Den store microbrand-tråden

På tross av at det er meca quartz liker jeg denne:
6d3b89b34fa510698762fb2bd31840c9_original.jpg

Synd den er utsolgt og den ene jeg har sett på ebay ble vel dyr.
 
Redigert:
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Baldur og fredskijj
Dette er en klokke jeg har blitt veldig glad i en NTH Azores med STP 1-11 verk 40mm kasse så den er meget behagelig å gå med .
Hvis folk viste hvor mye kina deler det er i Swiss made klokker nå for tiden så hadde de blitt kvalme . Den regelen de har om 60% av verdien på klokka gir rom for mye rart . Jeg har samlet på klokker i over 25 år og har de siste par årene etter jeg ble ufør hatt god tid til å sitte å grave i dette og man kan bli skremt av mindre . Men hvis man prøver å prate med klokke folk om dette så lukker de øra for sannheten gjør vel vondt .
20190417_085013.jpg
20190417_092320.jpg
 
Fine de der, men lider litt av det typiske microbrand 'clasp-bigger-than-watch-head'-syndromet... Men det er kanskje enkelt å sette på en mindre monstrøs lås?
 
Etter litt frem og tilbake, endte jeg opp med denne som et rimelig bruks-ur. Greit å ha på jobb og i felt, uten å være bekymret ved en eventuell T/S.

Nodus er vel strengt tatt ikke noe som klinger godt på norsk, men merket har i løpet av kort tid, fått gode skussmål. Nodus er latin og betyr komplikasjon. To entusiaster ifra Los Angeles, har bygd opp en merkevare med en rekke modeller i sport/dykker kategorien. Dette er et typisk boutique-ur, som kun selges på nett.

Første gang jeg tittet på nettsiden - https://www.noduswatches.com/ - var det meste utsolgt. Det jeg likte var klassisk design uten "hommage-syke". I begynnelsen av denne måneden, tilbød de på nytt ulike tre modeller, Avalon - dykker m klassisk Van Buren kasse, Contrail, klassisk sports-ur med crown-guards, og den jeg valgte, Retrospect II. Denne har en rekke designelementer ifra 60-tallet, m sunburst-skive, "blade-hands" og en bezel med konkav utforming.

Pris var 450USD og 20 dollar for FedEx Express. (Usedvanlig billig for denne typen frakt) La inn bestilling på en fredag og mandag ettermiddag stod budet på døren!
I boksen fulgte det med et reise-etui i grønn canvas, med plass til to ur, pusseklut samt en gummi-reim ifra Barton. Sistnevnte i kategorien "cheap".

Stort pluss for reise-etui - meget mer anvendelig enn en fjong boks i edelt treverk. Uret fremstår mye større enn oppgitt mål på Ø = 40.5mm. Mye av årsaken er en tynn bezel. I tillegg har uret lugs med avstand på 49mm og 22mm lug. Dette var en overraskelse når uret kom på håndleddet. Hadde dette vært i butikk hadde jeg nok helt mot "nei, takk".

Selve urkassen fremstår som vellaget m polerte sider, og børstede lugs. Bezelen har såkalt coin-edge, greit grep men motstanden ved omdreining føles noe billig. Men ingen slark og jevnt inngrep på 120 klikk ved full omdreining.

Lenken er av god kvalitet og et annet design enn oyster-kopi - heldigvis. Denne er nok likevel av kategorien generisk, ifra en leverandør i Asia. Innpregingen på låsehaspen er ikke imponerende, men så er dette heller ikke noe ur til en stor sum.

Urverket er den utprøvde traveren ifra Seiko, NH-35A, som er justert og regulert i 4 posisjoner - angitt på et medfølgende kort. I følge noen anmeldelser, er avviket pr døgn i COSC klasse. Blir interessant å se hva mitt ur klarer. Rotoren er støysvak mtp andre ur med tilsvarende ver

Lume på skive, samt hele bezelen er bra, men ikke av "Seiko-kvalitet". For å få skikkelig lume, må denne "lades" og får karakteren godkjent.

Så blir det store spørsmålet, om denne flippes etter kort tid. Størrelsen, eller rettere sagt hvordan denne fremstår, er en liten kime til irritasjon. Jeg hadde håpet på en noe mer klassisk tolkning og påfølgende visuell størrelse. Må være alderen som spiller inn. Uansett en godkjent pakke mtp pris og kvalitetsfølelse.

Teknisk data:
Ø40.5mm kasse - 316L
Lengde 49mm
Lug 22mm
Høyde 12.5mm
Urverk, automatisk Seiko NH35A.

20190815_125440.jpg

Ryddig og lettlest skive. Dato kl 6.

20190815_202049.jpg

Solid kasse, men bærer greit - takket være vinkel på hornene.

20190815_201953.jpg

Størrelsen er en enigma. I følge mål, skulle Breitling-en være størst, men slik ser det ikke ut.

Nodus-Retrospect-Wrist-Watch02-400x284.jpg

Kjekt reise-etui med plass til to ur.
 
De få microbrand klokkene jeg har hatt tidligere har forsvunnet ut av boksen ganske fort, men med litt dårlig impulskontroll prøver jeg igjen:)

Hemel Airfoil:
20210114_125406.jpg


Jeg liker kronografer og denne har en kul og enkel stil. Safir glass og keramisk besel er det visst også.

Urverket er vel av det rimelige slaget (Seagull), men det er noe fascinerende med innsyn til et kronografverk som ikke skjult av en rotor.

20210114_125937.jpg
 
Jeg kjøpte denne Chr.Ward klokka på salg for CA 3 år siden. Manufakturverk, COSC sertifisering og pen klokke som går til alt for den nette sum av 6000 kroner.




cw1.jpg

cw3.jpg
 

Vedlegg

  • cw2.jpg
    cw2.jpg
    139,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Baldur og MikroKrone
Zelos kjører på med enda en batch med 40mm SwordFish. Må si både Emerald Green og Salmon i rustfritt stål frister


(Blir sluppet om ca 2 dager fra jeg skriver dette, de forsvinner vanligvis fort!)
 
Jeg klinka til på denne i dag:

DCCC5CF3-9E6A-4118-A5CD-6E9D9F439D02.png

Har et litt mykt hjerte for microbrands, og denne bare måtte jeg ha. Deilig når klokker faktisk for en gang skyld er litt anderledes! Lurte meg inn blant de første 50, så prisen var ikke dum heller. Kommer dessverre ikke før september, så rekker ikke å bli sommerklokken 2021... Skal forøvrig åpenbart ha vannmelon varianten
 
Herregud de der er kule. Jeg har fulgt med på Reddit-trådene om den, men har ikke fått med meg at de faktisk tar i mot bestillinger!
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Er det noen som har / har hatt en Karlskrona Hemlig og kan skrive et par setninger om den?
Dette er en av de mange Benrus Type 1- homagene som dukker opp nå og da.

MKII sin paradive er sjeldne i markedet, Hodinkee / Benrus sin nylige re-edition synes jeg er for dyr, og nå har denne dukket opp til prisen av en seiko turtle.

ILSGUr1.jpg
 
Har blitt veldig glad i Zelos eg :)

Jeg er også en tilhenger av Zelos, merket går sin egen vei og lanserer jevnt og trutt friske ideer. Nå kjører de på med mer eksotisk materialer.

Zelos.png


Ikke helt min stil denne skeleton Mirage modellen, men all ære til Elshan Tang som tørr å satse!
 
  • Liker
Reaksjoner: Bromle
Ny batch fra Mako linjen til Zelos, mye klokke for prisen her; 300m WR, titan kasse og lenke (med on the go adjustment på clasp), bra dimensjoner, bra lume, orginialt design med flere spenstige farger og skiver, og listen med godsaker bare fortsetter.
Screenshot_16.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn og Bromle
Helson Shark Diver 40
E2B524A9-0934-4115-AF5A-DF1D31706864.jpeg



- Case: Brass, Ø 40 mm - height 12 mm
- Lug distance 20 mm
- Lug to lug length 495 mm,
- Weight: 139g with rubber strap
- Screwed crown w. side protection
- Sapphire crystal: 3 mm thick - inside AR coated.
- Case back: Titanium
- Water resistance: 500m/1.640 ft
- Dial, hands and bezel coated with swiss SuperLuminova
- Strap: Comfortable 20 mm rubber strap with 20mm brass buckle
- Movement: 24 Jewel Japanese NH35 Japan automatic
 
Redigert: