Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Det mangler et alternativ: Med noen dråper vann. Is demper smaken, og ublandet synes jeg ofte spritsmaken blir for fremtredende. Litt vann åpner whiskyen, gjør den lettere å drikke og får frem alle smaksnyansene.

Noe som er godt sammen med is, derimot, er den glemte drinken pjolter; whisky, selters og is. Til den bruker jeg en velsmakende, enkel blended, som Famous Grouse, og drikker altfor mange av dem sommeren igjennom.

Helt enig med Hopalong at litt vann øker smaksopplevelsen. Og da slipper man å sitte igjen med det sølet av noe whiskyvann som er igjen i glasset etter isbitene. Men for all del litt vann. Har i kveld kost meg sammen med Caol Ila yngste på 12, men har den voksne herre på 25 stående til spesielle anledninger som f.eks en ny klokke. Det finnes forresten og en kjekk 18 åring. Caol Ila er en de lettere Islay whiskyene som passer min smak svært god.

Drikker aldri whiskey med isbiter, føler at den fort mister smaken om den blir for kald, men jeg har erfart som enkelte andre her at om man tilsetter noen dråper vann kommer smaken frem på en bedre måte.

Bytt ut isen med litt iskaldt vann istede. Da slipper du at den siste slurken smaker som utvannet mig ;) Sitert en velkjent norsk whiskeymann.

I skapet har vi:

Glennmornagie Sonnalta PX
The Balvenie doublewood 12 year

Bra tråd. VELDIG BRA TRÅD!

Jeg drikker helst single malt; Oban, Lagavulin, Cragganmoore etc.
Jeg synes de kan drikkes med en isbit eller to. Men det døyver smaken og da er jo poenget med disse kulinariske drikkene borte. Personlig foretrekker jeg en dråpe (bokstavelig talt) vann. Da åpner aromaen seg perfekt.:cool:

• Liker
Reaksjoner: Pasop og Loevhagen
Klorvann som blandes med destillat av det friskeste kildevann man kan tenke seg!? Nei takk.
Som mange påpeker kan man ha et par dråper (skikkelig vann). Bruk et lite sugerør som en pipette og hold tommelen på ene enden for å fange noen dråper.

Caol ila og bunnahabhain er ofte i barskapet mitt :)

Her var det så mange som snakket positivt om noen dråper iskaldtvann at det skal prøves de neste gangene! :)

Pjolter, Hopalong? Hørtes fristende ut til sommeren. Men hva i alle dager er selters?

Brunt brennevin er fantastisk, elsker både whiskey og cognac. Is bruker jeg aldri i whiskey, og vann kun hvis det er snakk om cask strenght. Brukte Riedel-glass en periode men har gått tilbake til det gode gamle tumblerglasset. Nesen min er for dårlig til at jeg har noe særlig utbytte av Riedel-glass, ihvertfall når det gjelder whiskey. Liker godt Lagavullin 16 og Bunnahabain 12 i tillegg til en hel haug av Highland-whiskeyer. Jack Daniels er lørdagssnop på flaske for meg, kjempe god. Favoritt blend er Campeltown Lock, laget av Springbank, rund fin og billig.

Selv drikker jeg kun single malt whisky. I barskapet mitt befinner det seg nå en flaske Lagavulin Destiller's Edition 1991, Caol Ila 12 Years og en Glenmorangie The Nectar d'Òr (for litt fruktig avveksling fra røyksmakens skyld).

En kompis av meg er medlem av den offisielle fanklubben til Laphroaig og får dermed tilgang til å kjøpe eksklusive varianter direkte fra fabrikken. En av de han har og som jeg har smakt på er denne:

Laphroaig Càirdeas:
LaphroaigCirdeas.jpg

Som dere ser av etiketten, inneholder den 57,5 % alkohol. Den drikkes helst med en teskje vann i for å frigjøre aromaene. Maken til smakseksplosjon i ganen har jeg aldri opplevd maken til! Denne whiskyen er helt rå!

Ellers drikker jeg en god del XO Cognac (Martell, Hennessy, Camus, Meukow o.s.v.), men "norsk" Cognac holder jeg meg langt unna. Noe av det som finnes på markedet, f.eks. DDE Cognac, er rett og slett ekstremt harry...

jeg var en stund med i Bergen Maltwiskylaug, og har smakt mye spennende whisky. Blant annet Japansk :eek:
Jeg har flere favoritter, alt etter humøret. Hvis jeg er i "like mye røyk som i ett ildhus" whisky, så er laphroaig eller Bowmore gode greier. Er jeg i "mild som en junikveld" humør er Bunnahabhain (prøv å si det fort etter noen glass) en favoritt. Den er utrolig. Jeg og har en stor forkjærlighet for Islay whiskey,som nok er tydelig av valgene ovenfor. Men jeg griner ikke på nesen av hverken Highland eller Lowland, Speyside eller andre sorter. Is er utelukket, men en dråpe vann er som flere nevner bra for å åpne den opp.

Jeg har vært whisky-elsker i mange år, og hvor mine favoritter kommer fra er ikke så vanskelig å se:

IMG_3037.jpg

Folk som drikker blend og/eller whisky med is i er det i mine øyne noe galt med....:)

• Haha
Reaksjoner: Phenix
Det finnes en meget god Pondus-stripe om dette emnet. Dumt jeg ikke finner denne på nett :(