Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Medlem
25. nov. 2008
Innlegg
3.265
Som Thore påpekte i dagens klokke, er det mange her som er glad i en god whisky. Dette er et spørsmål jeg har diskutert utallige ganger med kompisen min.
Skal man drikke sin whisky on the rocks eller neat?

Hvis jeg får servert f.eks bourbon eller blended whisky, drikker jeg den alltid on the rocks, men aldri mer en 2 isbiter i. Er det Single Malt det er snakk om, går det som oftest i neat.

Diskuter!

Marius
 
Jeg foretrekker med 2 is nå som jeg drikker fra vanlige tumblers. Liker hvordan smakene utvikler seg etter hvert som isbitene smelter. Også hvordan teksturene blandes, den litt oljete whiskyen med det kalde klare vannet.

Vurderer å gå til innkjøp av et neseglass, da jeg har en del whisky med mye aroma. Da blir det selvsagt uten is.

Drikker forøvrig kun single malt, aldri fått smaken på blended.
 
Rousp, pussig at du spør. Jeg og min bedre halvdel sitter med en god Lagavulin kjøpt til jul. Ikke hverdagskost med drikke som har passert konfirmasjonsalderen... til spesielle anledninger

Tok denne hit jeg Thore!

Lagavulin er gode greier ja! Sitter selv å drikker på en Lagavulin fra 1993, Destillers Edition. Med andre ord er den lagret to ganger på forskjellige fat. Gir den mer smak fra fatene, liker det virkelig godt!

Faktisk er alle tre whiskyene mine fra Islay. De to første var planlagt, den siste en gave. :)

Hva mer enn lagavulin heter whiskyen dere drikker?
 
Drikker forøvrig kun single malt, aldri fått smaken på blended.

Jeg drikker også helst single malt. Fikk en flaske Vat 69 (jeg er ekstremt stor Band of Brothers fan) i bursdagspressang. Desverre er den ikke like god som Cpt. Nixon skal ha det til :)

Han jeg bor med er veldig glad i Jack Daniels.... Ikke vet jeg hvorfor?
 
Etter å ha smakt Jack Daniels en gang konkluderte jeg med at den gjorde seg best i mat... :mrgreen:

Noen her som har flere flasker i skapet de veksler mellom?

Jeg har:

  • Lagavulin Destillers Edition Double matured, en begrenset utgave (som utgies hvert år) med whisky som er lagret på to forskjellige fat. Dette for å gi en mer kompleks smak.
  • Laphroaig Quarter Cask, som også er lagret på to fat. Den siste gangen på mindre fat (quater cask), dette for at fatet skal avgi mer smak til whiskyen.
  • Caol Ila, 12 år - fikk en kvartflaske til jul, syntes denne ble litt for lett. Liker whiskyen min ganske kraftig og delikat
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
I skapet mitt nå har jeg følgende:
-Glenfiddich Solera Reserve 15 years. Fikk den i innflytningspressang av en god venninne. Hun må jeg spare på-
-Vat 69 12 years
-Oban Distillers Edition fra 1995. Fikk den i julepressang fra lillebroren min i år. Har prøvesmakt den 1 gang, og denne skal spares til de virkelig gode studene.
 
Vi drikker nå 16 år gammel Lagavulin, polets hyllevare. Selv om jeg foretrekker de oljete Islay-whiskyene setter jeg stor pris på mangfoldet blant alle merkene. En av favorittene er Cragganmore, en urte- og blomsterduftende kompleks whisky helt forskjellig fra øy-whiskyene.

Det er vel opp til hver enkelt hvordan man drikker denne edle vare - bar, med vann eller is. Personlig foretrekker jeg den bar eller, som Laphroaig anbefaler, å tilsette noen dråper vann for å åpne opp for aromaen.

Har endelig fått med meg min bedre halvdel med flyskrekk på en tur til Skottland i april. Har ikke bestemt ennå hvilket destilleri vi drar innom men et besøk er obligatorisk.....
 
Jeg er ikke noen whiskeykjenner og min kompetanse på området strekker seg kun til å kjenne hva jeg liker og ikke liker;) jeg drikker ikke whiskey med isbiter, synes ikke den er like god når isen smelter og vanner ut whiskeyen.
 
.....
Selv om jeg foretrekker de oljete Islay-whiskyene setter jeg stor pris på mangfoldet blant alle merkene. En av favorittene er Cragganmore, en urte- og blomsterduftende kompleks whisky helt forskjellig fra øy-whiskyene.
......
å tilsette noen dråper vann for å åpne opp for aromaen.
......

Mangfoldet på Islay er helt utrolig. Må inrømme at jeg ikke kjenner til mange andre området. Men finner det facinerende hvor mye forskjellig det kan komme fra en liten øy. Alle mine er fra Islay, og det er tre helt forskjellige whiskyer. Fra den veldig salte og skarpe Laproaighen, via den søtere, mer røyktonede og komplekse Lagavulinen til den lette og delikate Caolen.

Vann i whiskyen prøvde jeg etter å ha lest på Laproaigh flasken min. Men må inrømme at jeg foretrekker is. Tror det er kaldt/temperert kontrasten som framhever smaken for min del.

Edit: Whisky med urtenoter? Hvordan er den? Hørtes spennende ut!

Jeg er ikke noen whiskeykjenner og min kompetanse på området strekker seg kun til å kjenne hva jeg liker og ikke liker;)

Noen whiskykjenner er absolutt ikke jeg heller. Liker å tro at jeg har har litt kunnskap om smak (har hvertfall stor interesse..). Derfor ble whisky en naturlig utvidelse av det å nyte god mat og vin. Av samme årsak er det også godt med en god sigar en gang i blandt.
 
Whisky drikker jeg alltid bar. Føler den blir rundere i smaken når den er i romtemperatur.
 
Leste litt om Oban Destillers edition. Ble beskrevet som en søtlig og "winey" whisky. I så tilfelle kan nok Lagavulin Destillers falle i smak også!

Nice. Blir nok en tur på polet i morgen!

Ellers er jeg også fan av The Macallan. Jeg må inrømme at jeg er som Topale. Kan ikke så veldig mye om whisky. Jeg liker de jeg liker. Men har funnet ut at jeg liker litt røyksmak, men ikke så ekstremt mye.
 
Det mangler et alternativ: Med noen dråper vann. Is demper smaken, og ublandet synes jeg ofte spritsmaken blir for fremtredende. Litt vann åpner whiskyen, gjør den lettere å drikke og får frem alle smaksnyansene.

Noe som er godt sammen med is, derimot, er den glemte drinken pjolter; whisky, selters og is. Til den bruker jeg en velsmakende, enkel blended, som Famous Grouse, og drikker altfor mange av dem sommeren igjennom.
 
Helt enig med Hopalong at litt vann øker smaksopplevelsen. Og da slipper man å sitte igjen med det sølet av noe whiskyvann som er igjen i glasset etter isbitene. Men for all del litt vann. Har i kveld kost meg sammen med Caol Ila yngste på 12, men har den voksne herre på 25 stående til spesielle anledninger som f.eks en ny klokke. Det finnes forresten og en kjekk 18 åring. Caol Ila er en de lettere Islay whiskyene som passer min smak svært god.
 
Drikker aldri whiskey med isbiter, føler at den fort mister smaken om den blir for kald, men jeg har erfart som enkelte andre her at om man tilsetter noen dråper vann kommer smaken frem på en bedre måte.
 
Bytt ut isen med litt iskaldt vann istede. Da slipper du at den siste slurken smaker som utvannet mig ;) Sitert en velkjent norsk whiskeymann.

I skapet har vi:

Glennmornagie Sonnalta PX
The Balvenie doublewood 12 year
 
Bra tråd. VELDIG BRA TRÅD!

Jeg drikker helst single malt; Oban, Lagavulin, Cragganmoore etc.
Jeg synes de kan drikkes med en isbit eller to. Men det døyver smaken og da er jo poenget med disse kulinariske drikkene borte. Personlig foretrekker jeg en dråpe (bokstavelig talt) vann. Da åpner aromaen seg perfekt.:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Loevhagen