Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Har hatt en lite pause fra whisky siden det er sommer - og begynte i går å se etter whiskyomtaler via de vanlige YT-kanalene. Det som slår meg er at jeg nesten ikke kjenner en eneste av de nye flaskene. Dette er nesten som å kjøpe en TV eller vaskemaskin; man må begynne på ny etter en stund. Tror jeg bare holder meg til det jeg allerede har og kjenner da.
 
Har hatt en lite pause fra whisky siden det er sommer - og begynte i går å se etter whiskyomtaler via de vanlige YT-kanalene. Det som slår meg er at jeg nesten ikke kjenner en eneste av de nye flaskene. Dette er nesten som å kjøpe en TV eller vaskemaskin; man må begynne på ny etter en stund. Tror jeg bare holder meg til det jeg allerede har og kjenner da.

Da er det godt å ha noen klassikere å lene seg på.;)
Begge disse er forøvrig 200-års jubileumsversjonene.

20200826_204054.jpg
 
Er det nevneverdige variasjoner i distillery edition av Lagavulin hvert år eller er de jevne? Far sin favoritt er Lagavulin så tenkte å kanskje kjøpe han en DE siden han også liker sherrypreget whisky.
 
Er det nevneverdige variasjoner i distillery edition av Lagavulin hvert år eller er de jevne? Far sin favoritt er Lagavulin så tenkte å kanskje kjøpe han en DE siden han også liker sherrypreget whisky.

Lagavulin DE er svært konsistent i smaken fra år til år.
Jeg har vært innom noen årganger og kan ikke si jeg har fått noen overraskelser.
Gudskjelov.:)
 
Jeg fikk smake Kavalan Solist Vinho Barrique i kveld. Veldig god, kommer nok til å ryke på en slik flaske selv om en liten stund. Kan forøvrig anbefale baren på Thon i Svolvær varmt, det er mye godt brennevin bak disken der du ikke finner på så mange andre barer.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
De kan mene hva de vil, om at en 12-åring er bra, men 21 er bedre.
Den der er smashing. Laphroig blir noe rundere i kantene når den vokser opp. 10-åringen opplever jeg som hissig, potent og kanskje litt bråkete. 21-åringen har fremdeles masse røyk og torv og greier, men med litt fløyel over som absolutt gjør seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland
Det var en sødme i denne som jeg ikke helt ventet å finne, så denne ble et positivt bekjentskap.

Av de jeg har smakt er det 18-åringen som gir mest ift. både smak og pris/kvalitet.
Fremdeles tilgjengelig rent prismessig.
Den har beholdt den kraftige røyken samtidig som det fruktige er kommet mer frem.
Eldre og yngre enn dette blir det "ubalanse" mellom smakene, med enten sjø/røyk- eller fruktdominert.
Alt etter min ydmyke og personlige mening.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Prøver meg i denne tråden.

Hva heter den type korker som benyttes i whisky-flasker? Jeg skal tappe plommelikør på mindre flasker og gi bort som julegaver. Men jeg sliter med å finne en butikk som selger typiske "spritkorker". Noen her som har peiling? Takk på forhånd.