Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Anbefales. Skjønner at Compass Box er fan av Clynelish nå. Krydder, tørket frukt, vanilje med litt røyk helt til slutt. Fornuftig pris også.

93703698-1003-479C-AD56-96C628DF7F50.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og HerrUr
Var hos Vintage House. Skulle bare se om de hadde en flaske med Clynelish og så viste det seg at de hadde den helt nye 17-åringen til Springbank. Score! Den forsvant med en gang fra nettbutikkene så måtte ta med meg den. Fin førjulsgave til når jeg vender nordover.

3300763E-2F62-478F-811F-D5A7B9D68D10.jpeg
 
Dagens whisky ble en enkeltmannsforpakning av Port Ellen, 7th release. Sjarmerende avdempet torvrøyk på nesen, men straks mere potent på smaken; et overraskende røykpunch til tross for alderen samt markante men likevel avbalanserte peppernoter. Lang ettersmak.

Er Port Ellen verdt de prisene vi ser idag ? - Definitivt ikke!
Er Port Ellen verdt det vi kjøpte de for i gamle gode dager ? - Definitivt :)

Med mindre byggearbeidene har blitt forsinka av corona'n, så burde både nye Port Ellen og nye Brora åpne iår, men det er en veldig viktig forskjell mellom disse to destilleriene som nå vender tilbake fra de døde:

Stillsene til Brora har helt siden Brora ble stengt i 1983 vært lagret i bygningene der, og guidene på Clynelish har låst opp dørene for oss slik at vi kunne se de med selvsyn. Således er det "kun" litt rørleggerarbeid som trengs for å koble de opp igjen, samt litt bøkkererarbeid for å sette opp nye washbacks, finne frem arbeidsprotokollene samt huke inn noen pensjonister som jobbet der før i tiden, og vipps så er Brora oppe og kjører igjen.

Jeg har vært på whiskytur på Islay mens stillhuset til Port Ellen fortsatt sto intakt, men tidlig på 2000 tallet ble stillsene solgt til India og stillhuset ble jevnet med jorda. De sier at de skal prøve å gjenskape stillsene vha fotografier fra stillhuset, men jeg tipper at den nye Port Ellen whiskyen blir mere lik i navnet enn i smaken sammenlignet med den Port Ellen whiskyen som vi kjenner idag.

DSC_2826_1_1.jpg
 
Nå var vel ikke Port Ellen særlig ettertraktet som "ung" whisky heller.
Der må det åpenbart en endring til for at de skal klare å få omsetning.;)
 
Sant nok, den gang Port Ellen var ung så gikk mesteparten rett i blends, og Port Ellen var mindre populær blant blenderne enn begge de to andre Islay destilleriene som er eid av Diageo.

Med fremveksten av NonAgeStatement whiskyer som vi har sett de siste årene, så tipper jeg at om innen et par tiår så kommer storselgeren fra det nye Port Ellen til å være en ikke aldersangitt whisky med fet innpakking, en god historie og en saftig prislapp for at byggekostnadene skal kunne tjenes inn igjen ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Sant nok, den gang Port Ellen var ung så gikk mesteparten rett i blends, og Port Ellen var mindre populær blant blenderne enn begge de to andre Islay destilleriene som er eid av Diaego.

Med fremveksten av NonAgeStatement whiskyer som vi har sett de siste årene, så tipper jeg at om innen et par tiår så kommer storselgeren fra det nye Port Ellen til å være en ikke aldersangitt whisky med fet innpakking, en god historie og en saftig prislapp for at byggekostnadene skal kunne tjenes inn igjen ;)

Rosebank much? Galskap.
 
Dagens whisky ble en enkeltmannsforpakning av Port Ellen, 7th release. Sjarmerende avdempet torvrøyk på nesen, men straks mere potent på smaken; et overraskende røykpunch til tross for alderen samt markante men likevel avbalanserte peppernoter. Lang ettersmak.

Er Port Ellen verdt de prisene vi ser idag ? - Definitivt ikke!
Er Port Ellen verdt det vi kjøpte de for i gamle gode dager ? - Definitivt :)

Med mindre byggearbeidene har blitt forsinka av corona'n, så burde både nye Port Ellen og nye Brora åpne iår, men det er en veldig viktig forskjell mellom disse to destilleriene som nå vender tilbake fra de døde:

Stillsene til Brora har helt siden Brora ble stengt i 1983 vært lagret i bygningene der, og guidene på Clynelish har låst opp dørene for oss slik at vi kunne se de med selvsyn. Således er det "kun" litt rørleggerarbeid som trengs for å koble de opp igjen, samt litt bøkkererarbeid for å sette opp nye washbacks, finne frem arbeidsprotokollene samt huke inn noen pensjonister som jobbet der før i tiden, og vipps så er Brora oppe og kjører igjen.

Jeg har vært på whiskytur på Islay mens stillhuset til Port Ellen fortsatt sto intakt, men tidlig på 2000 tallet ble stillsene solgt til India og stillhuset ble jevnet med jorda. De sier at de skal prøve å gjenskape stillsene vha fotografier fra stillhuset, men jeg tipper at den nye Port Ellen whiskyen blir mere lik i navnet enn i smaken sammenlignet med den Port Ellen whiskyen som vi kjenner idag.


Var på Islay tur i fjor sommer og snakket endel med de lokale om gjenåpningen av Port Ellen. Det virker som folk der har trua på at resultatet skal bli bra. Tipper Diageo legger mye prestisje i at Port Ellen skal bli like spennede som de andre destilleriene langs den sørlige kysten. Problemet er jo at det vil ta noen år før vi får sjekket resultatet, men håper de vil slippe f.eks en femåring som man da kan sammeligne med Ardbegs Wee Beastie i det minste. Har aldri smakt Port Ellen whisky men håper å få gjort det dersom man ikke stryker med av covid i løpet av de neste årene, touch wood! Får bare håpe at prisingen ikke blir like vanvittig som vi har sett de siste årene. At de kommer med NAS whisky er vel å forvente selv om jeg håper at de holder seg for gode til akkurat det på noe så "edelt" som Port Ellen.

Rart når man snakker med de lokale beboerne om whisky så har de fleste en historie, og utrolig mange av de har de siste 10-20 årene faktisk investert i whisky for å tjene penger. De vi bodde hos på B & B fortalte at de hadde kjelleren "full av whisky" som de snakket om skulle selges en dag for å hjelpe deres to barn finansielt. Kan sammenlignes med mange her på forumet samler på klokker med med et øye på investeringsdelen i tillegg til lidenskap og interesse.

På Islay turen var vi innom bl.a to av de nyeste destilleriene Kilchoman og Ardnahoe, artig å se at nye destillerier kan skape god whisky og at det ikke bare handler om det som kommer ut av flere hundre år gamle tradisjoner.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ulysse og DJDAN
Var på Islay tur i fjor sommer og snakket endel med de lokale om gjenåpningen av Port Ellen. Det virker som folk der har trua på at resultatet skal bli bra. Tipper Diageo legger mye prestisje i at Port Ellen skal bli like spennede som de andre destilleriene langs den sørlige kysten. Problemet er jo at det vil ta noen år før vi får sjekket resultatet, men håper de vil slippe f.eks en femåring som man da kan sammeligne med Ardbegs Wee Beastie i det minste. Har aldri smakt Port Ellen whisky men håper å få gjort det dersom man ikke stryker med av covid i løpet av de neste årene, touch wood! Får bare håpe at prisingen ikke blir like vanvittig som vi har sett de siste årene. At de kommer med NAS whisky er vel å forvente selv om jeg håper at de holder seg for gode til akkurat det på noe så "edelt" som Port Ellen.

Rart når man snakker med de lokale beboerne om whisky så har de fleste en historie, og utrolig mange av de har de siste 10-20 årene faktisk investert i whisky for å tjene penger. De vi bodde hos på B & B fortalte at de hadde kjelleren "full av whisky" som de snakket om skulle selges en dag for å hjelpe deres to barn finansielt. Kan sammenlignes med mange her på forumet samler på klokker med med et øye på investeringsdelen i tillegg til lidenskap og interesse.

På Islay turen var vi innom bl.a to av de nyeste destilleriene Kilchoman og Ardnahoe, artig å se at nye destillerier kan skape god whisky og at det ikke bare handler om det som kommer ut av flere hundre år gamle tradisjoner.

Joda, Diageo har da såpass flinke folk at de sikkert greier å klemme ut et bra destillat også fra det nye Port Ellen. Om de kommer til å velge ut noen fat som er spennende allerede i ung alder gjenstår å se, men i så måte så er det interessant at du nevner Ardbeg, iogmed at Ardbeg telte ned til lanseringa av sin nye 10-åring med å utgi en årlig serie med ventewhisky som ble ett år eldre for hvert år inntil 10-åringen kom. Først ut i denne venteserien fra Ardbeg var Very Young; en 6-årig på 58,9% som kom ut i 2003, og fortsatt er den beste unge whiskyen jeg har smakt (i sterk konkurranse med Kilkerran sin W.I.P venteserie dog). Det skal bli spennende å se hva som blir core-rangen til det nye Port Ellen; fra et bedriftsøkonomisk så gir jo en NAS kjapp ROI, samt at de i oppstartsfasen har grei tilgang på nettopp ung whisky ;) Hva enn de velger å flaske av nye Port Ellen så er ihvertfall en ting ganske sikkert; billig blir det nok neppe...

Hehe, å putte whisky i kjelleren mtp fremtidig økonomisk gevinst har vist seg å være en klok beslutning for øyboerene, all den tid at whisky-index'en har banket alle andre investerings-index'er de seneste årene, med unntak av ifjor da jeg mener å ha lest en plass at whiskyindex'en ble slått av luksusveskeindex'en.... Tror uansett jeg holder meg til whisky'en av de to :D

Jepp, i motsetning til på 80-tallet, hvor de la ned en drøssevis av whiskydestilleri, så har det jo virkelig tatt av med byggingen av nye destilleri de seneste årene, så gleder meg til å få prøvesmakt flere av disse nyskapningene etter hvert :)
 
Redigert: