Den store Rolex Explorer-tråden

16570 hadde endel forandringer opp gjennom tiden. Du finner dem så gamle som 88/89 og helt opp til de mer moderne langt opp på 2000 tallet. Mye forandret seg (lås/lenke/lugholes/skive/lume/rehault/urverk/boks) Det kan virke som at de mest populære er enten de helt eldste med patinerte skiver og noen ganger visere eller de helt nyeste med det nye verket 3186 som sannsynligvis kom på M serie, men også Z-serie kan ha dette verket.

Slik kan man visstnok skille dem:

  • 3185: one complete crown revolution makes the hour hand jumps 6 timezones/hours
  • 3186: one complete crown revolution equals 8-9 timezones/hours
Premium eller ikke premium for det nyeste verket? Vankelig å si, men sjeldent er det egentlig ikke.
Litt info, verket sitter også i GMT-master: https://www.minus4plus6.com/paracromblu16710.php

Litt årstall:
Ny boks kom ca. 2005.
Rehault med rolexrolexrolex gravering kom i 2006/2007.
Luminova kom rundt 1998-2000 @Nessuno79 hadde vel en Swiss only skive fra 2000? swiss made etter dette.
Solide endeledd kom også rundt 2000 sammen med kasse uten lug-holes.

Hvis man vil ha en moderne og mer "solid" følelse bør man kjøpe så ny som mulig, liker man patina og sjarm ville jeg hatt en fra før 1990. Da får man patina på skive og den gamle låsen uten flip-lock.

Dette er min fra 89:





216570 va. 16570



-89 klokken øverst er jo helt rå!

Klønete spørsmål, men noen som vet om disse selvlysende lum-greiene forandrer farge etterhvert som årene går? Mener å ha sett den stiligste fargen som den øverst bare på eldre modeller, om jeg tror rett?
 
-89 klokken øverst er jo helt rå!

Klønete spørsmål, men noen som vet om disse selvlysende lum-greiene forandrer farge etterhvert som årene går? Mener å ha sett den stiligste fargen som den øverst bare på eldre modeller, om jeg tror rett?

Alle bildene er av min klokke, men kommer nok best frem på øverste bildet ja. Sånn som jeg har skjønt det skal ikke luminova patinere, men hvem vet. Det som er sikkert er at messing skiven på exp2 (med tritium) fremskyndte patinering prosessen. Visere som er i gult gull vil patinere noe senere.
 
Fikset ny NATO til min 1016 - takk for kjapp service til @Jon Henrik ! Da ble den med ett lik den jeg så for en tid tilbake - på grå G10 i fra MoD leverandør.

Inge sin Explorer.jpg
 
Mange takk @holmby Synes selv den har det perfekte fra to verdener, sport og dress-ur. Liker og størrelsen på 36 mm - stor nok - og har sin upretensiøse sjarm.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Hei explorere!
Jeg skal, når økonomien er tilbake, kjøpe en Explorer 16570 "polar".
Jeg skal ha SEL og luminova. Så modell fra 2001 og oppover. Lugholes eller ikke spiller ingen rolle. Men hvis jeg får muligheten, bør jeg kjøpe en som er fra 2008 og opp? Altså med 3586 urverket.. er det fordeler med tanke på fremtidige servicer og slik? Vil det gå tomt for 3585 deler på sikt?
 
Hei explorere!
Jeg skal, når økonomien er tilbake, kjøpe en Explorer 16570 "polar".
Jeg skal ha SEL og luminova. Så modell fra 2001 og oppover. Lugholes eller ikke spiller ingen rolle. Men hvis jeg får muligheten, bør jeg kjøpe en som er fra 2008 og opp? Altså med 3586 urverket.. er det fordeler med tanke på fremtidige servicer og slik? Vil det gå tomt for 3585 deler på sikt?
Kjøp akkurat den du vil ha, deletilgangen vil være helt uproblematisk i vår levetid. De fleste delene er også de samme på 3186 og 3185:)
 
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Kjøp akkurat den du vil ha, deletilgangen vil være helt uproblematisk i vår levetid. De fleste delene er også de samme på 3186 og 3185:)
Takk:) da blir det nok 3585. Ikke så fan av RolexRolexRolex. Men noen som kan si noe om SEL lenka på 16570? Har ikke hatt muligheten til og berøre en enda... hvordan føles lenka og lås i forhold til nyere lenge og lås?
 
Stilig rubber! Prøver selv å finne rubber til 216570 men finner ingen steder.. Hvorhen fikk du tak i din?
Min er en RubberB, kjøpt på RubberB.com. Everest er også en produsent som lager gode remmer til Rolex. De får man kjøpt på TS Webshop. Det er vell RubberB og Everest som er de 2 beste til Rolex. RubberB har litt bedre utvalg syns jeg, med ensfarget og de med en annen farget stripe i midten. De er veldig fine. Everest har vel kun ensfarget. Men har hørt rykter om at de er mykere på armen.