Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Etter et glass Glengoyne 21 kan jeg si at denne også falt i smak! Mye mindre røyk og "varme i ganen" enn de to foregående, og dermed føles den mykere og mer lettdrikkelig. Som de to andre har den dog en skikkelig lang og behagelig ettersmak. Plukker opp fruktige og nesten blomsteraktige aromaer, uten at den er i fare for å bli for søtlig. Utrolig god.

glengoyne-21-year-old-whisky.jpg
Tenk at denne flasken kostet 750 kroner på polet i 2012. Synes den var god, men samtidig litt kjedelig.

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Tenk at denne flasken kostet 750 kroner på polet i 2012. Synes den var god, men samtidig litt kjedelig.
Ser hva du mener. Jeg synes som sagt at den er skikkelig god, men den er uten tvil mer "straight forward" enn de to andre, og som følge litt mindre spennende. Til sammenligning var hver munnfull Lagavulin en skikkelig opplevelse.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og HerrUr
Et par kjappe tanker om Lagavulin 16 single malt, som jeg prøvde i helgen. Dette er definitivt en favoritt.

Den er naturlig nok ganske lik Pedro Ximenez sherry cask versjonen jeg testet over, bare uten de fruktige og søte tonene denne klarer å trylle frem igjennom smaken av røyk. Denne er noe tørrere på tungen og har en enda kraftigere smak av røykt torv. Rett og slett utrolig god, og ettersmaken sitter igjen og varmer hele ganen i en liten evighet mellom hver munnfull. Dette må være den perfekte whisky å drikke til en god bok eller film/serier, da et glass virkelig kan vare lenge om man sitter og nyter ettersmaken helt ut.

lgvob.16yo.jpg

Dette minner meg dog om at Pedro Ximenez sherry cask-versjonen må være den beste whiskyen jeg noensinne har prøvd. Den kombinerte denne ekstraordinære kraftige smaken av røyk og torv med fruktighet og sødme som sammen ble en helt fantastisk kombinasjon. Har fremdeles mye igjen av den første flasken, men tror jammen jeg må sikre meg en til som jeg kan ha i bakhånd over vinteren. Disse skal spares til spesielle anledninger!

@Rød Denne kommer til å bli fast inventar hos meg også, sammen med enten Laphroaig 10 eller Quarter Cask, som allerede har kapret fast plass i hylla her. :)

Har du/dere prøvd Laphroaig Lore? I så fall, hva synes dere? Er spent på denne, så det blir nok den neste whiskyen jeg kjøper inn.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Whiskykosing har avtatt en god del pga urinsyregikt. Har holdt meg unna alkohol, så det har stått stille. Er litt kjipt i og med at jeg mener at det må holdes vedlike for å klare å "synse" mer. Men satser på at denne julebordsesongen og juletiden kan få meg inn i det igjen, men da tror jeg et halv glass får være kvoten hver gang.

Men såååå mye godt da :(

Og btw: Første gang jeg svarte på denne trådpollen valgte jeg on the rocks. Flaut.

Noen andre som var på whiskeyfestivalen i Oslo i helgen?

Var mitt første år der. Vi var en gjeng så fikk smakt på mye forskjellig. Fikk øynene opp for japansk whisky. Nikka black var bra saker. Ellers var det mye spennende fra Highland Park. Vintersolsnu som kommer i desember eksklusivt for det norske markedet var spennende.

Ellers var taktikken å prøve fra produsenter jeg ikke hadde prøvd før, men det ble ingen særlig suksess, eller så hadde jeg "uflaks". Burde kanskje gjort litt mer research på forhånd. Jeg liker hovedsakelig peated whisky, og jeg trodde Springbank og Arran falt innenfor denne kategorien, men hverken Arran 21st anniversary eller Springbank 9 year Barolo falt i særlig smak. Mulig det må testes i litt mer kontrolerte omgivelser. Smaksløkende blir litt blinde etter å ha prøvd en 20 ulike :p

Får holde meg til kjente produsenter som Ardbeg, nevnte Highland Park, Laphroaig, Lagavulin etc neste år.

• Liker
Reaksjoner: Pasop
@Rød Denne kommer til å bli fast inventar hos meg også, sammen med enten Laphroaig 10 eller Quarter Cask, som allerede har kapret fast plass i hylla her. :)

Har du/dere prøvd Laphroaig Lore? I så fall, hva synes dere? Er spent på denne, så det blir nok den neste whiskyen jeg kjøper inn.

Hvis røykfylt whisky med sherry cask finish faller i smak burde du prøve å få tak i en Laphroaig PX cask. (Pedro Ximenes)
PX-fatene går for å gi litt sterkere smak enn Oloroso fat. Noe som kan være en fordel i kombinasjon med sterkt røykpreg.:)

Hvordan endte importavgiftene opp forresten?
Har bestilt fra UK før, men fortollingsgebyret knuste lysten på å gjøre det for ofte.:(

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Noen andre som var på whiskeyfestivalen i Oslo i helgen?

Var mitt første år der. Vi var en gjeng så fikk smakt på mye forskjellig. Fikk øynene opp for japansk whisky. Nikka black var bra saker. Ellers var det mye spennende fra Highland Park. Vintersolsnu som kommer i desember eksklusivt for det norske markedet var spennende.

Ellers var taktikken å prøve fra produsenter jeg ikke hadde prøvd før, men det ble ingen særlig suksess, eller så hadde jeg "uflaks". Burde kanskje gjort litt mer research på forhånd. Jeg liker hovedsakelig peated whisky, og jeg trodde Springbank og Arran falt innenfor denne kategorien, men hverken Arran 21st anniversary eller Springbank 9 year Barolo falt i særlig smak. Mulig det må testes i litt mer kontrolerte omgivelser. Smaksløkende blir litt blinde etter å ha prøvd en 20 ulike :p

Får holde meg til kjente produsenter som Ardbeg, nevnte Highland Park, Laphroaig, Lagavulin etc neste år.

For peated Springbank må du nok anskaffe en Longrow.;) Samme destilleri.

Hazelburn er fullstendig unpeated, og den 9 åringen du smakte var nok det da.
Springbank er litt peated, men den2,5 destilleringen de har tar litt av snerten.
Longrow er mye peated.

Hvis røykfylt whisky med sherry cask finish faller i smak burde du prøve å få tak i en Laphroaig PX cask. (Pedro Ximenes)
PX-fatene går for å gi litt sterkere smak enn Oloroso fat. Noe som kan være en fordel i kombinasjon med sterkt røykpreg.:)

Hvordan endte importavgiftene opp forresten?
Har bestilt fra UK før, men fortollingsgebyret knuste lysten på å gjøre det for ofte.:(
Takk for tipset! Denne smakskombinasjonen er en favoritt ja, og Laphroaig sin versjon er jeg spent på å prøve.

Importavgiftene endte på hele 1,800kr, så det blir nok ikke flere store bestillinger av whisky fra utlandet. Trist at det skal være slik.