Den store microbrand-tråden

Aevig Valkyr


Valkyr-stainless-group-600x750.jpg


Valkyr er altså ikke ute enda, men det er mulig å forhåndsbestille den. Antatt slipp er i midten av April, men Aevig har satt et krav om at 150 modeller, hvis ikke blir ikke klokken produsert. Status i dag er at under halvparten av disse er bestilt. Håper Aevig tar til fornuften og produserer modellen uansett, da designet er såpass unikt som det er. Prisen på 450 euro inkludert moms (21%) er jo også overkommelig. Man får også en liten rabatt (50euro) om man forhåndsbestiller.

Utruleg lekker. No kjem eg til å drøyme i natt: Blå, svart eller grøn... Men det er vel den blå som siglar fram som favoritten ...
 
Synes denne Brathwaiten er rimelig stilig.

minimalist_zpse55863c4.png


minimalist-automatic_zps77c0729d.png



$270 for en klokke med Miyota 9015-verk synes jeg funker bra for en pen beater.
Ikke din typiske diver/sportsklokke, som jeg synes de aller fleste microbrands har.

Brathwait har vel bare hatt quartz-urverk frem til nå.
 
For noen uker siden fikk jeg plutselig vite at jeg jobber sammen med en av folkene bak Prometheus. Derfor fikk jeg idag se litt nærmere på prototypene til Poseidon, både i stål og bronse. Veldig lekker klokke må jeg si som gir assosiasjoner både til iwc aquatimer og omega speedmaster. Spørs om det ikke blir en i bronse når de er klare for salg i oktober. De er også klare for å bli med på neste gtg i Oslo hvis det er interessant.

252265810.jpg
252265768.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dingle og Preacher
For noen uker siden fikk jeg plutselig vite at jeg jobber sammen med en av folkene bak Prometheus. Derfor fikk jeg idag se litt nærmere på prototypene til Poseidon, både i stål og bronse. Veldig lekker klokke må jeg si som gir assosiasjoner både til iwc aquatimer og omega speedmaster. Spørs om det ikke blir en i bronse når de er klare for salg i oktober. De er også klare for å bli med på neste gtg i Oslo hvis det er interessant.

252265810.jpg
252265768.jpg
Er ikke Prometheus basert i Portugal?
 
Et microbrand jeg har hatt øynene åpne for i det siste er Erroyl.
Erroyl er et rimelig ferskt merke, de ble grunnlagt i 2014 i Australia. De ble finansiert gjennom kickstarter, og for øyeblikket har alle modellene deres Miyota 9015. For et par uker siden deltok jeg i en konkurranse de hadde gjennom Instagram, og jeg vant faktisk. Jeg regner med å få premien, en Heritage Royal 300, i slutten av måneden. Dere skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å poste en unboxing når den tid kommer.
Jeg har pratet en del med Wes fra Erroyl på mail etter at jeg vant, og de har flere fremtidsplaner. Jeg gleder meg til å følge de videre og se hva de kommer med i fremtiden.

Legger med en video der Watch It All About tar for seg Erroyl sin modell E30 Heritage Rose.
 
Synes denne Brathwaiten er rimelig stilig.

minimalist_zpse55863c4.png


*snip*


$270 for en klokke med Miyota 9015-verk synes jeg funker bra for en pen beater.
Ikke din typiske diver/sportsklokke, som jeg synes de aller fleste microbrands har.

Brathwait har vel bare hatt quartz-urverk frem til nå.

Har denne selv, og er veldig fornøyd. Stilig sak, som tåler en ripe eller to uten at jeg er kommet inn til stålet. Perfekt fylla-beater når man trenger litt dressy.

Og hva er vel et innlegg uten et par bilder:
6jF9rz5.jpg


KPBiWso.jpg
 
Fin klokke, så riktignok veldig stor ut. Forøvrig veldig lik Lew & Huey sin Phantom;

blogger-image-482291276_zps0d81suut.jpg
 
Bumper denne tråden med en klokke jeg synes var litt tøff. (Hvis man ser bort fra det kvasi-skandinaviske navneto_O)

Mulig Panerai folket har meninger om skiva?

Vis vedlegg 5123
Vis vedlegg 5124

Vis vedlegg 5125

http://www.ablogtowatch.com/andersmann-oceanmaster-ii-1000m-dive-watch-review/

Hva synes folket?

Liker teksturen på skiva, men synes ikke sandwich og kopi av font fra Panerai gir noen plusspoeng.
Perlage på verksholderen må sies å være noe av det rareste jeg har sett...
Dette er perlage done right:
5a417f11033bebbe74555eef20801120.jpg

Og ja, dette er en betydelig dyrere klokke osv, men Perlage er ikke er krevende prosess.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban og UJU
Er enig i at den Oak & Oscar ser veldig snasen ut. Utrolig fin farge på den skiva.
Så at den forrige klokka deres solgte ut relativt raskt også...

Har sett en annen spennende klokke med GMT funksjon som lanseres nå også:https://www.kickstarter.com/projects/lthrsupply/t2-the-worlds-first-disc-dial-dual-time-zone-watch https://www.kickstarter.com/projects/lthrsupply/t2-the-worlds-first-disc-dial-dual-time-zone-watch

Må innrømme at jeg synes det mest spennende om dagen foregår via mikroprodusentene og kickstarter...
 
Av og til blir man litt overrasket av flere grunner..... for en liten tid tilbake la jeg inn et bud, der jeg var sikker på at andre "kuppet" denne klokken. Prometheus har hatt en del modeller som fanget min interesse. Denne gangen var det en modell kalt "Sea Lion", som ifølge selger kun er laget i 25 eksemplar..... Vel, uret ble mitt for litt under fire tusen, hadde maks på 460$. Uret dukket opp ca 8 dager senere, med vanlig frakt i fra Lisboa. Da jeg pakket ut klokken, ble jeg overrasket over størrelsen. Selger oppgav diameter på kassen til 42mm, - men det er langt ifra riktig, mer 44/45mm.

Mr Davis er ikke så glad i ur med monstrøse dimensjoner, men denne er likevel "balansert". Det som tiltaler meg er "super-compressor" utseende. Kvaliteten er det ikke noe å si på, og med ETA-2824-2 urverk er dette en "tool-diver" i mine øyne. Så er spørsmålet om dette blir en keeper, eller om den "flippes" - time will show. Her er i alle fall noen bilder av ny ervervelsen - enjoy

Teknisk data:
Urverk: ETA 2824-2
Urkasse: 316L stainless steel
Urkasse omkrets: 44mm uten krone(ene)
Urkasse lengde: 48mm
Glass: Safir, AR-belagt
Lug: 22mm
WR: 300meter


d1190d5d-95d7-4ca8-adca-6f857746458a.jpg

Dessverre kom uret uten original lenken.... Lesestoffet er i mr Davis sin smak

009ad5ee-8778-4b2f-8a6e-218bfd6161a7.jpg

Enkelt og oversiktlig - plassering av dato-vinduet er ikke alles favoritt, men jeg synes det passer til dette uret.

3c2a72bf-0297-4cfd-992f-ecaf3085afc5.jpg

Revers - "name-sake" synes godt og serie-nummer er passe lavt...

b238403b-b57b-4828-8719-351d0d8a1c0b.jpg

Dobbel krone - med logo, - tøft.

20161010_193541-1-1.jpg

Godkjent lume!

fd8b555a-0c40-4fab-bef7-047b4ffb0961.jpg

Hurtig reim-skifte - NATO passer det meste. Uret sitter rett så behagelig på håndleddet.

Det var det - takk for titten.
 
Etter å ha kjøpt en del ting (hus, bil, Klokker, babystasj osv.) det siste året, så har det blitt mer fokus på sparing i tiden fremover. Det kribler i blant noe veldig etter å prøve ut noe nytt, men de klokkene jeg har pr. i dag vil jeg absolutt ikke selge (ennå). -Som en konsekvens av dette har microbrands blitt mer og mer interessant, og selv om det er mye spennende der ute har jeg ikke slått til på noe (på grunn av usikkerhet rundt kvalitet, deletilgang ved fremtidig service og alt annet som måtte kunne tenkes at kan være en utfordring). -Derimot er det ofte gode spesifikasjoner for prisen.

Jeg har blitt en mer ivrig på bruk av Instagram ganske nylig, så for noen uker siden kom jeg plutselig over et merke som er i oppstartsfasen og som ikke engang benytter seg av kickstarter eller indiegogo. Det er også overraskende lite fokus på "disrupting the industry", "luxury watches without the luxury markup" osv. Den første informasjonen jeg fikk var en liten "håndbok for mekaniske ur" der ord og uttrykk i horologiens verden er forklart på en lettfattelig måte.

Da jeg registrerte meg som såkalt "insider" fikk jeg e-poster med litt filosofi fra gründeren, samt info om det kommende uret (denne informasjonen er fra og med i dag tilgjengelig på nettsiden deres). Jeg dristet meg til og med til å komme med tilbakemeldinger på designet, og jeg fikk raskt gode svar tilbake med forklaringer rundt hva de hadde lagt til grunn for valgene. -Gøy!

Merket heter Martis, og holder til i Frankfurt am main. Klokkene de nå skal lansere er en diver og en gmt med fine dimensjoner uten å låne for mye design fra andre, men det er ikke så mye nyskapende med dem heller. Er det noen flere som har fulgt med på dette merket? Er selv i tenkeboksen, og vil nok bestille denne hvis prisen blir fin. Liker selv ideene til mannen bak merket, så jeg håper/tror at det ferdige produktet blir bra.

Legger ved noen bilder av diveren Triton 30 fra nettsiden https://martiswatches.com :
Screenshot_20180513-021823_Chrome.jpg
Screenshot_20180513-021903_Chrome.jpg
Screenshot_20180513-021919_Chrome.jpg
 
Redigert:
E.C. Andersson er ett nytt merke for min del. Modellen Denise frister veldig som tool watch. Designet er crazy nok til at det blir kult. Samtidig oppfyller den en del av mine krav til ny bruksklokke bla. eget design, bezelring, 40mm Ø, 20mm reimer, nodate osv.
Merket er svensk og som stor Håkan Hellström-fan er det ekstra kult at det står Göteborg på skiva.
For min del er klokkekontoen egentlig tom så her må det jobbes med selvkontrollen :rolleyes:

Her
er link til hjemmesiden deres.


Skjermbilde 2019-03-26 kl. 13.57.22.png