Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Neat eller med litt vann for de sterkeste (cask) Ikke så glad i islay, men drikker det meste ellers.
Mye japansk i det siste, men oban er husfavoritten til hverdags(ja ikke HVER dag da)
Masse god blend der ute. VAT 69 feks er meget brukbar, da er det lov med is.
At folk klarer å drikke det parfymerte skvipet Jack D er meg en gåte. Det er noe av det vondeste jeg vet om.
 
Drikker helst røykvann med to dråper vann i, og er fan av ilay.

av kurositeter i skapet har jeg en Oban fra mitt fødeår og en flaske John Deere Bourbon, sistnevnte er kun innkjøpt pga traktoren på etiketten. har ikke tørt å smake men den lukter spillolje.
 
Morsomt med en whiskytråd her på forumet! Har et tredvetalls helflasker i skapet, og kanskje dobbelt så mange samples og småflasker. 1/3 del er nok kraftig røyka (35-40ppm og oppover), mens resten dekker hele spekteret fra urøyka til moderat røyka, det meste er cask strength eller single cask. (Favoritter i skapet er nok Brora, 60-talls Glenfarclas Family Cask, Port Ellen og Banff)

Bruker av og til et par dråper vann på ting over 50%, men det varierer etter humør. Smaker jeg noe nytt, er det alltid uten vann først og med noen dråper etterpå. Blends/grainwhisky/bourbon etc er jeg sjeldnere borti (selv om jeg har smakt et par riktig så gode håndtverks bourbons og grainwhisky), men har gjerne isbiter oppi sånne ting. Single malts vil jeg gjerne ha komplekse og utfordrende, mens blendeds funker best som forfriskning og har ofte godt av litt is...;)
 
Kvelden blir startet med Aberlour A`bunadh (Batch 29 på 59,9%, neat), mens storegutt hviler seg etter en lang dag på armen.


DSC_5432.jpg
 
Nyter nå en Laphroaig Quarter Cask som jeg plukket med meg til den nette sum av EUR 36 på Charles de Gaulle i går.
 
Når jeg nyter et glass whiskey blir det vanligvis drukket "neat", men er også godt av og til (gjerne vis den er litt sterkere enn jeg er vant til) med noen dråper vann oppi.

For min del går det kun i single malt, ettersom jeg ikke drikker så veldig ofte kan jeg kjøpe meg den luksusen. Skulle jeg på en eller annen måte havne opp med Jack Daniels eller noe lignende blir det vanligvis blandet med cola og noen isbiter.
 
Synes Tobermory single malt er veldig fin. Også er jeg svak for Glenmorangie.
Disse skal man i min gane ha noe is i, for at man skal få ut smakene.
 
Hvordan andre liker whiskyen sin er meg revnende likegyldig. Det viktig er at man liker det man drikker.


Aldri har jeg hatt mindre whisky i skapet enn nå, og det er kanskje likegreit, da det tross alt smaker bånnpuss....

Glendullan 26 (1978 ) - åpnet i aften. Smooth og relativt elegant.
Bruichladdich 2003 - lukter gjær, smaker bedre, men er på kanten for meg.
Lagavulin DE 1993 - Ikke like god som den vanlige 16 års saken.
Caol Ila Cask Strength - Denne er fin. Som den vanlige C.I. men med mer av alt. Helt sjef til flambering.
Caol Ila Destillers Edition - Smooth og elegant. Meget godt kjøp. Bor du i Stavanger (Hillevåg), er det bare å løpe og kjøpe, for det er den siste i landet.
Ardbeg Uigedail - et monster av en whisky.
Jura Superstition - plain sak - ikke en av mine höjdare
Arran Bourban Singe Cask - kjøpt på grunnlag av dette forumet, og den er overraskende god. (Tønne nr 1548 )



Ellers står den en Brillet Tres Rare Heritage, Jean Fillioux Single Cask, Bristol Rhum 1976, Domaine Wachau 20 år, hjemmelaget limonchello, Brimi Vianvang dram, Pyrat XOrom, Pompero rom, Tequila Espolon Añejo (god!), Liereple dram, Morelli 98 grappa, Domaine Dupont Vielle Reserve og 1994 Reserve calvados, Louis de Lauriston 1973 calvados, Faun, Etter williams poire (kirsch), Grappa de pinot nero og en rom som har ligget på fat i 150 år!


Godt brennevin er mer enn whisky!
 
Hvordan andre liker whiskyen sin er meg revnende likegyldig. Det viktig er at man liker det man drikker.


Aldri har jeg hatt mindre whisky i skapet enn nå, og det er kanskje likegreit, da det tross alt smaker bånnpuss....

Glendullan 26 (1978 ) - åpnet i aften. Smooth og relativt elegant.
Bruichladdich 2003 - lukter gjær, smaker bedre, men er på kanten for meg.
Lagavulin DE 1993 - Ikke like god som den vanlige 16 års saken.
Caol Ila Cask Strength - Denne er fin. Som den vanlige C.I. men med mer av alt. Helt sjef til flambering.
Caol Ila Destillers Edition - Smooth og elegant. Meget godt kjøp. Bor du i Stavanger (Hillevåg), er det bare å løpe og kjøpe, for det er den siste i landet.
Ardbeg Uigedail - et monster av en whisky.
Jura Superstition - plain sak - ikke en av mine höjdare
Arran Bourban Singe Cask - kjøpt på grunnlag av dette forumet, og den er overraskende god. (Tønne nr 1548 )



Ellers står den en Brillet Tres Rare Heritage, Jean Fillioux Single Cask, Bristol Rhum 1976, Domaine Wachau 20 år, hjemmelaget limonchello, Brimi Vianvang dram, Pyrat XOrom, Pompero rom, Tequila Espolon Añejo (god!), Liereple dram, Morelli 98 grappa, Domaine Dupont Vielle Reserve og 1994 Reserve calvados, Louis de Lauriston 1973 calvados, Faun, Etter williams poire (kirsch), Grappa de pinot nero og en rom som har ligget på fat i 150 år!


Godt brennevin er mer enn whisky!

Dæven. Blir en tur på polet på meg etterpå, kjenner jeg....:roll:
 
Hvordan andre liker whiskyen sin er meg revnende likegyldig. Det viktig er at man liker det man drikker.


Aldri har jeg hatt mindre whisky i skapet enn nå, og det er kanskje likegreit, da det tross alt smaker bånnpuss....

Glendullan 26 (1978 ) - åpnet i aften. Smooth og relativt elegant.
Bruichladdich 2003 - lukter gjær, smaker bedre, men er på kanten for meg.
Lagavulin DE 1993 - Ikke like god som den vanlige 16 års saken.
Caol Ila Cask Strength - Denne er fin. Som den vanlige C.I. men med mer av alt. Helt sjef til flambering.
Caol Ila Destillers Edition - Smooth og elegant. Meget godt kjøp. Bor du i Stavanger (Hillevåg), er det bare å løpe og kjøpe, for det er den siste i landet.
Ardbeg Uigedail - et monster av en whisky.
Jura Superstition - plain sak - ikke en av mine höjdare
Arran Bourban Singe Cask - kjøpt på grunnlag av dette forumet, og den er overraskende god. (Tønne nr 1548 )



Ellers står den en Brillet Tres Rare Heritage, Jean Fillioux Single Cask, Bristol Rhum 1976, Domaine Wachau 20 år, hjemmelaget limonchello, Brimi Vianvang dram, Pyrat XOrom, Pompero rom, Tequila Espolon Añejo (god!), Liereple dram, Morelli 98 grappa, Domaine Dupont Vielle Reserve og 1994 Reserve calvados, Louis de Lauriston 1973 calvados, Faun, Etter williams poire (kirsch), Grappa de pinot nero og en rom som har ligget på fat i 150 år!


Godt brennevin er mer enn whisky!

Så sant så sant. Hva er den rommen? Høres spennende ut!

Er ikke du på hifisentralen også? Og utfor/terrengsykkel? Og noen foto/filmforum regner jeg med? En mann med sunne interesser ;)
 
Helt riktig Tore. Mange innlegg på både hifisentralen, avforum, terrengsykkel og utfor. Samt mange engelskspråklige.

Hvis du tenker på den veldig gamle så fikk jeg en halv liter av en kompis.
Han har en bekjent som kjøpte en bygård i København sentrum. Ved oppussing i kjelleren, slo de seg gjennom en murvegg og fant en 100 liters tønn med innhold. Bygget ble reist omkring 1860. Mest sannsynlig ble tønna lagt der da og glemt. Ikke noe navn på produsent. Innholdet var rom og holdt 70%. Brennevinet ble ikke utvannet når den ble lagt på flaske.

Fargen er som bildet viser, helt rød. Duften er ekstremt floral/fruktig og har meget konsentrert smak. Det holder, imho, å dyppe tunga i glasset, føre den opp til ganen og oppleve en eksplosjon av smaker.
1-2cl holder om gangen.


L1020418.jpg






Bortsett fra denne, er jeg tilhenger av brun rom, men gjerne så lys som mulig. Kommer du over merket Samaroli, er det bare å handle.
 
ojojoj, kjenner det kiler på tungen. Artig historie! Jeg ser for meg den sakrale stemningen den dagen du lepjer i deg siste centiliteren med et langt "ahhhhhh"
 
Det mangler et alternativ: Med noen dråper vann. Is demper smaken, og ublandet synes jeg ofte spritsmaken blir for fremtredende. Litt vann åpner whiskyen, gjør den lettere å drikke og får frem alle smaksnyansene.

Noe som er godt sammen med is, derimot, er den glemte drinken pjolter; whisky, selters og is. Til den bruker jeg en velsmakende, enkel blended, som Famous Grouse, og drikker altfor mange av dem sommeren igjennom.

Enig med Hopalong her... Noen dråper vann åpner whiskyen og fremhever de lettere delikate notene....
 
Is eller vann i whiskeyen kaller jeg bare for å VANNskjøtte whiskeyen, en uting synes jeg. En cask strenght med for høy alkoholprosent kan det til nøds aksepteres, men generelt en skam å VANNhellige en slik gude-drikk på den måten;)
 
Whisky baren på Grand Hotel Terminus er utrolig. Hotellet holder også årlig Whisky Meet med mange fantastiske Masterclasses. I år fikk jeg møtt Rachel "The Nose" Barrie på et Masterclass. Hun er Glenmorangies Whisky Creator og Master Blender.

Dette er hva Glenmorangie sier om vann og is:

Neat: To try our whisky neat is to experience it in its purest form, where the complexity of the flavours and aromas is at its fullest intensity.

With Water: A little water will soften the alcohol, causing a change in the texture and bouquet of the whisky, and revealing further layers of aromas and complexity.

Over Ice: Adding two or three large rocks of ice to your whisky will close down the top notes that were released with water accentuating instead the base flavours from the oak barrel.

Jeg foretrekker som regel singel malt whisky, men drikker både blended og bourbon. Blended whisky skal man ikke se ned på, det finnes mye god blended whisky. Blant annet Ballantines 17 år. Den ble beste whisky i Jim Murrays Whisky Bible 2010. Den slo single malts whiskyene!
 
Blended ja.
JW Blue Label er så silkemyk og rik på smak den bare må smakes. Fabelaktig whisky.
1310,- på polet.
 
Is eller vann i whiskeyen kaller jeg bare for å VANNskjøtte whiskeyen, en uting synes jeg. En cask strenght med for høy alkoholprosent kan det til nøds aksepteres, men generelt en skam å VANNhellige en slik gude-drikk på den måten;)

Jeg respekterer måten du liker å drikke din whisky på, men whisky kjennere anmelder etter lukt, og på smak med og uten vann ( før/etter ). Destillerier oppfordrer til bruk av vann. Noen liker rett og slett whiskyen bedre med vann. Ofte er noen dråper nok. Noen kommenterer også farge og om whiskyen er farge regulert med karamell.

Tips til de som ikke er drevne whisky kjennere: Bytt ut tumbler glassene med nosing glass ( tulipan glass ). Det forsvinner så mye lukt og smak ved bruk av tumblere. Det eneste jeg bruker mine tumbler glass til er bourbon. Ofte med is. Et siste tips, bruk rom temperert vann i malt whiskyen din. Kulde stenger inne lukt og smak.


-Crizt