Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Har akkurat mottat to av disse etter og ha fått denne servert på tønsberg wiskey festival. Fikk servert mye godt på "Best of the Best" klassen men denne var etter min mening den Absolut beste ( men så er jo jeg ofte svak for litt yngre drikke også)

glencadam-6-year-old-2011-strictly-limited-carn-mor-whisky.jpg
 
Har akkurat mottat to av disse etter og ha fått denne servert på tønsberg wiskey festival. Fikk servert mye godt på "Best of the Best" klassen men denne var etter min mening den Absolut beste ( men så er jo jeg ofte svak for litt yngre drikke også)

Vis vedlegg 63585

Slike opplevelser er det som imponerer meg mest med maltwhisky. Et virkelig godt destillat lagret på et skikkelig godt fat som allerede fra tidlig alder leverer knallgode smaksopplevelser.
 
Port Ellen og Brora åpner igjen.:)
Lurer på om spekulantene går på en smell, eller om prisene forsatt kommer til å nå nye rekorder?

http://www.scotchmaltwhisky.co.uk/portellenandbrorareopen.htm

Det blir spennende å se om dette blir bra. Ardbeg fikk det til, men de hadde ikke vært nedlagt så lenge før de reopnet. Da var det også whisky fra gammel produksjon som kunne selges mens man ventet på de nye.

Er så heldig at jeg har fått drikke både Port Ellen og Brora på messer. Angrer på at jeg ikke kjøpte flasker for 10-15 år siden, da det fortsatt var tilgjengelig for vanlige dødelige....

Det er bare å vente og se (og folk synes det er lenge å vente på ny Daytona.......)
 
Nå spør du godt..det husker jeg rett og slett ikke. Det var/er en travel retail utgave, så tipper Duty-Free Shop på Flesland, for en del år tilbake. Kanskje 5 år siden.

Den er ikke å få tak i lenger.
Hvordan du klarer å la en Bowmore stå uåpnet så lenge er over min fatteevne.;)
Bowmore er min Islay-favoritt ved siden av Lagavulin.:)
Pluss Bunnahabhain da, men den har jo ikke noe røyk i seg.
 
Mottok i går bestillingen på 3 uprøvde whiskyer fra masterofmalt.com

Glengoyne 21 år, Lagavulin 2000 (bottled 2016) Pedro Ximénez Cask Finish - Distillers Edition og Highland Park 15 år.

Nøt et glass av Lagavulin i det jeg jobbet meg videre igjennom Twin Peaks The Return, som forøvrig er ganske skuffende så langt. Men whiskyen var veldig god. Den har flere av kvalitetene som jeg elsker med Laphroaig: kraftig smak av røyk og sjøsprøyt, og en langvarig og rund ettersmak som smører og varmer hele ganen mellom hver munnfull. Men hvor Laphroaig (10) øker smaken av brent torv og lakris i ettersmaken, så har denne fra Lagavulin i tillegg en fin sødme og fruktighet som kommer frem, noe som nok i stor grad kommer fra de spesielle sherryfatene som er brukt.

Fikk testet en munnfull av Highland Park også helt til slutt. Måtte rense glasset godt, selv etter 3 gode skyll med vann var det fremdeles godt med røyklukt igjen fra foregående Lagavulin. ;)

Denne var også nydelig med kraftig smak av røyk, men en god del lettere og mer fruktig enn Lagavulin, dog fremdeles masse kompleksitet og langvarig ettersmak av røyk og vanilje.

Må jobbe med viljen så det ikke blir whisky hver kveld med så mye god drikke i hus...

26174121059_8f9229cdc2_c.jpg


37240188794_26ca8886d4_c.jpg
 
Redigert:
Etter et glass Glengoyne 21 kan jeg si at denne også falt i smak. Mye mindre røyk og "varme i halsen" enn de to foregående, og dermed føles den noe mykere og mer lettdrikkelig. Som de to andre har denne også en skikkelig lang og behagelig ettersmak. Plukker opp fruktige og nesten blomsteraktige aromaer, uten at den er i fare for å bli for søtlig.

Leser at folk merker seg en solid smak av eik også, og det kan vel stemme. Er ikke en ekspert på dette. Det er vel kanskje dette som avbalanserer smaken av bær og sødme? Veldig god var den i hvert fall.

glengoyne-21-year-old-whisky.jpg
 
Redigert:
Etter et glass Glengoyne 21 kan jeg si at denne også falt i smak! Mye mindre røyk og "varme i ganen" enn de to foregående, og dermed føles den mykere og mer lettdrikkelig. Som de to andre har den dog en skikkelig lang og behagelig ettersmak. Plukker opp fruktige og nesten blomsteraktige aromaer, uten at den er i fare for å bli for søtlig. Utrolig god.

glengoyne-21-year-old-whisky.jpg
Tenk at denne flasken kostet 750 kroner på polet i 2012. Synes den var god, men samtidig litt kjedelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Tenk at denne flasken kostet 750 kroner på polet i 2012. Synes den var god, men samtidig litt kjedelig.
Ser hva du mener. Jeg synes som sagt at den er skikkelig god, men den er uten tvil mer "straight forward" enn de to andre, og som følge litt mindre spennende. Til sammenligning var hver munnfull Lagavulin en skikkelig opplevelse.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og HerrUr
Et par kjappe tanker om Lagavulin 16 single malt, som jeg prøvde i helgen. Dette er definitivt en favoritt.

Den er naturlig nok ganske lik Pedro Ximenez sherry cask versjonen jeg testet over, bare uten de fruktige og søte tonene denne klarer å trylle frem igjennom smaken av røyk. Denne er noe tørrere på tungen og har en enda kraftigere smak av røykt torv. Rett og slett utrolig god, og ettersmaken sitter igjen og varmer hele ganen i en liten evighet mellom hver munnfull. Dette må være den perfekte whisky å drikke til en god bok eller film/serier, da et glass virkelig kan vare lenge om man sitter og nyter ettersmaken helt ut.

lgvob.16yo.jpg


Dette minner meg dog om at Pedro Ximenez sherry cask-versjonen må være den beste whiskyen jeg noensinne har prøvd. Den kombinerte denne ekstraordinære kraftige smaken av røyk og torv med fruktighet og sødme som sammen ble en helt fantastisk kombinasjon. Har fremdeles mye igjen av den første flasken, men tror jammen jeg må sikre meg en til som jeg kan ha i bakhånd over vinteren. Disse skal spares til spesielle anledninger!
 
@Rød Denne kommer til å bli fast inventar hos meg også, sammen med enten Laphroaig 10 eller Quarter Cask, som allerede har kapret fast plass i hylla her. :)

Har du/dere prøvd Laphroaig Lore? I så fall, hva synes dere? Er spent på denne, så det blir nok den neste whiskyen jeg kjøper inn.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU