Den store microbrand-tråden

Medlem
21. mars 2013
Innlegg
832
Sted
Oslo
Har hatt mye glede av @acnorway sin independent-tråd: http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/independent-watchmaker-tr%E5den-24102/

Dog slo deg meg at 99% av merkene som presenteres og diskuteres ligger i en prisklasse som jeg tror de fleste her vil anse som hinsides. Jeg tenkte derfor å lage denne tråden der vi kan diskutere ulike mikrobrands og modeller som ligger i et prisleie de fleste kan ta seg råd til. Eksempler på mikrobrands i dette sjiktet er Helson, Halios, Margrette, Armida, etc. Sveitsisk, tysk, engelsk, japansk, svensk, det spiller ingen rolle. Dette er ikke en absolutt regel, men et godt utgangspunkt.

Gjenoppretter denne tråden litt og prøver å få laget en oversikt over de ulike merkene med litt nøkkelinfo, samt link til hjemmeside.

>10000
Dievas

Navn: Prometheus Watch Company
Land: Portugal
År: 2008
Prisnivå: 300-700USD
Urverk: Stort sett japansk; Seiko/Miyota
Modellpresentasjon: Prometheus Poseidon

Navn: Lew & Huey
Land: USA
År: 2012
Prisnivå: 300-600USD
Urverk: Stort sett japansk; Seiko/Miyota
Modellpresentasjon: -

Navn: Aevig
Land: Nederland
År: 2013
Prisnivå: 100-500 Euro
Urverk: Miyota
Modellpresentasjon: Aevig Valkyr

Navn: Dievas Watch Company
Land: Tyskland
År: 2006
Prisnivå: 900-2000+ USD
Urverk: ETA
Modellpresentasjon: Dievas Focal

Navn: Brathwait
Land: -
År: -
Prisnivå: -
Urverk: -
Modellpresentasjon:

Navn: Kemner
Land: -
År: -
Prisnivå: -
Urverk: -
Modellpresentasjon: -

Navn: Helberg Watch
Land: Tyskland
År: ?
Prisnivå: 600-2000+ USD
Urverk: ETA/Unitas/Miyota
Modellpresentasjon: -
 
Redigert av en moderator:
Prometheus Poseidon

Jeg åpner ballet med merket Prometheus som "åpnet dørene" i 2008 i Portugal. De produserer stort sett divere, men har også en dressklokke og en flyger i kolleksjonen sin. Når det kommer til urverk så har de brukt alt fra Selitta til Seikoverk.

Prometheus har vel vært representert her på sonen noen ganger, og et kjapt søk viste at en håndfull modeller har blitt videresolgt her inne de siste par årene. Jeg hadde selv en Sailfish en kort stund før den gikk videre.

I denne posten skal jeg fokusere på den nye modellen, Poseidon, som skal være vanntett ned til 3500m. Vi snakker altså nesten Rolex Deepsea-land til en brøkdel av prisen. I Prometheus Poseidon sitter det et Miyota9015-verk som ser ut til å ha blitt svært populær hos mange mikrobrands den siste tiden.

Poseidon kommer i mange varianter; ulike farger på skive og bezel, samt kasse i stål eller bronse. Se alle her: http://www.prometheuswatch.com/store/#!/Prometheus-Poseidon/c/11326133/offset=0&sort=normal

Prisen er ikke så avskrekkende heller; 610 euro for varianten i stål, mens utgaven i bronse koster 650 euro. Men nå har det seg slik at denne klokken er i pre-order fasen og man kan dermed få den til 449/495 euro hvis man bestiller før 31. januar.

Modellen som tiltaler med mest er denne:
252265761.jpg


Det er ganske tydelig at det er hentet inspirasjon fra forrige generasjons IWC Aquatimer, men jeg synes allikevel Prometheus Poseidon står fint på egne ben og det er på ingen måte en direkte kopi. I hvert fall ikke hvis man tar bronse varianter i betraktning.

Jeg må innrømme at varianten ovenfor frister veldig, så jeg må i tenkeboksen :)
 
Redigert:
Helt på sin plass med en sånn tråd.

Synes Lew&Huey har noen frekke modeller. Et kickstarterprosjekt som nå leverer mange forskjellige modeller. Kan bestilles på nettsidene deres med priser på ca. 500usd.

Orthos_Wrist_Red_Cropped_Square__77135.1418187100.1280.1280.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Ja, har vært innom der tidligere, men den treffer ikke helt hensikten med denne tråden, selv om et par av innleggene faller innenfor. Om en mod skulle mene noe annet så kan de jo alltids merges :)


Tror du misforstod meg. Tråden din er fin og er i en annen prisklasse enn den andre tråden. Jeg så igjennom tråden jeg linket til på ny og ser det ikke var så mange klokker som jeg mente å huske det var til under 10k. Så var kun ment som et (dårlig) tips fra min side ;)
 
Prometheus Poseidon

Jeg åpner ballet med merket Prometheus som "åpnet dørene" i 2008 i Portugal. De produserer stort sett divere, men har også en dressklokke og en flyger i kolleksjonen sin. Når det kommer til urverk så har de brukt alt fra Selitta til Seikoverk.

Prometheus har vel vært representert her på sonen noen ganger, og et kjapt søk viste at en håndfull modeller har blitt videresolgt her inne de siste par årene. Jeg hadde selv en Sailfish en kort stund før den gikk videre.

I denne posten skal jeg fokusere på den nye modellen, Poseidon, som skal være vanntett ned til 3500m. Vi snakker altså nesten Rolex Deepsea-land til en brøkdel av prisen. I Prometheus Poseidon sitter det et Miyota9015-verk som ser ut til å ha blitt svært populær hos mange mikrobrands den siste tiden.

Poseidon kommer i mange varianter; ulike farger på skive og bezel, samt kasse i stål eller bronse. Se alle her: http://www.prometheuswatch.com/store/#!/Prometheus-Poseidon/c/11326133/offset=0&sort=normal

Prisen er ikke så avskrekkende heller; 610 euro for varianten i stål, mens utgaven i bronse koster 650 euro. Men nå har det seg slik at denne klokken er i pre-order fasen og man kan dermed få den til 449/495 euro hvis man bestiller før 31. januar.

Modellen som tiltaler med mest er denne:
252265761.jpg


Det er ganske tydelig at det er hentet inspirasjon fra forrige generasjons IWC Aquatimer, men jeg synes allikevel Prometheus Poseidon står fint på egne ben og det er på ingen måte en direkte kopi. I hvert fall ikke hvis man tar bronse varianter i betraktning.

Jeg må innrømme at varianten ovenfor frister veldig, så jeg må i tenkeboksen :)

Denne kunne jeg vurderte å kjøpe. Gjorde seg godt i bronse!
 
Det fins maaange "micro" på marked nå: Det har blomstret som sop de siste 10 år...
Dessverre mest av alle har sine klokkedeler(bortsett fra urverket noen ganger) fullstendig importert fra Hong-Kong.
Ikke så verst når man får seg en bra pris på en good-looking beater egentlig.

Et spesielt eksempel er Dievas som får sine klokker maskinert og montert i Tyskland.
Dievas ble egentlig fundert av Anders Tan som opprinelig solgte klokker gjennom Gnomon butikken i Singapore.
I 2006 han startet sin egen produskjon gjennom en del sammarbeid med Fricker(Tyskland) og byttet senere til et lite versted nær Stuttgart...
Mye klokke for pengene er resultaten.
Det jeg liker er at Dievas er 100% "gjennomsiktig" på alt de gjør: De gjemmer ingenting til sine kunder.
Og det er sjelden for en microbrand.
Personlig jeg har 2 Dievas klokker og er veldig fornøyd.
Klokkene er ikke billig-billig men micro betyr ikke spesielt billig kina greie eller over 15000...

Interview fra 2011: http://www.tourbullion.com/2011/01/visit-to-dievas-and-interview-with.html

http://dievaswatches.de

http://www.gnomonwatches.com/watches/dievas-watches

Bilder fra april 2012... Trugetur med min Dievas Focal.


 
Redigert:
Lew and Huey ja. Liker godt Cerberus. Riccardo er også pen, men vanskelig å få tak i i disse dager. Det må jo være en glimrende entry-level chronograph.

Dievas har egentlig gått med hus forbi. Var sikker på at de var et homage-merke da jeg bare har sett de Panerai-inspirerte modellene deres tidligere. Focal var dog stilig, om enn i største laget for meg.

Har oppdatert OP med linker til innleggene frem til nå. Skal se om jeg ikke kjører på med neste merke/modell litt senere i dag.
 
Helt på sin plass med en sånn tråd.

Synes Lew&Huey har noen frekke modeller. Et kickstarterprosjekt som nå leverer mange forskjellige modeller. Kan bestilles på nettsidene deres med priser på ca. 500usd.

Orthos_Wrist_Red_Cropped_Square__77135.1418187100.1280.1280.jpg

Incoming! Jeg var med på kickstarterprosjektet for denne, og den er endelig på vei over dammen nå ifølge sporingsinformasjonen. Det er min første microbrand-klokke, så det blir ganske spennende å se. Jeg synes Lew&Huey er en del modigere på designfronten enn mange andre kickstarter-prosjekter, og selv om de produseres i Kina (med japansk verk), passer eieren tydeligvis godt på at fabrikken ikke tar snarveier - derfor ble også denne modellen litt forsinket... men forhåpentligvis verdt å vente på!
Edit: Forøvrig bør vel Aevig, Cobra de Calibre og Melbourne Watch Company også nevnes her...
 
Redigert:
Ein tråd etter mitt hjarte!

Ser fleire klokker her allereie som eg siklar etter ... og som eg ventar på at ein annnan tidssonar skal kjøpe, for så å gå lei av, for så legge ut for salg og selje billeg til meg ...;)
 
Aevig Valkyr

Neste merke ut er som jeg forespeilet, Aevig. Aevig er basert i nederland, men navnet er norrønt og betyr som man kanskje kan gjette; "evig". Merket har i dag kun et ur ute for salg, Huldra, men 2 som er i pre-order fasen, og et par til som er i planlegging. Når det gjelder design er modellene til Aevig sterkt retroinspirerte.

Modellen jeg skal presentere i denne posten heter altså Valkyr, som i likhet med Huldra er en figur fra norrøn mytologi. Akkurat som med Prometheus-uret jeg skrev om i går så kommer Valkyr i ulike sammesetninger av skive og bezel. I tillegg blir Valkyr produsert i en stålvariant og en bronsevariant. Urverket som sitter i klokken er forøvrig Miyota 9015.

Det som tiltrekker meg ved Valkyr er det helt spesielle designet. En retro kasse med en tynn bezel uten markører.
Valkyr-bronze-group-600x750.jpg


Valkyr-stainless-group-600x750.jpg


Valkyr er altså ikke ute enda, men det er mulig å forhåndsbestille den. Antatt slipp er i midten av April, men Aevig har satt et krav om at 150 modeller, hvis ikke blir ikke klokken produsert. Status i dag er at under halvparten av disse er bestilt. Håper Aevig tar til fornuften og produserer modellen uansett, da designet er såpass unikt som det er. Prisen på 450 euro inkludert moms (21%) er jo også overkommelig. Man får også en liten rabatt (50euro) om man forhåndsbestiller.
 
Edit: Forøvrig bør vel Aevig, Cobra de Calibre og Melbourne Watch Company også nevnes her...

@Auto Winder
OBS! Cobra de Calibre skulle sende sine pre-orders 15. desember (2014). De har fortsatt pre-ordermulighet, og ingen oppdateringer siden 9. november. Hvilket får meg til å stusse, siden jeg tidligere var (og fortsatt er litt) interessert i en av klokkene deres. Samtidig har de følgende fiffige formuleringer til oss som vurderer/vurderte å legge inn en bestilling (mine uthevinger):


"We offer great discounts on pre-orders and many of our customers took advantage of pre-orders. It helps us make all the new designs possible and offer great value watches. All pre-order payments are spent directly on manufacturing your watches right away, hence all pre-orders placed via our website will be considered confirmed and non-refundable after 3 days.
All watches purchased from us come with a 12 monthy manufacturers warranty. This warranty covers material production defects concerning the watch, strap and movement. It does not cover damage caused through misuse or physical force/accidental impact, damage resulting from normal wear and tear, unauthorized repair or modification work, water infiltration due to failure to secure screw-down crowns or submergence at depths exceeding the rated water-resistance.

We are not responsible for goods that are either damaged in transit or not received. In the event of damaged or lost goods we will work with you to resolve the issue with the carrier directly. Replacement of damaged or lost items is made at our discretion.

Please note that we do not accept returns or refunds on our products, rather if you receive a faulty watch, we will replace your watch for you. We inspect and test our products to highest standards before we ship out."

Hvis selskapet er gått dukken, er det altså liten sjans for å få verken penger eller klokke.
 
Redigert av en moderator:
@Auto Winder
OBS! Cobra de Calibre skulle sende sine pre-orders 15. desember (2014). De har fortsatt pre-ordermulighet, og ingen oppdateringer siden 9. november. Hvilket får meg til å stusse, siden jeg tidligere var (og fortsatt er litt) interessert i en av klokkene deres. Samtidig har de følgende fiffige formuleringer til oss som vurderer/vurderte å legge inn en bestilling (mine uthevinger):


"We offer great discounts on pre-orders and many of our customers took advantage of pre-orders. It helps us make all the new designs possible and offer great value watches. All pre-order payments are spent directly on manufacturing your watches right away, hence all pre-orders placed via our website will be considered confirmed and non-refundable after 3 days.
All watches purchased from us come with a 12 monthy manufacturers warranty. This warranty covers material production defects concerning the watch, strap and movement. It does not cover damage caused through misuse or physical force/accidental impact, damage resulting from normal wear and tear, unauthorized repair or modification work, water infiltration due to failure to secure screw-down crowns or submergence at depths exceeding the rated water-resistance.

We are not responsible for goods that are either damaged in transit or not received. In the event of damaged or lost goods we will work with you to resolve the issue with the carrier directly. Replacement of damaged or lost items is made at our discretion.

Please note that we do not accept returns or refunds on our products, rather if you receive a faulty watch, we will replace your watch for you. We inspect and test our products to highest standards before we ship out."

Hvis selskapet er gått dukken, er det altså liten sjans for å få verken penger eller klokke.

Takk for tipset, dette høres litt foruroligende ut så det kan nok være lurt å være litt forsiktig med dem, da...
 
Redigert av en moderator:
Kemmner aka Erkahund på Ebay leverer bra ting tykkjer eg. Eg har denne:

kemmner-tonneau-0060.jpg


Fleire bilete:

http://bepsays.com/2013/02/12/my-beautiful-german-automatic/

Dette er Kemmner Tonneau med ETA 2824-2. Kjøpt brukt, så eg har ingen kjøpserfaring med mr. Erkahund, men ser mykje skryt på nettet.

+1 på Kemmner Tonneau, med voldsom kvalitetsfølelse. Jeg kjøpte også min her inne, men har vært i dialog med Roland om flere reimer som passer. Kjappe svar, selv om jeg ikke har slått til enda.