Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
God søndag!
83443310-189A-4D0D-8D46-787FBA647B18.jpeg

Om jeg ikke husker feil er det Jura The Road på karaffelen.
 
Jeg har vært flinkere til å drikke enn å kjøpe whisky i det siste. Hva er det beste kjøpet rundt 1000 kr? Er glad i de aller meste fra Japan, Skottland og Taiwan.
 
Jeg har vært flinkere til å drikke enn å kjøpe whisky i det siste. Hva er det beste kjøpet rundt 1000 kr? Er glad i de aller meste fra Japan, Skottland og Taiwan.

Torv eller ikke?
Mitt neste innkjøp blir nok fra Kilchoman.
Nok et bevis på at det er kvaliteten på lagringen som gjelder fremfor tiden på fatet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Prøver meg i denne tråden.

Hva heter den type korker som benyttes i whisky-flasker? Jeg skal tappe plommelikør på mindre flasker og gi bort som julegaver. Men jeg sliter med å finne en butikk som selger typiske "spritkorker". Noen her som har peiling? Takk på forhånd.
Vet ikke om det hjelper deg siden det ser ut som de ikke selger løse korker, men har du sjekket www.emballasjebutikken.no? Har bestilt derfra før til samme formål som deg. Funker bra;)
 
  • Liker
Reaksjoner: KlokkemakerTikkTakk
Første gang?
Ooh. Også 15-åringen da. Den er god.
Hadde også 18-åringen for litt siden som også er helt fantastisk.
Anbefales når du er i bunnen av denne.;)

Peat er ikke heeelt min greie. Liker det når det er i bak-kanten, som i enkelte speyside. Compass Box Spice Tree Extravaganza har klart det best så langt for min del. Har ikke prøvd Clynelish 14 enda men har hørt denne er i samme sjangern (mye CB har en god andel av det i seg ofte). Hadde hørt så mye om Cambeltown at jeg måtte prøve meg på en til slutt. Nesten ingenting på polet men heldigvis enklere i England. Har bare prøvd en liten smak av flaska så langt. Skal ta den med hjem til jul og se hvordan den blir med litt mer oksidering. Kjenner allerede at det er en forholdsvis kompleks single malt, som jeg liker. Min favoritt-scotch så langt er dog Glendronach 18. Irsk er min favorittsjanger så langt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Jeg var på besøk hos opphavene her om dagen, de er veldig Whisky-folk, og driver for tiden med en slags verden-rundt-prøving.

Fikk prøve to litt uvanlige:
IMG_0828.JPEG
IMG_0829.JPEG

Thomson var en kraftig, utemmet sak som på første smak kjennes ut som om den ikke er noe særlig. Men det kommer en hel del frukt og krydder etterhvert. Laaang ettersmak.
Amrut var en snillere, mer beskjeden opplevelse, men veldig god. Litt Laphroaig-aktige smaker, men mye rundere og mer avslepen.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Har henfalt til brune varer og dumpet tilfeldigvis over denne.
Screenshot_20201031-152905_Vinmonopolet.jpg

Den falt i smak. Og har ført til at mengdevarer som Famous Grouse og Tallisker kjennes som en tur i lakkfabrikken. Etter å ha drukket meg gjennom en halv flaske 'on the rocks' fant jeg ut at det ikke var på sin plass å vanne ut godsakene. Så da ble det baris.....Dagens polekspedisjon avslørte at andre har fått øynene opp for Port Charlotte, for det var tomt .... Måtte finne et substitutt og ramlet over denne:
20201031_152940.jpg

Så gjenstår det å se om dette er en for sterk, for kraftig erstatter. Må testes i kveld for å holde spøkelsene unna.......
 
Pleier å vanne ut whisky med over 50% styrke, 46% noen ganger, men ikke 43 eller under.

Whisky med kun kun 40% styrke pleier jeg å unngå, med unntak av f.eks Laphroig 10, denne kan med fordel sprites opp med en dash Laphroig 10 cask strenght som i år har en styrke på 60.1%....!