Den store sykkeltråden

Også en fordel å se på hvor de forskjellige merkene har valgt å legge pengene.
Noen fyrer på en dårlig dempegaffel og mekaniske skivebremser bare fordi nordmen flest "må" ha dempegaffel og synest skivebremser er tøft.

Irriterer meg grenseløst over at man fort må betale for en dempegaffel som utelukkende blir brukt i låst posisjon.

Enig. Alt for mange hybridsykler o.l. som aldri skulle hatt dempegaffel. Den gjør omtrent like mye nytte som den ville gjort på en landeveissykkel. Dessuten er stiv gaffel bedre enn de billigste dempegaflene i terrenget også.

Skivebrems derimot er stort sett kun positivt, så lenge det er over en viss prisklasse som kan forsvare det. Bor du i Bergen eller lignende klima er skivebrems et must også på bysykkel. Har utstyrt kona med en Kona (!) med hydrauliske skiver og innvendig navgir. Lettere enn å prøve å oppdra henne til vedlikehold :mrgreen: (jeg har nok å mekke på)

Enig at hydrauliske skivebremser er et must. Mekaniske derimot, kan du få billig av meg. Så lenge det ikke er Avid BB7. Er noe skit å få satt opp ordentlig, men når de først funker, så funker de. Det som også er kjipt med mekaniske skivebremser er at bare det yterste stempelet er bevegelig.

Merker at denne sykkelpratet gjør at jeg er keen på en ny Freeride sykkel. Savner Hafjell om sommeren!

Jeg hadde en hybrid med mekaniske skivebremser (husker ikke om det var shimano) det var første og siste gang. Selv dårlige felgbremser på vått føre er bedre en det. Jeg er fra bergen så vet hva det vil si å sykle mye i regn:)

Det er selvfølgelig mulig at jeg hadde de dårligste mekaniske bremsene som finnes og at dette ikke er gjeldene for alle mekaniske skivebremser.

Nå har jeg hydrauliske shimano bremser, disse har jeg ingen ting å utsette på. ( så jeg er tydeligvis ikke så storkrevende om det er slik at shimano er no dritt)

Finnes det et ritt/løp i norge som bare er for kosens skyld? Tenker noe som ligner på Tweed run i London.

Merker jeg har veldig lyst på en fin sykkel ala Gary fisher simple city, Globe daily 2 eller en hvilken som helst Pashley

Noen som skal sykle Stjernetråkken søndag da?

Fristet, men har en forstuet hånd som får avgjøre. Må kunne holde fast i styret over ujevnheter.. :)

Finnes det et ritt/løp i norge som bare er for kosens skyld? Tenker noe som ligner på Tweed run i London.

I Oslo har vi noe som heter Critical Mass, hvor mange samler seg og bare sykler rundt i byen i noen timer, og ender ofte med en øl eller 5. Har bare vært med en gang og det var veldig morsomt. Gjengen pleier å samle seg hver fredag i måneden (april-september)
http://www.criticalmass.no/

Marius

Jeg er bergenser så ingen ting å beklage det :)

I dag fikk sykkelen vårstellet :) Og etter en liten tur så merker jeg godt når jeg sitter meg ned at det er noen mnd siden sist jeg har hatt et sykkelsete under baken. Heldigvis er det bare vondt den første uken :)

Joakim: Rittet går i Fredrikstad. Det er det store vårslippet for de landfaste norske syklister. Over 60 relativt flate kilometer er det full guffe fra start til mål. Mange kjemper om å komme først inn i rittets tøffeste bakke som kommer etter 10-15 km. Rittet kjennetegnes av en del hendelser/velt da det er mange som er ute etter å markere hvor mye de har trent gjennom vinteren ;) Det pleier også å være forholdsvis mange Norgescupsyklister på start til et vanlig turritt å være.

Joakim: Rittet går i Fredrikstad. Det er det store vårslippet for de landfaste norske syklister. Over 60 relativt flate kilometer er det full guffe fra start til mål. Mange kjemper om å komme først inn i rittets tøffeste bakke som kommer etter 10-15 km. Rittet kjennetegnes av en del hendelser/velt da det er mange som er ute etter å markere hvor mye de har trent gjennom vinteren ;) Det pleier også å være forholdsvis mange Norgescupsyklister på start til et vanlig turritt å være.

Lykke til!

Om noen av dere skulle være lysten på en ubrukt blå Rapha gentleman's cap i str L så si i fra. Jeg har desverre litt for stort hode :mad:

Inspired by British sartorial heritage, the Rapha Gentleman’s Cap is designed for the urban riding dandy. :cool: :p

Hehe der ser du, det er ikke noe tull.

Men alt av raphas pompøsitet til side så er det en pen cap av høy kvalitet.
Jeg tenker at 200kr hadde vært fint å få for den.

Jeg kan jo linke til den så kan dere se de fine bilene :D

http://www.rapha.cc/gentlemans-cap-1

(og ja jeg vet at det finnes en egen salgsdel for slikt)

Cyclocross

Ettersom sykkelinteressen har tatt seg opp vurderer jeg å la hybriden bli pubsykkel og kjøpe meg en brukbar
landeveissykkel. En fullblods racer som tåler de lokale veiene vil bli uforholdsmessig dyr, så jeg tenkte på en cyclocrossmodell av et eller annet slag.

Utvalget er stort. Det ser ut til å være flere syklister med peiling her, er det noen som har erfaring med slike sykler og kan anbefale et bra merke/modell? Pris rundt 10K. Maksimalt 12. I ytterste nødsfall 15.