litt utpa kvelden.

Også en fan av whisky soda. De kommer gjerne i etter familieselskaper og juleselskaper.

Singel malts er litt sitte å nippe drikk. Jeg har ingen betenkligheter med å slippe oppi en isbit. Men for all del, takker ikke nei til en kun en dråpe vann i, men da merker jeg at jeg tar halvparten så store slurker som med is.

94a836e9.jpg
 
Bømper denne tråden med en anbefaling. Jeg kjøpte en flaske Bowmore 15-year-old på Arlanda forrige uke. Har alltid vært fan av Islay-whiskyene, og må si at denne også legger seg i tetsjiktet! Smaker fantastisk med en teskje vann oppi for å fremheve smaken litt. Ikke så skarp som Laphroaig og Lagavulin, og meget, meget god på smak!

Bowmore_Mariner_15_Years_1_0_Liter_8938.jpg


To sånne fingerbredder til, takk :D

3332005-human-lady-hand-showing-rock-symbol-isolated-over-white-background.jpg
 
Etter å ha hatt en flaske med Laphroaig quarter cask i 6 mnd har jeg funnet ut at dette er ikke noe for meg. Alt for mye røyk smak for min del. Tok med meg en flaske med The McAllan 12 years hjem fra tax free'en forrige uke. Fantastisk god!
 
Bowmore er supernice!
Litt krevende i smaken om man ikke har smakt denne typen whiskey før.
Men ohh så deilig en sen høstkveld foran peisen...
 
Min erfaring med whisky er begrenset, men jeg drikker bokstavelig talt on the rocks -- har noen sånne "is"biter av stein som jeg har liggende i fryseren, så bruker vanligvis de sammen med et par dråper is.
 
Hva slags whisky er å foretrekke hvis man er noob innen whisky? Veit ikke hva slags merker jeg har smakt før, men det eneste jeg husker er at det blir litt too much, finnes det noen lettdrikkelige varianter som er å anbefale?
 
Dalwhinnie er en mild og fin single malt. Highland Park er litt mer bitt i. Begge må kunne kalles lettdrikkelige. Bruk tulipanglass! Mye godt å lukte på i single malter med lite røykpreg. Sikkert mange andre gode milde også som jeg ikke har smakt.
 
Jeg synes Glennfiddich er veldig god og lettdrikkelig. Det var den som fikk meg til å like whisky :)
 
Bømper denne tråden med en anbefaling. Jeg kjøpte en flaske Bowmore 15-year-old på Arlanda forrige uke. Har alltid vært fan av Islay-whiskyene, og må si at denne også legger seg i tetsjiktet! Smaker fantastisk med en teskje vann oppi for å fremheve smaken litt. Ikke så skarp som Laphroaig og Lagavulin, og meget, meget god på smak!

Bowmore_Mariner_15_Years_1_0_Liter_8938.jpg


To sånne fingerbredder til, takk :D

3332005-human-lady-hand-showing-rock-symbol-isolated-over-white-background.jpg

Enig, dette er en nydelig whiskey. Kan også anbefale Ardbeg. Kanskje noe kraftigere, men absolutt noe å prøve.
 
Dalwhinnie er en mild og fin single malt. Highland Park er litt mer bitt i. Begge må kunne kalles lettdrikkelige. Bruk tulipanglass! Mye godt å lukte på i single malter med lite røykpreg. Sikkert mange andre gode milde også som jeg ikke har smakt.

Jeg synes Glennfiddich er veldig god og lettdrikkelig. Det var den som fikk meg til å like whisky :)

Takker for tips, navnene er notert, så får man prøve seg frem litt:)
 
Kjøpte meg en flaske med 15 år gammel The Dalmore på Heathrow. Lørdagsgodis på flaske! Nesten like god som 14 år gammel Oban og The Macallan.

Har forresten disse to som venter på meg i påsken. Snadder!
photo-1.jpg
 
Kjøpte meg en flaske med 15 år gammel The Dalmore på Heathrow. Lørdagsgodis på flaske! Nesten like god som 14 år gammel Oban og The Macallan.

Har forresten disse to som venter på meg i påsken. Snadder!
photo-1.jpg

De godguttene du har der er mine favoritter også... :)