Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Klorvann som blandes med destillat av det friskeste kildevann man kan tenke seg!? Nei takk.
Som mange påpeker kan man ha et par dråper (skikkelig vann). Bruk et lite sugerør som en pipette og hold tommelen på ene enden for å fange noen dråper.

Caol ila og bunnahabhain er ofte i barskapet mitt :)
 
Her var det så mange som snakket positivt om noen dråper iskaldtvann at det skal prøves de neste gangene! :)

Pjolter, Hopalong? Hørtes fristende ut til sommeren. Men hva i alle dager er selters?
 
Brunt brennevin er fantastisk, elsker både whiskey og cognac. Is bruker jeg aldri i whiskey, og vann kun hvis det er snakk om cask strenght. Brukte Riedel-glass en periode men har gått tilbake til det gode gamle tumblerglasset. Nesen min er for dårlig til at jeg har noe særlig utbytte av Riedel-glass, ihvertfall når det gjelder whiskey. Liker godt Lagavullin 16 og Bunnahabain 12 i tillegg til en hel haug av Highland-whiskeyer. Jack Daniels er lørdagssnop på flaske for meg, kjempe god. Favoritt blend er Campeltown Lock, laget av Springbank, rund fin og billig.
 
Selv drikker jeg kun single malt whisky. I barskapet mitt befinner det seg nå en flaske Lagavulin Destiller's Edition 1991, Caol Ila 12 Years og en Glenmorangie The Nectar d'Òr (for litt fruktig avveksling fra røyksmakens skyld).

En kompis av meg er medlem av den offisielle fanklubben til Laphroaig og får dermed tilgang til å kjøpe eksklusive varianter direkte fra fabrikken. En av de han har og som jeg har smakt på er denne:

Laphroaig Càirdeas:
LaphroaigCirdeas.jpg


Som dere ser av etiketten, inneholder den 57,5 % alkohol. Den drikkes helst med en teskje vann i for å frigjøre aromaene. Maken til smakseksplosjon i ganen har jeg aldri opplevd maken til! Denne whiskyen er helt rå!


Ellers drikker jeg en god del XO Cognac (Martell, Hennessy, Camus, Meukow o.s.v.), men "norsk" Cognac holder jeg meg langt unna. Noe av det som finnes på markedet, f.eks. DDE Cognac, er rett og slett ekstremt harry...
 
jeg var en stund med i Bergen Maltwiskylaug, og har smakt mye spennende whisky. Blant annet Japansk :eek:
Jeg har flere favoritter, alt etter humøret. Hvis jeg er i "like mye røyk som i ett ildhus" whisky, så er laphroaig eller Bowmore gode greier. Er jeg i "mild som en junikveld" humør er Bunnahabhain (prøv å si det fort etter noen glass) en favoritt. Den er utrolig. Jeg og har en stor forkjærlighet for Islay whiskey,som nok er tydelig av valgene ovenfor. Men jeg griner ikke på nesen av hverken Highland eller Lowland, Speyside eller andre sorter. Is er utelukket, men en dråpe vann er som flere nevner bra for å åpne den opp.
 
Jeg har vært whisky-elsker i mange år, og hvor mine favoritter kommer fra er ikke så vanskelig å se:

IMG_3037.jpg


Folk som drikker blend og/eller whisky med is i er det i mine øyne noe galt med....:)
 
  • Haha
Reaksjoner: Phenix
Det finnes en meget god Pondus-stripe om dette emnet. Dumt jeg ikke finner denne på nett :(
 
Bar eller med en isbit. Single malt!

Regner med de fleste bergensere her har vært på "Femte i andre" på Strand hotell? Den baren er...drøy!! Liker meg veldig godt der. Vi burde hatt en GTG der :D

Ryktet sier også at baren på hotell Terminus skal være vanvittig god på whiskey, aldri prøvd den ut.
 
Ellers drikker jeg en god del XO Cognac (Martell, Hennessy, Camus, Meukow o.s.v.), men "norsk" Cognac holder jeg meg langt unna. Noe av det som finnes på markedet, f.eks. DDE Cognac, er rett og slett ekstremt harry...

Helt enig, det blir for dumt med alle disse byene, tettstedene osv som skal ha sin egen cognac som Mjøsa X.O, Gaustatoppen X.O eller hva med Gunnhild V.S.O.P som også er å få på polet. P.J. Holter finnes også blant druebrennevin, og mens jeg er inne på merkelige navn finnes det også en sveitsisk whiskey med det fantastiske navnet Swissky.

Når det gjelder cognac er Ragnaud-Sabourin favoritt merke, ellers blir jeg aldri lei den gamle klassikeren Martell Cordon Bleu.
 
Noen som forresten har drukket japansk whisky? Skal en tur til Singapore i Februar og vurderer å kjøpe med meg en flaske derfra.

Marius
 
Spot on av Pondus, som for øvrig er tidenes tegneserie!
Whiskeyen min drikkes kun romtemperert av tumblerglass, that's the only way...
Evt med en klunk vann, f.eks i Laphroaig. ALDRI is :)
 
For dere i Oslo har jekylls på national masse bra og noe helt unik whisky. Vel verdt en tur.

Er på røyksmakkjøret selv, men har litt div i skapet. Caolen er dessverre tom, så går i litt laphroigh (garantert skrevet feil...) tripple wood. Har også litt igjen av samme merke men barrys own eller hva det het 18 år gammel cask strenght. Voksen sak som gjør godt av noen dråper vann.

Ellers kan man alltid falle tilbake på glenfidich 21 eller highland park 30 for de roligere kveldene.

Bermen får servert famous :p.

Alt går i nosing glass (the glencairne glass) og selvsagt ikke noen isbiter i single malt. Fysj.
 
Noen som forresten har drukket japansk whisky? Skal en tur til Singapore i Februar og vurderer å kjøpe med meg en flaske derfra.

Marius

Jeg kan med letthet anbefale Japansk whisky, Yamazaki 10 og 12 år gammel.
18 år gammel er desverre utsolgt for lengst. Også før jeg rakk og sikre meg
en flaske av den:( Ellers har du Hakushu, Nikki mm. Dette er som regel meget
lettdrikkelig whisky som minner om Det Skottske høylandet. Oftest med lite
røykpreg. Når det gjelder trådemne så drikker jeg aldri whisky med isbiter.
Kaldt brennevin er for og shotte ned, og det gjør man aldri med en god whisky
I barskapet akkurat nå (men kanskje ikke imorgen tidlig): Glenmorangine 10 y.o,
Lagavulin 12y.o Special Release 2007 samt en Norsk Malt Whisky Lag Single cask
destillert April1990/tappet September2008 av fat 002
 
her i huset går det i neat eller med noen dråper vann.
stort sett single malt fra islay
- lagavuhlin og
- bruichladdich er favorittene om dagen

er også glad i dalwhinnie

når det gjelder blend syns jeg faktisk upper ten er riktig så god.

men har ennå ikke smakt johnnie walker blue. er det noen som har meninger om denne?